Katalog Aneta Szuba, 2013-01-17 Nowy Tomyśl Lekcja wychowawcza, Scenariusze Agresji mówimy NIE! - scenariusz zajęć wychowawczych z elementami socjoterapii.SCENARIUSZ ZAJĘĆ WYCHOWAWCZYCH Z ELEMENTAMI SOCJOTERAPII DLA DZIECI Z KLAS IV - VI TEMAT: AGRESJI MÓWIMY NIE!” część 1 CEL GŁÓWNY: kształtowanie umiejętności rozpoznawania zachowań agresywnych, zmiana hipotetycznych sądów urazowych. DZIECKO POTRAFI: podać definicję słowa „agresja”, wymienić formy agresji, rozpoznać i nazwać zachowania agresywne, ułożyć rozsypankę wyrazową, spożytkować nagromadzoną energię w czasie zabawy. METODA: rozsypanka wyrazowa, burza mózgów, zabawowa, FORMA: indywidualna, grupowa. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: koperty z rozsypanką wyrazową dla trzech grup, arkusz szarego papieru, kolorowe flamastry, klej. LITERATURA: Klaus W.Vopel „Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży” PRZEBIEG ZAJĘĆ: PRZYWITANIE: prowadzący spotkanie wita wszystkich uczestników i przedstawia temat zajęć, każdy uczestnik spotkania przedstawia się własnym imieniem i powitalnym gestem. ZABAWA 1 „ ROZSYPANKA WYRAZOWA”. Podział dzieci na trzy grupy odbywa się za pomocą odliczania do trzech. Każda z grup otrzymuje kopertę, w której przedstawiona jest definicja słowa „agresja”, zadaniem grupy jest ułożenie tej definicji. Po zakończonym zadaniu,przedstawiciel zespołu przykleja prawidłowo ułożoną definicję na arkusz szarego papieru. KRYTERIUM OCENY: Czy to zadanie sprawiło wam jakąś trudność? Jeżeli tak to jaką? Czy powstałe definicje są dla was zrozumiałe? ZABAWA 2 „PUNKT OPARCIA” dzieci dobierają się parami, zadaniem pary jest oparcie się o podłoże w tylu miejscach na ile wskazuje wypowiedziana cyfra np. cztery – para może mieć kontakt z podłożem tylko w czterech punktach (cztery stopy) (ok.5 – 10 min) ZABAWA 3 „BURZA MÓZGÓW” uczestnicy spotkania wracają na swoje miejsca, odczytują definicje słowa „agresja”, przez około 5 minut zastanawiają się nad tym jakie oni znają zachowania agresywne i do jakiej grup zachowań agresywnych można je zakwalifikować, każdy uczestnik wpisuje na arkusz szarego papieru swoją propozycję . KRYTERIUM OCENY: Czy to zadanie sprawiło wam jakąś trudność? Jeżeli tak to jaką? Czy są to wszystkie zachowania agresywne jakie znacie? Które z tych zachowań zaobserwowaliście u innych? Z jakimi zachowaniami agresywnymi spotykacie się najczęściej? Czy zdarza się Wam w ten sposób zachowywać? Co czujecie, kiedy ktoś zachowuje się tak wobec was? ZABAWA 4 „WĘŻYKI” dzieci stoją jedno za drugim, ręce na ramionach kolegi z przodu , przy dużej grupie dzieci, można stworzyć kilka wężyków, cały wężyk porusza się w rytm wiersza: „Cały wężyk robi hop, głowa w lewo, w lewo krok, do przodu głośne kroki trzy, idę na koniec, prowadzisz ty ZAKOŃCZENIE: prowadzący zajęcia dziękuje wszystkim uczestnikom spotkania i zaprasza do iskierki przyjaźni (dzieci stoją w kręgu, krzyżując prawą rękę na lewą, chwytają się z dłonie i przekazują sobie iskierkę przyjaźni) „PUSZCZAM TĘ ISKIERKĘ W KRĄG NIECHAJ WRÓCI DO MYCH RĄK” Wyświetleń: 1343
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |