Katalog Tadeusz Karpowicz, 2013-01-07 Głogów Wychowanie fizyczne, Plany pracy Program nauczania z wychowania fizycznego dla słuchaczy 2 – letnich szkół policealnychProgram nauczania z wychowania fizycznego dla słuchaczy 2 – letnich szkół policealnych „ Twoje zdrowie w Twoich … nogach. Realizacja treści programowych na zajęciach z wychowania fizycznego w wymiarze : - 3 godz. tygodniowo Wstęp: Przed przystąpieniem do opracowania programu nauczania ( sposobów osiągania celów ) trzeba uwzględnić: - organizacyjną stronę realizacji programu ( warunki, baza i infrastruktura sportowa placówki i miejscowości w której się znajduje ) - predyspozycje i uprawnienia prowadzącego - zainteresowania i predyspozycje słuchaczy - tradycje związane z kulturą fizyczną w naszym mieście - zgodność ze statutem szkolnym i wewnątrzszkolnym systemem oceny Kontynuacja i podtrzymanie ogólnej sprawności motorycznej oraz zaszczepienie zainteresowania rekreacją fizyczną to cele realizacji programu nauczania z wychowania fizycznego. Bazy sportowe uczelni i szkół powodują ukierunkowanie materiału nauczania do możliwości ich wykorzystania, należy również korzystać z infrastruktury rekreacyjno – sportowej oraz parków miejskich naszych miast. W czasie nauki słuchacz powinien: - osiągnąć i podtrzymywać dobrą ogólną sprawność i wydolność fizyczną - poznać wybrane elementy wiedzy: fizjologii, anatomii,. biologicznych podstaw aktywnego wypoczynku - znać i umieć przeprowadzić próby oraz sprawdziany sprawnościowo- wydolnościowe. - znać i umieć stosować zasady aktywnego wypoczynku oraz opanować umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy medycznej w nagłych wypadkach. - poznać zasady posługiwania i wykorzystania specjalistycznego sprzętu rekreacyjno - sportowego Głównym celem kształcenia i wychowania na tym etapie jest: przygotowanie i wyposażenie słuchacza w zasób wiadomości i umiejętności do całożyciowej aktywności fizycznej dbałość o zdrowie fizyczne i psychiczne, uświadomienie potrzeby aktywności fizycznej przez całe życie dalszy harmonijny rozwój fizyczny i intelektualny Cele szczegółowe programu: rozwijanie indywidualnych predyspozycji i uzdolnień samoocena i samokontrola funkcjonowania własnego organizmu pod wpływem wysiłku fizycznego zrozumienie związku aktywności fizycznej ze zdrowiem, zapobiegania chorobom i ujemnym skutkom postępu cywilizacyjnego zasady zdrowego odżywiania się, kontroli stanu zdrowia własnego organizmu umiejętności organizacyjne w szeroko rozumianej kulturze fizycznej( sport, rekreacja, zawody, turnieje, rozgrywki) każdy słuchacz wybiera „swoją” formę aktywności fizycznej i kontynuuje w przyszłości wykształcenie nawyku stałej i regularnej aktywności fizycznej kompensacja ujemnych skutków obciążenia pracą i nieodpowiedniego trybu życia przestrzeganie zasad higieny, znajomość zasady odnowy biologicznej, aktywnego wypoczynku słuchacz wchodzi w posiadanie nawyku asekuracji, bezpiecznego korzystania z urządzeń i sprzętu sportowego jest odpowiedzialny za siebie i współćwiczących, przestrzega zasad sprawiedliwości i kultury osobistej zna zasady, przepisy, taktyki gier zespołowych zdrowej rywalizacja w duchu fair – play wykorzysta techniki informacyjne do pogłębiania wiadomości na temat aktywnego, zdrowego stylu życia poznanie i rozwijanie umiejętności ruchowych na bazie wiedzy ogólnej o budowie człowieka i specjalistycznej z zakresu zapobiegania wadom postawy. zapobieganie i profilaktyka, umiejętność korygowania wad postawy zrozumienie potrzeby dbania o własną sylwetkę, zdrowie, sprawność fizyczną i duchową poznanie i opanowanie różnych form aktywności ruchowej sprzyjających powstawaniu prawidłowych wzorców ruchowych ułatwienie nabywania wiedzy o swoim zdrowiu orz zrozumienia sensu starań o własną prawidłową postawę i sprawność fizyczną w całym procesie edukacyjnym umiejętności samooceny i samokontroli w zakresie swojej wiedzy, umiejętności, postaw i zachowań umiejętność oceny własnej sprawności fizyczne wspomaganie w wyrównywaniu szans w zakresie psychomotoryki, ogólnej sprawności fizycznej i intelektualnej kształtowanie umiejętności działania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych i stresujących w domu, w szkole, w środowisku rozwijanie umiejętności utylitarnych, przygotowujących do sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie rozwijanie przynależności do grupy dbającej o zdrowie, poprawną postawę i sprawność fizyczną przygotowanie do działań podejmowanych samodzielnie, a wynikających z potrzeby samo usprawniania i samodoskonalenia poznawanie ustaleń, reguł i zasad zachowania się podczas zajęć ruchowych w obiektach sportowych i w terenie rozwijanie poprawnych zachowań w relacjach ze współćwiczącym, w grupie, Opis osiągnięć ucznia: słuchacz po zakończonej edukacji potrafi ocenić swój stan zdrowia zna mocne i słabsze strony motoryczne swojego organizmu uzyskał poziom opanowania określonych działań ruchowych krytycznie i wybiórczo postrzega i odbiera sport, umiejętność odpowiedniego zachowania się na masowych imprezach sportowych i rekreac. potrafi wypełnić czas wolny obecnie a zwłaszcza w przyszłości, z uwzględnieniem aktywnego prozdrowotnego charakteru jest przygotowany do korzystania z infrastruktury sportowo – rekreacyjnej naszej miejscowości umiejętnie korzysta z otaczającego go środowiska naturalnego w celu aktywności fizycznej Kryteria kompleksowej oceny oceny słuchacza: - przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających z tych zajęć. Treści programowe: W programie wyodrębniono zblokowane zagadnienia do realizacji na zajęciach z wychowania fizycznego jako obszary tematyczne aktywności ruchowej I rok nauki 1. I blok - ćwiczenia ogólnorozwojowe z akcentem na korekcję wad postawy 2. II blok - biologiczne podstawy rekreacji ruchowej 3. III blok - terenowe ćwiczenia rekreacyjne z elementami ćwiczeń lekkoatletycznych 4. IV blok – rekreacyjne gry i zabawy --ZAJĘCIA OGÓLNOROZWOJOWE ZADANIA: poznanie możliwości własnego organizmu wdrażanie do higieny osobistej kształtowanie nawyku prawidłowej postawy wdrażanie do samokontroli i samooceny poziomu sprawności motorycznej i umiejętności ruchowych wyposażenie słuchacza w zasób wiedzy i umiejętności niezbędnych do podejmowania systematycznych i samodzielnych działań, których celem jest podnoszenie poziomu sprawności ruchowej i zwiększanie wydolności organizmu rozwijanie wrażliwości wobec zagrożeń cywilizacyjnych nauka i doskonalenie rekreacyjnych gier i zabaw w terenie TREŚCI: nauczyciel na zajęciach ogólnorozwojowych jest obligowany do rozwijania ogólnej sprawności słuchacza, która jest podstawą właściwego rozwoju organizmu i jego adaptacji do wysiłku. korzysta z wielu elementów techniki różnych dyscyplin sportowych i sportowo- rekreacyjnych,. *główny trzon zajęć stanowią: ćwiczenia oddechowe i kompensacyjne ćwiczenia kształtujące i korygujące postawę ciała ćwiczenia z obciążeniem na zmiennych dystansach, marsze, biegi, skoki, - mała zabawa biegowa ćwiczenia poprawiające kondycję, koordynację i gibkość, ćwiczenia wzmacniające określone grupy mięśniowe z elementami stretchingu, ćwiczenia ożywiające typu aerobik ćwiczenia demonstrujące sposób pomiaru i oceny sprawności fizycznej gry i zabawy rekreacyjne: ringo, piłka plażowa - siatkowa i nożna --BIOLOGICZNE PODSTAWY REKREACJI RUCHOWEJ ZADANIA: samokontrola i samoocena sprawności fizycznej ukazanie roli i znaczenia rozgrzewki, zasad jej przeprowadzania z uwzględnianiem specyfiki różnych form aktywności ruchowej nabycie umiejętności racjonalnego odżywiania się TREŚCI: -wybrane zagadnienia anatomii funkcjonalnej człowieka - budowa oraz funkcje układów kostno- stawowego, mięśniowego, nerwowego, oddechowego i krążenia - elementy fizjologii wysiłku i treningu sportowego. --TERENOWE REKREACYJNE Z ATLETYKĄ TERENOWĄ ZADANIA: - zachęcanie słuchaczy do systematycznego i aktywnego udziału w zajęciach oraz wskazywanie na walory rekreacyjne i zdrowotne poszczególnych rodzajów zajęć - zapoznanie uczniów z szeroką gamą dyscyplin sportowych i rekreacyjnych oraz przygotowanie młodzieży do podejmowania samodzielnych i odpowiedzialnych wyborów zgodnie z zainteresowaniami, potrzebami i możliwościami -wszechstronne przygotowanie ucznia do samodzielnego i chętnego uczestnictwa w różnych formach aktywności ruchowej - integracja młodzieży - przygotowanie uczniów do samodzielnego organizowania i prowadzenia imprez rekreacyjno- sportowych i turystycznych TREŚCI: - nauczanie podstawowych technik lekkoatletycznych głównie w terenie: doskonalenie startów, zmiany pałeczki sztafetowej, techniki pokonywania płotka l. a., - zabawy lekkoatletyczne - ścieżki zdrowia, bieg po zdrowie, marsze i biegi na orientację --ZAJĘCIA RYTMICZNO- TANECZNE ZADANIA: nabycie umiejętności łączenia prostych ruchów i ćwiczeń w układy dostosowane do zmiennego rytmu- ekspresja ruchowa przy muzyce kształtowanie estetyki ruchu oraz inwencji twórczej TREŚCI: aerobik, ćwiczenia z podkładem muzycznym kształtujące elegancję ruchu rytmiczne chody, biegi, zwroty i obroty w różnych kierunkach łączone z krokami tanecznymi, ze zmianą rytmu i tempa, kształtujące estetykę i koordynację ruchu. --GRY I ZABAWY REKREACYJNE ZADANIA nauka i doskonalenie gier rekreacyjnych do wykorzystania w terenie przygotowanie słuchaczy do wykorzystania nabytych wiadomości i umiejętności w przyszłości TREŚCI: ringo piłka plażowa siatkowa piłka plażowa nożna nordic walking zajęcia na siłowni, kręgielni i pływalni SPOSÓB REALIZACJI: do prowadzenia zajęć ogólnorozwojowych stosujemy formy zaprawy ogólnorozwojowej zaadoptowane do potrzeb zajęć, są to formy: wszechstronności ruchowej z zastosowaniem różnych pozycji wyjściowych. wszechstronności ruchowo- lokomocyjnej wszechstronności ruchowej w małych zespołach. obwodowa zespołowa., obwodowo - stacyjna. strumieniowa zabaw i gier ruchowych. terenowa wybór odpowiedniej formy zależy od: zaawansowania sprawności uczniów miejsca, w którym prowadzone są zajęcia możliwości wykorzystania sprzętu, urządzeń i przyborów planowanego akcentu motorycznego lekcji METODY NAUCZANIA: analityczna syntetyczna Wyświetleń: 1201
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |