Katalog

Tadeusz Karpowicz, 2013-01-07
Głogów

Wychowanie fizyczne, Plany pracy

Program nauczania z wychowania fizycznego dla słuchaczy 2 – letnich szkół policealnych

- n +

Program nauczania z wychowania fizycznego
dla słuchaczy 2 – letnich szkół policealnych

„ Twoje zdrowie w Twoich … nogach.

Realizacja treści programowych na zajęciach z wychowania fizycznego w wymiarze :
- 3 godz. tygodniowo
Wstęp:

Przed przystąpieniem do opracowania programu nauczania ( sposobów osiągania celów ) trzeba uwzględnić:
- organizacyjną stronę realizacji programu ( warunki, baza i infrastruktura sportowa placówki i miejscowości w której się znajduje )
- predyspozycje i uprawnienia prowadzącego
- zainteresowania i predyspozycje słuchaczy
- tradycje związane z kulturą fizyczną w naszym mieście
- zgodność ze statutem szkolnym i wewnątrzszkolnym systemem oceny
Kontynuacja i podtrzymanie ogólnej sprawności motorycznej oraz zaszczepienie zainteresowania rekreacją fizyczną to cele realizacji programu nauczania z wychowania fizycznego. Bazy sportowe uczelni i szkół powodują ukierunkowanie materiału nauczania do możliwości ich wykorzystania, należy również korzystać z infrastruktury rekreacyjno – sportowej oraz parków miejskich naszych miast.
W czasie nauki słuchacz powinien:
- osiągnąć i podtrzymywać dobrą ogólną sprawność i wydolność fizyczną
- poznać wybrane elementy wiedzy: fizjologii, anatomii,. biologicznych podstaw aktywnego wypoczynku
- znać i umieć przeprowadzić próby oraz sprawdziany sprawnościowo- wydolnościowe.
- znać i umieć stosować zasady aktywnego wypoczynku oraz opanować umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy medycznej w nagłych wypadkach.
- poznać zasady posługiwania i wykorzystania specjalistycznego sprzętu rekreacyjno - sportowego

Głównym celem kształcenia i wychowania na tym etapie jest:
przygotowanie i wyposażenie słuchacza w zasób wiadomości i umiejętności do całożyciowej aktywności fizycznej
dbałość o zdrowie fizyczne i psychiczne, uświadomienie potrzeby aktywności fizycznej przez całe życie
dalszy harmonijny rozwój fizyczny i intelektualny

Cele szczegółowe programu:
rozwijanie indywidualnych predyspozycji i uzdolnień
samoocena i samokontrola funkcjonowania własnego organizmu pod wpływem wysiłku fizycznego
zrozumienie związku aktywności fizycznej ze zdrowiem, zapobiegania chorobom i ujemnym skutkom postępu cywilizacyjnego
zasady zdrowego odżywiania się, kontroli stanu zdrowia własnego organizmu
umiejętności organizacyjne w szeroko rozumianej kulturze fizycznej( sport, rekreacja, zawody, turnieje, rozgrywki)
każdy słuchacz wybiera „swoją” formę aktywności fizycznej i kontynuuje w przyszłości
wykształcenie nawyku stałej i regularnej aktywności fizycznej
kompensacja ujemnych skutków obciążenia pracą i nieodpowiedniego trybu życia
przestrzeganie zasad higieny, znajomość zasady odnowy biologicznej, aktywnego wypoczynku
słuchacz wchodzi w posiadanie nawyku asekuracji, bezpiecznego korzystania z urządzeń i sprzętu sportowego
jest odpowiedzialny za siebie i współćwiczących, przestrzega zasad sprawiedliwości i kultury osobistej
zna zasady, przepisy, taktyki gier zespołowych
zdrowej rywalizacja w duchu fair – play
wykorzysta techniki informacyjne do pogłębiania wiadomości na temat aktywnego, zdrowego stylu życia
poznanie i rozwijanie umiejętności ruchowych na bazie wiedzy ogólnej o budowie człowieka i specjalistycznej z zakresu zapobiegania wadom postawy.
zapobieganie i profilaktyka, umiejętność korygowania wad postawy
zrozumienie potrzeby dbania o własną sylwetkę, zdrowie, sprawność fizyczną i duchową
poznanie i opanowanie różnych form aktywności ruchowej sprzyjających powstawaniu prawidłowych wzorców ruchowych
ułatwienie nabywania wiedzy o swoim zdrowiu orz zrozumienia sensu starań o własną prawidłową postawę i sprawność fizyczną w całym procesie edukacyjnym
umiejętności samooceny i samokontroli w zakresie swojej wiedzy, umiejętności, postaw i zachowań
umiejętność oceny własnej sprawności fizyczne
wspomaganie w wyrównywaniu szans w zakresie psychomotoryki, ogólnej sprawności fizycznej i intelektualnej
kształtowanie umiejętności działania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych i stresujących w domu, w szkole, w środowisku
rozwijanie umiejętności utylitarnych, przygotowujących do sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie
rozwijanie przynależności do grupy dbającej o zdrowie, poprawną postawę i sprawność fizyczną
przygotowanie do działań podejmowanych samodzielnie, a wynikających z potrzeby samo usprawniania i samodoskonalenia
poznawanie ustaleń, reguł i zasad zachowania się podczas zajęć ruchowych w obiektach sportowych i w terenie
rozwijanie poprawnych zachowań w relacjach ze współćwiczącym, w grupie,

Opis osiągnięć ucznia:
słuchacz po zakończonej edukacji potrafi ocenić swój stan zdrowia
zna mocne i słabsze strony motoryczne swojego organizmu
uzyskał poziom opanowania określonych działań ruchowych
krytycznie i wybiórczo postrzega i odbiera sport, umiejętność odpowiedniego zachowania się na masowych imprezach sportowych i rekreac.
potrafi wypełnić czas wolny obecnie a zwłaszcza w przyszłości, z uwzględnieniem aktywnego prozdrowotnego charakteru
jest przygotowany do korzystania z infrastruktury sportowo – rekreacyjnej naszej miejscowości
umiejętnie korzysta z otaczającego go środowiska naturalnego w celu aktywności fizycznej

Kryteria kompleksowej oceny oceny słuchacza:
- przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się
z obowiązków wynikających z tych zajęć.

Treści programowe:
W programie wyodrębniono zblokowane zagadnienia do realizacji na zajęciach z wychowania fizycznego jako obszary tematyczne aktywności ruchowej
I rok nauki
1. I blok - ćwiczenia ogólnorozwojowe z akcentem na korekcję wad postawy
2. II blok - biologiczne podstawy rekreacji ruchowej
3. III blok - terenowe ćwiczenia rekreacyjne z elementami ćwiczeń lekkoatletycznych
4. IV blok – rekreacyjne gry i zabawy

--ZAJĘCIA OGÓLNOROZWOJOWE
ZADANIA:
poznanie możliwości własnego organizmu
wdrażanie do higieny osobistej
kształtowanie nawyku prawidłowej postawy
wdrażanie do samokontroli i samooceny poziomu sprawności motorycznej i umiejętności ruchowych
wyposażenie słuchacza w zasób wiedzy i umiejętności niezbędnych do podejmowania systematycznych i samodzielnych działań, których celem jest podnoszenie poziomu sprawności ruchowej i zwiększanie wydolności organizmu
rozwijanie wrażliwości wobec zagrożeń cywilizacyjnych
nauka i doskonalenie rekreacyjnych gier i zabaw w terenie
TREŚCI:
nauczyciel na zajęciach ogólnorozwojowych jest obligowany do rozwijania ogólnej sprawności słuchacza, która jest podstawą właściwego rozwoju organizmu i jego adaptacji do wysiłku.
korzysta z wielu elementów techniki różnych dyscyplin sportowych i sportowo- rekreacyjnych,.
*główny trzon zajęć stanowią:
ćwiczenia oddechowe i kompensacyjne
ćwiczenia kształtujące i korygujące postawę ciała
ćwiczenia z obciążeniem na zmiennych dystansach,
marsze, biegi, skoki, - mała zabawa biegowa
ćwiczenia poprawiające kondycję, koordynację i gibkość,
ćwiczenia wzmacniające określone grupy mięśniowe z elementami stretchingu,
ćwiczenia ożywiające typu aerobik
ćwiczenia demonstrujące sposób pomiaru i oceny sprawności fizycznej
gry i zabawy rekreacyjne: ringo, piłka plażowa - siatkowa i nożna
--BIOLOGICZNE PODSTAWY REKREACJI RUCHOWEJ
ZADANIA:
samokontrola i samoocena sprawności fizycznej
ukazanie roli i znaczenia rozgrzewki, zasad jej przeprowadzania z uwzględnianiem specyfiki różnych form aktywności ruchowej
nabycie umiejętności racjonalnego odżywiania się
TREŚCI:
-wybrane zagadnienia anatomii funkcjonalnej człowieka
- budowa oraz funkcje układów kostno- stawowego, mięśniowego, nerwowego, oddechowego i krążenia
- elementy fizjologii wysiłku i treningu sportowego.
--TERENOWE REKREACYJNE Z ATLETYKĄ TERENOWĄ
ZADANIA:
- zachęcanie słuchaczy do systematycznego i aktywnego udziału w zajęciach oraz wskazywanie na walory rekreacyjne i zdrowotne poszczególnych rodzajów zajęć
- zapoznanie uczniów z szeroką gamą dyscyplin sportowych i rekreacyjnych oraz przygotowanie młodzieży do podejmowania samodzielnych i odpowiedzialnych wyborów zgodnie z zainteresowaniami, potrzebami i możliwościami
-wszechstronne przygotowanie ucznia do samodzielnego i chętnego uczestnictwa w różnych formach aktywności ruchowej
- integracja młodzieży
- przygotowanie uczniów do samodzielnego organizowania i prowadzenia imprez rekreacyjno- sportowych i turystycznych
TREŚCI:
- nauczanie podstawowych technik lekkoatletycznych głównie w terenie: doskonalenie startów, zmiany pałeczki sztafetowej, techniki
pokonywania płotka l. a.,
- zabawy lekkoatletyczne
- ścieżki zdrowia, bieg po zdrowie, marsze i biegi na orientację
--ZAJĘCIA RYTMICZNO- TANECZNE
ZADANIA:
nabycie umiejętności łączenia prostych ruchów i ćwiczeń w układy dostosowane do zmiennego rytmu- ekspresja ruchowa przy muzyce
kształtowanie estetyki ruchu oraz inwencji twórczej
TREŚCI:
aerobik, ćwiczenia z podkładem muzycznym kształtujące elegancję ruchu
rytmiczne chody, biegi, zwroty i obroty w różnych kierunkach łączone z krokami tanecznymi, ze zmianą rytmu i tempa, kształtujące estetykę i koordynację ruchu.
--GRY I ZABAWY REKREACYJNE
ZADANIA
nauka i doskonalenie gier rekreacyjnych do wykorzystania w terenie
przygotowanie słuchaczy do wykorzystania nabytych wiadomości i umiejętności w przyszłości
TREŚCI:
ringo
piłka plażowa siatkowa
piłka plażowa nożna
nordic walking
zajęcia na siłowni, kręgielni i pływalni
SPOSÓB REALIZACJI:
do prowadzenia zajęć ogólnorozwojowych stosujemy formy zaprawy ogólnorozwojowej zaadoptowane do potrzeb zajęć, są to formy:
wszechstronności ruchowej z zastosowaniem różnych pozycji wyjściowych.
wszechstronności ruchowo- lokomocyjnej
wszechstronności ruchowej w małych zespołach.
obwodowa zespołowa., obwodowo - stacyjna.
strumieniowa
zabaw i gier ruchowych.
terenowa
wybór odpowiedniej formy zależy od:
zaawansowania sprawności uczniów
miejsca, w którym prowadzone są zajęcia
możliwości wykorzystania sprzętu, urządzeń i przyborów
planowanego akcentu motorycznego lekcji
METODY NAUCZANIA:
analityczna
syntetyczna

Wyświetleń: 1201


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.