Katalog Małgorzata Kowalska-Tuszyńska, 2012-11-12 Lipno Język polski, Projekty edukacyjne "Nasza szkoła w świecie poezji" - szkolny projekt edukacyjny.Projekt edukacyjny „Nasza szkoła w świecie poezji” Opracowała: mgr Małgorzata Kowalska-Tuszyńska WSTĘP Projekt edukacyjny „Nasza szkoła w poezję ubrana” – skierowany do uczniów klas IV-VI Szkoły Podstawowej nr ….. w …………. – przewiduje działania objęte od ……… roku do ……….. roku. Powstał on w oparciu o moje doświadczenia edukacyjne w zakresie nauczania języka polskiego oraz wyniki sprawdzianów diagnozujących wiedzę i umiejętności uczniów, z których wynika obniżona zdolność poprawnego pisania, posługiwania się literackim językiem ojczystym. W toku nauczania języka polskiego w klasach IV-VI bardzo często zachęcałam uczniów do korzystania z różnych źródeł wiedzy. Uczniowie analizując i interpretując teksty poetyckie wyróżniają podmiot liryczny, wskazują i określają funkcje środków poetyckich. Korzystają przy tym ze słownika języka polskiego, frazeologicznego lub wyrazów bliskoznacznych – co wpływa na poszerzenie ich biernego i czynnego słownika. Chcąc urozmaicić im pogłębianie wiedzy w tym zakresie założyłam, iż ten obowiązek przyswajania wiadomości połączę z zabawą, którą da im tworzenie autorskich utworów lirycznych w ramach, zaplanowanych na rok szkolny ……….., konkursów poetyckich, które pokażą, zaprezentują ich umiejętności budowy, znajomości elementów znamiennych dla tekstów poetyckich. Uczniowie będą mieli okazję, na zasadzie rywalizacji, tworzyć autorskie teksty liryczne: rymowanki, limeryki, wiersze, co – zakładam – będzie doskonałym sprawdzeniem tego, czy potrafią swoją wiedzę teoretyczną, zdobytą na lekcjach języka polskiego, wykorzystać w praktyce – czy potrafią operować podstawowymi środkami stylistycznymi, znajomością wyrazów bliskoznacznych, czy odpowiednio tworzą rymy itp. Tematykę projektu zamknęłam w jeden, wspólny temat: „Nasza szkoła w świecie poezji”, chcąc tym samym zwrócić uwagę uczniów na ich przynależność z tym miejscem, które – z perspektywy czasu – będzie stanowić ich indywidualne wspomnienie o szkole podstawowej. Pragnę, by uczniowie pozytywnie postrzegali miejsce, z którego czerpią wiedzę, przysposabiają umiejętności. Dlatego chcę, aby – poprzez identyfikację ze szkołą – umiejętnie, poprawnie echo o niej „ubrali” w słowa, zamknęli w poezję. Uwieńczeniem pracy uczniów będzie stworzenie wystawy rymowanek, limeryków, wierszy ich autorstwa, która przyozdobi aulę podczas Święta Szkoły – maj ………. r., wcześniej jednak wykorzystam utwory ich autorstwa w prezentacji multimedialnej reprezentującej Szkołę, przygotowanej na uroczystość Drzwi Otwartych (………….. r.). Myślę, że realizacja projektu będzie dla uczniów ciekawym zadaniem i – jednocześnie – wyzwaniem dla ich umiejętności w posługiwaniu się słowem pisanym, w tworzeniu tekstów lirycznych. CEL OGÓLNY Podniesienie kompetencji językowych uczniów klas IV-VI. CELE SZCZEGÓŁOWE Uczeń: • korzysta z różnych źródeł wiedzy (Internet, słownik wyrazów bliskoznacznych, słownik języka polskiego, słownik frazeologiczny), • poszerza swoją wiedzę na temat elementów utworu poetyckiego (rymowanka, limeryk, wiersz), • kształci umiejętność tworzenia środków lirycznych i nadawania im określonych funkcji, • dba o estetykę zapisu – prezentacji swojej pracy. TREŚĆ I DZIAŁANIA PROJEKTU Projekt „Nasza szkoła w świecie poezji” zakłada udział uczniów klas IV-VI w konkursach poetyckich, które zostały dobrane tak, by korelowały z wiedzą i umiejętnościami nabywanymi przez uczniów na lekcjach języka polskiego, czyli od najprostszej formy lirycznej – rymowanki dla klasy IV., poprzez limeryk dla klasy V., a skończywszy na wierszu dla klasy VI. Dany konkurs zostaje ogłoszony ok. miesiąca przed finałem poprzez przekazanie regulaminu nauczycielowi języka polskiego, który w danej klasie uczy tego przedmiotu. Po wykonaniu zadania przez uczniów, nauczyciel-polonista zbiera prace i przekazuje je autorowi projektu, który komisyjnie wybiera najlepsze – tym samym typuje do nagród książkowych i dyplomów. Każdy etap konkursu zostaje podsumowany oddzielnie, a jego wyniki stanowić będą sprawozdanie z realizacji projektu, które ukaże się na szkolnej stronie internetowej. ROLA UCZNIÓW • napisanie autorskiej rymowanki o szkole – klasy czwarte, • napisanie autorskiego limeryku o szkole – klasy piąte, • napisanie autorskiego wiersza o szkole – klasy szóste, • wykorzystanie w praktyce wiedzy dotyczącej elementów utworu poetyckiego, zdobytej na lekcjach języka polskiego, • posługiwanie się poprawną polszczyzną, poetyckim słowem pisanym, • korzystanie z różnych źródeł informacji: Internetu, słownika wyrazów bliskoznacznych, słownika języka polskiego, słownika frazeologicznego, • zadbanie o estetykę zapisu swojej pracy. ROLA RODZICÓW • pomoc przy tworzeniu prac poetyckich, • zachęcenie dzieci do refleksji na temat ich udziału w powstawaniu ich autorskich prac, • kontrolowanie etapów powstawania prac, • odbiór utwór poetyckich – Drzwi Otwarte, Święto Szkoły, szkolna strona internetowa. EFEKTY KOŃCOWE • prezentacja rymowanek i limeryków w prezentacji multimedialnej o szkole – Drzwi Otwarte, • wystawa prac uczniów – Święto Szkoły, • zapis, zdjęcia zwycięzców konkursów, prezentacja prac uczniów – szkolna strona internetowa. RAMOWY KONSPEKT DZIAŁAŃ SZKOLNY KONKURS „Rymowanka o mojej szkole”. ADRESAT: uczniowie klas czwartych. TERMIN: ……………………. r. ORGANIZATOR: …………………………………. WSPÓŁPRACA: …………………………………... CELE: • rozwijanie wyobraźni, wzbogacanie słownictwa uczniów, • kształtowanie wrażliwości na piękno języka mówionego i języka poetyckiego, • budzenie wrażliwości i intensywności uczuć. WARUNKI: • uczestnik konkursu reprezentuje tylko jeden utwór, • rymowanka musi być autorstwa osoby, która zostaje wytypowana do wzięcia udziału w konkursie, • rymowanka powinna tematycznie być związana ze szkołą lub klasą, do której uczęszcza autor tekstu, • rymowanka powinna zawierać nie mniej niż cztery wersy i nie więcej niż osiem wersów, • tekst powinien się rymować, • tekst powinien zawierać jak najwięcej środków stylistycznych, • rymowanka powinna być napisana bezbłędnie i estetycznie na kartce formatu A4, • kartka z rymowanką powinna być opatrzona imieniem, nazwiskiem oraz oznaczeniem klasy autora. NAGRODY: książki dla I, II i III miejsca oraz dyplomy dla uczestników. Wręczenie nagród odbędzie się ………………….. roku. OPIS KONKURSU: Szkolny konkurs „Rymowanka o mojej szkole” zostaje rozpropagowany przez nauczycieli-polonistów, którzy przekazują jego treść w klasach czwartych, w których prowadzą lekcje języka polskiego (zapoznanie uczniów z klas IV. z konkursem „Rymowanka o mojej szkole”: ro¬z¬mowa na temat projektu „Nasza szkoła w świecie poezji”, prezentacja regulaminu konkursu „Rymowanka…”, przypomnienie uczniom elementów znamiennych dla rymowanki, wskazanie źródeł pomocniczych: słowniki, Internet, zachęcenie uczniów do refleksji na temat ich udziału w powstawaniu ich autorskich prac, omówienie zasad i etapów powstawania prac). Następnie nauczyciele-poloniści zbierają od chętnych uczniów rymowanki i przekazują je – w odpowiednim terminie – organizatorowi (każdy uczestnik może być autorem tylko jednej rymowanki). Ten, przy współpracy powołanej wcześniej komisji, przydziela odpowiednio I, II i III miejsce oraz dyplomy uczestnikom konkursu. SZKOLNY KONKURS „Limeryk o mojej szkole”. ADRESAT: uczniowie klas piątych. TERMIN: ………………………. r. ORGANIZATOR: …………………………………. WSPÓŁPRACA: …………………………………... CELE: • rozwijanie wyobraźni, wzbogacanie słownictwa uczniów, • kształtowanie wrażliwości na piękno języka mówionego i języka poetyckiego, • budzenie wrażliwości i intensywności uczuć. WARUNKI: • uczestnik konkursu reprezentuje tylko jeden utwór, • limeryk musi być autorstwa osoby, która zostaje wytypowana do wzięcia udziału w konkursie, • limeryk powinien tematycznie być związany ze szkołą lub klasą, do której uczęszcza autor tekstu, • limeryk powinien być napisany bezbłędnie i estetycznie na kartce formatu A4, • kartka z limerykiem powinna być opatrzona imieniem, nazwiskiem oraz oznaczeniem klasy autora. NAGRODY: książki dla I, II i III miejsca oraz dyplomy dla uczestników. Wręczenie nagród odbędzie się ……………….. roku. OPIS KONKURSU: Szkolny konkurs „Limeryk o mojej szkole” zostaje rozpropagowany przez nauczycieli-polonistów, którzy przekazują jego treść w klasach piątych, w których prowadzą lekcje języka polskiego (zapoznanie uczniów z klas V. z konkursem „Limeryk o mojej szkole”: ro-z¬mowa na temat projektu „Nasza szkoła w świecie poezji”, prezentacja regulaminu konkursu „Limeryk…”, przypomnienie uczniom elementów znamiennych dla limeryku, wskazanie źródeł pomocniczych: słowniki, Internet, zachęcenie uczniów do refleksji na temat ich udziału w powstawaniu ich autorskich prac, omówienie zasad i etapów powstawania prac). Następnie nauczyciele-poloniści zbierają od chętnych uczniów limeryki i przekazują je – w odpowiednim terminie – organizatorowi (każdy uczestnik może być autorem tylko jednego limeryku). Ten, przy współpracy powołanej wcześniej komisji, przydziela odpowiednio I, II i III miejsce oraz dyplomy uczestnikom konkursu. SZKOLNY KONKURS „Wiersz o mojej szkole”. ADRESAT: uczniowie klas szóstych. TERMIN: ……………………….. r. ORGANIZATOR: ………………………………………….. WSPÓŁPRACA: ……………………………………………. CELE: • rozwijanie wyobraźni, wzbogacanie słownictwa uczniów, • kształtowanie wrażliwości na piękno języka mówionego i języka poetyckiego, • budzenie wrażliwości i intensywności uczuć. WARUNKI: • uczestnik konkursu reprezentuje tylko jeden utwór, • wiersz musi być autorstwa osoby, która zostaje wytypowana do wzięcia udziału w konkursie, • wiersz powinien tematycznie być związany ze szkołą lub klasą, do której uczęszcza autor tekstu, • wiersz powinien zawierać nie mniej niż dwie i nie więcej niż pięć zwrotek, • wiersz powinien być napisany bezbłędnie i estetycznie na kartce formatu A4, • kartka z wierszem powinna być opatrzona imieniem, nazwiskiem oraz oznaczeniem klasy autora. NAGRODY: książki dla I, II i III miejsca oraz dyplomy dla uczestników. Wręczenie nagród odbędzie się ………………….. roku. OPIS KONKURSU: Szkolny konkurs „Wiersz o mojej szkole” zostaje rozpropagowany przez nauczycieli-polonistów, którzy przekazują jego treść w klasach szóstych, w których prowadzą lekcje języka polskiego (zapoznanie uczniów z klas VI. z konkursem „Wiersz o mojej szkole”: ro-z¬mowa na temat projektu „Nasza szkoła w świecie poezji”, prezentacja regulaminu konkursu „Wiersz…”, przypomnienie uczniom elementów znamiennych dla wiersza, wskazanie źródeł pomocniczych: słowniki, Internet, zachęcenie uczniów do refleksji na temat ich udziału w powstawaniu ich autorskich prac, omówienie zasad i etapów powstawania prac). Następnie nauczyciele-poloniści zbierają od chętnych uczniów wiersze i przekazują je – w odpowiednim terminie – organizatorowi (każdy uczestnik może być autorem tylko jednego wiersza). Ten, przy współpracy powołanej wcześniej komisji, przydziela odpowiednio I, II i III miejsce oraz dyplomy uczestnikom konkursu. EWALUACJA Wystawa prac uczniów – rymowanki, limeryki i wiersze o szkole. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ 1. Przedstawienie projektu edukacyjnego „Nasza szkoła w świecie poezji” nauczycielom bloku przedmiotów humanistycznych – data, odpowiedzialni: ………………………. 2. Zapoznanie uczniów z klas IV. z konkursem „Rymowanka o mojej szkole” (ro¬z¬mowa na temat projektu „Nasza szkoła w świecie poezji”, prezentacja regulaminu konkursu „Rymowanka…”, przypomnienie uczniom elementów znamiennych dla rymowanki, wskazanie źródeł pomocniczych: słowniki, Internet, zachęcenie uczniów do refleksji na temat ich udziału w powstawaniu ich autorskich prac, omówienie zasad i etapów powstawania prac) – data, odpowiedzialni: ……………………………... 3. Posiedzenie komisji: wybranie najlepszych prac, przyznanie miejsca I, II i III, wręczenie nagród – data, odpowiedzialni:………………………………. 4. Zredagowanie tekstu z przyznania nagród uczniom klas czwartych, wyeksponowanie zwycięskich rymowanek na szkolnej stronie internetowej – data, odpowiedzialni: ……………….. 5. Zapoznanie uczniów z klas V. z konkursem „Limeryk o mojej szkole” (ro¬z¬mowa na temat projektu „Nasza szkoła w świecie poezji”, prezentacja regulaminu konkursu „Limeryk…”, przypomnienie uczniom elementów znamiennych dla limeryku, wskazanie źródeł pomocniczych: słowniki, Internet, zachęcenie uczniów do refleksji na temat ich udziału w powstawaniu ich autorskich prac, omówienie zasad i etapów powstawania prac) – data, odpowiedzialni: …... 6. Posiedzenie komisji: wybranie najlepszych prac, przyznanie miejsca I, II i III, wręczenie nagród – data, odpowiedzialni: …………………….. 7. Wykorzystanie prac uczniów (rymowanek, limeryków) w prezentacji multimedialnej prezentującej Szkołę …………… podczas Drzwi Otwartych – data, odpowiedzialni: ……… 8. Zredagowanie tekstu z przyznania nagród uczniom klas piątych, wyeksponowanie zwycięskich limeryków na szkolnej stronie internetowej – data, odpowiedzialni: ………….. 9. Zapoznanie uczniów z klas VI. z konkursem „Wiersz o mojej szkole” (ro¬z¬mowa na temat projektu „Nasza szkoła w świecie poezji”, prezentacja regulaminu konkursu „Wiersz…”, przypomnienie uczniom elementów znamiennych dla wiersza, wskazanie źródeł pomocniczych: słowniki, Internet, zachęcenie uczniów do refleksji na temat ich udziału w powstawaniu ich autorskich prac, omówienie zasad i etapów powstawania prac) – data, odpowiedzialni: ……... 10. Posiedzenie komisji: wybranie najlepszych prac, przyznanie miejsca I, II i III, wręczenie nagród – data, odpowiedzialni: …………………… 11. Zredagowanie tekstu z przyznania nagród uczniom klas szóstych, wyeksponowanie zwycięskich wierszy na szkolnej stronie internetowej – data, odpowiedzialni: ……………….. 12. Przygotowanie wystawy prac uczniów – prezentacja rymowanek, limeryków i wierszy – data, odpowiedzialni: …………………... 13. Ewaluacja projektu edukacyjnego „Nasza szkoła w świecie poezji” –data, odpowiedzialni: ……. 14. Podsumowanie projektu „Nasza szkoła w świecie poezji” na ostatnim posiedzeniu bloku przedmiotów humanistycznych data, odpowiedzialni: ……………… Opracowała: mgr Małgorzata Kowalska-Tuszyńska Wyświetleń: 1479
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |