Katalog

Justyna Kuchnik, 2012-10-15
Bytom Odrzańskk

Muzyka, Scenariusze

Muzyczny koncert, czyli orkiestra przedszkolaków

- n +

Scenariusz I - Muzyczny koncert, czyli orkiestra przedszkolaków
1 . C e l e
 Po z n a w c zy :
 rozwijanie wyobraźni muzycznej dziecka,
 zapoznanie z piosenką,
 wyjaśnienie terminów takich jak: koncert, dyrygent, muzyk, zespół itp.,
 przedstawienie instrumentów.
 K szt a ł c ą c y :
 rozwijanie zdolności manualnych,
 uwrażliwianie na barwy dźwięku,
 kształcenie umiejętności samodzielnego myślenia,
 interpretacja ruchowa utworu.
 Wy c h o w a w c zy :
 praca w grupie,
 szacunek dla współwykonawców.
3 . F o r m y
 improwizacja instrumentalna,
 słowo,
 kreatywność dziecka,
 gra na instrumentach.
4 . Ś r o d k i d y d a k t y c z n e
 kubeczki, różnego rodzaju pojemniczki, z których można wykonać
grzechotki,
 kasza, groch, kamyczki itp.,
 kartki z gazety,
 partytura,
 fotografie muzyków oraz dyrygenta.

Przebieg zajęć

Przywitanie dzieci
Nauczyciel wita dzieci za pomocą piosenki, poznaną na
wcześniejszych zajęciach. Dzieci wykonują ją
razem z nauczycielem.

Wprowadzenie tematu zajęć

Powiedzcie mi czy wiecie co to jest koncert?
Gdzie go można usłyszeć? A kto daje koncerty?
Czy ktoś z Was był może na jakimś koncercie?
Jeżeli tak to na jakim, kto grał, jakie były tam
instrumenty?
Nauczyciel tłumaczy co to jest
koncert. Mówi o tym gdzie można się udać aby
posłuchać muzyki. Przedstawia zdjęcia na
których można zobaczyć muzyków dających
koncert. Mogą to być fotografie z filharmonii,
a także z koncertu muzyki rozrywkowej.

Tworzenie instrumentów
Każdy uczeń udaje się do stolika, gdzie
przygotowane są materiały, z których wykona
swój własny instrument. Będą to różnego
rodzaju grzechotki. Nauczyciel pomaga
uczniom podczas wykonywania instrumentów. Będą potrzebne
 Kubeczki
 Sól
 Kasza
 Kamyczki

Prezentacja instrumentów

Każdy uczeń bierze wykonany przez siebie
instrument i siada w kole. Następuje teraz
prezentacja instrumentów. Nauczyciel pyta o
brzmienie i barwę, którą wydaje instrument.
Uczniowie starają się opisać co słyszą, czy są
to ostre dźwięki, czy delikatne, co
przypominają, z czym się im kojarzą. Opisują
także wygląd wykonanych instrumentów.
Można także przeprowadzić konkurs na
najładniejszy instrument.

Zabawa z instrumentami

Teraz spróbujemy dobrać się w grupy,
które będą tworzyły osoby, których instrumenty
bardzo podobnie brzmią. Nauczyciel pomaga
dzieciom dopasować instrumenty o podobnej
barwie. Powiedzcie mi czy wiecie co to jest
partytura i kto ją posiada?
Nauczyciel
tłumaczy słowo i opowiada o dyrygencie.
Dzisiaj pobawimy się w taką małą orkiestrę.
Plansza, którą mam przy sobie, będzie naszą
partyturą. Jak widzicie, na planszy
namalowane są różne symbole.

Każda grupa otrzyma swój symbol. Nauczyciel
przydziela symbole uczniom. Będę Waszym
dyrygentem, który pokazuje kto w danym
momencie gra.
Nauczyciel zaczyna zabawę -
jest on odpowiedzialny za tempo
wykonywanej partytury. Dzieci improwizują w
wyznaczonych momentach na stworzonych
przez siebie instrumentach.

Zakończenie zajęć

Dzieci odkładają instrumenty na swoje półki.
Dobierają się parami. Śpiewają piosenkę
i maszerują do sal.
Pianino
Wyświetleń: 1485


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.