Katalog Justyna Kuchnik, 2012-10-15 Bytom Odrzańskk Muzyka, Scenariusze Muzyczny koncert, czyli orkiestra przedszkolakówScenariusz I - Muzyczny koncert, czyli orkiestra przedszkolaków 1 . C e l e Po z n a w c zy : rozwijanie wyobraźni muzycznej dziecka, zapoznanie z piosenką, wyjaśnienie terminów takich jak: koncert, dyrygent, muzyk, zespół itp., przedstawienie instrumentów. K szt a ł c ą c y : rozwijanie zdolności manualnych, uwrażliwianie na barwy dźwięku, kształcenie umiejętności samodzielnego myślenia, interpretacja ruchowa utworu. Wy c h o w a w c zy : praca w grupie, szacunek dla współwykonawców. 3 . F o r m y improwizacja instrumentalna, słowo, kreatywność dziecka, gra na instrumentach. 4 . Ś r o d k i d y d a k t y c z n e kubeczki, różnego rodzaju pojemniczki, z których można wykonać grzechotki, kasza, groch, kamyczki itp., kartki z gazety, partytura, fotografie muzyków oraz dyrygenta. Przebieg zajęć Przywitanie dzieci Nauczyciel wita dzieci za pomocą piosenki, poznaną na wcześniejszych zajęciach. Dzieci wykonują ją razem z nauczycielem. Wprowadzenie tematu zajęć Powiedzcie mi czy wiecie co to jest koncert? Gdzie go można usłyszeć? A kto daje koncerty? Czy ktoś z Was był może na jakimś koncercie? Jeżeli tak to na jakim, kto grał, jakie były tam instrumenty? Nauczyciel tłumaczy co to jest koncert. Mówi o tym gdzie można się udać aby posłuchać muzyki. Przedstawia zdjęcia na których można zobaczyć muzyków dających koncert. Mogą to być fotografie z filharmonii, a także z koncertu muzyki rozrywkowej. Tworzenie instrumentów Każdy uczeń udaje się do stolika, gdzie przygotowane są materiały, z których wykona swój własny instrument. Będą to różnego rodzaju grzechotki. Nauczyciel pomaga uczniom podczas wykonywania instrumentów. Będą potrzebne Kubeczki Sól Kasza Kamyczki Prezentacja instrumentów Każdy uczeń bierze wykonany przez siebie instrument i siada w kole. Następuje teraz prezentacja instrumentów. Nauczyciel pyta o brzmienie i barwę, którą wydaje instrument. Uczniowie starają się opisać co słyszą, czy są to ostre dźwięki, czy delikatne, co przypominają, z czym się im kojarzą. Opisują także wygląd wykonanych instrumentów. Można także przeprowadzić konkurs na najładniejszy instrument. Zabawa z instrumentami Teraz spróbujemy dobrać się w grupy, które będą tworzyły osoby, których instrumenty bardzo podobnie brzmią. Nauczyciel pomaga dzieciom dopasować instrumenty o podobnej barwie. Powiedzcie mi czy wiecie co to jest partytura i kto ją posiada? Nauczyciel tłumaczy słowo i opowiada o dyrygencie. Dzisiaj pobawimy się w taką małą orkiestrę. Plansza, którą mam przy sobie, będzie naszą partyturą. Jak widzicie, na planszy namalowane są różne symbole. Każda grupa otrzyma swój symbol. Nauczyciel przydziela symbole uczniom. Będę Waszym dyrygentem, który pokazuje kto w danym momencie gra. Nauczyciel zaczyna zabawę - jest on odpowiedzialny za tempo wykonywanej partytury. Dzieci improwizują w wyznaczonych momentach na stworzonych przez siebie instrumentach. Zakończenie zajęć Dzieci odkładają instrumenty na swoje półki. Dobierają się parami. Śpiewają piosenkę i maszerują do sal. Pianino Wyświetleń: 1485
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |