Katalog Irena Tarcz, 2012-10-04 Hrubieszów Wychowanie fizyczne, Program nauczania program własny zajęć pozalekcyjnych z piłki koszowej dziewczątPROGRAM WŁASNY SPORTOWYCH ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH Z PIŁKI KOSZOWEJ DZIEWCZĄT Autor programu - Irena Tarcz I .Wstęp Wychowanie fizyczne prowadzone w szkołach nie jest w stanie zaspokoić potrzeb ruchowych dziecka, dlatego też często obserwuje się u uczniów chęć uczestnictwa w pozalekcyjnych zajęciach szkolnego koła sportowego. Obserwujemy też przeciwne zjawisko, a mianowicie uczniów, którzy wybrali drogę blokersa (często z lenistwa, ale nie tylko). Ja zajmę się w programie dziećmi, które z własnej chęci lub po odpowiedniej motywacji chcą aktywnie spędzać wolny czas i poświęcić się aktywności ruchowej, zregenerować siły fizyczne i psychiczne, kształtować postawę współdziałania zespołowego i wzajemnej odpowiedzialności. Znając potrzeby rozwojowe uczniów swojej szkoły ich zainteresowania i predyspozycje oraz warunki, jakimi dysponuje szkoła, wybrałem piłkę koszykową. Koszykówka jako gra i zabawa oparta na elementach technicznych i taktycznych może stanowić doskonałą odmianę zabawy. Naturalne formy ruchu: biegi, skoki, rzuty, rozwijają szybkość, zwinność, siłę i wytrzymałość. Ważną cechą gry jest zespołowość. Rozwija możliwości wykazania inicjatywy, zdyscyplinowania swojej działalności, przyjmowania odpowiedzialności. Zajęcia będą się odbywały na sali gimnastycznej i boisku w grupie 15 osób. Uczniowie, wykazujący zainteresowanie piłką koszykową i uczestniczący w zajęciach, będą mogli sprawdzić stopień opanowania swoich umiejętności, uczestnicząc w zawodach sportowych i turniejach. Przewidziane są również sprawdziany bieżące umożliwiające kontrolę postępów uczniów. Koszykówka jest grą bardzo atrakcyjną dla młodzieży. Wynika to z dużego urozmaicenia samych ćwiczeń, poszerzonych o rywalizację. Udział w walce sportowej, konieczność podejmowania samodzielnych decyzji w stale zmieniających się sytuacjach, podnoszą wartość dydaktyczną i wychowawczą tej gry. II. Ogólne założenia programu 1. Program przeznaczony jest dla dziewcząt klas I-III gimnazjum. 2. Zajęcia prowadzone są w wymiarze dwóch godzin tygodniowo 3. Baza szkoły: - mała sala gimnastyczna - boiska ze sztuczną nawierzchnią 4. Osoba prowadząca drużynę – nauczyciel wychowania fizycznego. 5. Udział drużyny w zawodach sportowych i sparingach. 6. Rozwijanie zainteresowania piłką koszykową. 7. Wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów. 8. Rozwijanie i doskonalenie sprawności ruchowej uczniów. 9. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych. 10. Zaszczepienie wśród młodzieży nawyku zdrowego stylu życia, oraz chęci do uprawiania sportu. III. Cele ogólne kształcenia i wychowania. 1.Wszechstronny rozwój organizmu. 2. Kształtowanie prawidłowej postawy ciała. 3. Przygotowanie do samodzielnego organizowania i sędziowania gry. 4. Przestrzeganie przepisów BHP w czasie organizacji i realizacji zajęć sportowych. 5.Przygotowanie organizmu do wysiłku poprzez ćwiczenia ogólnorozwojowe. 6. Przygotowanie do udziału w zawodach sportowych międzyszkolnych oraz międzyklasowych. 7.Kształtowanie nawyku aktywnego spędzania wolnego czasu. 8.Współdziałanie w zespole, akceptacja siebie i innych, stosowanie zasady „fair play”, kultura kibicowania. 9. Wyrabianie poczucia własnej wartości, szacunku dla innych, zwłaszcza dla słabszych i mniej sprawnych. 10. Wdrażanie do samodyscypliny w czasie ćwiczeń. 11. Kształtowanie umiejętności ruchowych indywidualnych i zespołowych. IV. Szczegółowe treści kształcenia 1. Rozwijanie orientacji i sprawności do gier zespołowych. 2. Rozwijanie dyspozycji do koszykówki poprzez zabawy i ćwiczenia udoskonalające prawidłową pracę nadgarstka prawej i lewej ręki. 3. Nauka chwytu piłki sposobem oburącz dolnym i górnym. 4. Postawa koszykarza, technika poruszania się po boisku:, bieg ze zmianą tempa i kierunku biegu. 5. Zabawy i gry rzutne. Technika podań : podania oburącz sprzed klatki piersiowej, oburącz znad głowy, oburącz dołem, oburącz kozłem, jednorącz hakiem, jednorącz dołem, jednorącz kozłem. 6. Kozłowanie piłki prawą i lewą ręką. Kozłowanie piłki slalomem, ze zmianą rytmu i kierunku kozłowania. 7. Biegi z przyspieszeniem na krótkich odcinkach, zmiany kierunku biegu z piłką i bez niej. 8. Technika zatrzymania na jedno i dwa tempa. Obroty. 9. Technika rzutów piłki do kosza. Rzuty do kosza jednorącz z miejsca, w wyskoku, z biegu po kozłowaniu i podaniu. 10. Poruszanie się w obronie ze zmianą pozycji obronnej, „krycie każdy swego” i „krycie z przekazywaniem”, obrona stref w różnym ustawieniu. Agresywna obrona stref. 11. Nauka obrotów i zwodów. Wykorzystanie poznanych elementów w grze. 12. Doskonalenie indywidualnych umiejętności techniki atakowania tj. ścięcie, obiegnięcie, zasłony. Kształtowanie szybkości i trafności podejmowanych decyzji. Atak indywidualny 1:1. Rozegranie przewagi liczbowej. 13. Poruszanie się w obronie. Uwalnianie się od obrońcy przez wyminięcie oraz zwody. 14. Zbieranie piłki z tablicy i pierwsze podanie. 15. Przepisy dotyczące gry i sędziowania. 16. Stosowanie poprawnej terminologii poznanych ćwiczeń. V. Działania wychowawcze 1. Stymulowanie do aktywnego stylu życia. 2. Zachęcanie do podnoszenia swojej sprawności i umiejętności ruchowych. 3. Znaczenie adaptacji organizmu do wysiłku oraz dyscypliny podczas zajęć. 4. Odpowiedzialność i współdziałanie w zespole. 5. Eksponowanie osiągnięć ucznia. 6. Współpraca w zespole efektem zdobytego punktu. 7. Znaczenie aktywności ruchowej w życiu człowieka. 8. Znaczenie prawidłowego sędziowania. Uczeń w roli sędziego, kibica i zawodnika. 9. Eksponowanie prawidłowych zachowań uczniów w stosunku do słabszych koleżanek. 10. Ukazanie potrzeby zachowania bezpieczeństwa podczas zajęć. 11. Umiejętność podporządkowania się regułom gry. 12. Przeżywanie radości z aktywności ruchowej. 13. Wdrażanie do pokonywania własnych słabości. VI. Procedury osiągania celów 1. Zasady nauczania: - Świadomości i aktywności - poglądowości - stopniowania trudności - systematyczności - przystępności - trwałości 2. Zasady dydaktyczno – wychowawcze: - wszechstronności - zdrowotności - przydatności 3.Metody rozwijające cechy motoryczne: - ciągła - powtórzeniowa - zmienna - interwałowa 4.Metody pojedynczych ćwiczeń ruchowych: - syntetyczna - analityczna - kombinowana 5.Metody wychowawcze: - wpływu osobistego - wpływu sytuacyjnego - wpływu społecznego - kierowania samowychowaniem 6.Metody nauczania ćwiczeń ruchowych: - oglądowa - słownego ujęcia ruchu - oddziaływania sensorycznego - działania praktycznego 7.Formy realizacji zadań w zespołowych grach sportowych: - zabawowa - ścisła - fragmentów gry - gry szkolnej - gra właściwa VII. Osiągnięcia uczennic po zrealizowaniu programu 1. Wykazuje aktywną postawę w kształtowaniu własnej sprawności fizycznej. 2. Dba o zdrowie. 3. Systematycznie uczęszcza na zajęcia. 4. Zna zasady organizacji zawodów sportowych, przepisy gry w piłę koszykową oraz sędziowania. 5. Udoskonali swoje umiejętności techniczne i taktyczne. 6. Poprawnie wykonuje elementy techniczne indywidualnie i zespołowo. 7. Poprowadzi samodzielnie rozgrzewkę organizmu. 8. Stosuje zasady „fair – play” 9. Identyfikuje się z sukcesami i porażkami zespołu. 10. Będzie inicjatorem wielu imprez sportowych. VIII. Ewaluacja programu 1. Udział w zawodach sportowych oraz w sparingach. 2. Zorganizowanie zawodów międzyszkolnych dla klas pierwszych. 3. Sprawdzian umiejętności sędziowania uczennic klas II i III m.in. na zawodach dla klas pierwszych. IX. Bibliografia: • Mikułowski J., Oszast H. "Koszykówka" Wyd. "Sport i Turystyka" Wwa 1976 • Wyżnikiewicz Zd. "Koszykówka" Wyd. "Sport i Turystyka" Wwa 1977 • Kłyszejko W. "Koszykówka" Wyd. GKKF Wwa 1951 Wyświetleń: 1273
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |