Katalog

Adam Liszka
Język polski, Konspekty

Plan realizacji ścieżki regionalnej

- n +

Plan realizacji ścieżki regionalnej

klasa: Va, Vb

ilość godzin: 3

treści z podstawy programowej: Język regionu, gwara i nazewnictwo

cele operacyjne:
uczeń:
  • odróżnia elementy mowy gwarowej od języka potocznego (literackiego);
  • posługuje się wyrażeniami gwarowymi i przekłada je na język literacki;
  • gromadzi słownictwo gwarowe, związane z przejawami ży6cia codziennego w przeszłości;
  • wie w jakich sytuacjach należy posługiwać się gwarą;
  • uważnie ogląda kasetę VHS i wyszukuje wyrazy gwarowe;
  • układa lub wyszukuje przyśpiewkę regionalną;
  • prezentuje (śpiew) przygotowaną przyśpiewkę na forum publicznym;
  • jest świadom pielęgnowania gwary regionalnej
sposób realizacji:
  1. Praca w grupach polegająca na gromadzeniu gwarowych słów:
    a) gr. I : wyrazy gwarowe związane z rolnictwem
    b) gr. II: wyrazy gwarowe związane ze zwyczajami, muzyką ludową
    c) gr. III: wyrazy gwarowe związane z przedmiotami domowymi (kuchennymi);
    d) wyrazy gwarowe związane z ubiorem, strojami ludowymi;

    Wyniki prac: cztery plansze, prezentacja

  2. Obejrzenie filmu VHS przedstawiającego zwyczaje regionalne związane z odejściem rekrutów do wojska (lub fragmentu kasety magnetofonowej z gadką ks. Józefa Tischnera Filozofia po góralsku) - wyszukiwanie wyrazów, wyrażeń i zwrotów gwarowych;

  3. Prezentacja przyśpiewek z regionu Gorców.

    Uczniowie prezentują przygotowane wcześniej ( ułożone przez siebie lub usłyszane od rodziców, dziadków, znajomych) przyśpiewki i prezentują je na forum klasy; (nagrywanie na taśmę magnetofonową a później odsłuchiwanie);
sposób ewaluacji (zaliczenie):
  1. zgromadzone wyrazy na planszy,
  2. prezentacja przyśpiewki regionalnej

Opracowanie: Adam Liszka

Wyświetleń: 1251


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.