Plan realizacji ścieżki regionalnej
klasa: Va, Vb
ilość godzin: 3
treści z podstawy programowej: Język regionu, gwara i nazewnictwo
cele operacyjne:
uczeń:
- odróżnia elementy mowy gwarowej od języka potocznego (literackiego);
- posługuje się wyrażeniami gwarowymi i przekłada je na język literacki;
- gromadzi słownictwo gwarowe, związane z przejawami ży6cia codziennego w przeszłości;
- wie w jakich sytuacjach należy posługiwać się gwarą;
- uważnie ogląda kasetę VHS i wyszukuje wyrazy gwarowe;
- układa lub wyszukuje przyśpiewkę regionalną;
- prezentuje (śpiew) przygotowaną przyśpiewkę na forum publicznym;
- jest świadom pielęgnowania gwary regionalnej
sposób realizacji:
- Praca w grupach polegająca na gromadzeniu gwarowych słów:
a) gr. I : wyrazy gwarowe związane z rolnictwem
b) gr. II: wyrazy gwarowe związane ze zwyczajami, muzyką ludową
c) gr. III: wyrazy gwarowe związane z przedmiotami domowymi (kuchennymi);
d) wyrazy gwarowe związane z ubiorem, strojami ludowymi;
Wyniki prac: cztery plansze, prezentacja
- Obejrzenie filmu VHS przedstawiającego zwyczaje regionalne związane z odejściem rekrutów do wojska (lub fragmentu kasety magnetofonowej z gadką ks. Józefa Tischnera Filozofia po góralsku) - wyszukiwanie wyrazów, wyrażeń i zwrotów gwarowych;
- Prezentacja przyśpiewek z regionu Gorców.
Uczniowie prezentują przygotowane wcześniej ( ułożone przez siebie lub usłyszane od rodziców, dziadków, znajomych) przyśpiewki i prezentują je na forum klasy; (nagrywanie na taśmę magnetofonową a później odsłuchiwanie);
sposób ewaluacji (zaliczenie):
- zgromadzone wyrazy na planszy,
- prezentacja przyśpiewki regionalnej
Opracowanie: Adam Liszka