Katalog Agata Dylawerska Język polski, Konspekty Zabawy z gramatyką i ortografiąZabawy z gramatyką i ortografiąCele lekcji:Uczeń po lekcji powinien zapamiętać: - nazwy odmiennych części mowy, - zasady pisowni wyrazów z "u", "u", "ż", "rz" rozumieć: - różnicę między poszczególnymi częściami mowy, - różnicę w pisowni niektórych wyrazów umieć: - samodzielnie rozpoznać części mowy, - określić ich formę gramatyczną, - eliminować błędy ortograficzne Metody: - problemowa, - praca w grupie, - praca indywidualna, - pogadanka, 1. Jaka to część mowy? Uczniowie nazywają przedmioty pokazywane na rysunku przez nauczyciela. Zadają sobie pytania: Co to jest?, Kto to jest? Utrwalają pytanie rzeczownika i jego nazwę. 2. "Wspólna cecha". Uczniowie w grupach piszą nazwy przedmiotów, które mają tę samą cechę np. długi(dzień, nos, dystans); gruba(książka, teczka); żółte (liście, słońce). Uczniowie dochodzą do wniosku, że wyrazy określające jakąś cechę nazywamy przymiotnikiem. Kolejny etap pracy to stopniowanie przymiotnika - układamy książki wg kolejności: gruba, grubsza, najgrubsza ustawiamy uczniów : wysoki, wyższy, najwyższy, itp. Wprowadzamy pojęcie stopniowania regularnego (w/w) i nieregularnego (ciastko dobre, lepsze najlepsze). 3. Od przymiotników tworzymy przysłówki. Nauczyciel przypomina, że przysłówki mają zakończenia - o, -e. Zapisujemy na tablicy długi - długo, gruba- grubo, żółte- żółto. Stopniujemy przysłówki: długo, dłużej, najdłużej. 4. Co robię? Uczeń losuje wyraz lub ilustrację przedstawiającą czynność, a następnie przedstawia ją pantomimicznie. Pozostali uczniowie odgadują, jaka to czynność. Zapisują pojęcie czasownika oraz pytania, na które czasownik odpowiada. 5. Zmieniamy osobę czasownika. Uczniowie siedzą w kręgu, twarzami zwróconymi do siebie. Wskazany uczeń mówi zdanie w pierwszej osobie liczby pojedynczej, a kolejny przekształca zdanie tak, aby czasownik wystąpił w pierwszej osobie liczby mnogiej. Kolejny uczeń mówi to samo zdanie w trzeciej osobie liczby mnogiej itp. Uczniowie nadal siedzą w kręgu. Wskazany uczeń mówi zdanie w czasie teraźniejszym, kolejny uczeń przekształca to zdanie z czasu teraźniejszego na czas przeszły, potem przyszły. 6. "Wesołe zadania" Uczniowie pracują w grupach. Pierwsza osoba w grupie zapisuje w górnej części kartki dowolny przymiotnik, a następnie zagina kartkę. Następny uczeń dopisuje dowolny rzeczownik i zagina kartkę. Kolejna osoba zapisuje czasownik, a następna przysłówek. Gdy wszyscy z grupy skończą dopisywać, kolejno grupy odczytują zdanie zmieniając końcówki wyrazów. 7. Kolejne zabawa dotyczy gromadzenia puli wyrazów z "ó", "u", "ż", "rz", które wypisują na tablicy. Następnie wspólnie układają opowiadanie, lub przytaczają znane utwory wykorzystując zapisane wyrazy. Aby utrwalić opowiadanie i zawarte w nim wyrazy, wykonują ilustrację zgodną ze swoim opowiadaniem. np. Przeczytałam, że wszystkie jarzyny bogate są w witaminy. Zasiałam więc na swej grządce smaczne rzodkiewki w język szczypiące. W tym rządku rośnie rzepa, bo od niej duża krzepa. Dalej plac jest duży na pękate arbuzy. A obok małej górki jest miejsce na ogórki. Barwna makówka zaś słucha, Jak rośnie koło niej drobna rzeżucha. Na koniec dorodne buraczki i czerwonej porzeczki krzaczki. Zasadziłam też leśną jeżynę bogatą w "c" witaminę. Prawy w ogródku kąt zajmuje okrągły klomb, a na nim różowe róże i chryzantemy duże. Moje zaś dziewczynki dosadziły fioletowe hiacynty.
Opracowanie: Agata Dylawerska Wyświetleń: 8649
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |