Katalog

Agata Dylawerska
Język polski, Konspekty

Zabawy z gramatyką i ortografią

- n +

Zabawy z gramatyką i ortografią

Cele lekcji:
Uczeń po lekcji powinien
zapamiętać:
- nazwy odmiennych części mowy,
- zasady pisowni wyrazów z "u", "u", "ż", "rz"
rozumieć:
- różnicę między poszczególnymi częściami mowy,
- różnicę w pisowni niektórych wyrazów
umieć:
- samodzielnie rozpoznać części mowy,
- określić ich formę gramatyczną,
- eliminować błędy ortograficzne

Metody:
- problemowa,
- praca w grupie,
- praca indywidualna,
- pogadanka,

1. Jaka to część mowy?
Uczniowie nazywają przedmioty pokazywane na rysunku przez nauczyciela. Zadają sobie pytania: Co to jest?, Kto to jest? Utrwalają pytanie rzeczownika i jego nazwę.

2. "Wspólna cecha".
Uczniowie w grupach piszą nazwy przedmiotów, które mają tę samą cechę np. długi(dzień, nos, dystans); gruba(książka, teczka); żółte (liście, słońce). Uczniowie dochodzą do wniosku, że wyrazy określające jakąś cechę nazywamy przymiotnikiem. Kolejny etap pracy to stopniowanie przymiotnika - układamy książki wg kolejności:
gruba, grubsza, najgrubsza
ustawiamy uczniów : wysoki, wyższy, najwyższy, itp.
Wprowadzamy pojęcie stopniowania regularnego (w/w) i nieregularnego (ciastko dobre, lepsze najlepsze).

3. Od przymiotników tworzymy przysłówki. Nauczyciel przypomina, że przysłówki mają zakończenia - o, -e. Zapisujemy na tablicy długi - długo, gruba- grubo, żółte- żółto.
Stopniujemy przysłówki: długo, dłużej, najdłużej.

4. Co robię?
Uczeń losuje wyraz lub ilustrację przedstawiającą czynność, a następnie przedstawia ją pantomimicznie. Pozostali uczniowie odgadują, jaka to czynność. Zapisują pojęcie czasownika oraz pytania, na które czasownik odpowiada.

5. Zmieniamy osobę czasownika.
Uczniowie siedzą w kręgu, twarzami zwróconymi do siebie. Wskazany uczeń mówi zdanie w pierwszej osobie liczby pojedynczej, a kolejny przekształca zdanie tak, aby czasownik wystąpił w pierwszej osobie liczby mnogiej. Kolejny uczeń mówi to samo zdanie w trzeciej osobie liczby mnogiej itp.
Uczniowie nadal siedzą w kręgu. Wskazany uczeń mówi zdanie w czasie teraźniejszym, kolejny uczeń przekształca to zdanie z czasu teraźniejszego na czas przeszły, potem przyszły.

6. "Wesołe zadania"
Uczniowie pracują w grupach. Pierwsza osoba w grupie zapisuje w górnej części kartki dowolny przymiotnik, a następnie zagina kartkę. Następny uczeń dopisuje dowolny rzeczownik i zagina kartkę. Kolejna osoba zapisuje czasownik, a następna przysłówek. Gdy wszyscy z grupy skończą dopisywać, kolejno grupy odczytują zdanie zmieniając końcówki wyrazów.

7. Kolejne zabawa dotyczy gromadzenia puli wyrazów z "ó", "u", "ż", "rz", które wypisują na tablicy. Następnie wspólnie układają opowiadanie, lub przytaczają znane utwory wykorzystując zapisane wyrazy. Aby utrwalić opowiadanie i zawarte w nim wyrazy, wykonują ilustrację zgodną ze swoim opowiadaniem.
np.
Przeczytałam, że wszystkie jarzyny
bogate są w witaminy.
Zasiałam więc na swej grządce
smaczne rzodkiewki w język szczypiące.
W tym rządku rośnie rzepa,
bo od niej duża krzepa.
Dalej plac jest duży
na pękate arbuzy.
A obok małej górki
jest miejsce na ogórki.
Barwna makówka zaś słucha,
Jak rośnie koło niej drobna rzeżucha.
Na koniec dorodne buraczki
i czerwonej porzeczki krzaczki.
Zasadziłam też leśną jeżynę
bogatą w "c" witaminę.
Prawy w ogródku kąt
zajmuje okrągły klomb,
a na nim różowe róże
i chryzantemy duże.
Moje zaś dziewczynki
dosadziły fioletowe hiacynty.

Opracowanie: Agata Dylawerska

Wyświetleń: 8649


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.