Katalog Bogusława Kołtonowska, 2012-09-19 Nysa Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęć profilaktycznych - pt. Rozumiemy innychOpracowanie: Bogusława Kołtonowska Gimnazjum nr 2 w Nysie Scenariusz zajęć profilaktycznych Adresat: uczestnicy wycieczki do Trójmiasta w dniach 17 – 20 lipca 2010 Temat: Rozumiemy innych. Liczba godzin: 2 Krótkie uzasadnienie wyboru tematu: Temat bardzo ważny w walce z agresją. Szczególnie potrzebny w wieku dorastania. Pomoże zapanować nad przykrymi emocjami rządzącymi naturą człowieka. Cel ogólny: doskonalenie umiejętności rozpoznawania emocji u siebie i wczucia się w emocje drugiego człowieka. Poznanie pojęcia empatii. Cele operacyjne zajęć. Uczestnik po zajęciach: * wie: czego chcą inni * zna: pojęcie empatii * rozróżnia: uczucia swoje i innych * dostrzega: potrzeby innych ludzi * potrafi: wczuć się w drugiego człowieka * uświadamia sobie: znaczenie empatii Metody pracy: analiza materiałów, praca indywidualna i w grupach, metaplan Materiały i środki dydaktyczne: tekst opowiadania, rozsypanki zdaniowe, kolorowe karteczki, szary papier Przebieg zajęć: Rozpoczęcie zajęć, forma wprowadzenia Wykonywane czynności: Opowiadanie „Wyciągnięcie” Sałatka „Uczucia” – odszukanie nazw uczuć. Wypisanie dominujących u mnie uczuć – pozytywnych i negatywnych. Wniosek: Uczestnik potrafi zrozumieć innych, gdy dobrze zna siebie. Krótka dyskusja. Metoda pracy: Analiza materiału Praca indywidualna Materiały: Tekst opowiadania rozsypanka „Uczucia” Faza tematyczna zajęć Wykonywane czynności: Praca metodą metaplanu. Każdy uczestnik dostaje 4 karteczki w innym kolorze, odpowiada na 4 pytania: 1. Co utrudnia zrozumienie innych? 2. Co ułatwia zrozumienie innych? 3. Jak możemy pomóc innym? 4. Co przez to osiągniemy? Uczestniczy przykleją karteczki z odpowiedziami pod pytaniami. Prowadzący czyta wszystkie odpowiedzi. Krótka dyskusja. Metoda pracy:Metaplan Materiały: Szary papier Kolorowe karteczki Zakończenie zajęć, ewaluacja Wykonywane czynności: Podanie znaczenia słowa empatia. Podkreślenie znaczenia empatii w życiu każdego człowieka. Dzielimy uczestników na 4 grupy. Każda grupa układa hasło z rozsypanki, np. 1. Nikt nie może pomóc każdemu, ale każdy może pomóc komuś. 2. Nie kwiat, lecz owoc stanowi wartość rośliny. Chcąc poznać człowieka, patrz na jego czyny. 3. W jakiś tajemniczy sposób, radość dawana innym jest radością, która wraca do nas. 4. Złym ludziom żadna chwila nie jest za krótka, żeby zaszkodzić innym. Metody pracy: Praca w grupach Materiały: Rozsypanki Wyświetleń: 1135
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |