Katalog

Katarzyna Skolimowska, 2012-08-27
Bielsko-Biała

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Cel to zadanie, jakie wyznaczamy naszym marzeniom – odwieczne drogowskazy i TABLICA MARZEŃ KALSY II A

- n +


TEMAT: Cel to zadanie, jakie wyznaczamy naszym marzeniom –
odwieczne drogowskazy i TABLICA MARZEŃ KLASY II A


1. NAUCZYCIEL WPROWADZA UCZNIÓW W TEMATYKĘ ZAJĘĆ:

Wyobraźcie sobie, że dostajecie świetny samochód, najnowszej generacji, nowiutki
i jest tylko dla Was. Nie macie prawa jazdy, nie znacie miasta, nie wiecie gdzie jechać,
w którym kierunku. Wsiadacie do niego i ruszacie przed siebie – bez żadnego planu...


- Co się może wydarzyć?
- Gdzie możecie trafić?
- Ile czasu zajmie Wam powrót w to samo miejsce, czy dojazd do domu – skoro nawet nie
znacie drogi, a w zasadzie nie macie nawet planu tam wrócić...


2. Prowadzący odczytuje temat lekcji.

3. NAUCZYCIEL SKŁANIA UCZNIÓW DO REFLEKSJI:

Kiedy nie potrafimy sformułować celu, do którego zmierzamy - przynajmniej na dany moment naszego życia – możemy bardzo łatwo się pogubić.

Dostaliśmy życie, jesteśmy zdrowi, jesteśmy jedyni w swoim rodzaju, ale kiedy nie
mamy wyznaczonego celu, bardzo łatwo możemy to stracić...



Marzę o cofnięciu czasu. Chciałbym wrócić na pewne rozstaje dróg w swoim życiu, jeszcze raz przeczytać uważnie napisy na drogowskazach i pójść w innym kierunku.
(J. Wiśniewski)




4. Każdy uczeń otrzymuje tekst z pewną wskazówką na życie:

· Nie mów: Jak on postępuje ze mną, tak ja z nim postąpię, każdemu oddam według jego czynu.
· Słowo wypowiedziane we właściwym czasie jest jak złote jabłko na srebrnych czaszach.
· Cierpliwością można przekonać sędziego, a łagodny język łamie kości.
· Człowiek nieopanowany jest jak miasto z rozwalonym murem.
· Mowa szczera trwa wiecznie, lecz fałszywa tylko chwilę.
· Czujniej niż wszystkiego innego strzeż swego serca, bo z niego tryska źródło życia!
· Mądrość jest bowiem cenniejsza niż korale, i żadne klejnoty jej nie dorównają.
· Język sprawiedliwego jest wybornym srebrem, lecz serce bezbożnych jest niewiele warte.
· Kto strzeże swoich ust, zachowuje życie, kto zaś nie powściąga swoich warg, gotuje sobie zgubę.
· Pogodne spojrzenie rozwesela serce.
· Cenniejsze jest dobre imię niż wielkie bogactwo, lepsza przychylność niż srebro i złoto.
· Niech inny cię chwali, a nie własne usta, obcy, a nie własne wargi.
· Kto daje ubogiemu, nie zazna braku, lecz kto zasłania swoje oczy, zbiera wiele przekleństw.
· Kto strofuje bliźniego, zbiera w końcu więcej podziękowania niż język schlebiający.
· Kto mimo wielu upomnień trwa w uporze, będzie nagle, bez ratunku, zdruzgotany.
· Pycha przywodzi człowieka do upadku, lecz pokorny duchem dostępuje czci.

5. Ponieważ teksty prawdopodobnie powtórzą się trzykrotnie – nauczyciel odczytuje każdy kolejny tekst i prosi, aby zgłosili się uczniowie, którzy go wylosowali. Następnie któryś z nich zostaje poproszony o jego wytłumaczenie.


6. Nauczyciel pyta uczniów, czy kiedyś spotkali się a tymi tekstami i czy znają ich źródło.

[Cytaty te pochodzą z Przypowieści Salomona – z Biblii, która jest dla nas wszystkich odwiecznym drogowskazem, chociaż często nie zdajemy sobie z tego sprawy.]


7. Każdy swój tekst wkleja na pierwszą stronę zeszytu kontrolnego, aby towarzyszył on
danemu dziecku przez cały rok.

8. Każdy uczeń otrzymuje karteczkę i małą kopertę, w której zapisuje swoje marzenia
i cele na najbliższy rok szkolny. Zakleja kopertę, podpisuje swoim imieniem
i nazwiskiem, następnie wkleja w antyramę – TABLICĘ MARZEŃ KLASY II A, która będzie powieszona w klasie. Na ostatniej lekcji wychowawczej nauczyciel każdemu odda jego kopertę – to będzie moment weryfikacji naszych marzeń z faktycznymi osiągnięciami.
Wyświetleń: 1300


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.