Katalog Katarzyna Skolimowska, 2012-08-27 Bielsko-Biała Lekcja wychowawcza, Scenariusze Cel to zadanie, jakie wyznaczamy naszym marzeniom – odwieczne drogowskazy i TABLICA MARZEŃ KALSY II ATEMAT: Cel to zadanie, jakie wyznaczamy naszym marzeniom – odwieczne drogowskazy i TABLICA MARZEŃ KLASY II A 1. NAUCZYCIEL WPROWADZA UCZNIÓW W TEMATYKĘ ZAJĘĆ: Wyobraźcie sobie, że dostajecie świetny samochód, najnowszej generacji, nowiutki i jest tylko dla Was. Nie macie prawa jazdy, nie znacie miasta, nie wiecie gdzie jechać, w którym kierunku. Wsiadacie do niego i ruszacie przed siebie – bez żadnego planu... - Co się może wydarzyć? - Gdzie możecie trafić? - Ile czasu zajmie Wam powrót w to samo miejsce, czy dojazd do domu – skoro nawet nie znacie drogi, a w zasadzie nie macie nawet planu tam wrócić... 2. Prowadzący odczytuje temat lekcji. 3. NAUCZYCIEL SKŁANIA UCZNIÓW DO REFLEKSJI: Kiedy nie potrafimy sformułować celu, do którego zmierzamy - przynajmniej na dany moment naszego życia – możemy bardzo łatwo się pogubić. Dostaliśmy życie, jesteśmy zdrowi, jesteśmy jedyni w swoim rodzaju, ale kiedy nie mamy wyznaczonego celu, bardzo łatwo możemy to stracić... Marzę o cofnięciu czasu. Chciałbym wrócić na pewne rozstaje dróg w swoim życiu, jeszcze raz przeczytać uważnie napisy na drogowskazach i pójść w innym kierunku. (J. Wiśniewski) 4. Każdy uczeń otrzymuje tekst z pewną wskazówką na życie: · Nie mów: Jak on postępuje ze mną, tak ja z nim postąpię, każdemu oddam według jego czynu. · Słowo wypowiedziane we właściwym czasie jest jak złote jabłko na srebrnych czaszach. · Cierpliwością można przekonać sędziego, a łagodny język łamie kości. · Człowiek nieopanowany jest jak miasto z rozwalonym murem. · Mowa szczera trwa wiecznie, lecz fałszywa tylko chwilę. · Czujniej niż wszystkiego innego strzeż swego serca, bo z niego tryska źródło życia! · Mądrość jest bowiem cenniejsza niż korale, i żadne klejnoty jej nie dorównają. · Język sprawiedliwego jest wybornym srebrem, lecz serce bezbożnych jest niewiele warte. · Kto strzeże swoich ust, zachowuje życie, kto zaś nie powściąga swoich warg, gotuje sobie zgubę. · Pogodne spojrzenie rozwesela serce. · Cenniejsze jest dobre imię niż wielkie bogactwo, lepsza przychylność niż srebro i złoto. · Niech inny cię chwali, a nie własne usta, obcy, a nie własne wargi. · Kto daje ubogiemu, nie zazna braku, lecz kto zasłania swoje oczy, zbiera wiele przekleństw. · Kto strofuje bliźniego, zbiera w końcu więcej podziękowania niż język schlebiający. · Kto mimo wielu upomnień trwa w uporze, będzie nagle, bez ratunku, zdruzgotany. · Pycha przywodzi człowieka do upadku, lecz pokorny duchem dostępuje czci. 5. Ponieważ teksty prawdopodobnie powtórzą się trzykrotnie – nauczyciel odczytuje każdy kolejny tekst i prosi, aby zgłosili się uczniowie, którzy go wylosowali. Następnie któryś z nich zostaje poproszony o jego wytłumaczenie. 6. Nauczyciel pyta uczniów, czy kiedyś spotkali się a tymi tekstami i czy znają ich źródło. [Cytaty te pochodzą z Przypowieści Salomona – z Biblii, która jest dla nas wszystkich odwiecznym drogowskazem, chociaż często nie zdajemy sobie z tego sprawy.] 7. Każdy swój tekst wkleja na pierwszą stronę zeszytu kontrolnego, aby towarzyszył on danemu dziecku przez cały rok. 8. Każdy uczeń otrzymuje karteczkę i małą kopertę, w której zapisuje swoje marzenia i cele na najbliższy rok szkolny. Zakleja kopertę, podpisuje swoim imieniem i nazwiskiem, następnie wkleja w antyramę – TABLICĘ MARZEŃ KLASY II A, która będzie powieszona w klasie. Na ostatniej lekcji wychowawczej nauczyciel każdemu odda jego kopertę – to będzie moment weryfikacji naszych marzeń z faktycznymi osiągnięciami. Wyświetleń: 1300
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |