Katalog

Katarzyna Skolimowska, 2012-08-27
Bielsko-Biała

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Zasady klasowe – dlaczego są tak ważne?

- n +

TEMAT: ZASADY KLASOWE – dlaczego są tak ważne?



Środki dydaktyczne:
karteczki samoprzylepne
marker
brystol lub szary papier


1. Nauczyciel od początku lekcji specjalnie nie zachowuje podstawowych zasad, aby zwrócić uwagę uczniów, a nawet wzbudzić w nich irytację, oburzenie czy poczucie niesprawiedliwości:
Np.:
· specjalnie się spóźnia na zajęcia (tylko te konkretne!),
· kiedy uczniowie stoją przy ławkach i oczekuję momentu przywitania się, nauczyciel nie wita się z nimi, ale ostentacyjnie przechodzi na tył klasy
i stamtąd prowadzi wstępną część zajęć,
· mówi, że uczniowie siedzący pod oknem w dniu dzisiejszym bezwzględnie będą musieli przynieść na jutro papier ksero (sprawia przy tym pozory spisywania listy osób),
· stwierdza, że uczniowie, którzy mają w swoim imieniu literę „b” będą pisali na najbliższym (np. j. polskim) karną kartkówkę,
· osobom, które w ubiegłym roku miały jakąkolwiek ocenę dopuszczającą karze pozostać dzisiaj po lekcjach i czyścić klasowe ławki,
· [tutaj należy być bardzo ostrożnym !!!] wybiera ucznia, który ma duży dystans do siebie – karze wyjść na środek klasy i tłumaczyć się, dlaczego tak właśnie się dzisiaj ubrał do szkoły.

2. Nauczyciel przechodzi na przód klasy i tłumaczy uczniom, że to była celowa prowokacja. Przeprasza, jeśli ktokolwiek poczuł się dotknięty. KONIECZNE JEST OMÓWIENIE TEGO DOŚWIADCZENIA:

- W którym momencie zauważyliście, że coś jest nie tak?
- Dlaczego według Was zachowywałam się niewłaściwie?
- Co czulicie, kiedy nauczyciel traktował Was w ten sposób?
- Co Was najbardziej zabolało, zdenerwowało?
- Jak myślicie – jaki cel ma to doświadczenie?

3. WSPÓLNE WNIOSKI:

- Zasady pomagają nam funkcjonować w społeczeństwie, bo ustalają pewien porządek.
- Zasady dają poczucie bezpieczeństwa, wyznaczają granice.

4. TEMAT: Zasady klasowe – dlaczego są tak ważne?

5. Każdy uczeń otrzymuje 3 karteczki samoprzylepne. Na każdej z nich wpisuje jedną zasadę, która powinna wchodzić w skład kodeksu klasowego.

6. Na tablicy nauczyciel wiesza plakat zatytułowany
„KODEKS POSTĘPOWANIA KLASY ...” – uczniowie przykleją na nim swoje
karteczki, które następnie nauczyciel segreguje wg częstotliwości powtarzania się.

7. Wspólnie wybieramy 5 – 7 zasad [OMAWIAJĄC PRZY TYM NA CZYM POLEGA KAŻDA Z NICH!!!], które deklarujemy przestrzegać w najbliższym roku
szkolnym – wpisujemy je w kodeks i każdy składa pod nim swój podpis.




Wyświetleń: 1695


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.