Katalog

Matylda Loose, 2012-08-22
Olsztyn

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

woda

- n +

Temat: „Podróż pełna przygód”. Rola i znaczenie wody dla życia i zdrowia- zajęcia integracyjne

Cele ogólne:
1. Skierowanie uwagi dzieci w wieku przedszkolnym na rolę wody w procesach życiowych.
2. Popularyzowanie wiedzy o roli i znaczeniu wody dla życia.
3. Zbudowanie pozytywnych emocji związanych z zagadnieniami prozdrowotnymi i proekologicznymi.

Metody pracy: eksponujące- prezentacja multimedialna, aktywizujące- pedagogiki zabawy, twórczego myślenia, eksperymenty

Formy pracy: indywidualna i zbiorowa

Środki dydaktyczne: płyty z muzyką, mapa świata, model statku, jajka, pojemniki z wodą, gazety, kwiaty z gazety, żółte i niebieskie koło, prezentacja multimedialna, nitka, kleje, zapałki, papierowe krople wody, lód, woda, piórka, korki, kamyczki itp.

Przebieg imprezy:
1. ”Po wodzie pływam…”- rundka w kole. Dzieci dokańczają rozpoczęte zdanie według własnego pomysłu i zdobytej wcześniej wiedzy.
2. „Statek na morzu”- zabawa na powitanie. Dzieci siedząc, w kole z wyprostowanymi rączkami, podają sobie makietę statku, z rąk do rąk, wypowiadając wybranym przez siebie tonem głosu słowo: „A hoj!”.
3. „Płyną łodzie z bananami…”- pląs. N-el. prezentuje dzieciom drogę jaką muszą przebyć owoce zanim dotrą do naszego kraju( mapa świata ), następnie dzieci stojąc w kole chwytają swojego sąsiada z prawej i lewej strony za kolano i powtarzają za nauczycielem, kołysząc się raz w lewą raz w prawą stronę: „Płyną łodzie z bananami w siną dal, łabidu daj daj, łabidu daj. Podaj, podaj, podaj mi podaj bananów kosz”.
4. „Góra lodowa”- zabawa ruchowa. N-el prezentuje dzieciom lód i szklankę wody, pyta czy lód zatonie czy będzie pływał- prezentuje doświadczenie. Następnie zaprasza dzieci do zabawy ruchowej „Góra lodowa”- przy morskiej muzyce dzieci poruszają się w dowolny sposób po statku-sali, na przerwę w muzyce ( statek uderzył o górę lodową) dzieci wypadają za burtę i szukają kry(gazety) na której się schronią przed zimna wodą.
5. „Morze Martwe”- n-el prezentuje dzieciom szklankę z gorącą wodą i z zimną, wrzuca do każdej z nich kostkę lodu, następnie wspólnie z dziećmi formułuje wniosek: „W ciepłej wodzie lód topnieje szybciej niż w wodzie zimnej”. Kra dzieci stopniała, jednak nie toniemy-znajdujemy się na Morzu Martwym, które jest tak zasolone, że wypiera ciała. Eksperyment: napełniamy wodą 2 szklanki: jedną zostawiamy z czystą wodą, do drugiej sypiemy sól kuchenną aż do rozpuszczenia, teraz wkładamy surowe jajka; w pierwszym naczyniu jajko zatonie, w drugim będzie pływać po powierzchni.
6. ”Tratwa”- zabawa ruchowa z muzyką. Dzieci zgodnie z tym co pokazuje nauczyciel wykonują następujące gesty: zbijanie desek, stawianie masztu, rejs. Ruchom towarzysz wesoła muzyka.

7. ”Smutna wyspa”- prezentacja multimedialna przedstawiająca wyspę na której brak wody (wysuszone kwiaty, smutne zwierzęta, drzewa bez liści) Zadaniem dzieci jest powiedzieć komu czego potrzeba, co muszą zrobić, aby uratować wyspę. N- el prezentuje dzieciom „smutny” kwiatek z tej wyspy (kwiatek wycięty z papieru, z pozawijanymi liśćmi do środka), każde dziecko wrzuca kwiatek do wody i obserwuje jak kwiatek się rozwija.
8.”Oszczędzamy energię”- rundka w kole. Dzieci doradzają mieszkańcom wyspy jak mają oszczędzać wodę, aby jej już więcej nie zabrakło. Jeśli dzieci podadzą swoje propozycje, n-el prezentuje zdjęcia, jeśli jest na nim przedstawione oszczędzanie wody dzieci klaszczą, jeśli woda jest marnowana tupią nóżkami.
9. Zabawa ruchowa „Słońce, mróz”- aby przeżyć kolejną przygodę dzieci muszą zamienić się w kropelki wody. Osoba dorosła trzyma wysoko żółte koło- symbol słońca, wtedy kropelki wesoło i żywo podskakują, gdy pojawia się mróz kropelki zastygają i zamieniają się w sople, gdy mróz jest już daleko i słonko bardzo długo grzeje dzieci zamieniają się w parę wodną i unoszą wysoko do nieba- co symbolizuje ich taniec do spokojnej muzyki, popychane przez wiatr trafiają przedszkolaki przenoszą się na wyspę pełną magii.
10. „Kropelkowa kraina”- praca plastyczna. Dzieci z uzyskanych przy stanowiskach kropelek komponują wspólnie w grupie „Kropelkowa krainę”, w której wszystko składa się z kropelek wody.
11. „Burza w szklance wody”- zabawa wyciszająca. Dzieci podają sobie z rąk do rąk w skupieniu szklaneczkę z wodą, starając się przy tym nie rozlać ani kropelki wody.
Podziękowanie za wspólną zabawę
Wyświetleń: 1338


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.