Katalog Aleksandra Sobotowska, 2012-08-17 Suwałki Język angielski, Rady Efektywne formy współpracy rodzica z dzieckiem w procesie nauki języka angielskiegoEfektywne formy współpracy rodzica z dzieckiem w procesie nauki języka angielskiego Często w rozmowach z rodzicami swoich uczniów dowiaduję się, że mają oni ogromne problemy z pomocą swoim pociechom w nauce języka angielskiego. Nie wiedzą jak to robić, gdyż, jak się nierzadko tłumaczą, nie znają języka i stąd omijają ten przedmiot szerokim łukiem. Pragnę przedstawić formy współpracy z dzieckiem, które wpłyną pozytywnie na jego wyniki w nauce oraz ułatwią rodzicom monitorowanie ich poziomu wiedzy i przygotowywanie ich do samodzielnej pracy w przyszłości. 1. Upewniamy się, że dziecko wychodzi do szkoły przygotowane do lekcji - posiada książki, zeszyt, przybory szkolne, pracę domową. Brak zeszytu z reguły oznacza brak pracy na lekcji bądź sporządzanie notatek na luźnych kartkach, których treść prawie nigdy nie trafia do zeszytu. 2. Sprawdzamy prace domowe, zadawane niemal na każdej lekcji. Weryfikujemy przynajmniej ich obecność – poprawność wykonania zostanie sprawdzona na zajęciach. 3. Pomagamy nadrabiać zaległości spowodowane nieobecnością dziecka w szkole – należy pożyczyć książki, zeszyt, zadzwonić do kolegi, dowiedzieć się jaki materiał został zrealizowany na opuszczonej lekcji oraz co zostało zadane. Przecież notatkę z zeszytu można szybko zeskanować i przesłać e-mailem, a wykaz numerów zadań z książki podać sms-em bądź przez komunikator internetowy – ucznioweie, nawet ci młodsi, na ogół wiedzą jak to zrobić. 4. Systematycznie sprawdzamy znajomość słówek i zwrotów. Ich opanowanie jest niezwykle ważne w nauce języka, gdyż nowa podstawa programowa podkreśla, że ważniejsza jest umiejętność komunikacji niż poprawność gramatyczna. Ta druga, choć nie jest nadrzędnym celem dydaktycznym, też jest ważna, więc sprawdzajmy również opanowanie przez dziecko zasad gramatycznych. 5. Przypominamy o kartkówkach i sprawdzianach czekających ucznia w najbliższych dniach. Zwykle są one zapowiedziane z wyprzedzeniem oraz informacja o ich terminie i wymaganiach zapisana jest w zeszycie przedmiotowym. Można opracować system karteczek przyklejanych nad biurkiem dziecka lub wyposażyć ucznia w notesik-terminarz, gdzie mały zapominalski będzie zapisywał wszystkie ważne terminy i informacje. 6. Dopilnujmy, by dziecko nie opuszczało zajęć z błahych powodów. Obecność dziecka jest istotna, gdyż ma ono kontakt z językiem głównie w sali lekcyjnej, w obecności nauczyciela. Nieobecność dziecka powoduje lukę, nie tylko w postaci wprowadzonego materiału, ale również w notatkach w zeszycie. 7. Kontakujemy się ze szkołą i nauczycielem, by w razie zauważenia jakichś problemów, wyjaśnić wątpliwości z nauczycielem, który postara się znaleźć najlepszy sposób, by pomóc naszemu dziecku. 8. Dopilnujmy, żeby dziecko codziennie spędzało chociaż kilka minut nad językiem angielskim. W nauce języka obcego kluczem do sukcesu jest systematyczność. Z uwagi na pamięć mechaniczną i brak rozwiniętej pamięci logicznej dzieci szybko zapamiętują nowy materiał, ale równie szybko go zapominają. Słownictwo i zwroty poznane na lekcji powinny być utrwalone w domu, najlepiej tego samego dnia, aby zostały lepiej zapamiętane. 9. Powiedzmy dziecku, by przepisało klika/kilkanaście słów z książki do brudnopisu, a następnie sprawdźmy ich poprawność. W ten sposób dziecko rozwija umiejętność pisania, a przy okazji zapamiętuje słownictwo. 10. Zachęcamy dziecko do korzystania z płyty dołączonej do książki, ze słowników (np. w formie on-line) – ciekawa i nowoczesna forma sprawia, że dzieci chętnie korzystają z takich pomocy. 11. Uświadamiamy dziecku, że znajomość języka obcego przyda mu się w dorosłym życiu, że nie uczy się tylko dla ocen na świadectwie i dla satysfakji rodziców. Można przytoczyć mu co jakiś czas przykład z życia swojego bądź innej osoby, której znajomość języka obcego bardzo się przydała. 12. Motywujemy i zachęcamy do nauki poprzez wspólne przeglądanie książki i zeszytu po każdej lekcji, zainteresowanie postępami w nauce, umożliwianie oglądania ulubionych bajek i filmów w języku angielskim (dialogi których są im dobrze znane na pamięć), wyszukanie tekstu ulubionej piosenki. Pamiętajmy, największym autorytetem dla dzieci są właśnie rodzice. Dzięki ich wsparciu i czasowi poświęconemu dziecku wzrasta motywacja ucznia do dalszej nauki i pokonywania trudności szkolnych. Wyświetleń: 728
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |