Katalog Lidia Grządziel, 2012-08-16 Wysoka Język angielski, Sprawozdania Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela mianowanegoSPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O NADANIE STOPNIA NAUCZYCIELA MIANOWANEGO mgr Lidia Grządziel NAUCZYCIEL KONTRAKTOWY ZESPÓŁ SZKOLNO – PRZEDSZKOLNY im. JANA PAWŁA II w BABOROWIE Posiadane kwalifikacje: 1997 – 2002 Uniwersytet Opolski, Wydział Matematyki – Fizyki – Chemii, kierunek – chemia, specjalność – agrobiochemia, uzyskany tytuł – magister chemii 1998 – 2002 Międzywydziałowe Centrum Kształcenia i Doskonalenia Pedagogicznego Uniwersytetu Opolskiego, kurs pedagogiczny dla nauczycieli w wymiarze 750 godzin 2006 Internationaler Bund w Moers, kurs języka niemieckiego 2007 Akademie für Bildung und Sprache w Essen, uzyskanie certyfikatu C1 z języka niemieckiego 2007 – 2009 Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych WSERO w Opolu, specjalność – język angielski lipiec 2009 Uniwersytet Opolski, tytuł licencjata języka angielskiego Obszar nauczania: nauczyciel języka angielskiego Staż pracy pedagogicznej: 8 lat Czas trwania stażu: 2 lata 9 miesięcy Data rozpoczęcia stażu: 1 wrzesień 2009 r. Data zakończenia stażu: 31 maja 2012 r. Opiekun stażu: mgr Barbara Piotrowska W czasie odbywania stażu zatrudniona byłam również w Centrum języków Obcych i Edukacji POLIGLOTUS w Opolu (rok szkolny 2009/2010), gdzie prowadziłam zajęcia w trzech grupach wiekowych (przedszkole, klasy 1-3 oraz klasy 4-6). Prowadzone zajęcia hospitowane były przez p. metodyk Anetę Bojarską – arkusz hospitacji z opinią na temat obserwowanych moich zajęć dostępny jest w dokumentacji szkolnej. WSTĘP Z dniem 1 września 2009 roku jako nauczyciel kontraktowy rozpoczęłam staż trwający 2 lata i 9 miesięcy, którego głównym celem było uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Cele szczegółowe uwzględniały m.in.: podejmowanie różnorodnych działań zmierzających do podwyższenia efektywności pracy dydaktyczno – wychowawczej, podnoszenie kwalifikacji oraz zdobywanie umiejętności przydatnych w pracy zawodowej poprzez udział w różnorodnych formach wewnątrzszkolnego i pozaszkolnego doskonalenia zawodowego oraz poprzez samokształcenie, studiowanie literatury z zakresu metodyki i dydaktyki nauczania języka angielskiego, pogłębianie kontaktu z rodzicami i wychowawcami klas, zgłębienie specyfiki i opracowanie efektywnych metod oraz form pracy z dziećmi z dysleksją rozwojową. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, w momencie rozpoczęcia stażu posiadałam odpowiednie wykształcenie wyższe z przygotowaniem pedagogicznym, a także zatrudniona byłam w pełnym wymiarze czasu pracy. Po złożeniu wniosku o rozpoczęcie stażu oraz swojego planu rozwoju zawodowego, otrzymałam jego akceptację oraz został wyznaczony mój opiekun stażu – nauczyciel dyplomowany p. mgr Barbara Piotrowska. Czas trwania stażu był dla mnie okresem intensywnej pracy celem sprostania wymaganiom, jakie założyłam sobie i zawarłam w swoim planie. Pogłębiałam wiedzę i umiejętności dydaktyczno - wychowawcze oraz opiekuńcze, doskonaliłam znajomość prawa oświatowego w zakresie funkcjonowania szkoły, oraz aktywnie uczestniczyłam w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. Mój plan rozwoju zawodowego został przygotowany po przenikliwej analizie moich kompetencji zawodowych, potrzeb i wymagań uczniów oraz potrzeb szkoły. Zadania do realizacji, które zawarłam w swoim planie uwzględniały różnorodne formy aktywności dydaktycznej oraz wychowawczej. W dniu 3 września 2007 roku nawiązałam współpracę ze swoim opiekunem stażu, przygotowując harmonogram współpracy oraz podpisując z nim Kontrakt – Umowę o współpracy. Dokument ten zobowiązywał obie ze stron do działań w zakresie praktyki zawodowej, konsultacji i ewaluacji przyjętych celów oraz prowadzonych działań. Po okresie 2 lat i 9 miesięcy od rozpoczęcia stażu chciałabym przedstawić sprawozdanie z jego przebiegu i realizacji planu rozwoju zawodowego. Stanowi ono potwierdzenie podejmowanych przeze mnie działań i jest również oceną mojej prawie trzyletniej pracy jako nauczyciela i wychowawcy. § 7 ust. 2 pkt. 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach. Organizację swojego stażu rozpoczęłam zredagowaniem planu rozwoju zawodowego w oparciu o analizę rozporządzenia dotyczącego awansu zawodowego i złożeniem go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły, panu Ryszardowi Ratuś. Po uzyskaniu pozytywnej opinii planu nawiązałam współpracę ze swoim opiekunem p. Barbara Piotrowską, która udzielała mi bezcennych wskazówek podczas całego stażu. Prowadziłam lekcje i zajęcia w obecności opiekuna, jak również w obecności pani Dyrektor i Wicedyrektor, według ustalonego harmonogramu hospitacji. Przed każdą przeprowadzaną lekcją przedstawiałam konspekt zajęć, uwzględniając w nim cele, metody i formy pracy oraz szczegółowy tok zajęć. Zajęcia te były następnie bardzo dokładnie omawiane. Po każdej lekcji dokonywałam samooceny, analizowałam uwagi osoby hospitującej, co pozwalało mi na wskazanie mocnych stron przeprowadzonych zajęć, jak i wprowadzenie zmian w kolejnych zajęciach. W trakcie odbytego stażu pogłębiałam swoją wiedzę oraz umiejętności zawodowe poprzez udział w różnych formach szkolenia zawodowego. Uczestniczyłam w licznych warsztatach i spotkaniach metodycznych organizowanych przez poszczególne wydawnictwa językowe. Tematyka spotkań, w których brałam udział była następująca: 3 marca 2010 r. – Praca z grupą o zróżnicowanym poziomie w klasach 1-3 szkoły podstawowej. 3 marca 2010 r. – Metody prezentacji i utrwalania słownictwa w klasach 4-6 szkoły podstawowej. 28 sierpnia 2010 r. – More than lip service – bringing about a real improvement in speaking (konferencja metodyczna dotycząca metod nauczania i poprawy umiejętności mówienia). 28 sierpnia 2010 r. – The challenge of diversity (konferencja metodyczna dotycząca pracy w klasach o zróżnicowanym poziomie umiejętności językowych). 4 września 2010 r. – Change at your fingerprints – making digital sense (warsztaty metodyczne poświęcone wykorzystaniu nowoczesnych technologii na lekcjach języka angielskiego). 4 września 2010 r. – The wind of change (warsztaty metodyczne poświęcone kierunkom zmian w polskim szkolnictwie – egzaminy językowe w 2012 roku i nadzór pedagogiczny). 8 marca 2011 r. – Time for new stories and new adventures in English (konferencja metodyczna poświęcona metodom nauczania języka wykorzystującym lekcje oparte na opowiadaniu historyjek z zastosowaniem kart obrazkowych). 8 marca 2011 r. – Learning about the world through English (konferencja metodyczna poświęcona integracji nauczania podczas lekcji języka angielskiego). 8 marca 2011 r. – How can we help young teens to write in English? (konferencja metodyczna poświęcona rozwijaniu umiejętności pisania poprzez pogłębianie znajomości słownictwa i doskonalenie znajomości struktur gramatycznych). 26 sierpnia 2011 r. – Gimnazjum: Bridging the Gap (konferencja metodyczna poświęcona scharakteryzowaniu rozwoju umiejętności językowych, jakim ulegają uczniowie na poziomie gimnazjalnym oraz sposobom pozwalającym ukierunkować ten proces celem uzyskania jak najlepszych wyników językowych). 26 sierpnia 2011 r. – Matura: Striking a Successful Balance (konferencja metodyczna poświęcona motywowaniu uczniów podczas przygotowywania do egzaminów). Wszystkie spotkania dały mi możliwość kontaktu z innymi nauczycielami języka angielskiego, metodykami, wymiany doświadczeń, pozyskiwania nowych informacji dotyczących metod i form nauczania języków obcych oraz poznania nowych propozycji wydawniczych pojawiających się na rynku. Otrzymywane podczas szkoleń materiały dydaktyczne w formie książek, plakatów lub też kart obrazkowych wykorzystuję w celu urozmaicenia i wzbogacenia własnych lekcji, a przede wszystkim w celu lepszego osiągnięcia przyjętych celów, np. lepszego opanowania słownictwa w pierwszym etapie nauki języka lub też utrwalania poznanego już słownictwa w klasach starszych. W trakcie odbywanego stażu aktywnie uczestniczyłam również w Wewnątrzszkolnym Doskonaleniu Nauczycieli. Tematyką spotkań szkoleniowych, w których wzięłam udział było: 1. „Jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się?’’ 2. „Komunikacja interpersonalna.’’ 3. „Dostosowanie wymagań do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów.’’ 4. „Prowokacyjne zachowania uczniów. Konstruktywna prowokacja.’’ 5. „Elementy Oceniania Kształtującego.’’ Rozbudowując własny warsztat pracy: Tworzyłam i gromadziłam narzędzia do pracy dydaktycznej – książki, podręczniki, różnorodne ćwiczenia, karty pracy, testy, nagrania audio, plakaty, mapy, ulotki, karty obrazkowe, etc., które wykorzystywałam podczas swojej pracy, co wpływało na uatrakcyjnienie lekcji i tym samym podniesienie jakości oraz efektów mojej pracy. Przygotowywałam i gromadziłam materiały, które wpływały na usprawnienie mojej pracy, tj. dostosowanie treści nauczania do indywidualnych możliwości uczniów, wskazówki do pracy z dziećmi z dysleksją rozwojową. Dbałam o salę lekcyjną (sala 49) i jej estetyczny wygląd sprzyjający atmosferze nauczania języka obcego – przygotowywałam gazetki ścienne, wywieszałam na ścianach plakaty tematyczne oraz mapy, przygotowywałam z pomocą uczniów różnorodne rekwizyty (np. Statua Wolności, budka telefoniczna), wywiesiłam flagę Zjednoczonego Królestwa. Od roku szkolnego 2011/2012 dbałam również o salę 108, w której znajduje się obecnie Harcówka. Wraz z członkami drużyny harcerskiej przygotowywałam tematyczne gazetki ścienne, plakaty oraz tablice ze zdjęciami z różnorodnych wydarzeń, w których brała udział drużyna. Podczas stażu starałam się wzbogacać nauczanie języka dodatkowymi konkursami językowymi. Ich celem było przede wszystkim umożliwienie uczniom poszerzenie słownictwa poprzez samodzielne wyszukiwanie informacji, doskonalenie znajomości i rozwijanie zainteresowań podopiecznych, rozwijanie uzdolnień językowych uczniów, zachęcanie do samokształcenia oraz poszerzania swojej wiedzy językowej, zapewnienie możliwości sprawdzenia własnych umiejętności językowych i stworzenie możliwości zdrowej rywalizacji. Podczas odbywania stażu zorganizowałam i przeprowadziłam następujące konkursy językowe: ROK SZKOLNY 2009/2010 Wojewódzki Konkurs Języka Angielskiego – etap szkolny i gminny. Szkolny konkurs plastyczno – językowy ‘’My favourite English book’’ Szkolny konkurs czytelniczy ‘’Poznajemy literaturę angielską’’. Szkolny konkurs znajomości słownictwa dla klas 2 i 3 ‘’Junior Master of Vocabulary’’. Szkolny konkurs z języka angielskiego dla klasy 6 ‘’Matematyka po angielsku’’. Szkolny konkurs znajomości słownictwa dla klas 5 i 6 ‘’Junior Master of Grammar’’. Szkolny konkurs ze znajomości zagadnień z zakresu realioznawstwa krajów anglojęzycznych dla klas 4 ‘’What do you konw about English – speaking countries’’. ROK SZKOLNY 2010/2011 Wojewódzki Konkurs Języka Angielskiego – etap szkolny i gminny. Szkolny konkurs plastyczno – językowy ‘’Najpiękniejsze zakątki krajów anglojęzycznych’’. Szkolny konkurs plastyczno – językowy ‘’Christmas Card’’. Szkolny konkurs czytelniczy ‘’Poznajemy literaturę angielską’’. Szkolny konkurs z realioznawstwa dla klas 4 i 6 ‘’What do you know about English – speaking countries?’’ Szkolny konkurs znajomości słownictwa dla klas 3 ‘’Junior Master of Vocabulary’’. Szkolny konkurs znajomości słownictwa dla klas 2 ‘’Junior Master of Vocabulary’’. Szkolny konkurs znajomości gramatyki dla klas 4 i 6 ‘’Junior Master of Grammar’’. Szkolny konkurs dla klas 6 ‘’Matematyka po angielsku’’. ROK SZKOLNY 2011/2012 Wojewódzki Konkurs Języka Angielskiego – etap szkolny i gminny. Szkolny konkurs plastyczno – językowy ‘’Christmas Card’’. Szkolny konkurs czytelniczy ‘’Reading Comprehension Contest’’. Szkolny festiwal piosenki anglojęzycznej ‘’Around the Music 2012’’. Szkolny konkurs znajomości słownictwa dla klas 2 ‘’Junior Master of Vocabulary’’. Szkolny konkurs znajomości słownictwa dla klas 3 ‘’Junior Master of Vocabulary’’. Szkolny konkurs ze znajomości zagadnień z zakresu realioznawstwa krajów anglojęzycznych dla klas 4, 5 i 6 ‘’What do you konw about English – speaking countries’’. W roku szkolnym 2010/2011 przygotowywany przeze mnie uczeń klasy 6a Michał Szewczuk uzyskał 85% punktów możliwych do zdobycia podczas etapu gminnego Wojewódzkiego Konkursu Języka Angielskiego i tym samym zakwalifikował się do etapu wojewódzkiego, gdzie zdobył 80% punktów i tytuł finalisty. Wspierałam również pomocą oraz poradami p. Wojciecha Malik, który organizował w gimnazjum następujące konkursy językowe: ROK SZKOLNY 2010/2011 3 czerwca 2011 r. - Szkolny konkurs czytelniczy dla uczniów gimnazjum. ROK SZKOLNY 2011/2012 12 stycznia 2012 r. - Szkolny konkurs ‘’Everyone is second to none – idioms contest’’. 13 marca 2012 r. - Szkolny konkurs czytelniczy ‘’Reading Comprehension Contest’’. W roku szkolnym 2009/2010 zorganizowałam po raz pierwszy obchody Europejskiego Dnia Języków. Celami organizowanych imprez było: popularyzacja języka angielskiego wśród uczniów, rozwijanie zainteresowań uczniów językami obcymi, zwrócenie uwagi na rolę poprawności językowej, umożliwienie uczniom wykazania się posiadaną wiedzą szkolna i pozaszkolną, kształcenie tolerancji wobec innych tradycji, kultur oraz narodowości, rozwijanie umiejętności artystycznych, poszerzanie wiedzy uczniów o obszarze nauczanego języka w zakresie historii, geografii i kultury, pogłębianie słownictwa, stworzenie możliwości zdrowej rywalizacji, nawiązanie późniejszej współpracy ze Szkołą Podstawową w Branicach. Podczas obchodów odbywały się różnorodne konkursy językowe: ROK SZKOLNY 2009/2010 W EDJO wzięli udział uczniowie klas 5 oraz 6. Każda klasa musiała wyznaczyć 3 przedstawicieli, którzy przygotowali: recytację oryginalnych wierszy znanych poetów angielskich oraz prezentację sylwetki autora, prezentację znanej postaci, łamańce językowe, prezentację angielskiej piosenki świątecznej, wzięli również udział w: konkursie literowania, konkursie znajomości kultury krajów anglojęzycznych (znajomości hymnów, flag, stolic oraz tradycji świąt obchodzonych w Zjednoczonym Królestwie, USA i Australii). ROK SZKOLNY 2010/2011 W drugim już EDJO wzięli udział uczniowie szkoły podstawowej, gimnazjum oraz zaproszeni uczniowie z Zespołu Szkół w Branicach pod opieką p. Elwiry Kopczyńskiej. Obchody rozpoczęły się lekcją dla klas 6 i zaproszonych gości, dotyczącą tradycji święta Dziękczynienia obchodzonego w USA, którą z moją pomocą przeprowadzili i przygotowali uczniowie gimnazjum Piotr Dolipski oraz Robert Płaczek. Po lekcji odbyło się uroczyste rozpoczęcie i powitanie wszystkich przybyłych uczestników. W pierwszej części uczniowie klas 4 przygotowali zabawne scenki, których rolą było przedstawienie, jak ważny jest język angielski w obecnym świecie. Następnie obejrzeliśmy prezentacje multimedialne uczniów dotyczące historii, tradycji oraz geografii krajów anglojęzycznych. W pierwszej części konkursowej odbył się konkurs piosenki obcojęzycznej oraz konkurs prezentacji znanych postaci. W drugiej części konkursowej odbyły się: konkurs znajomości flag i hymnów krajów niemiecko- oraz anglojęzycznych, konkurs literowania, konkurs praktycznej znajomości języka angielskiego. ROK SZKOLNY 2011/2012 Kolejny EDJO odbył się w Zespole Szkolno – Gimnazjalnym w Branicach w formie przeglądu piosenki, w którym wzięły udział 3 uczennice szkoły podstawowej oraz uczennica gimnazjum. Współpracowałam również z innymi nauczycielami podczas realizacji partnerskiego projektu edukacyjnego programu Comenius „Uczenie się przez całe życie”. Projekt realizowany przez naszą szkołę skierowany był na podejmowanie działań ekologicznych - „Rozwój Świata przyjazny dla środowiska”. W ramach podejmowanych zadań odbywały się spotkania uczestników. Ostatnie, czwarte zgrupowanie odbywało się w Martina Franka (Włochy), gdzie grupa uczniów naszego gimnazjum pod opieką p. Iwony Sapa, p. Wojciecha Malik i moją, realizowała cele główne w ostatnim etapie projektu związane z eko-turystyką. Okres trwania stażu to czas, w którym aktywnie uczestniczyłam w pracach Zespołu Nauczycieli Języków Obcych. W roku szkolnym 2010/2011 zostałam zobowiązana do pełnienia przewodniczącej bloku języków obcych, a tym samym prowadzenia zeszytu przedmiotowego. W trakcie comiesięcznych spotkań zespołu wraz z pozostałymi nauczycielami: opracowałam plan pracy zespołu przedmiotowego, analizowałam wyniki egzaminów gimnazjalnych, opracowałam wyniki diagnozy wstępnej, opracowałam program poprawy efektów kształcenia w zakresie czytania ze zrozumieniem, opracowałam wnioski płynące z analizy wyników zadań wynikających z programu poprawy efektów kształcenia, analizowałam wyniki Wojewódzkiego Konkursu Języka Angielskiego i Niemieckiego na etapie szkolnym i gminnym, opracowałam semestralne oraz końcoworoczne sprawozdania z pracy zespołu przedmiotowego. Pracując w zespole przedmiotowym dyskutuję z nauczycielami nad specyficznymi tematami dotyczącymi charakterystyki nauczania języka obcego, przekazuję informację, wymieniam doświadczenia, udzielam i sama przyjmuję wskazówki metodyczne, nauczyłam się organizacji i planowania swoich działań, rozwinęłam umiejętność analizowania wyników i wyciągania wniosków. Jestem kreatywna, dzięki temu potrafię przenosić swoje pomysły na określone działania. Opracowywanie sprawozdań pozwala mi ocenić podjęte przez siebie działania i wyciągnąć wnioski na przyszłość. Rezultatem podejmowanych zajęć jest jeszcze większa motywacja do dalszej rzetelnej pracy i rozwoju własnych umiejętności. Dodatkowym wzbogacającym doświadczeniem w mojej pracy pedagogicznej, podejmowanym w ramach dodatkowych wewnątrzszkolnych działań, była pomoc w przygotowaniu apelu z okazji święta szkoły (rok szkolny 2010/2011 i rok szkolny 2011/2012) oraz przygotowania przysięgi harcerskiej, która odbyła się na uroczystym apelu z okazji Święta Niepodległości. W roku szkolnym 2009/2010 sprawowałam również opiekę nad dwoma studentkami języka angielskiego, które odbywały praktykę dydaktyczną w naszej szkole. Studentki prowadziły lekcje w klasach 1 – 6 szkoły podstawowej. Przed każdą lekcją przygotowywały konspekt lekcji, którą miały przeprowadzić i omawiały ją. Bardzo chętnie korzystały z moich sugestii na temat prowadzenia zaplanowanej lekcji oraz moich uwag na temat metodycznej strony przeprowadzonych lekcji. Po każdej lekcji omawiałyśmy jej przebieg, efektywność stosowanych metod oraz stopień osiągnięcia przyjętych celów lekcji. W roku szkolnym 2011/2012 sprawowałam również opiekę nad studentką nauczania wczesnoszkolnego, która w ramach swoich praktyk musiała przygotować oraz przeprowadzić lekcje języka angielskiego w klasach 1 – 3 szkoły podstawowej. Efekty, które uzyskałam dzięki podjętym działaniom: poszerzyłam swoją wiedzę w zakresie nauczania języka angielskiego, tj. zgłębiłam metody i techniki stosowane podczas nauczania gramatyki, pisania, słownictwa i mówienia, wzbogaciłam swój warsztat pracy o różnorodne pomoce naukowe, poznałam mocne i słabe strony prowadzonych przeze mnie zajęć, co pozwoliło mi na doskonalenie kolejnych lekcji, poznałam procedurę awansu zawodowego, doskonaliłam organizację poszczególnych konkursów językowych, poszerzyłam swoje wiadomości na temat pracy z dziećmi z dysleksją rozwojową, zgromadziłam materiały dotyczące nauczania uczniów z dysleksją rozwojową, z których wskazówki wykorzystuję podczas codziennej pracy, rozwinęłam swoje umiejętności pracy w grupach o zróżnicowanych umiejętnościach językowych, uwzględniając potrzeby poszczególnych uczniów, zwłaszcza w klasach 1 – 3 szkoły podstawowej. Podejmowana przez mnie praca dydaktyczna wpłynęła na: poszerzenie wiedzy uczniów w zakresie realioznawstwa krajów anglojęzycznych, poszerzenie wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie znajomości gramatyki języka angielskiego, lepsza organizacja pracy uczniów oraz konsekwentne utrzymywanie atmosfery pracy na lekcji, zaangażowanie i aktywny udział uczniów w podejmowanych przez mnie działaniach, jak np. konkursy językowe i festiwale, zainteresowanie uczniów językiem angielskim, stworzenie możliwości pogłębiania wiedzy uczniów, możliwość wykazywania się wiedzą dodatkową, wykraczającą poza podstawę programową, możliwość rozwijania talentu językowego uczniów, kształcenie umiejętności twórczego myślenia. § 7 ust. 2 pkt 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. W ciągu stażu starałam się jak najlepiej poznać środowisko lokalne moich uczniów. Obserwowałam dzieci podczas lekcji, przerw, różnorodnych spotkań, wycieczek czy też dyskotek szkolnych. W poznaniu środowiska dzieci pomagały mi również rozmowy z uczniami, ich rodzicami podczas comiesięcznych spotkań i rozmów telefonicznych, współpraca i codzienny kontakt z pedagogiem szkolnym oraz innymi nauczycielami i wychowawcami. Dzięki tym codziennie podejmowanym działaniom udało mi się poznać sytuację rodzinną uczniów uczęszczających do naszej szkoły oraz problemy, które występują w środowisku lokalnym, jak np. bezrobocie czy też alkoholizm. Poznanie warunków, w których żyją na co dzień moi uczniowie, pozwala mi na lepsze zrozumienie trudności, z jakimi muszą walczy dzieci i w jaki sposób wpływa to na ich codzienne przygotowanie do lekcji, a tym samym na osiągnięcia szkolne. Bardzo ważnym elementem mojej pracy zawodowej są działania, których celem jest rozwój zainteresowań, aspiracji i uzdolnień uczniów utalentowanych językowo, ale również stworzenie możliwości rozwoju dzieciom, którym nauka języka angielskiego sprawia ogromne trudności. W ramach zaspokajania tych potrzeb prowadziłam różnorodne zajęcia językowe dla uczniów uzdolnionych, których przygotowywałam do szkolnych oraz pozaszkolnych konkursów językowych. Na zajęciach dodatkowych: poszerzałam ich wiedzę w zakresie znajomości geografii, kultury oraz historii krajów anglojęzycznych, ćwiczyłam opanowanie struktur gramatycznych odnoszących się do teraźniejszości, przeszłości i przyszłości, rozwijałam umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstów anglojęzycznych, pogłębiałam znajomość słownictwa, kształciłam umiejętność logicznego myślenia wykorzystując różnorodne łamigłówki w języku angielskim, rozwijałam umiejętność pisania oraz słuchania, starałam się pogłębiać ich wiarę we własne możliwości, kształtowałam tolerancję wobec innych kultur. Z pomocą uczennic klas 6a i 6b Wiktorii Dziki, Gabrieli Łaciok oraz Justyny Musiol zorganizowałam w roku szkolnym 2011/2012 w ramach pomocy koleżeńskiej dodatkowe zajęcia dla uczniów klas 3, którzy znajdują się w trudnej sytuacji rodzinnej oraz dla tych którzy nie radzą sobie z opanowaniem treści z języka angielskiego realizowanych na lekcji. Przed rozpoczęciem każdego roku szkolnego dogłębnie analizowałam opinie uczniów wystawione przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Głubczycach. Na podstawie tych opinii przygotowywałam opracowywałam własne plany pracy dla każdego dziecka z uwzględnieniem w nich: przyjętych celów, skróconej wersji diagnozy przedstawionej przez PPP, przykładowych skutków edukacyjnych wynikających z diagnozy, zaleceń, sposobu dostosowania wymagań edukacyjnych, stosowanych ćwiczeń, technik nauczania, przykładowych zadań stosowanych podczas zadawania prac domowych lub sprawdzianów, treści nauczania oraz zakres materiału do poszczególnych realizowanych działów tematycznych. Przez cały okres stażu opiekowałam się salą lekcyjną, w której starałam się stworzyć uczniom przyjazne miejsce pracy i otoczyć ich atmosferą nauki. Na ścianach znajdują się mapy i plakaty tematyczne, które pozwalają na szybkie powtórzenie wybranego słownictwa i wyszukanie wybranych miejsc na świecie. Ponadto na ścianach i gazetkach eksponuję różnorodne prace projektowe uczniów. O listopada 2011 roku prowadzę szkolną Drużynę Harcerską Zawisza Czarny. Swoją działalność rozpoczęliśmy określeniem celów, które przyjęliśmy do realizacji. Należały do nich m.in.: ustanowienie w naszej drużynie podziału na nowe zastępy oraz wybór przybocznej i zastępowych, praca na rzecz polepszania solidnego, systematycznego i rzetelnego funkcjonowania drużyny, integracja drużyny, wzorcowe realizowanie propozycji programowych Hufca ZHP w Głubczycach, skompletowanie przez członków drużyny pełnego umundurowania, zintegrowanie z innymi drużynami naszego hufca, wypracowanie nowych tradycji i obrzędów drużyny. Swoją działalność rozpoczęliśmy w małej grupie liczącej 12 harcerzy i harcerek. Obecnie drużyna podzielona jest na 5 zastępów i liczy 42 harcerzy, harcerek i zuchów: trzy zastępy działają na obszarze gimnazjum: ZASTĘP I – Agricola ZASTĘP II – Wawer ZASTĘP III – Zośka jeden zastęp zrzesza uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej: ZASTĘP IV – Iskierki jeden zastęp zuchowy stanowią uczniowie klas 3 szkoły podstawowej: ZASTĘP V – Białe Kruki Na początku opracowałam plan pracy drużyny na rok szkolny 2011/2012, w którym ujęłam przyjęte cele oraz założenia, tematy zbiórek harcerskich i stale uaktualniany harmonogram pracy drużyny. Zbiórki zastępów starszych odbywają się w każdy piątek w godz. 14.00 – 15.30, zastępu Iskierki, który prowadzi pani Ewa Świercz w czwartki, natomiast zastęp Białe Kruki spotyka się w również w czwartek o godz. 13.00 – 13.45. Na zbiórkach harcerze zajmują się przede wszystkim: zgłębianiem i stosowaniem prawa harcerskiego, propagowaniem prawa harcerskiego, zasadami harcerskiego zachowania, doskonaleniem technik harcerskich, pogłębianiem historycznej wiedzy harcerskiej, doskonaleniem harcerskiego śpiewania. Działalność drużyny w roku szkolnym 2011/2012 objęła następujące działania: 7-8 października 2011 r. – udział w Rajdzie Jesiennym ‘’Granicznym Szlakiem”, który odbył się w Pietrowicach Głubczyckich, 19 października 2011 r. – udział drużynowych w zjeździe zwykłym hufca, podczas którego wybrano nowe władze, 31 października 2011 r. – Akcja ZNICZ – Hufcowe Zaduszki, 4-5 listopada 2011 r. – biwak szkoleniowy w Pietrowicach Głubczyckich, 8 listopada 2011 r. – przyrzeczenie harcerskie, 10 listopada 2011 r. – Zlot Hufca oraz 93 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości – pod Pomnikiem Czynu Zbrojnego w Głubczycach, 30 listopada 2011 r. – konkurs recytatorski ‘’Strofy o Ojczyźnie’’, 2 -3 grudnie 2012 r. – zorganizowanie w naszej szkole Harcerskiego Biwaku Mikołajkowo – Andrzejkowego, 20 grudnia 2011 r. – udział w uroczystości przekazania Betlejemskiego światełka Pokoju w kościele w Bogdanowicach, 22 grudnia 2011 r. – Harcerska wigilia – uroczyste spotkanie drużyny przy opłatku i stole wigilijnym, 21-23 grudnia 2011 r. – przekazanie Betlejemskiego Światełka Pokoju mieszkańcom i instytucjom w Baborowie, 8 stycznia 2012 r. – udział w XX finale Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, 16-27 stycznia 2012 r. – pomoc drużyny w przeprowadzeniu Harcerskiej Akcji Zimowej, która odbywała się w Ratuszu w Głubczycach, 23 stycznia 2012 r. – wyjazd członków drużyny na lodowisko w Raciborzu, 10-21 luty 2012 r. – udział w Braterskim Biwaku Walentynkowym, który odbył się na bazie szkoły specjalnej w Głubczycach, 22 luty 2012 r. – udział w Dniu Myśli Braterskiej w muzeum w Głubczycach, 30-31 marca 2012 r. – udział w Harcerskim Czuwaniu w Kietrzu, 27 kwietnia 2012 r. – udział w Rajdzie Świętego Jerzego Głubczyce – Gołuszowice. 22 lutego to najważniejsza data w kalendarzu harcerskim, to Dzień Myśli Braterskiej. Podczas tego dnia spotykamy się każdego roku, aby podziękować za pomoc osobom, które wspierały nas przez cały rok oraz wyróżnić drużynowych za ich działalność. Podczas tegorocznego święta otrzymałam podziękowania za pomoc w przeprowadzeniu Harcerskiej Akcji Zimowej, a następnie Komendant Ryszard Kańtoch mianował mnie na stopień przewodnika. Artykuł dotyczący DMB został opublikowany w marcu 2012 r. w miesięczniku Echo Baborowa. 15 i 16 czerwca 2012 r. odbędzie się biwak w Domu Harcerza w Ściborzycach Małych, gdzie nowi członkowie naszej drużyny złożą uroczyste przyrzeczenie harcerskie na ogień. Dzięki wznowieniu działalności drużyny w naszej szkole uczniowie bardziej się zintegrowali, co wpłynęło na zacieśnienie więzi między członkami drużyny, a także wywarło pozytywny wpływ na resztę społeczności szkolnej. Harcerstwo zapewniło nowy i ciekawszy sposób spędzania czasu wolnego. Druhny i druhowie dzięki poznawaniu idei zawartych w Przyrzeczeniu i Prawie Harcerskim uczą się cenić takie wartości jak uczciwość, prawdomówność, odpowiedzialność oraz sumienność. Harcerze należący do mojej drużyny bardzo chętnie uczestniczą we wszystkich podejmowanych akcjach i działaniach, na każdej zbiórce spotykają się w całym składzie, realizują wszystkie powierzone zadania, wyszukują informacje, prowadzą kronikę drużyny, dbają o harcówkę przynosząc rośliny, którymi się opiekują, przygotowują się do wszystkich wyjazdów. Przynależność do harcerstwa uczy ich współpracy ze sobą, a tym samym pozwala pokonać własne trudności i problemy. Harcerze są lepiej przygotowani do życia poprzez realizowanie różnorodnych zadań zapewniających im wszechstronny rozwój. Praca z tak zgraną i pełną zapału drużyną sprawia mi ogromną przyjemność i przynosi satysfakcję. Do naszych największych osiągnięć należy: zajęcie drugiego miejsca w konkursie recytatorskim przez dh Annę Płaczek, zakup umundurowania, zintegrowanie drużyny, zebranie znacznej sumy podczas XX finału WOŚP, zwiększenie liczebności drużyny. Wśród wniosków do dalszej pracy mogę wymienić m.in.: dalsze pogłębianie wiedzy historycznej harcerzy, doskonalenie technik harcerskich w zakresie samarytanki i terenoznawstwa, dalsze powiększanie śpiewników drużyny. Przez cały okres stażu gromadziłam literaturę i materiały do pracy z dziećmi z dysleksją rozwojową w odniesieniu do nauczania języka angielskiego. Zgromadziłam następujące materiały, które wykorzystuję do pracy z dziećmi: symptomy zaburzeń i formy, metody, sposoby dostosowania wymagań u uczniów z dysleksją w zakresie nauczania języków obcych, formy pracy z dziećmi z dysleksją rozwojową, ogólne wskazówki dla nauczycieli dotyczące dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce o charakterze dysleksji rozwojowej, dodatkowe ćwiczenia dla uczniów z dysleksją, dysleksja – przewodnik dla nauczyciela, dysleksja rozwojowa a nauka języka obcego, kserokopie książek poświęconych dysleksji rozwojowej Jakie są pozytywne efekty uzyskane dzięki podjętym działaniom? Informacje, które zgromadziłam na temat środowiska lokalnego, pomagają w lepszym rozwiązywaniu problemów wychowawczych. Zgromadziłam materiały do pracy z dziećmi z dysleksją rozwojową, do których mogę sięgać i wykorzystywać na każdej lekcji. Uzyskanie tytułu finalisty Wojewódzkiego Konkursu Języka Angielskiego na etapie wojewódzkim przez mojego ucznia Michała Szewczuk. Prowadzenie drużyny harcerskiej to najlepsze sprawdzenie moich umiejętności organizacyjnych, a przede wszystkim wychowawczych. Zasady ideowe harcerstwa zawarte w Prawie i Przyrzeczeniu, obowiązujące w równej mierze wszystkich harcerzy to służba Bogu, Polsce i bliźniemu. Harcerstwo to sposób życia, pełnienie służby, praktykowanie religii przez czyn i życie według jej zasad. Celem harcerstwa jest wychowanie do wypełnienia ludzi dobrych i prawych, wiernych Polsce, przestrzegających zasad moralnych, mądrych i twórczych, przyczyniających się do rozwoju kultury narodu, dzielnych, umiejących działać, walczyć, poświęcać się, kierować i dowodzić. Niezmiernie ważną rolą drużynowego, a więc moją, jest wpływ na kształtowanie takich właśnie postaw moich podopiecznych. Drużynowy powinien posiadać wiele cech charakteru predysponujących go do funkcji wychowawcy i kierownika zespołu młodzieży, więc musi być człowiekiem odpowiedzialnym, przekonanym o wadze swojej roli i potrzebie wykonywanej funkcji, świadomie kierującym procesem wychowawczym. Musi posiadać łatwość kontaktu z młodzieżą, znać podstawy psychologii rozwojowej i pedagogiki. Mam nadzieję, że uda mi się sprostać tym wymaganiom. Moje działania mają również pozytywny wpływ na harcerzy: Poprzez wykonywanie zadań harcerze uczą się samodzielności i odpowiedzialności za podejmowane działania. Zdobycie sprawności jest dowodem na posiadanie umiejętności i kwalifikacji w jakiejś określonej specjalności. W harcerskim zespole w oparciu o więzy lojalności, przyjaźni i solidarności wytwarza się pozytywna atmosfera wychowawcza. Dzięki zawiązanym w tej atmosferze przyjaźniom, na poglądy i postępowanie harcerek czy harcerzy w znaczącym stopniu oddziałują rówieśnicy i nieco starsi koledzy. W ten sposób z biegiem czasu kształtowane są korzystne cechy charakteru. Znaczący udział w zajęciach harcerskich stanowią gry, zabawy i ćwiczenia. Ich celem jest wdrożenie uczestników w obowiązek przestrzegania ustalonych reguł gry, dzięki czemu wytwarzają się w nich odpowiednie nawyki. Ponadto przez udział w grach nabywa się różne sprawności fizyczne i umysłowe, spostrzegawczość, refleks, pomysłowość, przydatne później w życiu. § 7 ust. 2 pkt 3 Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Podczas okresu stażu, i nie tylko, korzystałam z technologii informacyjnej i komputerowej. Komputer oraz internet jest nieodzownym elementem mojej pracy. Technologia komputerowa ułatwia i zarazem wzbogaca moją pracę. Wykorzystuję ją codziennie przygotowując kartkówki, sprawdziany, karty pracy dla uczniów, dyplomy, zadania, informacje dla uczniów, różnorodne sprawozdania oraz protokoły, elementy gazetek ściennych, dokumentację dotyczącą awansu zawodowego i wiele innych dokumentów niezbędnych w mojej codziennej pracy. Odwiedzam strony internetowe, z których ściągam różnorodne informacje dotyczące metodyki nauczania, jak i wyszukuję materiały, które wykorzystuję do uatrakcyjnienia swoich lekcji i zajęć dodatkowych. Z licznych stron internetowych ściągam różnorodne piosenki i filmy do nauki języka, wyszukuję materiały do nauki słownictwa i gramatyki, gromadzę zdjęcia związane z geografią i kulturą krajów anglojęzycznych, poszukuję opowiadania i wiersze, które mogłabym wykorzystać podczas lekcji oraz konkursów językowych. Najczęściej korzystam z następujących stron internetowych: www.literka.pl www.profesor.pl http://www.codn.edu.pl/ http://ingeb.org/catxm.html (piosenki i melodie) http://www.christmas-carols.net/ http://www.anglia.filo.pl/ (historia Anglii) http://republika.pl/b_slawek/ http://webster.commnet.edu/grammar/index2.htm http://www.languagegames.org/la/english.asp (gry językowe) http://www.rhymezone.com/ Literatura (rymowanki dla dzieci) http://www.angielski.host.sk/indexpol.html (materiały dla nauczycieli) http://www.angielski.edu.pl/ http://www.ucl.ac.uk/internet-grammar/ (gramatyka0 http://www.woe.edu.pl/ http://www.worldwidewords.org/index.htm http://www.unc.edu/depts/wcweb/handouts/ http://www.londonlife.co.uk/ http://www.englishpage.com/ http://www.behindthename.com/ (etymologia anglojęzycznych imion) http://eleaston.com/vocabulary.html (słownictwo) http://www.encyclopedia.com/html/E/EdwardE1l.asp http://www.englishlearner.com/tests/test.html (testy i scenariusze lekcji) http://www.chris.phg.pl/learning_english.htm http://www.britishembassy.pl/ (Ambasada Brytyjska) http://www.britannia.com/history/h6f.html (historia monarchii brytyjskiej) http://www.ojohaven.com/collectives/ http://www.enchantedlearning.com/rhymes/Upstairs.shtml http://www.angli.uw.edu.pl/angli/pl_uzyteczne_linki_gazety_i_periodyki.htm (gazety i periodyki brytyjskie i amerykańskie) www.teacher.pl/ www.freeabcsongs.com/ www.jezykowcy.org/ www.youtube.com/oupeltglobal#g/u www.45minut.pl/forum Ze stron poświęconych harcerstwu ściągałam informacje dotyczące metodyki pracy w gromadzie zuchowej i drużynie harcerskiej, różnorodne materiały dotyczące historii, tradycji oraz technik harcerskich, piosenki i utwory muzyczne w formie plików MP3, które wykorzystywałam na zbiórkach. Do stron, z których korzystałam należą m.in.: http://www.stargard.zhp.pl/doc/inf_metodyka_harcerska.pdf http://harcerze.zhp.pl/metodyka.html http://www.fenix.zhp.info/archiwum/metodyka_90_wdh.htm http://www.czuwaj.pl/art_glowny/z_okladki_metoda_to_dziala.pdf http://pl.wikipedia.org/wiki/Harcerski_system_wychowawczy http://zuchy.zhp.pl/metodyka.html http://www.stargard.zhp.pl/doc/inf_metodyka_zuchy.pdf http://www.harcerz.eu/dzialmetodyczny/ Po rozpoczęciu działalności instruktorskiej zainicjowałam prowadzenie strony internetowej DH Zawisza Czarny, na której umieszczam informacje związane z drużyną, jak np. artykuły dotyczące najważniejszych wydarzeń, zdjęcia, rozkazy, gawędy, teksty piosenek oraz karty stopni. Istotnym elementem wykorzystania internetu jest fakt, iż stanowi on nieograniczone źródło informacji, dlatego też często wyznaczam uczniom zadania, które wymagają wyszukiwania oraz gromadzenia różnorodnych treści na temat obszaru nauczanego języka. Przygotowują oni prace oraz prezentacje multimedialne, które przedstawiają później na lekcjach. Dzięki takim działaniom uczniowie: rozwijają umiejętność wyszukiwania informacji, doskonalą posiadaną wiedzę w zakresie znajomości obsługi komputera oraz dostępnych osiągnięć teleinformacyjnych i wykorzystywania różnorodnych aplikacji, pogłębiają znajomość słownictwa, poszerzają swoją wiedzę kulturową. Wykorzystanie nowoczesnych technologii informatycznych wywiera pozytywny wpływ na moją pracę nauczyciela, wychowawcy oraz instruktora ponieważ: pozwala mi na najbardziej efektywne osiągnięcie założonych celów, umożliwia lepsze organizowanie i usprawnienie działalności dydaktycznej jak i wychowawczej, wzbogaca i urozmaica przygotowywane lekcje, zajęcia i zbiórki. Swoje umiejętności informatyczne wykorzystam również po napisaniu sprawozdania, umieszczając mój plan rozwoju i sprawozdanie na jednym z portali dla nauczycieli. § 7 ust. 2 pkt 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań. W trakcie trwania stażu szczególną uwagę przywiązywałam do rozwijania i doskonalenia moich kompetencji pedagogicznych. Cel ten realizowałam poprzez studiowanie literatury z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki, branie udziału w różnych formach doskonalenia organizowanych przez wydawnictwa językowe oraz w wewnatrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli. Analizowałam opinie oraz orzeczenia z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Dokumenty dotyczyły specyficznych trudności w nauce moich uczniów, uwarunkowane m.in. dysleksją rozwojową. Na podstawie w/w opinii lub orzeczeń opracowałam każdego roku dostosowanie wymagań edukacyjnych dla dzieci mających trudności w nauce. Współpracowałam z pedagogiem szkolnym analizując sytuację szkolną i domową uczniów sprawiających problemy wychowawcze i mających problemy w nauce. Z p. Agnieszką Wanat zorganizowałyśmy pomoc koleżeńską dla uczniów klas 3 mających trudności z opanowaniem podstawowych treści z języka angielskiego. W roku szkolnym analizowałam również literaturę dotyczącą metodyki prowadzenia drużyny harcerskiej oraz zuchowej. Zakupiłam kilka książek, które stanowią dla mnie istotne źródło informacji na temat metodycznie poprawnego funkcjonowania drużyny. Uważam, że podejmowane przeze mnie działania miały pozytywny wpływ na poprawę jakości mojej pracy. Poprzez studiowanie fachowej literatury wzbogaciłam i udoskonaliłam swój warsztat pracy jako nauczyciela, ale przede wszystkim jako instruktora harcerskiego. Pogłębianie wiedzy psychologiczno-pedagogicznej pozwoliło mi na lepsze dostosowanie warsztatu pracy do indywidualnych potrzeb uczniów, którym nauka sprawia trudności. Współpraca z innymi nauczycielami, rodzicami i pedagogiem szkolnym przyczyniła się do rozwiązania problemów dydaktycznych uczniów. § 7 ust. 2 pkt 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż. Założenia powyższego punktu rozporządzenia realizowałam poprzez: a. Analizowanie najważniejszych aktów prawnych dotyczących oświaty oraz dokumentów szkolnych: Karty Nauczyciela, Ustawy o systemie oświaty, Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Rozporządzenia MENiS dot. podstawy programowej, Rozporządzenia MENiS dot. programów nauczania, Rozporządzenia MENiS dot. oceniania i promowania uczniów, Konwencji o Prawach Dziecka, Rozporządzenia w sprawie BHP, Rozporządzenia o pomocy psychologiczno - pedagogicznej itp. b. Aktualizowanie swojej wiedzy na temat obowiązującego prawa poprzez analizowanie dostępnych zasobów internetowych. c. Ponadto znajomość przepisów prawa była mi potrzebna przy organizowaniu oraz uczestnictwie w wycieczkach szkolnych i harcerskich: 8 luty 2011 r. – wyjazd ucznia klasy 6a na etap Wojewódzki Konkursu Języka Angielskiego. 10 maja 2011 r. – zorganizowanie wycieczki dla uczniów klas 2 SP do Bukowa. 12 – 14 czerwca 2011 r. - udział w wycieczce do Warszawy zorganizowanej przez p. Cezarego Wanat. 28 maja 2012 r. – udział w wycieczce do Oświęcimia zorganizowanej przez p. Barbarę Piotrowską, wyjazdy harcerzy na biwaki oraz rajdy. d. Ponadto posłużyłam się aktami prawa oświatowego w czynnościach związanych z odbywaniem stażu - w procesie pisania planu, sprawozdania, przygotowywania prezentacji dorobku i przygotowywania się do rozmowy z komisją przeprowadzającą egzamin. e. Prowadziłam dokumentację szkolną oraz w pracach plenarnych, klasyfikujących i zatwierdzających Rad Pedagogicznych. f. Brałam czynny udział w pracach zespołu przedmiotowego opracowując dokumenty wewnątrzszkolne, jak np. Program Poprawy Efektów Kształcenia z Języka Angielskiego. Pogłębienie znajomości przepisów dotyczących systemu oświaty pozwoliło mi na poprawne opracowanie planu rozwoju, a następnie na opracowanie sprawozdania z jego realizacji oraz poznanie zasad funkcjonowania i organizacji szkoły. PODSUMOWANIE Okres stażu stanowił dla mnie bardzo aktywny czas w pracy zawodowej. Realizacja przyjętych w planie rozwoju zawodowego zadań wpłynęła na rozwój moich umiejętności pedagogicznych, wychowawczych, metodycznych oraz instruktorskich. Przez 2 lata i 9 miesięcy uczyłam się jak być lepszym nauczycielem, tzn. takim, którego charakteryzuje konsekwencja, systematyczność i obiektywność w postępowaniu. Starałam się być nauczycielem, który potrafi wykazać się umiejętnością planowania, dostrzegania problemów swoich podopiecznych i służenia pomocą w każdej sytuacji. Mam nadzieję, że udało mi się wykształcić wszystkie wymienione cechy. Rozwijałam się uczestnicząc w różnorodnych formach doskonalenia, czytałam fachową literaturę, zgłębiałam tajniki metodyki języka angielskiego, wyszukiwałam informacje dotyczące pracy z dziećmi z dysleksją rozwojową i nie tylko, przygotowywałam materiały do pracy z dziećmi, poszukiwałam ciekawostki na swoje lekcje. Jednak najwięcej nauczyłam się i dowiedziałam obserwując oraz rozmawiając z uczniami i ich rodzicami. W trakcie stażu uczestniczyłam w różnorodnych kursach, warsztatach oraz spotkaniach organizowanych przez wydawnictwa językowe. Każde spotkanie wnosiło coś nowego, praktycznego i rozwijającego do mojego warsztatu pracy. Czasami był to ciekawy plakat, nowy pomysł na naukę słownictwa przez zabawę, rymowanka, piosenka, a czasami pomysł na rozwiązanie problemu lub też modyfikacja, którą wprowadzałam w swoim systemie pracy dydaktycznej. Dzięki przygotowywanym pomocom naukowym, gazetkom i plakatom wiszącym na ścianach klasy językowej, starałam się stworzyć w niej przyjazny dla ucznia i wpływający na jego rozwój klimat. Chciałam, aby ten czas pokazał mi, jakim jestem nauczycielem, jakie są mocne strony mojej pracy, a jakie słabe, nad którymi muszę jeszcze popracować. Analizując swoją dotychczasową pracę mogę stwierdzić, że założone przeze mnie cele zostały osiągnięte. Zdobyta wiedza i umiejętności pozytywnie wpłynęły na poprawę jakości mojej pracy. W trakcie trwania stażu starałam się stosować aktywne metody pracy, aby zachęcić uczniów do nauki, osiągania przez nich dobrych wyników w nauce i rozwijania własnych zainteresowań. W swojej pracy kieruję się zawsze dobrem ucznia, nie zapominając jednak o osobistym rozwoju zawodowym. W roku szkolnym 2011/2012 otrzymałam nagrodę dyrektora za szczególne osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Największym wyróżnieniem dla mnie jest wdzięczność uczniów za poświęcony czas i moją pracę. Nie ma lepszej nagrody niż wdzięczność dziecka za udzieloną pomoc i zaangażowanie w to, co robię. Analizując swój plan rozwoju, mogę stwierdzić, że zrealizowałam przyjęte cele oraz zadania, z wyjątkiem ukończenia kursu oligofrenopedagogiki, który nie ukończyłam z przyczyn finansowych. Dzień 31 maja, w którym zakończyłam staż będący jednym z etapów uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego, nie jest dniem, w którym zakończyłam swoją aktywność zawodową. W dalszym ciągu zamierzam podnosić swoje kwalifikacje, doskonalić swój warsztat pracy tak, aby systematycznie poprawiać jakość swojej pracy, by jeszcze lepiej realizować powierzone mi zadania. Wyświetleń: 5702
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |