Katalog Anna Klose-Haratyk, 2012-08-09 Radlin Religia, Konspekty Konspekt katechezy dla kl,4 "Historia Kaina i Abla początkiem rozszerzania się zła" Nauczyciel: Anna Klose-Haratyk Szkoła Podstawowa nr 3 w Radlinie Klasa: 4a Data: 24.04.2012r. Temat lekcji: HISTORIA KAINA I ABLA POCZĄTKIEM ROZSZERZANIA SIĘ ZŁA. Wiodące cele katechetyczne: - przypomnienie czym jest grzech zapoznanie ze skutkami grzechu zaznajomienie z grzechami głównymi uświadomienie, że sakrament pokuty i pojednania jest aktem nawrócenia i zaproszeniem Jezusa do swego życia kształtowanie odpowiednich postaw religijno-moralnych związanych z przyjmowaniem sakramentu jako nawróceniem i odnowieniem życia w przyjaźni z Jezusem Szczegółowe cele operacyjne: uczeń zna biblijną historię o Kainie i Ablu uczeń potrafi opowiedzieć na czym polega grzech uczeń wie, że o własnych siłach nie jest w stanie zatrzymać procesu rozszerzania się zła uczeń zna grzechy główne i ich skutki uczeń ma świadomość ważności sakramentu pokuty Metody nauczania: opowiadanie, pogadanka, rozmowy z uczniami, praca z tekstem Pisma św., praca z podręcznikiem, praca w grupach. Środki dydaktyczne: napisy z nazwami grzechów głównych oraz z nazwami cnót, teksty z opisem sytuacji do pracy w grupach, teksty Pisma św. Przebieg lekcji: 1. Rozpoczęcie katechezy modlitwą do Ducha św. 2. Wprowadzenie do katechezy: Słuchanie opowiadania ( W. Hoffsummer „229 krótkich opowiadań. Pomoce duszpasterskie i katechetyczne na cały rok”) 3. Pogadanka z uczniami na temat tego, w czym ta historia podobna jest do różnych sytuacji z codziennego życia. Gdzie szukać początku tych historii? (wypowiedzi uczniów) 4. Odkrywanie Bożego wezwania: Nawiązując do opowiadania i wrażeń, o których mówili uczniowie, wprowadzamy do czytania Pisma św. Starego Testamentu. Uroczyste czytanie Pisma św. - Księga Rodzaju 4, 2-10 Jaki zwyczaj składania ofiar istniał w Narodzie Wybranym? Jak wyglądało złożenie ofiary przez Kaina i Abla? Czym różniła się ofiara braci? Dlaczego ofiara Kaina została przez Boga odrzucona? 5. Odpowiadanie na Boże wezwanie: Uczniowie w tekście szukają zdania wyjaśniającego całą sytuację, („Gdybyś postępował dobrze, miałbyś twarz pogodną; jeżeli zaś nie będziesz dobrze postępował, grzech leży u wrót i czyha na ciebie, a przecież ty masz nad nim panować”). Wyjaśniamy uczniom, że Słowo Boże skierowane do Kaina jest to ostrzeżenie dla nas przed działaniem szatana. 6. - Czym jest grzech? - Na czym polega? („WIEM i CHCĘ”) Każdy z nas, chcąc się bronić przed grzechem może nauczyć się rozpoznawać pierwsze symptomy, oznaki grzechu. Nazywamy je zwykle grzechami głównymi, wadami, które niedostrzeżone stają się przyczyną grzechu. 7. Porównwnie historii współczesnych ludzi – nas samych do historii Kaina i Abla. Praca w grupach : – uczniowie przyglądają się sytuacjom ze współczesnego życia - „Zabawa w lekarza” - nazywanie grzechu (wady) – „choroby” i szukanie cnoty, która jest „lekarstwem” 8. Podsumowanie: Podsumowując wyjaśniamy, że znając mechanizm rozszerzania się zła, jesteśmy również świadomi, że łańcuch zła można zatrzymać, (nawiązanie do początkowego opowiadania) wprowadzając dobro czyli cnoty. Przykłady: korzystanie z podręcznika: np. *Ktoś otrzymuje puchar jak reagujemy? Czy potrafimy się cieszyć z jego sukcesu? *Mama trzyma na rękach młodsze rodzeństwo - czy nie jestem zazdrosny o jej uwagę, zainteresowanie? Wzór takiej postawy daje nam Jezus – wziął na siebie nasze grzechy i przybił je do krzyża. Poświęcił tej sprawie swoje życie i od tej pory przez swoje zmartwychwstanie daje nam moc zatrzymywania zła i wybierania dobra. Gdzie? W sakramencie pokuty i pojednania. Co to znaczy się nawrócić? Wypowiedzi uczniów (modlitwa, pomoc innym, brak zazdrości, dzielenie się z innymi, Msza św. itp.) Co mnie najbardziej przeszkadza się nawrócić? Uczniowie w ciszy myślą, co w ich życiu najbardziej przeszkadza im w nawróceniu. 9. Modlitwa: - za pychę, chciwość, nieczystość, zazdrość, łakomstwo, gniew, lenistwo, brak szacunku dla rodziców i nauczycieli, za brak modlitwy, zarozumiałość - przepraszamy Cię Jezu! 10. Utrwalenie – praca uczniów: zachęcenie do korzystania z sakramentu pokuty ( podanie konkretnej daty – czwartek 26.04 godz. 15.30) wykorzystanie symboliki grzechów głównych, praca z zeszytem ucznia 11. Współpraca z rodziną i parafią – ewaluacja: * zaproszenie najbliższych do zaangażowania się w przygotowanie do sakramentu pokuty, który jest wielkim darem * zachęcenie uczniów do rozmowy z rodzicami i rodzeństwem na temat „zarażania się złym humorem” czyli złem . * zachęcenie uczniów do napisania wypowiedzi najbliższych – czym jest dla nich grzech i jak można się nim „zarazić” czyli jak on się rozszerza. Wyświetleń: 986
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |