Katalog monika pielak, 2012-07-30 Bochotnica Lekcja wychowawcza, Plany pracy Trzyletni plan pracy wychowawcy gimnazjumPlan pracy wychowawcy klasy I-III Gimnazjum w ………………….. na lata 20012/2015 I. Plan wychowawczy ma na celu kształcenie osobowości uczniów, stworzenie atmosfery wzajemnej życzliwości połączonej z konsekwentnym egzekwowaniem wypełniania obowiązków. Ma on realizować priorytety zawarte w Programie Wychowawczym i Programie Profilaktycznym GZS w Kazimierzu Dolnym, tzn.: II. • Przygotować młodzież do samodzielnego i odpowiedzialnego funkcjonowania w szkole i poza szkołą. • Rozwijać samorządność wśród uczniów. • Wdrażać uczniów do współpracy wewnątrzklasowej i międzyklasowej. • Aktywizować uczniów do samodzielności w pracy organizacyjnej. • Promować zdrowy styl życia. • Uwrażliwić uczniów na potrzebę ochrony środowiska. • Wpajać uczniom tolerancję światopoglądową. • Kształtować wartościowe postawy etyczne i moralne oraz poczucie odpowiedzialności i sprawiedliwości. • Zwiększać świadomości w uczniach o własnych możliwościach, zainteresowaniach oraz predyspozycjach fizycznych i zdrowotnych do wykonywania różnych zawodów • Promować przeciwdziałanie przemocy. • Kształtować kulturę osobistą. II. Metody i formy realizacji • Stała współpraca z pedagogiem szkolnym i dyrektorem i innymi nauczycielami GZS w Kazimierzu Dol. • Pomoc w poszukiwaniu ciekawych form samorealizacji uczniów. • Organizowanie imprez klasowych. • Wyjścia klasowe do muzeum, na wystawy. III. Samorządność uczniów 1. Wybór samorządu klasowego (ustalenie zasad głosowania) podział funkcji m. in. pomoc koleżeńska, organizowanie konkursów, imprez, wycieczek klasowych 2. Zapoznanie z planem godzin do dyspozycji wychowawcy 3. Zapoznanie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania, odczytanie regulaminu klasyfikowania i promowania uczniów, zapoznanie członków sekcji z obowiązkami. 4. Przypomnienie kodeksu ucznia 5. Organizowanie imprez klasowych 6. Kształtowanie dyscypliny osobistej i społecznej o zwracanie uwagi na kwestie punktualności wykonywanych prac na rzecz szkoły i klasy; wpajanie odpowiedzialności za siebie i innych o rozmowy z uczniami trudnymi; próba znalezienia przyczyny zaniedbania obowiązków, zwalczania złych nawyków, pomoc tym uczniom 7. Dbałość o pracownię o wykonywanie pomocy naukowych, ich naprawa, ukwiecenie pracowni, sprzątanie pracowni czyszczenie porysowanych ławek IV. Współpraca wychowawcy z rodzicami uczniów.. 1. Wybór Rady Rodziców 2. Zapoznanie rodziców z opracowanym przez nauczyciela planem pracy wychowawcy klasowego. 3. Systematyczny kontakt z rodzicami uczniów osiągających słabe oceny w nauce i sprawiających kłopoty wychowawcze 4. Wspólne prace z rodzicami nad metodami zmierzającymi do poprawy zachowania, odwiedziny w domach 5. Systematyczne spotkania z rodzicami w ramach zebrań oraz konsultacji, zapoznanie rodziców z kryteriami oceniania, klasyfikowania i promowania. 6. Zachęcanie rodziców do brania udziału we wszystkich organizowanych spotkaniach i imprezach klasowych oraz szkolnych. 7. Przekazywanie na bieżąco informacji dotyczących uczniów ich rodzicom (na zebraniach, korespondencyjnie, telefonicznie, ewentualnie osobista wizyta w domu rodzinnym ucznia). 8. Zainteresowanie rodziców szkołą jako środowiskiem społecznym. 9. Zainteresowanie rodziców sprawami, problemami klasy, częsty kontakt z wychowawcą. 10. Uczestniczenie rodziców w życiu klasy, wspólne rozwiązywanie zaistniałych problemów. 11. Wspólne czuwanie rodziców i wychowawcy nad frekwencją uczniów, niepowodzeniami w nauce. 12. Nagradzanie rodziców za pracę społeczną na rzecz klasy ich uczniów i bardzo dobre wyniki w nauce – podziękowania na forum klasy oraz wręczenie im „Listów gratulacyjnych”. V. Praca z uczniem sprawiającym kłopoty wychowawcze. 1. Zwrócenie uwagi na obecności uczniów trudnych na lekcjach, kontrolowanie systematyczności uczęszczania na zajęcia lekcyjne, kontrola punktualności o zapobieganie ucieczkom i systematycznym spóźnieniom poprzez informowanie o tych zjawiskach rodziców, kontakt z pedagogiem szkolnym i dyrekcją 2. Zapoznanie się z warunkami domowymi tych uczniów o angażowanie innych uczniów do dawania pozytywnych wzorców i wywierania wpływów na ucznia trudnego wychowawczo 3. Częste rozmowy z uczniem sprawiającym kłopoty wychowawcze 4. Ustalenie źródeł problemów wychowawczych 5. Interesowanie się zachowaniem uczniów na terenie szkoły i poza nim 6. Angażowanie takiego dziecka do zajęć pozalekcyjnych 7. Kontakty z kuratorami uczniów VI. Pomoc uczniom zdolnym. 1. Przygotowanie ucznia do konkursów przedmiotowych 2. Rozwijanie zainteresowań o odsyłanie uczniów do książek fachowych, naukowych, słowników celem poszerzenia wiedzy o zachęcenie do uczestnictwa w zajęciach kół zainteresowań, kursach językowych o poruszanie problemów ciekawiących ucznia, zachęcenie dzieci do poruszania tematów zgodnych z zainteresowaniami o zachęcenie do osiągania jak najlepszych rezultatów w nauce poprzez dostosowanie materiału do zainteresowań ucznia; zróżnicowanie form prowadzenia lekcji, pochwała uczniów najlepszych VII. Pomoc uczniom słabszym w nauce 1. Wyłonienie uczniów, którym nauka sprawia kłopoty o indywidualne podejście do uczniów, którzy otrzymują słabe oceny, zwrócenie uwagi na warunki domowe 2. Kontrolowanie i analiza wyników w nauce z poszczególnych przedmiotów, określenie form pomocy kolegom, samoocena uczniów, podsumowanie wyników w nauce i zachowaniu; odszukanie przyczyn niepowodzeń 3. Udzielanie pomocy w nadrabianiu zaległości wynikających z przebywania na zwolnieniu lekarskim, rozmowa z innymi nauczycielami pedagogiem szkolnym o udostępnianie takim uczniom pomocy naukowych o systematyczne dowiadywanie się o zdrowie i kondycję fizyczną uczniów będących na zwolnieniu lekarskim (długotrwałym) o systematyczny kontakt wychowawcy z rodzicami takich dzieci 4. Nadzorowanie pomocy koleżeńskiej III. Lekcje wychowawcze tematy do wykorzystania 1. „Spójrz inaczej” – Andrzej Kołodziejczyk 2. "Poradnik dydaktyczny, godziny wychowawcze" Gimnazjum I-III autorstwa Barbary Blei-Sosny i Marii Składanowskiej Wyświetleń: 1505
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |