Katalog

Beata Zalewska, 2012-07-18
Somonino

Matematyka, Program nauczania

Program koła matematycznego "Ciekawa matematyka"

- n +

Program koła matematycznego
"Ciekawa matematyka"


I. WSTĘP

Program przeznaczony jest dla uczniów klas IV – VI Szkoły Podstawowej zainteresowanych matematyką, jej historią i zastosowaniem. Przewidziany jest do realizacji w ramach zajęć poza lekcyjnych w wymiarze jednej godziny tygodniowo.
Program zawiera treści, które w sposób ciekawy i atrakcyjny wpłyną na utrwalenie i pogłębienie wiedzy zdobytej podczas lekcji, wzbogacą uczniów o informacje nowe, dotąd nieznane, pozwolą na wdrożenie uczniów do samodzielnego i logicznego myślenia, wyciągania, formułowania i uzasadniania wniosków.

II. CELE PROGRAMU

Cel ogólny:
Wspieranie dzieci zdolnych poprzez rozwijanie posiadanych uzdolnień, stymulowanie ich rozwoju oraz twórczego i logicznego myślenia, wzbogacenie wiedzy matematycznej.

Cele szczegółowe:
- rozwijanie zdolności i zainteresowań matematycznych wśród uczniów;
- poszerzanie i pogłębianie wiedzy matematycznej ucznia;
- doskonalenie sprawności rachunkowej;
- kształtowanie wyobraźni przestrzennej;
- pokazywanie użyteczności matematyki w otaczającym nas środowisku;
- rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie łamigłówek i krzyżówek matematycznych;
- rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem, analizowania i wnioskowania;
- kształcenie umiejętności komunikowania i argumentowania;
- przygotowanie uczniów do konkursów matematycznych;
- kształcenie umiejętności wykorzystania komputera do nauki matematyki.

III. TREŚCI NAUCZANIA

Temat zajęć /Zadania do realizacji /ilość godzin

Lekcja z kalkulatorem
-rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem kalkulatora; odczytywanie danych z tabeli; zaokrąglanie liczb do danego rzędu -1godz.

Słynni matematycy
- wyszukiwanie w Encyklopedii informacji dotyczących życia sławnych matematyków (Pitagoras, Tales, Euklides, Kartezjusz, Archimedes i inni); rozwiązywanie zadań z zastosowaniem tw.Pitagorasa - 1godz.

Zadania na „rozruszanie głowy”
- rozwiązywanie zadań podanych w formie zagadek logicznych o tematyce z dnia codziennego -1godz.

Kalendarz i czas
- rozwiązywanie zadań dotyczących upływu czasu między wydarzeniami -1godz.

Jednostki długości i masy
- ćwiczenia w mierzeniu długości i masy; zamiana i przeliczanie jednostek długości, masy i monetarnych -1godz.

Skala na planach i mapach
-odczytywanie i interpretowanie informacji przedstawionych na planie i mapie; rozwiązywanie zadań związanych ze skalą -1godz.

Droga, prędkość, czas
- rozwiązać zadanie tekstowe typu prędkość – droga – czas-1godz.

Zadania konkursowe
- rozwiązywanie zadań konkursowych z lat ubiegłych np.:„Kangur” -1/2godz.

Liczby naturalne i ich własności
- rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem cech podzielności liczb; rozpoznawanie i budowanie liczb spełniających określone warunki -1godz.

Ciekawe liczby
- odnajdywanie liczb pierwszych, złożonych, bliźniaczych, czworacznych, względnie pierwszych i doskonałych; znajdowanie dzielników i wielokrotności liczby; rozkładanie liczb na czynniki pierwsze -1/2godz.

Liczby całkowite
- rozwiązywanie zdań związanych z liczbami całkowitymi oraz obliczaniem wartości bezwzględnej liczby -1godz.

System rzymski
- zapisywanie i odczytywanie liczb w systemie rzymskim; podawanie liczby największej i najmniejszej w systemie rzymskim za pomocą podanych cyfr -1godz.

System binarny
- zapisywanie liczb w systemie dwójkowym; przeliczanie systemu dziesiętnego na dwójkowy i odwrotnie -1godz.

Krzyżówki matematyczne
- rozwiązywanie zadań matematycznych przedstawionych w postaci krzyżówek -1godz.

Łamigłówki matematyczne
- rozwiązywanie zadań matematycznych przedstawionych w postaci łamigłówek np. sudoku, rebusów, zagadek liczbowych itp.-1godz.

Matematyka inaczej
- układanie zadań, krzyżówek, rebusów, rymowanek z zastosowaniem terminów i pojęć matematycznych -1godz.

Ułamki zwykłe
- przedstawianie ułamków o różnych mianownikach na osi liczbowej; porównywanie ułamków; obliczanie ułamka danej liczby oraz liczby, gdy dany jest jej ułamek; rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowanie działań na ułamkach zwykłych. -1/2godz.

Ułamki dziesiętne
- zapisywanie wyrażeń dwumianowych w postaci dziesiętnej; obliczanie rozwinięć dziesiętnych ułamków zwykłych (metodą rozszerzania/skracania oraz dzielenia licznika przez mianownik)-1godz.

Ułamki zwykłe i dziesiętne
- rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z działaniami na ułamkach zwykłych i dziesiętnych -1godz.

Obliczenia procentowe
- zamiana ułamków na procenty; rozwiązywanie zadań dotyczących podwyżek i obniżek -1godz.

Potęgi i pierwiastki
- obliczanie potęg i pierwiastków; mnożenie i dzielenie potęg o jednakowych podstawach oraz potęg o jednakowych wykładnikach; potęgowanie potęg -1godz.

Gry i zabawy matematyczne
- zabawy w „Piotrusia”, „Domino” i „Wojnę” z użyciem specjalnie przygotowanych kartoników-kart sprawdzających i utrwalających umiejętności matematyczne (np. porównywanie ułamków)-1godz.

Własności figur płaskich
- klasyfikowanie trójkątów ze względu na boki i kąty, klasyfikowanie czworokątów ze względu na wzajemne położenie boków; rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z długościami boków w trójkątach, obliczaniem brakujących miar kątów w trójkątach i czworokątach, obwodami wielokątów -1/2godz.

Pola wielokątów
- rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z polami trójkątów, kwadratów, prostokątów, rombów, równoległoboków i trapezów -1godz.

Pola powierzchni graniastosłupów
- rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem pól powierzchni graniastosłupów prostych -1godz.

Objętości graniastosłupów
- rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z objętością graniastosłupa; zamiana jednostek objętości i pojemności -1godz.

Figury magiczne
- uzupełnianie różnego typu figur magicznych (kwadratów, trójkątów i innych) -1godz.

Wyrażenia algebraiczne
- zapisywanie wyrażeń algebraicznych w prostszej postaci; obliczanie wartości liczbowej wyrażenia algebraicznego -1godz.

Rozwiązywanie równań
- rozwiązywanie zadań z treścią z zastosowaniem niewiadomej liczby; układanie równań z jedną niewiadomą i rozwiązywanie ich -1godz.

Maraton matematyczny
- rozwiązywanie zadań na czas -1godz.

Układ współrzędnych
- zaznaczanie i odczytywanie współrzędnych punktów; wyznaczanie współrzędnych czwartego wierzchołka czworokąta mając trzy dane; rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z długością odcinków i polem figur w układzie współrzędnych -1godz.

Konstrukcje trójkątów
- konstruowanie trójkąta mając dane trzy boki, dwa boki i kąt między nimi lub bok i dwa kąty do niego przyległe; stosowanie warunku istnienia trójkąta o zadanych bokach (nierówność trójkąta) w zadaniach -1godz.

Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
- wykonywanie obliczeń za pomocą arkusza kalkulacyjnego Excel; kalkulacja wydatków -1godz.
1
Prezentacja danych za pomocą wykresów
- przedstawianie danych w postaci wykresów kolumnowych i słupkowych, odczytywanie informacji z wykresów - Excel -1godz.

Zadania testowe on-line
- rozwiązywanie testów matematycznych dostępnych w Internecie -1godz.

IV. METODY NAUCZANIA
- podająca: pogadanka, dyskusja, elementy wykładu;
- problemowa: giełda pomysłów, gry dydaktyczne;
- eksponująca: konkursy
- działania praktyczne: ćwiczenia, rozwiązywanie zadań o różnym stopniu trudności.

V. FORMY NAUCZANIA
- indywidualna
- zbiorowa
- grupowa.

VI. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
- zainteresowanie matematyką,
- rozwinięcie pamięci, wyobraźni przestrzennej, myślenia logicznego, myślenia abstrakcyjnego,
- poprawienie sprawności rachunkowej,
- rozwinięcie umiejętności wyszukiwania informacji z różnych źródeł (literatura, Internet),
- rozwinięcie umiejętności sprawnego posługiwania się pojęciami matematycznymi,
- poznanie wielu ciekawostek matematycznych,
- zwiększenie poczucia spełnienia i satysfakcji z dokonanych osiągnięć,
- wdrożenie do aktywnego spędzania czasu,
- udział w konkursach matematycznych,
- korzystanie z komputera w celu nauki matematyki.

VII. EWALUACJA
W celu przeprowadzenia ewaluacji zajęć koła matematycznego należy ocenić:
- skuteczność programu – obserwacja postępów uczniów,
- przydatność programu – zebranie danych na temat tego, czy praca na zajęciach koła powoduje poprawę ocen z matematyki i czy pomaga w osiągnięciu lepszych wyników na konkursach i na sprawdzianie po kl.VI,
- atrakcyjność programu – obserwacja zainteresowania uczniów i frekwencji.
Pod koniec roku szkolnego zostanie przeprowadzona ankieta wśród członków koła. Pozwoli ona ocenić dotychczasową pracę na zajęciach, jak również wyciągnąć wnioski na przyszłość w celu ewentualnej modyfikacji programu.
Wyświetleń: 5600


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.