Katalog Beata Zalewska, 2012-07-18 Somonino Matematyka, Program nauczania Program koła matematycznego "Ciekawa matematyka"Program koła matematycznego "Ciekawa matematyka" I. WSTĘP Program przeznaczony jest dla uczniów klas IV – VI Szkoły Podstawowej zainteresowanych matematyką, jej historią i zastosowaniem. Przewidziany jest do realizacji w ramach zajęć poza lekcyjnych w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Program zawiera treści, które w sposób ciekawy i atrakcyjny wpłyną na utrwalenie i pogłębienie wiedzy zdobytej podczas lekcji, wzbogacą uczniów o informacje nowe, dotąd nieznane, pozwolą na wdrożenie uczniów do samodzielnego i logicznego myślenia, wyciągania, formułowania i uzasadniania wniosków. II. CELE PROGRAMU Cel ogólny: Wspieranie dzieci zdolnych poprzez rozwijanie posiadanych uzdolnień, stymulowanie ich rozwoju oraz twórczego i logicznego myślenia, wzbogacenie wiedzy matematycznej. Cele szczegółowe: - rozwijanie zdolności i zainteresowań matematycznych wśród uczniów; - poszerzanie i pogłębianie wiedzy matematycznej ucznia; - doskonalenie sprawności rachunkowej; - kształtowanie wyobraźni przestrzennej; - pokazywanie użyteczności matematyki w otaczającym nas środowisku; - rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie łamigłówek i krzyżówek matematycznych; - rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem, analizowania i wnioskowania; - kształcenie umiejętności komunikowania i argumentowania; - przygotowanie uczniów do konkursów matematycznych; - kształcenie umiejętności wykorzystania komputera do nauki matematyki. III. TREŚCI NAUCZANIA Temat zajęć /Zadania do realizacji /ilość godzin Lekcja z kalkulatorem -rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem kalkulatora; odczytywanie danych z tabeli; zaokrąglanie liczb do danego rzędu -1godz. Słynni matematycy - wyszukiwanie w Encyklopedii informacji dotyczących życia sławnych matematyków (Pitagoras, Tales, Euklides, Kartezjusz, Archimedes i inni); rozwiązywanie zadań z zastosowaniem tw.Pitagorasa - 1godz. Zadania na „rozruszanie głowy” - rozwiązywanie zadań podanych w formie zagadek logicznych o tematyce z dnia codziennego -1godz. Kalendarz i czas - rozwiązywanie zadań dotyczących upływu czasu między wydarzeniami -1godz. Jednostki długości i masy - ćwiczenia w mierzeniu długości i masy; zamiana i przeliczanie jednostek długości, masy i monetarnych -1godz. Skala na planach i mapach -odczytywanie i interpretowanie informacji przedstawionych na planie i mapie; rozwiązywanie zadań związanych ze skalą -1godz. Droga, prędkość, czas - rozwiązać zadanie tekstowe typu prędkość – droga – czas-1godz. Zadania konkursowe - rozwiązywanie zadań konkursowych z lat ubiegłych np.:„Kangur” -1/2godz. Liczby naturalne i ich własności - rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem cech podzielności liczb; rozpoznawanie i budowanie liczb spełniających określone warunki -1godz. Ciekawe liczby - odnajdywanie liczb pierwszych, złożonych, bliźniaczych, czworacznych, względnie pierwszych i doskonałych; znajdowanie dzielników i wielokrotności liczby; rozkładanie liczb na czynniki pierwsze -1/2godz. Liczby całkowite - rozwiązywanie zdań związanych z liczbami całkowitymi oraz obliczaniem wartości bezwzględnej liczby -1godz. System rzymski - zapisywanie i odczytywanie liczb w systemie rzymskim; podawanie liczby największej i najmniejszej w systemie rzymskim za pomocą podanych cyfr -1godz. System binarny - zapisywanie liczb w systemie dwójkowym; przeliczanie systemu dziesiętnego na dwójkowy i odwrotnie -1godz. Krzyżówki matematyczne - rozwiązywanie zadań matematycznych przedstawionych w postaci krzyżówek -1godz. Łamigłówki matematyczne - rozwiązywanie zadań matematycznych przedstawionych w postaci łamigłówek np. sudoku, rebusów, zagadek liczbowych itp.-1godz. Matematyka inaczej - układanie zadań, krzyżówek, rebusów, rymowanek z zastosowaniem terminów i pojęć matematycznych -1godz. Ułamki zwykłe - przedstawianie ułamków o różnych mianownikach na osi liczbowej; porównywanie ułamków; obliczanie ułamka danej liczby oraz liczby, gdy dany jest jej ułamek; rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowanie działań na ułamkach zwykłych. -1/2godz. Ułamki dziesiętne - zapisywanie wyrażeń dwumianowych w postaci dziesiętnej; obliczanie rozwinięć dziesiętnych ułamków zwykłych (metodą rozszerzania/skracania oraz dzielenia licznika przez mianownik)-1godz. Ułamki zwykłe i dziesiętne - rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z działaniami na ułamkach zwykłych i dziesiętnych -1godz. Obliczenia procentowe - zamiana ułamków na procenty; rozwiązywanie zadań dotyczących podwyżek i obniżek -1godz. Potęgi i pierwiastki - obliczanie potęg i pierwiastków; mnożenie i dzielenie potęg o jednakowych podstawach oraz potęg o jednakowych wykładnikach; potęgowanie potęg -1godz. Gry i zabawy matematyczne - zabawy w „Piotrusia”, „Domino” i „Wojnę” z użyciem specjalnie przygotowanych kartoników-kart sprawdzających i utrwalających umiejętności matematyczne (np. porównywanie ułamków)-1godz. Własności figur płaskich - klasyfikowanie trójkątów ze względu na boki i kąty, klasyfikowanie czworokątów ze względu na wzajemne położenie boków; rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z długościami boków w trójkątach, obliczaniem brakujących miar kątów w trójkątach i czworokątach, obwodami wielokątów -1/2godz. Pola wielokątów - rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z polami trójkątów, kwadratów, prostokątów, rombów, równoległoboków i trapezów -1godz. Pola powierzchni graniastosłupów - rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem pól powierzchni graniastosłupów prostych -1godz. Objętości graniastosłupów - rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z objętością graniastosłupa; zamiana jednostek objętości i pojemności -1godz. Figury magiczne - uzupełnianie różnego typu figur magicznych (kwadratów, trójkątów i innych) -1godz. Wyrażenia algebraiczne - zapisywanie wyrażeń algebraicznych w prostszej postaci; obliczanie wartości liczbowej wyrażenia algebraicznego -1godz. Rozwiązywanie równań - rozwiązywanie zadań z treścią z zastosowaniem niewiadomej liczby; układanie równań z jedną niewiadomą i rozwiązywanie ich -1godz. Maraton matematyczny - rozwiązywanie zadań na czas -1godz. Układ współrzędnych - zaznaczanie i odczytywanie współrzędnych punktów; wyznaczanie współrzędnych czwartego wierzchołka czworokąta mając trzy dane; rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z długością odcinków i polem figur w układzie współrzędnych -1godz. Konstrukcje trójkątów - konstruowanie trójkąta mając dane trzy boki, dwa boki i kąt między nimi lub bok i dwa kąty do niego przyległe; stosowanie warunku istnienia trójkąta o zadanych bokach (nierówność trójkąta) w zadaniach -1godz. Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym - wykonywanie obliczeń za pomocą arkusza kalkulacyjnego Excel; kalkulacja wydatków -1godz. 1 Prezentacja danych za pomocą wykresów - przedstawianie danych w postaci wykresów kolumnowych i słupkowych, odczytywanie informacji z wykresów - Excel -1godz. Zadania testowe on-line - rozwiązywanie testów matematycznych dostępnych w Internecie -1godz. IV. METODY NAUCZANIA - podająca: pogadanka, dyskusja, elementy wykładu; - problemowa: giełda pomysłów, gry dydaktyczne; - eksponująca: konkursy - działania praktyczne: ćwiczenia, rozwiązywanie zadań o różnym stopniu trudności. V. FORMY NAUCZANIA - indywidualna - zbiorowa - grupowa. VI. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA - zainteresowanie matematyką, - rozwinięcie pamięci, wyobraźni przestrzennej, myślenia logicznego, myślenia abstrakcyjnego, - poprawienie sprawności rachunkowej, - rozwinięcie umiejętności wyszukiwania informacji z różnych źródeł (literatura, Internet), - rozwinięcie umiejętności sprawnego posługiwania się pojęciami matematycznymi, - poznanie wielu ciekawostek matematycznych, - zwiększenie poczucia spełnienia i satysfakcji z dokonanych osiągnięć, - wdrożenie do aktywnego spędzania czasu, - udział w konkursach matematycznych, - korzystanie z komputera w celu nauki matematyki. VII. EWALUACJA W celu przeprowadzenia ewaluacji zajęć koła matematycznego należy ocenić: - skuteczność programu – obserwacja postępów uczniów, - przydatność programu – zebranie danych na temat tego, czy praca na zajęciach koła powoduje poprawę ocen z matematyki i czy pomaga w osiągnięciu lepszych wyników na konkursach i na sprawdzianie po kl.VI, - atrakcyjność programu – obserwacja zainteresowania uczniów i frekwencji. Pod koniec roku szkolnego zostanie przeprowadzona ankieta wśród członków koła. Pozwoli ona ocenić dotychczasową pracę na zajęciach, jak również wyciągnąć wnioski na przyszłość w celu ewentualnej modyfikacji programu. Wyświetleń: 5600
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |