Katalog

Monika Droździńska, 2012-07-18
Koziegłowy

Danuta Ciechanowicz
Język angielski, Projekty edukacyjne

Konkurs Kulturowo-Językowy

- n +

Projekt edukacyjny
Dla uczniów Gimnazjum


„Konkurs Kulturowo
- Językowy”
Zrealizowany 26 czerwca 2012r.


Opracowanie:
Monika Droździńska

Uczestnicy projektu:
Uczniowie klas pierwszych Gimnazjum

Opiekunowie projektu:
Monika Droździńska
Danuta Ciechanowicz
Małgorzata Zwanzig
Karolina Paul-Rutkowska
Izabela Maik
Bartłomiej Bujak

Założenia ogólne
Projekt powstał po to, żeby języki obce nauczane w naszej szkole nie były kojarzone tylko z klasą, kartkówkami, sprawdzianami i żmudną nauką, ale też z zabawą. Poza tym uczniowie nasi uczą się języka obcego w pewnym kontekście; poznają zagadnienia kulturowe, elementy tradycji, sposoby obchodzenia świąt, często też geografię czy kwestie obyczajowe. Rywalizacja i zabawa to najlepsze sposoby na utrwalenie takiej wiedzy, a poza tym okazja do wykazania się znajomością zagadnień. Niejednokrotnie to właśnie przez kontekst kulturowy uczniowie chętniej uczą się słówek i gramatyki.
Podsumowując, projekt ten ma na celu podniesienie motywacji uczniów do uczenia się języków obcych, wymianę doświadczeń, zabawę oraz utrwalenie wiadomości kulturowych dotyczących krajów nauczanych języków obcych.

Cele ogólne,
• Zachęcanie uczniów do pogłębiania wiedzy na temat kultury i zwyczajów innych krajów,
• Umożliwienie uczniom kontaktu z językiem obcym w innym kontekście niż klasa, w atmosferze zabawy,
• Uczenie tolerancji.

Cele operacyjne
Po zakończonych zajęciach uczeń powinien:
• Opisać sposób obchodzenia różnych świąt w krajach anglojęzycznych i niemieckojęzycznych,
• Podać stolice krajów z obszarów ango i niemieckojęzycznych,
• Wymienić charakterystyczne święta, daty, zwyczaje,
• Skojarzyć nazwę z charakterystycznym świętem, wydarzeniem,
• Współpracować w grupie.

Etapy realizacji projektu

1. Opracowanie regulaminu konkursu i podział zadań pomiędzy nauczycieli języków obcych – maj 2012r.
2. Przedstawienie uczniom ogólnych założeń projektu i regulaminu – 1 czerwca.
3. Nadzór nauczycieli języków obcych nad wyborem przez klasę piosenki w języku angielskim i niemieckim, pomoc w przygotowaniu – czerwiec.
4. Finał projektu – 26 czerwca 2012r.

Podsumowanie i wnioski
Z przeprowadzonej po konkursie rozmowy z uczniami wynikało, że przedsięwzięcie było udane. Uczniom podobało się, że mogli wykorzystać wiadomości zdobyte w klasie w innych okolicznościach niż podczas lekcji. Podobała im się forma sportowej rywalizacji i zabawy. Zabawa uświadomiła im również, że całkiem dużo wiedzą już o krajach, w których mówi się językami uczonymi w szkole. Poza tym, przygotowanie i wykonanie piosenek w językach obcych okazało się świetną okazją do integracji i zabawy. W końcu, uczniowie mogli pochwalić się swoimi talentami np. zdolnościami wokalnymi, grą aktorską czy kreatywnością.



Regulamin konkursu
z wiedzy kulturowej i krajoznawczej
o Wielkiej Brytanii, Irlandii, USA, Republice Federalnej Niemiec,
Austrii, Szwajcarii i Liechtensteinie.

Termin: 26 czerwca 2012r.

1. Konkurs organizowany jest dla uczniów klas pierwszych Gimnazjum.
2. Każda klasa w czasie kilku tygodni poprzedzających konkurs zapoznaje się bliżej z zagadnieniami kulturowymi i krajoznawczymi zamieszczonymi w przerabianych podręcznikach oraz omówionymi na lekcjach. Uczniowie sami szukają też informacji na temat podanych przez nauczycieli zagadnień związanych ze świętami, zwyczajami, geografią powyższych krajów.
3. Każda klasa przygotowuje również piosenkę w języku angielskim i w języku niemieckim (po jednej zwrotce i refrenie). Ocenie podlegać będą:
• wykonanie
• wrażenia artystyczne
• zaangażowanie klasy.
Uczniowie mogą przynieść melodię na CD lub innym nośniku
elektronicznym (przynajmniej 2 dni przed konkursem należy zgłosić
nauczycielom języków obcych wybór piosenek).
4. Podczas konkursu każda klasa wybiera losowo po 1 pytaniu z obszaru
anglojęzycznego i po 1 pytaniu z obszaru niemieckojęzycznego w każdej
turze pytań. W wyznaczonym czasie (1,5 minuty) klasa wspólnie ustala
odpowiedzi, które w formie pisemnej przedstawiciel klasy przynosi do
jury. Prowadzący głośno odczytuje pytania, podaje prawidłowe
odpowiedzi. Za każdą poprawną odpowiedź można zdobyć 1 punkt.
Punkty zostają zapisane na tablicy wyników.
5. Po każdej serii pytań (w sumie 10 pytań dla 5 klas) jedna z klas
wyznaczona przez prowadzącego śpiewa jedną z przygotowanych przez siebie wcześniej piosenek. Jury za każdą piosenkę przyznaje maksymalnie 3 punkty (po jednym za wykonanie, wrażenia artystyczne i zaangażowanie klasy).
6. Po wszystkich seriach pytań oraz wykonaniu piosenek przez wszystkie
klasy jury podlicza punkty i ogłasza zwycięzcę. Klasa, która pokona inne
otrzyma słodki upominek.
7. W przypadku uzyskania takiej samej ilości punktów przez 2 klasy jury
zada dodatkowe pytania w celu wyłonienia zwycięzcy.



Opracowanie: Monika Droździńska

Wyświetleń: 936


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.