Katalog Monika Droździńska, 2012-07-18 Koziegłowy Danuta Ciechanowicz Język angielski, Projekty edukacyjne Konkurs Kulturowo-JęzykowyProjekt edukacyjny Dla uczniów Gimnazjum „Konkurs Kulturowo - Językowy” Zrealizowany 26 czerwca 2012r. Opracowanie: Monika Droździńska Uczestnicy projektu: Uczniowie klas pierwszych Gimnazjum Opiekunowie projektu: Monika Droździńska Danuta Ciechanowicz Małgorzata Zwanzig Karolina Paul-Rutkowska Izabela Maik Bartłomiej Bujak Założenia ogólne Projekt powstał po to, żeby języki obce nauczane w naszej szkole nie były kojarzone tylko z klasą, kartkówkami, sprawdzianami i żmudną nauką, ale też z zabawą. Poza tym uczniowie nasi uczą się języka obcego w pewnym kontekście; poznają zagadnienia kulturowe, elementy tradycji, sposoby obchodzenia świąt, często też geografię czy kwestie obyczajowe. Rywalizacja i zabawa to najlepsze sposoby na utrwalenie takiej wiedzy, a poza tym okazja do wykazania się znajomością zagadnień. Niejednokrotnie to właśnie przez kontekst kulturowy uczniowie chętniej uczą się słówek i gramatyki. Podsumowując, projekt ten ma na celu podniesienie motywacji uczniów do uczenia się języków obcych, wymianę doświadczeń, zabawę oraz utrwalenie wiadomości kulturowych dotyczących krajów nauczanych języków obcych. Cele ogólne, • Zachęcanie uczniów do pogłębiania wiedzy na temat kultury i zwyczajów innych krajów, • Umożliwienie uczniom kontaktu z językiem obcym w innym kontekście niż klasa, w atmosferze zabawy, • Uczenie tolerancji. Cele operacyjne Po zakończonych zajęciach uczeń powinien: • Opisać sposób obchodzenia różnych świąt w krajach anglojęzycznych i niemieckojęzycznych, • Podać stolice krajów z obszarów ango i niemieckojęzycznych, • Wymienić charakterystyczne święta, daty, zwyczaje, • Skojarzyć nazwę z charakterystycznym świętem, wydarzeniem, • Współpracować w grupie. Etapy realizacji projektu 1. Opracowanie regulaminu konkursu i podział zadań pomiędzy nauczycieli języków obcych – maj 2012r. 2. Przedstawienie uczniom ogólnych założeń projektu i regulaminu – 1 czerwca. 3. Nadzór nauczycieli języków obcych nad wyborem przez klasę piosenki w języku angielskim i niemieckim, pomoc w przygotowaniu – czerwiec. 4. Finał projektu – 26 czerwca 2012r. Podsumowanie i wnioski Z przeprowadzonej po konkursie rozmowy z uczniami wynikało, że przedsięwzięcie było udane. Uczniom podobało się, że mogli wykorzystać wiadomości zdobyte w klasie w innych okolicznościach niż podczas lekcji. Podobała im się forma sportowej rywalizacji i zabawy. Zabawa uświadomiła im również, że całkiem dużo wiedzą już o krajach, w których mówi się językami uczonymi w szkole. Poza tym, przygotowanie i wykonanie piosenek w językach obcych okazało się świetną okazją do integracji i zabawy. W końcu, uczniowie mogli pochwalić się swoimi talentami np. zdolnościami wokalnymi, grą aktorską czy kreatywnością. Regulamin konkursu z wiedzy kulturowej i krajoznawczej o Wielkiej Brytanii, Irlandii, USA, Republice Federalnej Niemiec, Austrii, Szwajcarii i Liechtensteinie. Termin: 26 czerwca 2012r. 1. Konkurs organizowany jest dla uczniów klas pierwszych Gimnazjum. 2. Każda klasa w czasie kilku tygodni poprzedzających konkurs zapoznaje się bliżej z zagadnieniami kulturowymi i krajoznawczymi zamieszczonymi w przerabianych podręcznikach oraz omówionymi na lekcjach. Uczniowie sami szukają też informacji na temat podanych przez nauczycieli zagadnień związanych ze świętami, zwyczajami, geografią powyższych krajów. 3. Każda klasa przygotowuje również piosenkę w języku angielskim i w języku niemieckim (po jednej zwrotce i refrenie). Ocenie podlegać będą: • wykonanie • wrażenia artystyczne • zaangażowanie klasy. Uczniowie mogą przynieść melodię na CD lub innym nośniku elektronicznym (przynajmniej 2 dni przed konkursem należy zgłosić nauczycielom języków obcych wybór piosenek). 4. Podczas konkursu każda klasa wybiera losowo po 1 pytaniu z obszaru anglojęzycznego i po 1 pytaniu z obszaru niemieckojęzycznego w każdej turze pytań. W wyznaczonym czasie (1,5 minuty) klasa wspólnie ustala odpowiedzi, które w formie pisemnej przedstawiciel klasy przynosi do jury. Prowadzący głośno odczytuje pytania, podaje prawidłowe odpowiedzi. Za każdą poprawną odpowiedź można zdobyć 1 punkt. Punkty zostają zapisane na tablicy wyników. 5. Po każdej serii pytań (w sumie 10 pytań dla 5 klas) jedna z klas wyznaczona przez prowadzącego śpiewa jedną z przygotowanych przez siebie wcześniej piosenek. Jury za każdą piosenkę przyznaje maksymalnie 3 punkty (po jednym za wykonanie, wrażenia artystyczne i zaangażowanie klasy). 6. Po wszystkich seriach pytań oraz wykonaniu piosenek przez wszystkie klasy jury podlicza punkty i ogłasza zwycięzcę. Klasa, która pokona inne otrzyma słodki upominek. 7. W przypadku uzyskania takiej samej ilości punktów przez 2 klasy jury zada dodatkowe pytania w celu wyłonienia zwycięzcy. Opracowanie: Monika Droździńska Wyświetleń: 936
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |