Katalog

Agnieszka Okupska
Zajęcia zintegrowane, Konspekty

W świecie emocji, czyli jak opisać własne przeżycia?

- n +

W świecie emocji, czyli jak opisać własne przeżycia?
(PROPOZYCJA METODYCZNA DO KLASY II GIMNAZJUM)

CELE OGÓLNE:
1. Rozwijanie umiejętność rozpoznawania i nazywania własnych uczuć.
2. Rozwijanie umiejętności spostrzegania i określania stanów emocjonalnych innych ludzi.
3. Kształtowanie postawy twórczego rozwiązywania problemów

CELE OPERACYJNE:
-uczeń poznaje różne sposoby wyrażania emocji: gest, ruch ciała, mimika, barwa głosu,
-uczeń przygotowuje się do redagowania opisu przeżycia wewnętrznego,
-uczeń potrafi:
*nazywać różne przejawy uczuć,
*dokonać przekładu intersemiotycznego symboli i pojęć na znaki plastyczne,
*zaplanować swoją pracę, współpracować w grupie i twórczo rozwiązywać problemy,
*ocenić swoją pracę i innych uczniów,
*ocenić lekcję.

CZAS TRWANIA LEKCJI:
Jedna jednostka lekcyjna.

METODY I FORMY PRACY:
-praca w grupach,
-wizualizacja zadań dydaktycznych- rysunek

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
-słownik wyrazów bliskoznacznych, słownik frazeologiczny języka polskiego
-arkusze papieru, pisaki, farbki, kolorowe kartki papieru.

PRZEBIEG LEKCJI:
1.Wprowadzenie do lekcji:
Podział klasy na grupy, zapis tematu lekcji, wyjaśnienie pojęcia "przeżycie wewnętrzne": (ogólny stan uczuciowy charakteryzujący się przewagą uczuć pewnego rodzaju)
2. Przydział zadań dla poszczególnych grup

ĆWICZENIE nr 1
Na karteczkach uczniowie otrzymują krótki opis pewnych sytuacji:

Gr. I
Jarek zajął pierwsze miejsce w konkursie recytatorskim. Proszony jest przez przewodniczącego jury o odbiór nagrody. Co czuje chłopiec?

Gr. II
Nauczyciel każe wyjąć kartki, będzie niezapowiedziany sprawdzian. Bartek nie utrwalił lekcji, jest kompletnie nie przygotowany. Jak czuje się chłopiec?

Gr. III
Mała dziewczynka jest sama w domu. Zbliża się wieczór, a rodzice jeszcze nie wrócili. Co czuje dziecko?

Gr. IV
Marta zakochała się w Jacku. Wie, że on odwzajemnia jej uczucie. Co czuje dziewczyna?

Gr. V
Pracownik pewnej firmy przez dłuższy czas ciężko pracował. Zauważył to jego szef i dał mu podwyżkę. Co czuje pracownik?

Gr. VI
Dziecko odkrywa, że Świętym Mikołajem, który przyszedł z prezentami, jest jego tato. Co czuje dziecko?

Zadanie uczniów polega na tym, żeby w formie graficznej przedstawili stan uczuciowy bohatera scenki i podpisali rysunki nazwami uczuć, które towarzyszą danej postaci. Podczas wykonywania tego ćwiczenia uczniowie mogą korzystać ze słownika wyrazów bliskoznacznych.

ĆWICZENIE nr 2
Poszczególne zespoły otrzymają karteczki, na których będą zapisane nazwy różnych uczuć (np. strach, gniew, smutek, radość, wstyd, rozpacz). Każda z grup za pomocą kilku wyrazów, równoważników zdań, zdań pojedynczych opisze reakcję organizmu człowieka przeżywającego wyżej wymienione uczucia.

Ćwiczenie nr 3
Uczucia są czyś nieuchwytnym, dlatego w ich opisie można używać metafor, porównań, obrazowych epitetów.

Na dużych arkuszach zapisano cztery stany uczuciowe (kocha, czuje się dobrze, boi się, smuci się). Uczniowie otrzymują karteczki z przenośnymi określeniami tych uczuć i przyporządkowują je odpowiednim stanom.

Gr. I
- targają nim namiętności
- spędza mu coś sen z powiek
- włosy stają mu dęba
- jest w skowronkach
- odchodzi od zmysłów

Gr. II
- kocha do grobowej deski
- nie może znaleźć sobie miejsca
- patrzy przez różowe okulary
- serce drży
- spuścił nos na kwintę

Gr. III
- kocha na zabój
- czuje się jak ryba w wodzie
- ma duszę na ramieniu
- serce wali mu jak młotem
- boi się własnego cienia

GR. IV
- serce mu się kraje
- zakochał się od pierwszego wejrzenia
- jest jak kłębek nerwów
- załamuje ręce
- najadł się strachu

Gr. V
- szaleje z miłości
- jest w siódmym niebie
- boi się jak ognia
- włosy rwie z głowy
- ciarki przeszły mu po plecach

Gr. VI
- miłość odebrała mu rozum
- czuje się jak pączek w maśle
- strach go obleciał
- płacze jak bóbr
- włos mu się na głowie jeży

*Wariant trudniejszy
Uczniowie do każdego ze stanów zapisują po dwa związki frazeologiczne, pomocą może służyć słownik frazeologiczny języka polskiego.

Po każdym ćwiczeniu następuje prezentacja pracy wykonanej przez grupy.
Na zakończenie lekcji uczniowie próbują dokończyć zdanie:
Opis przeżycia wewnętrznego powinien zawierać informacje o:
..................................................................................................................................................... .
Podsumowanie wypowiedzi i zapis do zeszytu (przyczynach przeżyć, uczuciach i doznaniach, zewnętrznych przejawach stanów emocjonalnych).

Praca domowa
1. Odpowiedz na pytanie: Jak pracowała moja grupa? (opisz przebieg pracy, efekty, oceń pracę własną i swoich kolegów).

2. Za chwilę klasówka z ... (opis przeżycia wewnętrznego).

Opracowanie: Agnieszka Okupska

Wyświetleń: 6321


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.