Katalog Iwona Głuchowska, 2012-06-28 Zaklików Fizyka, Scenariusze Scenariusz lekcji fizyki w klasie I " Zasada zachowania energii"KONSPEKT LEKCJI FIZYKI DLA KLASY PIERWSZEJ TEMAT: Zasada zachowania energii mechanicznej. Cele ogólne: • zapoznanie uczniów z zasadą zachowania energii, jako części ogólnej zasady zachowania energii, obowiązującej w przyrodzie. Cele poznawcze i kształcące Uczeń wie: • co to jest energia mechaniczna, • że zasada zachowania energii jest fundamentalnym prawem przyrody, • że energia mechaniczna ulega przemianom w inny rodzaj energii, • o czym mówi zasada zachowania energii mechanicznej, Uczeń umie: • umie zapisać zasadę zachowania energii mechanicznej w postaci równania, • umie podać przykłady ciał posiadających energię mechaniczną, • umie przedstawić przemiany energii dla swobodnego spadku i rzutu pionowego w górę, • umie zapisać zasadę zachowania energii w postaci równania, • rozwiązać problemy jakościowe i ilościowe w oparciu o zasadę zachowania energii mechanicznej. Cele wychowawcze: • kształtowanie umiejętności współpracy, • nabywanie umiejętności twórczego rozwiązywania problemów, • uświadomienie korzyści płynących z poszukiwania i porządkowania informacji. Metody: • pogadanka, • aktywna obserwacja, • pokaz, • doświadczenie uczniowskie. Formy Pracy: • praca w grupach, • praca indywidualna Środki dydaktyczne: • karty ćwiczeń uczniowskich, • animacja multimedialna, • sprężyna, • stojak z piłką, • równia pochyła, • jo-jo, • wahadło, • plansze z rysunkami doświadczeń, • komputer, • karty samooceny Przebieg lekcji 1. Część nawiązujące: •przypomnienie wiadomości o energii mechanicznej, •przypomnienie rodzajów energii mechanicznej czyli energii kinetycznej i potencjalnej oraz od czego zależą. 2. Część właściwa: •podanie tematu lekcji, •obserwacja i analiza swobodnego spadku ciała ( pokaz), •obserwacja i analiza swobodnego spadku ciała symulacja komputerowa, •sformułowanie i zapisanie zasady zachowania energii mechanicznej, •przekształcenie wzoru na zasadę zachowania energii. •sformułowanie problemu: czy w każdym przypadku energia potencjalna zamienia się w energię kinetyczną, lub odwrotnie? (podział uczniów na grupy i przydzielenie określonego doświadczenia i na podstawie niego uczniowie mają zaznaczyć na rysunku rodzaj energii mechanicznej), •prezentacja pracy uczniów, •uczniowie powinni sformułować wniosek, że we wszystkich przypadkach zwiększenie energii kinetycznej towarzyszy zmniejszenie energii potencjalnej. 3. Podsumowanie: •rozdanie kart pracy z pytaniami, •samoocena Praca domowa: •podaj przykłady z życia codziennego zasady zachowania energii. Wyświetleń: 1933
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |