Katalog Sylwia Tyburska, 2012-06-28 Smolec Język angielski, Scenariusze scenariusz lekcjiTemat: My typical day. Ćwiczenia w użyciu czasu Present Simple. Cele ogólne: Powtórzenie i utrwalenie słownictwa związanego z czynnościami wykonywanymi każdego dnia oraz konstrukcji gramatycznych w czasie Present Simple. Konstruowanie wypowiedzi ustnych na temat przebiegu typowego dnia. Cele szczegółowe: Uczeń: 1. Utrwala i powtarza słownictwo związane z codziennymi czynnościami. 2. Używa czasu Present Simple, wypowiada się w tym czasie. 3. Buduje zdania twierdzące, przeczące oraz pytania w czasie Present Simple. 4. Konstruuje krótką wypowiedz na temat swojego typowego dnia. 5. Opowiada o dniu innej osoby. 6. Podaje czas, w którym jakaś czynność została wykonana. 7. Odróżnia formy 3 osoby czasu teraźniejszego i potrafi dopasować czasowniki w czasie Present Simple do różnych zaimków. 8. Rozumie wypowiedzi nauczyciela i koleżanek/kolegów. Metody: Komunikatywna i audiolingualna Typy aktywności: pytania i odpowiedzi, powtarzanie, drilling, tekst z lukami, historyjka obrazkowa, puzzle obrazkowe, memory game (gra pamięciowa), Pomoce naukowe: podręcznik, karty z wypisanymi na nich czynnościami i pasującymi do nich rzeczownikami i przysłówkami, tekst z lukami, historyjka obrazkowa, puzzle obrazkowe, tabela do zapisywania odpowiedzi 2 uczniów Przebieg lekcji: 1. Informuję uczniów, że na dzisiejszej lekcji będziemy mówić o typowym dniu, czynnościach wykonywanych codziennie. Zapisuję temat lekcji. Warm up activity (rozgrzewka, wprowadzenie) Uczniowie dopasowują czasowniki do rzeczowników lub przysłówków. Zadanie jest wykonywane na tablicy. Karty zostają na tablicy, będą potrzebne przez całą lekcję – uczniowie będą mieli przed oczami konstrukcje, których użyją podczas formułowania krótkich wypowiedzi. Cele: 1,8 Przewidywane trudności: uczniowie mają kłopoty z dopasowaniem kart. Rozwiązanie: zaczynam od tych najłatwiejszych i w ten sposób eliminuję część wyrazów. W razie potrzeby używam mimiki, gestów, by zobrazować jakąś czynność. Proszę również o podanie innych pasujących wyrazów. Do tablicy podchodzi w pełni sprawna osoba, by przewieszać karty po odpowiedziach udzielonych przez uczniów. ( 4-5 min.) 2. Uczniowie wypełniają tekst z lukami. Ich zadaniem jest wpisanie poprawnej godziny wykonywania jakiejś czynności. Ćwiczą nie tylko określanie czasu, ale również powtarzają słownictwo. Po wykonaniu zadania uczniowie odczytują po kilka zdań tekstu. Pozostałych proszę o ewentualną korektę. ( 4-5 min) Cele: 1, 6 Przewidywane trudności: uczniowie nie pamiętają, w jaki sposób określa się czas (godziny, minuty). Rozwiązanie: rysuję na tablicy 2- 3 zegary. Pytam o godzinę ucznia, który pamięta materiał. 3. Wybieram dwóch uczniów, którzy będą odpowiadali na pytania dotyczące pory wykonywanych w ciągu dnia czynności, np. What time do you wake up? What time do you eat breakfast? ( pytania zadają inni uczniowie). Pozostałych informuję, by starali się zapisać i zapamiętać podane informacje. W tym celu posłużą się gotową kartą zawierającą trzy rzędy (czynność, uczeń 1, uczeń 2). Uczniowie odpowiadają. Następnie zadaję uczniom pytania dotyczące dnia dwóch/ dwojga kolegów z klasy, np. What time does Ania wake up? Uczniowie nie patrzą do notatek. Osoba, która zapamiętała najwięcej poprawnych odpowiedzi, wygrywa. (10 min.) Przewidywane trudności: uczniowie mają kłopoty z prawidłową formą pytania. Rozwiązanie: zapisuję przykładowe pytanie na tablicy. Jeżeli zauważę, że problem nie został rozwiązany, podaję uczniom puzzle, w których należy dopasować obrazki i osoby do poprawnej formy czasownika. To zadanie może również zostać wykonane przed grą. ( 5 min.) Cele: 1,2,3,6,8 4. Rozdaję uczniom kartki z historyjką obrazkową przedstawiającą zwykły dzień nauczyciela języka angielskiego. Ich zadaniem będzie opowiedzenie o dniu belfra. Uczniowie muszą wypowiadać się pełnymi zdaniami, które powinny zawierać informację o porze wykonywania czynności. Jedna osoba może zająć się jednym obrazkiem – każdy z uczniów będzie miał wtedy okazję do wypowiedzenia się. Ćwiczą formę 3 osoby czasowników w czasie teraźniejszym prostym. Daję im chwilę na obejrzenie rysunków, przygotowanie się. (10 min.) Przewidywane trudności: uczniowie mają kłopoty ze słownictwem, nie pamiętają wyrazów. Rozwiązanie: wskazuję im wywieszone na tablicy wyrazy używane na początku lekcji, w razie potrzeby podaję nowe wyrazy. Cele: 1,2,3,5,6,7,8 5. Uczniowie opowiadają o swoim dniu. (5-7min.) Cele: 1,2,3,4,6 Przewidywane trudności: uczniowie czują się onieśmieleni. Rozwiązanie: opowiadam im o swoim dniu. Proszę najlepszego ucznia o wypowiedz. Jeżeli poprzednie czynności zabiorą dużo czasu i nie wystarczy go na wykonanie tego zadania, zadaję je uczniom do domu. Oceniam pracę uczniów na lekcji. Zadaję pracę domową. Praca domowa: Przygotowanie wypowiedzi ustnej na temat: „My typical day” albo takiej samej wypowiedzi pisemnej. Limit zdań: 15. (1 min.) Dodatkowe uwagi W przypadku, gdy nie wystarczy czasu na wykonanie ostatniego zadania (opowiedzenie o swoim dniu), zadanie poprzednie może z powodzeniem spełnić rolę podsumowania lekcji. Gdyby jednak okazało się, że zostało trochę czasu, dodatkowym ćwiczeniem może być wymyślanie przebiegu typowego dnia małej dziewczynki. Jej podobizna zawiśnie na tablicy. Wyświetleń: 1377
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |