Katalog Olga Karczmarek, 2012-06-25 Krasnystaw Zajęcia artystyczne, Plany pracy Plan pracy z uczniem uzdolnionym artystycznie w klasach przysposabiających do pracy PLAN PRACY Z UCZNIEM UZDOLNIONYM ARTYSTYCZNIE W KLASACH PDP Opracowała : Olga Karczmarek I. CELE I ZAŁOŻENIA PLANU Celem nadrzędnym pracy z uczniem zdolnym jest stworzenie mu wszechstronnych warunków do indywidualnego rozwoju, budzenie jego zainteresowań i uzdolnień. Celem wychowawczym takiej pracy jest możliwie najlepsze przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie, poprzez kształcenie cech osobowościowych o bardziej całościowym charakterze, postaw, motywacji. Obserwując aktywność i analizując osiągnięcia uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym stwierdziłam u kilku z nich uzdolnienia i specyficzne zainteresowania w obszarze związanym ze sztuką i tworzeniem. Opierając się na tym stwierdzeniu praca z uczniem zdolnym w klasach przysposabiających do pracy oparta jest o rozwijanie jego zdolności i zainteresowań w artystycznych: plastycznych i rękodzielniczych. Są to działania nastawione na: - stwarzanie możliwości rozwoju zainteresowań artystycznych - pobudzanie wyobraźni, fantazji i kreatywności uczniów - motywowanie uczniów do wykorzystania swoich uzdolnień do dalszej pracy - doskonalenie umiejętności manualnych i motoryki małej - kształcenie pomysłowości - rozbudzanie ciekawości poznawczej, twórczego działania i samodzielności - przygotowanie uczniów do udziału konkursach i wystawach. Podejmowanie tych działań umożliwia uczniom wyzwolenie aktywności twórczej, gromadzenie doświadczeń i przeżyć estetycznych, artystycznych i społecznych. Wpływa na rozwój ich osobowości, umożliwia wypowiedź poprzez ekspresję plastyczną i szeroko rozumiane rękodzieło. W ramach zajęć przysposobienia do pracy i zajęć pozalekcyjnych rozwijają się talenty i zdolności młodzieży w dziedzinie technik rysunkowych, graficznych, malarskich oraz technik rękodzielniczych, rozumianych jako sztuka ręcznego tworzenia i dekorowania. II. ZADANIA 1. Zapoznanie z materiałem plastycznym, rękodzielniczym, do wyrobów pamiątkarskich. 2. Doskonalenie sprawności manualnej. 3. Rozwijanie sfery sensorycznej. 4. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych. 5. Kształtowanie wyobraźni i inwencji twórczej. 6. Kształtowanie samodzielności i konsekwencji w działaniu. 7. Uczenie wyrażania trudnych emocji w sposób społecznie akceptowany. 8. Podnoszenie poziomu akceptacji siebie i innych. 9. Stwarzanie możliwości wypowiadania siebie poprzez wytwory artystyczne. 10. Spędzania wolnego czasu w sposób twórczy. III. TEMATYKA •Poznanie podstawowych terminów: obraz, plakat, kolaż, rękodzieło, przedmiot pamiątkarski, kompozycja •Tworzenie galerii i wystaw prac uczniów •Teoria barw, nazywanie barw podstawowych i pochodnych, ciepłych i zimnych •Zabawy z barwna plamą, kreską, figurą •Wyrażanie emocji poprzez barwy •Zabawy plastyczne: rysowanie, malowanie farbami pędzlem i palcami, wycinanie, wydzieranie, obrysowywanie szablonów, lepienie z masy solnej, naklejanie, kompozycje przestrzenne •Tworzenie prac plastycznych i dekoracyjnych inspirowanych muzyką i literaturą • poznawanie technik w dziedzinie rysunku: rysunek tuszem, węglem, ołówkiem, w dziedzinie malarstwa posługując się farbami akwarelowymi, plakatówkami, akrylami, , technikami wodnymi mieszanymi z pastelami, technikami batiku, pasteli, mozaiki •tworzenie form przestrzennych z materiałów ekologicznych, tektury, ceramiki, mas plastycznych •poznawanie różnorodność rękodzieła tradycyjnego , techniki wycinanki, wyszywania na płótnie , malowania szkła ,witrażu , wytwarzania przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich •poznawanie techniki rękodzieła artystycznego współczesnego i wytwarzania przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich oraz praktycznego zastosowania technik: - decoupage - scrapbooking - sashiko - cardmaking - techniki komputerowe IV. METODY - ze względu na źródło wiedzy: słowne, oglądowe, praktyczne; - ze względu na sposoby uczenia: podające, problemowo-poszukujące (uczenie się przez odkrywanie), praktyczne (uczenie się przez działanie), ekspresyjne (uczenie się przez przeżywanie) - metody aktywizujące V. FORMY PRACY - zbiorowa zróżnicowana - zbiorowa jednolita - zespołowa VI. ZASADY PRACY 1. Przydzielanie uczniom zdolnym dodatkowych zadań podczas pracy grupowej lub indywidualnej. 2. Stwarzanie uczniom zdolnym sytuacji wyboru zadań, ćwiczeń o większej skali trudności. 3. Różnicowanie stopnia trudności prac domowych. 4. Stopniowe zwiększanie wymagań. 5. Przydzielanie uczniom zdolnym specjalnych ról np. asystenta. 6. Praca pozalekcyjna. 7. Organizacja konkursów i wystaw. VII. OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA Uczeń: 1.Zna różne materiały i techniki plastyczne oraz rękodzielnicze potrafi je wykorzystać w sposób twórczy. 2. Posiada umiejętności plastyczne. 3. Rozwija wrażliwość estetyczną. 4. Jest samodzielny i kreatywny w działaniu. 5. Wyraża swoje myśli, emocje, przeżycia w sposób społecznie akceptowany. 6. Nabywa większej pewności siebie. 7. Posiada większy zakres możliwości komunikacyjnych. 8. Posiada umiejętności twórczego spędzania wolnego czasu. 9. Umie współpracować w grupie. Olga Karczmarek Wyświetleń: 1861
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |