Katalog

Agnieszka Woźny, 2012-06-19
okolice Rzeszowa

Matematyka, Sprawozdania

Sprawozdanie ze stażu

- n +

SPRAWOZDANIE

Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
UBIEGAJACEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
za okres stażu od 1.09.2009 r. do 31.05.2012 r.





















Z dniem 1 września 2009r. jako nauczyciel kontraktowy rozpoczęłam staż trwający dwa lata i dziewięć miesięcy, w celu uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli, w momencie rozpoczęcia stażu posiadałam odpowiednie wykształcenie, a także zatrudniona byłam w pełnym wymiarze czasu pracy. Po złożeniu na ręce pani Dyrektor Gimnazjum nr 8 im. Armii Krajowej w Rzeszowie - mgr inż. Stanisławy Bajorskiej oraz wniosku o rozpoczęcie stażu, został wyznaczony mi opiekun stażu w osobie – mgr Katarzynie Sus.
Projekt planu rozwoju zawodowego został sporządzony po wnikliwej analizie własnych umiejętności i kompetencji zawodowych, a także potrzeb szkoły, w której jestem zatrudniona. Sporządzony i zatwierdzony przez panią Dyrektor projekt planu rozwoju zawodowego zawiera różne formy mojej aktywności zawodowej i wyznaczył kierunek moich dalszych działań. Niniejsze sprawozdanie jest potwierdzeniem podejmowanych przeze mnie działań i osiągniętych korzyści.
Przez 2 lata i 9 miesięcy starałam się pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności dydaktyczno – wychowawcze oraz opiekuńcze, uwzględniając potrzeby rozwojowe uczniów, pogłębiać wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki. Poszerzyłam znajomość prawa oświatowego oraz uczestniczyłam w życiu szkoły.
Poniżej przedstawiam sprawozdanie z realizacji zadań, które zawarłam w projekcie planu rozwoju zawodowego na 2009 – 2012 zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (ze zmianami Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007r.).

§ 7 ust. 2, pkt 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.

1. Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli.

We wrześniu 2009r. zapoznałam się z podstawowymi aktami prawnymi tj. Kartą Nauczyciela oraz z Ustawą o systemie oświaty. Zapoznałam się także z dokumentami prawnymi dotyczącymi awansu zawodowego, a w szczególności z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. z późniejszymi zmianami w sprawie uzyskiwania awansu zawodowego przez nauczycieli. Przepisy te wprowadziły mnie w szczegóły uzyskiwania stopni awansu oraz przybliżyły zasady funkcjonowania prawa oświatowego.
Przeczytałam także dodatkowe publikacje omawiające zasady ubiegania się o stopień nauczyciela mianowanego i na podstawie tych dokumentów sporządziłam plan rozwoju zawodowego.
Na początku stażu zapoznałam się także ze statutem szkoły i regulaminami wewnętrznymi. Dokładnie przeanalizowałam program wychowawczy z wewnątrzszkolnym systemem oceniania, podstawy programowe i inne potrzebne dokumenty.
Po zapoznaniu się z procedurami dotyczącymi awansu zawodowego opracowałam projekt planu rozwoju zawodowego. Przy tworzeniu tego planu pomocne mi były także liczne wskazówki dotyczące zasad awansu zamieszczone na edukacyjnych portalach internetowych, lektura czasopism i literatury fachowej oraz wiadomości zdobyte w trakcie szkoleń i rad pedagogicznych. Niezwykle cenna okazała się także pomoc innych kolegów i koleżanek pracujących ze mną w tej placówce. Plan ten został zatwierdzony przez panią Dyrektor.

2. Współpraca z opiekunem stażu.

Wspólnie z opiekunem stażu panią mgr Katarzyną Sus, uzgodniłyśmy harmonogram spotkań, a także zasady i normy współpracy.
Raz w miesiącu obserwowałam lekcje prowadzone przez mojego opiekuna, zwracając szczególną uwagę na sposób wykorzystania czasu w trakcie lekcji, rodzaj stosowanych metod pracy z uczniami oraz na indywidualizację procesu nauczania z uwzględnieniem uczniów słabszych i tych zdolniejszych. Prowadziłam także lekcje w obecności opiekuna stażu, każdorazowo poprzedzałam je przygotowaniem scenariusza, z dokładnym określeniem celów oraz przebiegiem zajęć. Moje lekcje były również hospitowane przez panią dyrektor Stanisławę Bajorską i panią wicedyrektor Jolantę Bukowską.
Każde przeprowadzone przeze mnie zajęcia zostały omówione w celu uświadomienia ich słabych i mocnych stron. Wnioski uwzględniałam przy planowaniu dalszej pracy. Dzięki temu nabyłam umiejętność prawidłowego przygotowywania i prowadzenia zajęć oraz planowania działań dydaktyczno- wychowawczych na lekcji, oraz poznałam swoje słabe i mocne strony.
Brałam również udział w lekcjach otwartych prowadzonych przez panią Grażynę Blajer i pana Mirosława Przybyłowskiego.

3. Wstępna ocena własnych możliwości i umiejętności jako nauczyciela.

We wrześniu 2009r. dokonałam wstępnej analizy swojej wiedzy i umiejętności przydatnych w pracy nauczyciela matematyki, informatyki i zajęć technicznych. Uwzględniłam je konstruując projekt planu rozwoju zawodowego tworząc go na miarę swoich możliwości. Przez okres stażu wielokrotnie dokonywałam samooceny analizując swoje mocne i słabe strony, a także na bieżąco zapoznawałam się z aktualnymi przepisami prawa oświatowego i dokonywałam ich analizy.
Jestem zdania, że dokonywanie samooceny przez nauczycieli pomaga w pracy zawodowej i nie pozwala stanąć w miejscu w czasach, gdy uczniowie i ich wymagania dotyczące edukacji tak szybko się zmieniają.

4. Samodzielne lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego, pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych.

Regularnie brałam udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, zespołu nauczycieli matematyki, którego byłam przewodniczącą, i na bieżąco wdrażałam jej postanowienia w życie. W czasie trwania stażu brałam także udział w pracach zespołu nadzorującego egzamin gimnazjalny.
Ponadto w celu pogłębienia wiedzy i umiejętności zawodowych uczestniczyłam w kursach i szkoleniach dla nauczycieli:
- Awans zawodowy nauczyciela – od nauczyciela kontraktowego do mianowanego – PCEN, Rzeszów 14 września 2009r.
- Jak prowadzić lekcje i nie zwariować? – GWO, Świlcza 30 września 2009r.
- Programowanie z Baltie i studio w szkole – PCEN, Rzeszów 19 października 2009r.
- Tablica interaktywna – PCEN, Rzeszów 9 listopada 2009r.
- Proces rekrutacji w szkole obejmujący system „Nabór” firmy ProgMan S. A. – Rzeszów 24 lutego 2010r.
- Matematyka – nowa podstawa programowa – PCEN, Rzeszów 14 kwietnia 2010r.
- Lekcje, które się pamięta – GWO, Rzeszów 4 marca 2011r.
- Akademia OPERONU – Jak zachęcić uczniów do pracy metodą projektu? – OPERON, Rzeszów 8 marca 2011r.
- Jak efektywnie i niedbale powtarzać materiał w szkole podstawowej i gimnazjum? – GWO, Rzeszów 30 listopada 2010r.
- Ewolucja biologiczna a procesy uczenia się i nauczania dydaktyka ewolucyjna. – PCEN, Rzeszów 15 grudnia 2011r.
- Udowodnij, że NIE! Udowodnij, że TAK! – GWO, Rzeszów 6 marca 2012r.
- VII Kongres nauczycieli w Rzeszowie – Wychowywać ewangelizując – ewangelizować wychowując – Rzeszów 10 marca 2012r.
- Diagnoza dyskalkulii rozwojowej uczniów w wieku gimnazjum – metody i narzędzia – ProMathematica, Rzeszów 12 marca 2012r.
- Awans zawodowy nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego – PCEN, Rzeszów 17 kwietnia 2012r.
- Szkolenie dla kandydatów na egzaminatora egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno – przyrodniczej – OKE rok szkolny 2011/2012.
- Szkoleniowe rady pedagogiczne w Gimnazjum nr 8 w Rzeszowie – w każdym roku szkolnym.
- „Sesje z plusem” – roczny program dla gimnazjum w każdym roku szkolnym.

Program „Sesje z plusem” jest częścią ogólnopolskiego projektu edukacyjnego LEPSZA SZKOŁA prowadzonego przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. Celem tego programu jest zbadanie efektywności nauczania matematyki w klasach korzystających z podręczników z serii Matematyka z plusem, wydanych przez GWO, jak również podniesienie poziomu kształcenia oraz przygotowywanie do egzaminów. W ramach tego projektu systematycznie prowadziłam badania poziomu wiedzy i umiejętności uczniów, analizowałam osiągnięcia uczniów, porównując je z wynikami pozostałych uczestników programu.

Ponadto wykonałam następujące zadania:
- prowadzenie warsztatów na Regionalnej Konferencji Nauczycieli Matematyki – w każdym roku szkolnym,
- udział w projekcie unijnym „Szansa na sukces”, w ramach, którego prowadziłam zajęcia wyrównawcze oraz fakultety z matematyki, a także przygotowywałam kursy elearningowe z matematyki – rok szkolny 2010/2011 oraz 2011/2012,
- sprawowanie opieki nad stypendystką w zakresie realizacji IPR – rok szkolny 2010/2011,
- czynne włączenie się w organizację wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej – instalowanie Kalkulatora Wyborczego i jego obsługa,
- włączenie się w organizację Wojewódzkiego Konkursu Szopek Bożonarodzeniowych – każdy rok szkolny,
- pełnienie funkcji administratora dziennika elektronicznego – każdy rok szkolny,
- pełnienie funkcji przewodniczącego zespołu nauczycieli matematyki – każdy rok szkolny,
- obsługa monitoringu szkolnego – każdy rok szkolny,
- analiza wyników Edukacyjnej Wartości Dodanej, próbnych i właściwych wyników egzaminu gimnazjalnego, oraz wyników w ramach projektu „Lepsza Szkoła” – każdy rok szkolny,
- opieka nad uczniami uczestniczących w projekcie edukacyjnym – rok szkolny 2010/2011,
- analiza wyników próbnych egzaminów gimnazjalnych, testów kompetencji i egzaminów gimnazjalnych.
Dodatkowo pogłębiłam wiedzę prowadzenia dzienników lekcyjnych oraz dzienników zajęć pozalekcyjnych, jak również nauczania indywidualnego. Zdobyta w ten sposób wiedza jest wykorzystywana w praktyce do prawidłowego prowadzenia dokumentacji nauczania.
Wszystkie wyżej wymienione formy doskonalenia zawodowego przyczyniły się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych niezbędnych w pracy nauczyciela, pozwoliły na dokonanie wnikliwej analizy dotychczasowych osiągnięć w pracy z uczniami i naświetliły mi nowe kierunki działania.
W ciągu minionych trzech lat brałam także aktywny udział w pracach zespołu do spraw ewaluacji pracy szkoły w zakresie planowania pracy, a także współpracowałam z nauczycielami odpowiedzialnymi za organizowanie imprez i uroczystości.
Ponadto opiekowałam się biblioteczką matematyczną. Zgromadziłam różnego rodzaju podręczniki do matematyki, zbiory zadań i materiały dydaktyczne oraz mutlimedialne.

5. Modyfikowanie warsztatu pracy (metod, zakresu materiału, rodzaju zadań, sposobu oceniania) w celu dostosowania go do potrzeb edukacyjnych indywidualnego ucznia.

Na początku każdego roku szkolnego tworzyłam dokumenty niezbędne do dalszej pracy:
- przedmiotowy system oceniania z matematyki,
- rozkłady materiałów z matematyki, informatyki i zajęć technicznych.
- program zajęć dydaktyczno – wyrównawczych,
- program kółka matematycznego.
W każdym roku szkolnego dokonywałam analizy i wyboru programu nauczania w oparciu o jego merytoryczne wartości.
Przez cały okres stażu prowadziłam zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla uczniów, którym matematyka sprawia kłopot. Praca w niewielkich grupach pozwala na dokładną ocenę możliwości uczniów, określenie ich mocnych i słabych stron. Umożliwia także indywidualne podejście do ucznia, wspieranie go i motywowanie do dalszej pracy. Starałam się, aby zajęcia te były atrakcyjne dla uczestników. Sama tworzyłam karty pracy dostosowane do możliwości moich podopiecznych. Bardzo często podczas zajęć wykorzystywałam rożnego rodzaju programy multimedialne, by i w ten sposób zachęcić uczniów do pracy. Efekty moich działań były widoczne zarówno w ocenach cząstkowych jak i końcowych.
By jeszcze bardziej zachęcić gimnazjalistów do kontaktu z matematyką prowadziłam przez trzy lata «Kółko matematyczne». Uczestnicy koła mieli możliwość poznania nowości wydawniczych, poszerzanie wiedzy i rozwiązywanie różnorodnych zadań i łamigłówek matematycznych zawartych w przygotowywanych przeze mnie kartach pracy. Prowadziłam także warsztaty Origami, przez które chciałam wykształcić u nich umiejętność dokładnego i starannego wykonywania swoich zadań. Bardzo zależy mi na tym, aby dalej zachęcać nasze pociechy do kontaktu z matematyką, dlatego co roku organizujemy w ramach Klubu Młodego Matematyka warsztaty origami, konkurs Najlepszy Rachmistrz Klas Pierwszych i konkurs Sudoku. Dodatkowo nasi uczniowie uczestniczą w kuratoryjnym konkursie z matematyki i Rzeszowskim Konkursie Matematycznym, a także Kangurze Matematycznym.
Przez cały okres stażu pracowałam nad doskonaleniem własnego warsztatu pracy. Regularne przeprowadzanie różnorodnych form sprawdzania wiedzy (sprawdziany, kartkówki, testy kompetencji), dało mi pogląd na możliwości uczniów i pomoc w odpowiednim doborze metod pracy oraz sposobów wykładania materiału.

6. Podejmowanie dodatkowych wewnątrzszkolnych działań we współpracy z innymi nauczycielami.

W sposób aktywny podejmowałam dodatkowe wewnątrzszkolne działania przy współpracy z innymi nauczycielami. Przez cały okres stażu organizowałam konkursy:
- Szopek Bożonarodzeniowych,
- Sudoku,
- Najlepszy Rachmistrz Klas Pierwszych.
Ponadto pomagałam przy organizacji następujących konkursów:
- kuratoryjny konkurs matematyczny i informatyczny,
- Kangur Matematyczny,
- Rzeszowski Konkurs Matematyczny,
- konkurs matematyczno – fizyczny.
Uczniowie bardzo chętnie sięgają do łamigłówek matematycznych, bowiem rozwijają ich umysł oraz logiczne myślenie.
Przygotowałam prezentacje multimedialne dotyczące obsługi dziennika elektronicznego. Prezentację tą miałam okazję przedstawić podczas jednej z Rad Pedagogicznych.
W tym roku natomiast miałam możliwość w raz z innymi nauczycielami przygotowywania zadań do Rzeszowskiego Konkursu Matematycznego. Również wspólnie z nauczycielami przygotowywaliśmy próbne egzaminy z matematyki dla klas pierwszych i drugich. Dbałam również o salę lekcyjną, która została mi powierzona i regularnie zmieniałam dekorację w sposób adekwatny do realizowanych zajęć. Samodzielnie wyszukuję ciekawe pomoce dydaktyczne niezbędne w procesie nauczania i w miarę możliwości finansowych szkoły staram się, aby sala została w nie wyposażona.

7. Publikacja prac własnych.
W czasie trwania stażu niejednokrotnie decydowałam się na udostępnienie innym nauczycielom scenariuszy, programów, kart pracy, szablonów, itd. Chętnie dzielę się wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami szkoły, w której pracuję, ale również z innymi za pomocą stron internetowych. Swoje materiały zamieściłam m.in. na:
• www.literka.pl,
• www.chomikuj.pl,
• www.profesor.pl.

Uzyskane efekty:
- Potrafię organizować i doskonalić swój warsztat pracy oraz oceniać i dokonywać zmian w tych działaniach.
- Dzięki obserwacjom zajęć lekcyjnych oraz ich omawianiu z opiekunem stażu miałam możliwość uświadomienia sobie własnych słabych stron oraz wprowadzenia zmian do pracy na przyszłość, a tym samym doskonalenia własnej pracy.
- Dzięki kursom i szkoleniom miałam możliwość spotkania się z innymi nauczycielami, wymiany doświadczeń, aktualizowanie wiadomości dotyczących nauczania oraz nowych propozycji wydawniczych pojawiających się na rynku. Materiały, które otrzymałam na szkoleniach, wykorzystałam do wzbogacenia i urozmaicenia własnych lekcji.
- Praca z uczniem zdolnym przyczyniła się do zdobycia przez ucznia wyróżnienia w międzynarodowym konkursie „Kangur Matematyczny” oraz liczne miejsca na podium w szkolnych konkursach matematycznych.
- Poprzez organizowanie w szkole różnego typu konkursów nie tylko zdolni uczniowie, ale także uczniowie mający problem w rozwiązywaniu typowych zadań matematycznych mogą odnieść duży sukces.

§ 7, ust. 2, pkt 2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

1. Rozpoznawanie problemów środowiska uczniów i współczesnych problemów społeczno-cywilizacyjnych.

Uważam, że każdy nauczyciel pracujący we współczesnej szkole powinien podejść do każdego ucznia indywidualnie. Takie działanie jest możliwe jedynie przy odpowiedniej diagnozie potrzeb i oczekiwań uczniów oraz ich sytuacji rodzinnej. W swojej pracy podjęłam szereg działań mających na celu zdiagnozowanie środowiska lokalnego i rodzinnego uczniów a także ich potrzeb oraz oczekiwań względem szkoły.
Na początku każdego roku szkolnego zapoznałam się ze świadectwami oraz opiniami od nauczycieli uczących danego ucznia w poprzednim roku szkolnym. Po otrzymaniu opinii z PPP i po rozmowie z panią Pedagog przygotowałam indywidualne programy do zajęć dydaktyczno - wyrównawczych. Większość przebadanych dzieci zostało zdiagnozowanych, jako uczniowie grupy z trudnościami w nauce matematyki. Pracując z nimi skrupulatnie wypełniam zalecenia Poradni poprzez dostosowywanie wymagań edukacyjnych do potrzeb indywidualnych dziecka.
W swojej pracy bardzo cenię sobie współpracę z rodzicami. Oprócz rutynowych spotkań na wywiadówkach staram się także utrzymywać stały kontakt z rodzicami uczniów, zwłaszcza tych, sprawiających trudności wychowawcze czy dydaktyczne. Dzięki temu poznałam sytuację rodzinną swoich podopiecznych, rodzaje problemów, z którymi się borykają.

2. Doskonalenie umiejętności uwzględniania w pracy problemów środowiska

Jako nauczyciel śledziłam sukcesy i trudności szkolne swoich uczniów. W miarę możliwości i posiadanych kompetencji zapoznawałam się z ich środowiskiem domowym, które w znaczny sposób ukierunkowuje i wpływa na rozwój uczniów. Dokładałam wszelkich starań, aby moje relacje z wychowankami były przyjazne i opierały się na wzajemnym zaufaniu. Dużą uwagę poświęcałam tym uczniom, którzy zgłaszali się do mnie poza lekcjami ze swoimi troskami, zmartwieniami, osiągnięciami a czasem i zwierzeniami. Starałam się zawsze dać im tyle mojego czasu i zaangażowania, ile mogłam i ile oni potrzebowali.

3. Przekazywanie dziedzictwa kulturowego.

Obok walorów edukacyjnych ważnym aspektem mojej pracy było kształtowanie u uczniów odpowiednich postaw moralnych i wpojenie stosownej hierarchii wartości. Celom tym sprzyjały różnorodne imprezy klasowe:
- Dzień Chłopca,
- Pasowanie uczniów klas pierwszych,
- Andrzejki,
- Jasełka,
- Dzień Matki,
- Dzień Kobiet,
- Dzień Ojca.
Uczestniczyłam także, jako opiekun wychowanków, w różnorodnych wycieczkach klasowych, dyskotekach i imprezach szkolnych.

Uzyskane efekty:
- Informacje, które zdobyłam rozmawiając z uczniami, nauczycielami oraz pedagogiem pomogły mi w integracji każdego zespołu klasowego oraz w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
- Dzięki obserwacjom i rozmowom z innymi nauczycielami poznałam potrzeby i problemy uczniów. Uczniowie mający problemy w nauce mieli możliwość korzystania z mojej pomocy na zajęciach dodatkowych.
- Pomoc w organizowaniu wielu imprez klasowych (np. wycieczek) przyczyniła się do integracji wielu zespołów klasowych oraz umożliwiła bezpośrednie poznanie środowiska lokalnego.

§ 7, ust. 2, pkt 3
Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej

1. Wykorzystywanie komputera w pracy.

Technologia komputerowa ułatwia pracę i jest niezbędna w wielu zawodach, także w zawodzie nauczyciela. Internet i komputerowe programy edukacyjne pomogły mi w zdobywaniu nowych informacji. Internet to nieograniczone źródło wiedzy, bezpośrednio przydatnej w codziennej pracy nauczyciela.
W związku z realizacją zadań w tym obszarze opracowałam przy pomocy komputera:
- scenariusze zajęć,
- karty pracy dla uczniów,
- sprawdziany i testy kompetencji,
- elementy gazetek ściennych,
- dyplomy,
- podziękowania,
- różnorodne analizy.
Ponadto wykorzystałam technologię komputerową do sporządzenia planów pracy z matematyki, informatyki i zajęć technicznych, programów zajęć wyrównawczych, kółka matematycznego, nauczania indywidualnego, referatów.
Za pomocą programu Excell przygotowywałam wykresy i zestawienia do analiz wyników z Sesji z plusem, próbnych egzaminów gimnazjalnych, egzaminów gimnazjalnych, testów kompetencji, a także danych dotyczących korzystania z dziennika elektronicznego.
Za pomocą programu Power Point przygotowałam różnorodne prezentacje, które potem miałam możliwość wykorzystać na lekcjach matematyki, informatyki, zajęć technicznych, bądź na nauczaniu indywidualnym, bądź na kółku matematycznym, bądź na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
Od momentu wprowadzenia do szkoły dziennika elektronicznego jestem administratorem tego dziennika. Moim głównym zadaniem była pomoc w opanowaniu umiejętności posługiwania się dziennikiem elektronicznym na co dzień, przeprowadzanie analiz dotyczących korzystania z dziennika, a także oceniania i frekwencji uczniów. Narzędzie to umożliwiało nam także ciągły i bardzo szybki kontakt zarówno z uczniami, jak ich rodzicami.
Wykorzystałam także Internet do pracy dydaktyczno – wychowawczej, poprzez wyszukiwanie informacji na różne tematy. Pomagał mi także w szybki sposób zdobyć informację na temat kursów dokształcających, konkursów, ciekawych propozycji dotyczących zadań matematycznych i informatycznych oraz diagramów origami.
Jestem członkiem klubu EmPlus GWO, z którego podręczników korzystam. Dzięki członkostwu w klubie zyskałam dostęp do dodatkowych materiałów.
Odwiedzałam także inne przydatne strony internetowe: www.literka.pl, www.profesor.pl, www.gwo.pl, www.operon.pl, www.men.gov.pl, www.ko.rzeszow.pl, www.oke.krakow.pl, www.mat.edu.pl, www.szkolnictwo.pl, www.chomikuj.pl.
Przez ostatnie dwa lata nasza szkoła uczestniczyła w projekcie unijnym, dzięki któremu miałam możliwość zgłębić wiedzę dotyczącą nauki na odległość czyli elearningu. Co miesiąc przygotowywała dwa kursy w skład, którego wchodziła lekcja oraz test. Dzięki uczniowie klas trzecich mieli możliwość dodatkowego powtórzenia i sprawdzenia swojej wiedzy przed egzaminem gimnazjalnym.
Pomagałam także uczniom klas trzecich przejść przez trud naboru do szkół średnich, poprzez wykorzystanie platformy firmy Progman. Pokazywałam uczniom jak korzystać z informatora szkół ponadgimnazjalnych, jak wypełniać podania, jak weryfikować je oraz jak sprawdzać gdzie się dostali. Przy tych czynnościach przekazywałam im wskazówki od absolwentów naszego gimnazjum, jakie otrzymuję na prywatny email.
W tym roku miałam możliwość zdobycia wpisu do księgi egzaminatorów egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno – przyrodniczem, a co za tym idzie uczestniczę teraz w szkoleniu na platformie Moodle na stronie www.oke.krakow.pl i na bieżąco czytam zamieszczone informacje oraz rozwiązuję testy online.

2. Wykorzystanie Internetu i komputera do czynności związanych z obywaniem stażu na nauczyciela mianowanego.

Korzystałam z dostępnych w Internecie, publikacji z zakresu dydaktyki, psychologii i pedagogiki w celu zastosowania tej wiedzy do rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczo-opiekuńczych moich uczniów. Poza tym wykorzystywałam Internet i komputer do czynności związanych z odbywaniem stażu:
- wiedzę na temat awansu zawodowego nauczycieli uzyskiwałam korzystając z takich portali jak www.literka.pl, www.45minut.pl, www.profesor.pl, www.menis.pl, itd.,
- konsultowałam się z innymi nauczycielami odbywającymi staż poprzez fora internetowe dostępne na wymienionych wyżej portalach,
- w celu dzielenia się swoją wiedzą z innymi nauczycielami publikowałam swoje własne prace, mając nadzieję, iż pomogą one innym, tak jak wcześniej publikacje innych nauczycieli pomogły mnie,
- wykorzystałam program Word w celu napisania projektu planu rozwoju zawodowego, sprawozdania z odbytego stażu, a także licznym materiałów, jakie były mi potrzebne.

3. Wykorzystywanie środków audiowizualnych.

W celu urozmaicenia zajęć lekcyjnych a także trafienia do szerszego grona odbiorców, sięgałam bardzo często do przygotowanych prezentacji multimedialnych, programów edukacyjnych oraz filmów. Większość materiałów niezbędnych do przeprowadzenia lekcji znajduję w bibliotece szkolnej jednakże zdarzyło się już kilkakrotnie, że wykorzystałam swoje prywatne materiały multimedialne.

Uzyskane efekty:
- Internet i komputerowe programy pomogły mi w zdobywaniu nowych informacji oraz były niezastąpionym narzędziem komunikacji.
- Technologia komputerowa ułatwiała mi opracowanie dokumentacji szkolnej, scenariuszy zajęć, sprawdzianów i testów.
- Zachęcałam uczniów do korzystania z Internetu, doskonalenia praktycznych umiejętności i powtarzania wiadomości przy wykorzystywaniu możliwości oferowanych przez Internet.
- Materiały udostępnione przeze mnie mogą być pomocne nauczycielom młodszym stażem.

§ 7, ust.2, pkt 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań

1. Aktywne realizowanie zadań wychowawczych i opiekuńczych.

Wprawdzie samokształcenie i udział w różnych formach doskonalenia zawodowego nie zapewniają osiągnięcia sukcesu w pracy z gimnazjalistami, jednakże w przypadku młodego nauczyciela stanowią moim zdaniem podstawę jego działań i są rzeczą niezbędną. Dlatego też systematycznie doskonaliłam swoją wiedzę i umiejętności pedagogiczne, sięgając po fachową lekturę. Cennym źródłem pomysłów w prowadzeniu ciekawych lekcji, rozwiązywaniu problemów merytorycznych i wychowawczych okazały się nie tylko pozycje książkowe, ale również materiały szkoleniowe i informacyjne zamieszczone w Internecie oraz lektura czasopism pedagogicznych.
Jak już wcześniej wspominałam, zawsze starałam się poznać sytuację rodzinną moich podopiecznych, ma ona bowiem wielki wpływ na to, jak uczniowie radzą sobie w szkole oraz jak funkcjonują w grupie rówieśniczej. Jako nauczyciel często borykałam się z problemami powstałymi w klasie. Sama bądź z pomocą pedagoga szkolnego starałam się na bieżąco rozwiązywać problemy, wygaszać konflikty, a także nieść pomoc tym, którzy jej potrzebowali. Pojawiające się problemy edukacyjne rozwiązywałam poprzez:
- omawianie problemów edukacyjnych uczniów i proponowanie środków naprawczych,
- dostosowanie treści nauczania, metod pracy do indywidualnych możliwości uczniów,
- stwierdzanie o potrzebie skierowania uczniów na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
- uwzględnianie w pracy z uczniami zaleceń z opinii wystawionych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną,
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz nauczania indywidualne.
Na zajęciach starałam się wprowadzać miłą, sprzyjającą nauce atmosferę. Dzięki temu uczniowie czuli się bezpiecznie i komfortowo, nie bali się zadawać pytań w przypadku niezrozumiałych dla nich zagadnień lub tematów.
W czasie stażu starałam się również umiejętnie stosować wiedzę z zakresu dydaktyki. W realizacji tego zadania pomogło mi wprowadzenie różnych metod aktywizujących w pracy z uczniami. Należały do nich: gry dydaktyczne, burza mózgów, praca w grupie, projekt edukacyjny. Zastosowanie tych metod sprawiło, że uczniowie samodzielnie lub w grupie wykonywali zadania, które sprawiały im satysfakcję, a nie zdawali sobie nieraz sprawy, że w ten sposób uczą się i rozwiązują problemy. Metody rozwinęły w uczniach umiejętność współdziałania w zespole, komunikowania się oraz podejmowania decyzji.

Uzyskane efekty:
- Pogłębianie wiedzy psychologiczno – pedagogicznej pozwoliło mi na lepsze dostosowanie warsztatu pracy do indywidualnych potrzeb uczniów, którym nauka sprawia trudności.
- Dobra współpraca z innymi nauczycielami oraz rodzicami przyczyniła się do rozwiązania problemów dydaktycznych i wychowawczych moich uczniów.
- Praca na rzecz klasy pomogła w stworzeniu przyjaznej, budującej atmosfery i integracji zespołów klasowych.
- Zastosowanie metod aktywizujących sprawiło, że uczniowie wykonali zadania, które sprawiły im satysfakcje i nauczyły ich komunikowania się, współdziałania z grupie i podejmowania decyzji.

§ 7, ust. 2, pkt 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

Rozpoczęcie stażu na nauczyciela mianowanego łączyło się z dokładnym poznaniem prawa oświatowego. Po analizie najważniejszych aktów prawnych dotyczących oświaty: Karty Nauczyciela, Ustawy o systemie oświaty, Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego rozpoczęłam procedury związane z awansem zawodowym na nauczyciela mianowanego:
- złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu,
- nawiązałam współpracę z opiekunem,
- opracowałam plan rozwoju zawodowego,
Rozpoczynając staż byłam zobligowana do zapoznania się z podstawowymi dokumentami prawa wewnątrzszkolnego, umożliwiającego poznanie zasad funkcjonowania, organizacji i zadań placówki. Uzyskaną w związku z tym wiedzę, miałam szansę wykorzystać w praktyce prowadząc dokumentację szkolną a także biorąc udział w konstruowaniu i modyfikowaniu dokumentów szkolnych w ramach prac Rady Pedagogicznej. Uczestniczyłam również w pracach różnych komisji konkursowych i egzaminacyjnych.
Na bieżąco też śledziłam rozporządzenia regulujące pracę szkoły. Wśród nich były między innymi rozporządzenia na temat sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, podstawy programowej, awansu zawodowego, zasad działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych, organizacji roku szkolnego, itd. Wymagało to ode mnie systematycznego odwiedzania stron internetowych Ministerstwa Edukacji i Sportu, Kuratorium i bieżącej weryfikacji swojej wiedzy.
Znajomość prawa daje mi poczucie bezpiecznego postępowania, a także pozwoliła mi miedzy innymi na prawidłowe opracowanie planu rozwoju zawodowego oraz sprawozdania z jego realizacji. Poznałam źródła, do których sięgam w sytuacjach problemowych. Wiem, jakie zasady obowiązują między innymi przy organizowaniu wycieczek szkolnych.

Uzyskane efekty:
- Posługiwanie się przepisami dotyczącymi systemu oświaty w czynnościach związanych z odbywaniem stażu pozwoliło mi prawidłowo opracować plan rozwoju oraz sprawozdanie z jego realizacji.
- Znam zasady funkcjonowania i organizacji pracy szkoły.
- Znajomość prawa daje mi poczucie bezpiecznego postępowania.
- Znam źródła, do których sięgam w sytuacjach problemowych oraz przy organizacji wycieczek szkolnych.

PODSUMOWANIE:

Realizacja planu rozwoju zawodowego dała mi dużo satysfakcji i jestem przekonana, że to co zrobiłam, przyczyniło się nie tylko do wzrostu jakości mojej pracy, ale i do jeszcze lepszego funkcjonowania szkoły. Myślę, że coraz lepiej daję sobie radę w planowaniu lekcji, doborze zadań, zastosowaniu ciekawych metod pracy, organizowaniu wycieczek, wypełnianiu zadań ogólnoszkolnych. Dużym zaszczytem i satysfakcja było otrzymanie w październiku 2010r. nagrody Dyrektora Szkoły za osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Zdaję sobie jednocześnie sprawę, że stawia to przede mną nowe wyzwanie, które z dużą chęcią zamierzam realizować.
Ponadto realizując swój plan rozwoju zawodowego starałam się w szczególności dbać o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów. Wspierałam ich i pomagałam w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych współpracując przy tym z rodzicami bądź prawnymi ich opiekunami.
Wybierając zawód nauczyciela miałam świadomość, że moja praca to nie tylko 18 godzin etatowych, ale nieustanne dokształcanie się i praca społeczna. Mimo ogromnej pracy, jaką wkładam w wykonywanie zawodu, z całą odpowiedzialnością przyznaję, że wybór ten był wyborem właściwym. Praca z młodzieżą i dla młodzieży daje mi dużo satysfakcji i zadowolenia.
Analizując moją pracę w okresie stażu, stwierdzam, że zrealizowałam wszystkie zadania wytyczone w planie rozwoju zawodowego oraz uważam, że w ciągu 2 lat i 9 miesięcy trwania mojego stażu spełniłam wszystkie wymagania stawiane nauczycielowi kontraktowemu ubiegającemu się o awans na kolejny stopień zawodowy.
Wyświetleń: 1811


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.