Katalog

Joanna Listkiewicz, 2012-06-19
Rokita

Religia, Scenariusze

WIELKI POST...

- n +

Joanna Listkiewicz
Nauczyciel Religii

Temat katechezy: WIELKI POST...


Cel dydaktyczny:1. Zrozumienie istoty Wielkiego Postu.

Cel wychowawczy:1. Gotowość praktykowania postu, podejmowania działań mających kształtować silną wolę.
2. Poszanowanie wzoru osobowego Chrystusa.

Klasa: Gimnazjum

Czas trwania: 90 mint

Metoda: Metoda priorytetów, Puzzle plakatowe, refleksja.

Pomoce: Pismo święte Starego Testamentu, świeca,
schemat roku liturgicznego dla każdego ucznia –
A4, karteczki z hasłami dla każdego ucznia – A6,
czyste kartki, arkusz kartonu pocięty w puzzle,
kredki świecowe, taśma klejąca, nożyczki.


WPROWADZENIE

1. Modlitwa: spontaniczna w ciszy, następnie uczniowie śpiewają kanon: „Ta krew z grzechu obmywa nas...”

2. Katecheta rozdaje uczniom schemat roku liturgicznego (jeżeli niniejszy schemat został rozdany w Adwencie, uczniowie wracają do niego – mógł być wtedy złożony i jedną czwartą płaszczyzny wklejony do zeszytu). Katecheta zapowiada, że wkrótce rozpocznie się (lub właśnie się rozpoczął) kolejny czas w roku liturgicznym – Wielki Post i wspólnie z uczniami zastanawia się jaki symbol tego czasu można by było namalować na schemacie. Katecheta prosi uczniów o namalowanie wybranego znaku (np. palmy) w domu.


3. Metoda priorytetów 40 minut
Katecheta dzieli uczniów na grupy, według odliczanki od jeden do pięciu. Następnie - zapowiada, że dziś zastanowimy się co jest ważne w związku z czasem Wielkiego Postu i rozdaje dla każdego ucznia karteczki z hasłami. Prosi o indywidualne odczytanie wyrazów i dopisanie ewentualnie haseł, które jeszcze nasuwają się na myśl w związku z „Wielkim Postem”. Następnie Katecheta prosi, aby każdy – nadal samodzielnie - wybrał spośród przeczytanych wyrazów pięć najważniejszych, jego zdaniem, i ułożył je według własnej hierarchii ważności. Dopiero w ostatnim etapie pracy cała grupa ma za zadanie ustalić i zapisać na czystej kartce wspólną wszystkim w grupie hierarchię pięciu wyrazów, na podstawie wcześniej wybranych indywidualnie haseł. Po wykonaniu zadania, przedstawiciele poszczególnych grup prezentują wyniki pracy.


PODANIE PRAWDY

1. Odczytanie fragmentu Pisma świętego Starego Testamentu
Uczeń zapala świecę. Uczniowie się wyciszają. Katecheta zapowiada czytanie słowa Bożego, następnie jeden z uczniów odczytuje:
Pwt 30, 19-20.

2. Puzzle plakatowe 30 minut
Katecheta rozdaje poszczególnym grupom puzzle i wyjaśnia, że zadaniem grupy będzie wymyślenie jak zobrazować naszkicowane ołówkiem hasło na poszczególnych fragmentach kartonu. Uczniowie mają do dyspozycji kredki świecowe.
(Hasła stanowią fragment Pwt 30, 20: „Wybierajcie więc życie”, „abyście żyli wy i wasze potomstwo”, „miłując Boga swego”, „słuchając Jego głosu”, „lgnąc do Niego”.)
Po zakończeniu pracy (około 15 minut), Katecheta prosi o złożenie puzzli sklejając je taśmą od spodu. Z tyłu uczniowie odkrywają napis: „KOCHAM CIĘ. BÓG”. Następnie uczniowie przymocowują całość do tablicy i przedstawiciele każdej z grup omawiają swoją interpretację poszczególnych haseł.

ZASTOSOWANIE

1. Refleksja 20 minut
Katecheta pyta:
- Co pomaga przeżyć Wielki Post?
(uzupełnia ewentualnie odpowiedzi: słowo Boże, sakrament pokuty, dobre postanowienia, rekolekcje, Eucharystia, post, modlitwa)

2. Katecheta zachęca uczniów do zastanowienia się:
- Jak Ty chcesz przeżyć Wielki Post?
- Co powinieneś zmienić w swoim życiu, aby – tak, jak pięknie namalowałeś - zbliżyć się do Chrystusa, a nawet zaprzyjaźnić się z Nim?
- Jakie podejmiesz postanowienia i umartwienia na czas Wielkiego
Postu?


ZAKOŃCZENIE

1. Zapis w zeszycie

„Świętymi są nie tylko ci, którzy doszli do świętości przez niewinność, ale również grzesznicy, którzy stali się świętymi przez pokutę i nawrócenie.”
(Katecheta może przytoczyć przykłady świętych, np. św. Augustyn. Można przeczytać fragment o nawróceniu św. Augustyna z: „Święci i inne wielkie postacie Kościoła” voxdomini.com.pl .)

2. Praca domowa
Katecheta zadaje pracę domową:
a. Przypomina o zadaniu narysowania symbolu Wielkiego Postu na schemacie roku liturgicznego.
b. Katecheta prosi o sporządzenie listy wielkopostnych postanowień na małej karteczce, na następne spotkanie.

3. Modlitwa: „Chwała Ojcu...” (Katecheta zwraca uwagę na znak
krzyża, który „mówi” o naszej przynależności do Chrystusa).
WIELKI POST
1. Boże miłosierdzie
2. Pokuta
3. Umartwienie
4. Modlitwa
5. Rekolekcje
6. Sprzątanie
7. Nawrócenie
8. Sakrament pokuty i pojednania
9. Eucharystia
10. Nowe życie
11. Rozważanie Meki Pańskiej
12. Tęsknota do Boga
13. Wdzięczność Bogu
14. Spiewy pasyjne
15. Zgoda i jedność w rodzinie
16. Naprawienie więzi z bliskimi
17. Umocn. przyjaźni z Chrystusem
18. Skupienie
19. Rozmyślanie
20. Wybaczenie
21. ....................
22. ....................
Wyświetleń: 1260


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.