Katalog

Danuta Szymikowska, 2012-06-11
Gdańsk

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć w grupie 5-latków - ,,Ludowe zwyczaje "

- n +


Krąg tematyczny: Wielkanocne to pisanki, wyklejanki,malowanki
Temat zajęć:Ludowe zwyczaje
Prowadząca: Danuta Szymikowska
Data: 26.III.2012

Cele ogólne:
* zapoznanie dzieci z niektórymi zwyczajami wielkanocnymi
* doskonalenie umiejętności czytania prostych wyrazów
* rozwijanie logicznego myślenia
* kształcenie spostrzegawczości
* uważne słuchanie nauczyciela
*zachęcenie do aktywnego udziału w zajęciach
Cele operacyjne:
-pedagogika zabawy - zabawy integracyjne
-wartościująca - metoda niedokończonego zdania
-słowne - rozmowa, objaśnienia, żywego słowa
-percepcyjna - pokaz
-czynne - zadań stawianych dziecku, ćwiczeń utrwalających
- dz.wypowiada się na temat wiersza, obrazków (dostrzega, związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy ilustracjami )
- układa sylwety wg wzrastającej liczby wzorów
- zna figury geometryczne
-potrafi podać słowa, które kojarzą się z Wielkanocą
- umie narysować kurczątko
-zna zwyczaje wielkanocne
-umie ułożyć obrazek w całość, omówić, co przedstawia
-porównuje liczebność zbiorów
-potrafi zaprojektować i wykonać kartkę świąteczną
Dziecko:
- potrafi zaśpiewać piosenkę,
- potrafi wysłuchać wiersz,
- udziela odpowiedzi na pytania n-la
- przelicza i posługuje się liczebnikami porządkowymi,
- potrafi ruchem zilustrować piosenkę,
Metody:
- Podająca: językowa-wypowiedzi na temat wiersza,
- Praktyczna: liczenie, działalność praktyczna, śpiewanie piosenki
- Problemowa: realizacja zadań i poleceń nastawionych na osiągnięcie zamierzonego celu
Formy pracy:
- indywidualna
- zbiorowa
Środki dydaktyczne: wydmuszka, maskotka kurczątko, sylwety pisanek z różną ilością figur geometrycznych (z tyłu sylwet naklejone litery),widokówki -obrazki o tematyce wielkanocnej pocięte na części, materiały do wykonania kartek świątecznych,stare pocztówki świąteczne, płyta z piosenką.


PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Powitanie dzieci oraz zaproszonej nauczycielki przez n-la.

2. „Powitanie” – zabawa integracyjna.
Nauczycielka i dzieci stoją w kole. Dzieci podają sobie kolejno wydmuszkę i mówią słowa powitania, pięknie się przy tym uśmiechając: Kasia wita Anię, Ania wita Ewę, Ewa wita Marka itd.

3. „Jakie to święta ?” – wprowadzenie do tematu zajęć.
Na tablicy znajdują się kolorowe sylwety pisanek z różną ilością wzorów (figury geometryczne). Dzieci przeliczają je, następnie układają pisanki wg wzrastającej liczby wzorów. Nauczycielka odwraca pisanki (na każdej pisance jedna litera), dzieci odczytują nazwę świąt: WIELKANOC.
N-l zachęca dzieci do wypowiadania się,zadaje pytania; wyjaśnia dzieciom znaczenie tradycji i obrzędów towarzyszącym świętom wielkanocnym.

4. Zabawa w „skojarzenia” – dzieci podają jak najwięcej słów, które kojarzą im się z nazwą Świąt Wielkanocnych.

5. ,,Pocztówkowe układanki“-układanie w całość pociętych pocztówek wielkanocnych.Zadaniem dzieci jest jak najszybsze ułożenie puzli wg wzoru.Kolejny etap polega na układaniu puzzli samodzielnie,bez wzoru.

6. „Kurczątko” W. Szumanówny – wierszyk do rysowania.
Nauczycielka zwraca uwagę na to, że jajko i kurczątko najbardziej kojarzą się wszystkim z Wielkanocą, dlatego też za chwilę wszystkie dzieci spróbują narysować takie kurczątko wylęgające się z jajeczka. Nauczycielka recytuje wierszyk i jednocześnie rysuje kolejne etapy „narodzin kurczątka”. Przy powtórnej recytacji dzieci rysują same.

Kurczątko z jajeczka się urodziło…
Główkę najpierw wychyliło.
Na dwie nóżki wyskoczyło.

7. Zapoznanie dzieci z piosenką pt.,,Pisanki“, ćwiczenia emisyjne i rozwijające głos.

8. ,,Wesołych Świąt Wielkanocnych“- wykonanie kartki świątecznej z ,,Wycinanek-składanek“N-l pokazuje dzieciom różne kartki świąteczne i zachęca do wykorzystania materiałów przygotowanych przez n-la.

9. Piosenka,,Pisanki“- ćwiczenia rozwijające poczucie rytmu; tworzenie akompaniamentu do piosenki na instrumentach perkusyjnych; zabawa ruchowa przy piosence.

10 . Ewaluacja prowadzonych zajęć.
Przekazanie dzieciom lizaków z uśmiechniętą miną w celu podsumowania zajęć.
( Dzieci poprzez podniesienie lizaka ocenią zajęcia pozytywnie lub poprzez nie podniesienie - negatywnie )
11. Podsumowanie oraz pożegnanie zaproszonej nauczycielki.
Wyświetleń: 2059


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.