Katalog Danuta Szymikowska, 2012-06-11 Gdańsk Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęć w grupie 5-latków - ,,Ludowe zwyczaje "Krąg tematyczny: Wielkanocne to pisanki, wyklejanki,malowanki Temat zajęć:Ludowe zwyczaje Prowadząca: Danuta Szymikowska Data: 26.III.2012 Cele ogólne: * zapoznanie dzieci z niektórymi zwyczajami wielkanocnymi * doskonalenie umiejętności czytania prostych wyrazów * rozwijanie logicznego myślenia * kształcenie spostrzegawczości * uważne słuchanie nauczyciela *zachęcenie do aktywnego udziału w zajęciach Cele operacyjne: -pedagogika zabawy - zabawy integracyjne -wartościująca - metoda niedokończonego zdania -słowne - rozmowa, objaśnienia, żywego słowa -percepcyjna - pokaz -czynne - zadań stawianych dziecku, ćwiczeń utrwalających - dz.wypowiada się na temat wiersza, obrazków (dostrzega, związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy ilustracjami ) - układa sylwety wg wzrastającej liczby wzorów - zna figury geometryczne -potrafi podać słowa, które kojarzą się z Wielkanocą - umie narysować kurczątko -zna zwyczaje wielkanocne -umie ułożyć obrazek w całość, omówić, co przedstawia -porównuje liczebność zbiorów -potrafi zaprojektować i wykonać kartkę świąteczną Dziecko: - potrafi zaśpiewać piosenkę, - potrafi wysłuchać wiersz, - udziela odpowiedzi na pytania n-la - przelicza i posługuje się liczebnikami porządkowymi, - potrafi ruchem zilustrować piosenkę, Metody: - Podająca: językowa-wypowiedzi na temat wiersza, - Praktyczna: liczenie, działalność praktyczna, śpiewanie piosenki - Problemowa: realizacja zadań i poleceń nastawionych na osiągnięcie zamierzonego celu Formy pracy: - indywidualna - zbiorowa Środki dydaktyczne: wydmuszka, maskotka kurczątko, sylwety pisanek z różną ilością figur geometrycznych (z tyłu sylwet naklejone litery),widokówki -obrazki o tematyce wielkanocnej pocięte na części, materiały do wykonania kartek świątecznych,stare pocztówki świąteczne, płyta z piosenką. PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Powitanie dzieci oraz zaproszonej nauczycielki przez n-la. 2. „Powitanie” – zabawa integracyjna. Nauczycielka i dzieci stoją w kole. Dzieci podają sobie kolejno wydmuszkę i mówią słowa powitania, pięknie się przy tym uśmiechając: Kasia wita Anię, Ania wita Ewę, Ewa wita Marka itd. 3. „Jakie to święta ?” – wprowadzenie do tematu zajęć. Na tablicy znajdują się kolorowe sylwety pisanek z różną ilością wzorów (figury geometryczne). Dzieci przeliczają je, następnie układają pisanki wg wzrastającej liczby wzorów. Nauczycielka odwraca pisanki (na każdej pisance jedna litera), dzieci odczytują nazwę świąt: WIELKANOC. N-l zachęca dzieci do wypowiadania się,zadaje pytania; wyjaśnia dzieciom znaczenie tradycji i obrzędów towarzyszącym świętom wielkanocnym. 4. Zabawa w „skojarzenia” – dzieci podają jak najwięcej słów, które kojarzą im się z nazwą Świąt Wielkanocnych. 5. ,,Pocztówkowe układanki“-układanie w całość pociętych pocztówek wielkanocnych.Zadaniem dzieci jest jak najszybsze ułożenie puzli wg wzoru.Kolejny etap polega na układaniu puzzli samodzielnie,bez wzoru. 6. „Kurczątko” W. Szumanówny – wierszyk do rysowania. Nauczycielka zwraca uwagę na to, że jajko i kurczątko najbardziej kojarzą się wszystkim z Wielkanocą, dlatego też za chwilę wszystkie dzieci spróbują narysować takie kurczątko wylęgające się z jajeczka. Nauczycielka recytuje wierszyk i jednocześnie rysuje kolejne etapy „narodzin kurczątka”. Przy powtórnej recytacji dzieci rysują same. Kurczątko z jajeczka się urodziło… Główkę najpierw wychyliło. Na dwie nóżki wyskoczyło. 7. Zapoznanie dzieci z piosenką pt.,,Pisanki“, ćwiczenia emisyjne i rozwijające głos. 8. ,,Wesołych Świąt Wielkanocnych“- wykonanie kartki świątecznej z ,,Wycinanek-składanek“N-l pokazuje dzieciom różne kartki świąteczne i zachęca do wykorzystania materiałów przygotowanych przez n-la. 9. Piosenka,,Pisanki“- ćwiczenia rozwijające poczucie rytmu; tworzenie akompaniamentu do piosenki na instrumentach perkusyjnych; zabawa ruchowa przy piosence. 10 . Ewaluacja prowadzonych zajęć. Przekazanie dzieciom lizaków z uśmiechniętą miną w celu podsumowania zajęć. ( Dzieci poprzez podniesienie lizaka ocenią zajęcia pozytywnie lub poprzez nie podniesienie - negatywnie ) 11. Podsumowanie oraz pożegnanie zaproszonej nauczycielki. Wyświetleń: 2059
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |