Katalog Barbara Jamróz, 2012-06-11 Czeladź Chemia, Konspekty Cukry proste - glukoza i fruktozaKONSPEKT LEKCJI CHEMII W II KLASIE TECHNIKUM Temat lekcji: Cukry proste – fruktoza i glukoza. Cel ogólny: Poznanie budowy i właściwości cukrów prostych będących podstawowym źródłem energii organizmów zwierzęcych. Cele szczegółowe: uczeń wyjaśnia pojęcie węglowodanów; uczeń przedstawia i wyjaśnia różnice w budowie cząsteczek glukozy i fruktozy; uczeń podaje właściwości glukozy i fruktozy; uczeń wyjaśnia zjawisko fotosyntezy; uczeń wyjaśnia zjawisko fermentacji alkoholowej; Metody i formy pracy: wykład; praca indywidualna; metoda projektu; Środki dydaktyczne: kreda, tablica; 4 różnokolorowe arkusze brystolu ; flamastry, klej, nożyczki itp.; Przebieg lekcji : 1. Czynności porządkowe. 2. Podanie tematu lekcji. 3. Podzielenie klasy na cztery grupy. Rozdanie arkuszy oraz kart pracy z określonymi zadaniami dla każdej grupy. 4. Określenie czasu pracy: 15min. 5. Prezentacja wyników pracy uczniów – 5min dla każdej grupy. 6. Ocenienie i skomentowanie prac uczniów. Praca domowa: Wykonanie notatki na podstawie prezentacji wykonanych na lekcji projektów. Podsumowanie: Wyjaśnienie jak ważnymi związkami dla człowieka są glukoza i fruktoza oraz zjawisko fotosyntezy i fermentacji alkoholowej. KARTA PRACY UCZNIA CUKRY PROSTE: GLUKOZA I FRUKTOZA GRUPA I Zadanie 1. Przedstaw budowę cząsteczki glukozy, jej wzór chemiczny i nazwę systematyczną. Zadanie 2. Wymień właściwości fizyczne glukozy: stan skupienia, kolor, zapach, smak, rozpuszczalność w wodzie i rozpuszczalnikach organicznych. Zadanie 3. Wymień właściwości chemiczne glukozy: palność, reaktywność, enancjomeria. Zadanie 4. Wymień przykładowe zastosowania glukozy. KARTA PRACY UCZNIA CUKRY PROSTE: GLUKOZA I FRUKTOZA GRUPA II Zadanie 1. Przedstaw budowę cząsteczki fruktozy, jej wzór chemiczny i nazwę systematyczną. Zadanie 2. Wymień właściwości fizyczne fruktozy: stan skupienia, kolor, zapach, smak, rozpuszczalność w wodzie i rozpuszczalnikach organicznych. Zadanie 3. Wymień właściwości chemiczne fruktozy: palność, reaktywność, enancjomeria. Zadanie 4. Wymień przykładowe zastosowania fruktozy. KARTA PRACY UCZNIA CUKRY PROSTE: GLUKOZA I FRUKTOZA GRUPA III Zadanie 1. Przedstaw schematycznie przebieg procesu fotosyntezy. Zadanie 2. Zapisz równanie reakcji fotosyntezy. Nazwij reagenty. Określ warunki, w których zachodzi ten proces. Zadanie 3. Wyjaśnij jakie znaczenie ma fotosynteza dla środowiska naturalnego, roślin, zwierząt, ludzi. KARTA PRACY UCZNIA CUKRY PROSTE: GLUKOZA I FRUKTOZA GRUPA IV Zadanie 1. Przedstaw schematycznie przebieg procesu fermentacji alkoholowej. Zadanie 2. Zapisz równanie reakcji fermentacji. Nazwij reagenty. Określ warunki, w których zachodzi ten proces. Zadanie 3. Wyjaśnij jakie znaczenie ma fermentacja alkoholowa dla środowiska naturalnego, roślin, zwierząt, ludzi. Wyświetleń: 2391
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |