Katalog Agata Orpik, 2012-06-11 Dąbrowa Białostocka Zajęcia artystyczne, Program nauczania Program autorski zajęć artystycznych w GimnazjumPROGRAM AUTORSKI ZAJĘĆ ARTYSTYCZNYCH W GIMNAZJUM Mgr Agata Orpik Nauczycielka ZSS Gimnazjum nr 1 W Dąbrowie Białostockiej I. Wstęp Zajęcia artystyczne w szkole gimnazjalnej są ważnym elementem w edukacji młodzieży. Pogłębiają i rozwijają wiedzę o sztuce a także rozbudzają wrodzone, manualne zdolności uczniów, którzy w tym okresie są na etapie kryzysu twórczego. Próby samodzielnego tworzenia często kończą się niezadowoleniem z efektów własnej pracy. Pogłębiający się kryzys twórczości plastycznej doprowadza czasami do całkowitej rezygnacji z własnych wypowiedzi artystycznych. Kultura estetyczna i artystyczna niesie ze sobą system wartości niezbędnych do ogólnego rozwoju osobowości uczniów. Zrozumienie dzieł wielkich mistrzów jak i twórczości innych ludzi powinno być poparte własną twórczością plastyczna, ze zrozumieniem środków artystycznego przekazu tj.; barwa, przestrzeń, faktura, linia, kompozycja itd. Uczniowie zdobywając wiedzę i umiejętności mogą wnikliwiej odbierać i analizować prace plastyczne. Program nauczania zawiera wszystkie istotne treści, pozwalające poznać sztukę wielkich artystów jak i własnego regionu. Przedstawia zagadnienia plastyczne, rodzaje technik i wykorzystywanych materiałów. Gdzie uczniowie – przyszli odbiorcy sztuki sami stają wobec próby tworzenia. Mogą przekazać własne emocje, które często nie rozładowane we właściwy sposób stają się źródłem problemów. Zmagania z własną twórczością, radość tworzenia, wzruszenia towarzyszące dostrzeganiu piękna w otaczającym świecie , stają się niezwykle istotnym elementem budującym osobowość młodego człowieka. II. Cele edukacyjne 1. Cele ogólne: - przyswojenie przez uczniów podstawowych umiejętności twórczego działania; - rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej; - wdrażanie do samodzielnego tworzenia; - zapoznanie uczniów ze sztuką we wszystkich jej przejawach (zarówno pod względem teoretycznym jak i praktycznym); - umiejętność analizowania i interpretowania dzieł sztuki; - umożliwienie bezpośredniego kontaktu uczniów z twórczością plastyczną; 2. Cele szczegółowe: - kształcenie umiejętności rysowania, malowania, rzeźbienia w stopniu uzależnionym od wrodzonych predyspozycji uczniów - rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów; - przyswajanie terminów i pojęć plastycznych oraz swobodne i prawidłowe używanie ich w swoich wypowiedziach; - kształcenie umiejętności posługiwania się środkami plastycznymi dla wyrażania własnych przeżyć, przedstawiania określonych treści; - rozwijanie wyobraźni artystycznej uczniów; - rozwijanie percepcji i ekspresji twórczej – dostrzeganie i odbiór oraz rozumienie i przeżywanie wartości wizualnych w sztuce i otaczającym świecie; - umiejętność swobodnego wypowiadania się na temat sztuki; - rozpoznawanie dzieł i ich twórców charakterystycznych dla danej epoki; - kształcenie wrażliwości estetycznej; - wyrabianie umiejętności rozumienia ekspresji innych; - uświadomienie roli sztuki w takich dziedzinach jak: film, moda, reklama itd.; - interpretowanie dzieł pod względem treści i formy; - wyrabianie nawyku i potrzeby świadomego uczestniczenia w kontakcie ze sztuką poprzez oglądanie wystaw; - kształcenie kultury plastycznej (wrażliwości na piękno, umiejętności odróżniania sztuki o wartościach artystycznych od kiczu i masowej tandety); - kształcenie postawy tolerancji wobec zjawisk artystycznych; - umiejętność organizowania pracy oraz celowego doboru metod w działaniach plastycznych; III. Główne założenia programowe: - działalność twórcza uczniów; - budzenie zainteresowania sztuką dawną i współczesną; - umiejętność wykorzystywania wiadomości teoretycznych w praktyce; - wyrabianie szacunku do pracy własnej i innych; - twórczość regionalna; - główne zabytki w mieście i najbliższej okolicy; - sylwetki wielkich twórców - charakterystyka warsztatu artysty; - techniki i materiały plastyczne; - środki wyrazu artystycznego IV. Charakterystyka materiału nauczania , osiągnięcia uczniów. Materiał w programie nauczania zajęć artystycznych w gimnazjum został podzielony na pięć części, które są złożone z mniejszych sekwencji. Dzięki temu – w zależności od tempa przerabianego materiału – nauczyciel może omawiać poszczególne wątki tematyczne, rozbudowując je lub ograniczając. 1.Część pierwsza .Działalność plastyczna uczniów – kompozycje płaskie; - twórczość indywidualna, grupowa, zespołowa; - malowanie i rysowanie w oparciu o naturę lub wyobraźnię z omówieniem środków wyrazu plastycznego tj.: barwa, światłocień, kontrast, perspektywa, kompozycja itd.; - czerpanie inspiracji z przyrody, dzieł wielkich artystów, własnego otoczenia; - zdobywanie i wykorzystywanie wiedzy o tradycyjnych i nowatorskich technikach plastycznych; Osiągnięcia uczniów: Uczeń: - potrafi wykonywać szkice rysunkowe i malarskie z natury i wyobraźni; - umie dobierać odpowiednie środki wyrazu plastycznego do wykonania własnej pracy malarskiej, rysunkowej; - rozróżnia rodzaje kompozycji, perspektywy, barwy, linii itd.; - potrafi posługiwać się określoną techniką malarską, rysunkową; 2.Część druga. Działalność plastyczna uczniów – kompozycje przestrzenne i półprzestrzenie; - twórczość indywidualna, grupowa, zespołowa; - rzeźbienie, lepienie, konstruowanie układów i kompozycji płaskich i przestrzennych z omówieniem środków tj.: faktura, bryła, kompozycja, dynamika, ruch itd.; Osiągnięcia uczniów: Uczeń: - potrafi wykonać kompozycję płaską lub przestrzenną na dany temat; - potrafi określić rodzaj brył (płaska, przestrzenna); - rozumie pojęcia: faktura, dynamika, statyka, kompozycja; 3.Część trzecia .Wykorzystanie technologii informacyjnej w nauczaniu zajęć artystycznych; - oglądanie filmów o sztuce, slajdów; - analiza obrazów na podstawie reprodukcji; Osiągnięcia uczniów: Uczeń: - potrafi określić epokę, w której powstało omawiane dzieło; - wyróżnia elementy analizy obrazu (autor, tytuł, data, dziedzina, gatunek); - omawia lub opisuje dzieło sztuki na poziomie dosłownym, podając treść (co lub kogo przedstawia) i zastosowane środki wyrazu plastycznego (kompozycja, plany w obrazie, gama kolorystyczna, faktura, kontrast, światłocień, przestrzeń itd.); - rozpoznaje techniki malarskie na przedstawionych reprodukcjach obrazów; - zna zasób terminów plastycznych i potrafi się nimi trafnie posługiwać; 4.Część czwarta. Wystawy plastyczne. Estetyka w życiu codziennym. Osiągnięcia uczniów: Uczeń: - dostrzega potrzebę kontaktu ze sztuką; - zna rolę plastyki w kształtowaniu środowiska; - rozumie pojęcia: funkcjonalność, estetyka, oryginalność i potrafi zastosować je w wypowiedziach na temat życia codziennego; - oglądając, wartościuje omawiane dzieło, pracę plastyczną i uzasadnia swoje stanowisko; - zna twórczość regionalną, zabytki w mieście i okolicy; - zna muzea, galerie, wystawy, i rozumie ich rolę i przeznaczenie; 5. Część piąta. Konkursy plastyczne. Wystawy indywidualne, grupowe, zbiorowe. Osiągnięcia uczniów: Uczeń: - dostrzega potrzebę aktywności twórczej; - potrafi tranie dobrać technikę plastyczną do realizowanego tematu; - stosuje w swojej pracy ciekawe, oryginalne pomysły - wykorzystuje zdobyte wiadomości i umiejętności w konkursach szkolnych i pozaszkolnych. V. Realizacja założeń programowych. 1. Organizacja zajęć: - odbywają się raz w tygodniu w klasach drugich i trzecich - zajęcia trwają po 45 min. - praca jest systematyczna i planowa. 2. Pomoce naukowe: - słownik terminów plastycznych, - wybrane przez nauczyciela reprodukcje obrazów, - przykładowe prace plastyczne, - filmy, slajdy, czasopisma o sztuce, albumy - karty pracy, - ekspozycje wystaw - przybory malarskie. 3.Procedury osiągania celów: - próby indywidualnej interpretacji dzieł; - projekty kompozycji płaskich, przestrzennych i pół przestrzennych przy użyciu różnych materiałów ; - szkice i studia rysunkowe i malarskie z natury, indywidualna interpretacja modeli różnymi środkami plastycznymi; - rozwiązywanie tematów w sposób indywidualny, oryginalny związany z własnymi przeżyciami; - szkice rysunkowe i malarskie z wyobraźni; - projekty dekoracji szkolnych; - pomysły plastyczne uczniów; - interpretowanie tematu i formy w dziele sztuki; - wykorzystanie poznanych technik przy tworzeniu własnych prac plastycznych; - udział w konkursach, wystawach. VI. Ewaluacja programu: - ocena na podstawie osiągnięć uczniów, - ankiety przeprowadzone wśród uczniów. Opracowała : Agata Orpik Wyświetleń: 10090
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |