AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Pacek - Spich, 2012-06-11
Okole

Język francuski, Scenariusze

"Wirtualne wędrówki po Francji" - Scenariusz bloku zajęć z języka obcego na przykładzie języka francuskiego

- n +

Scenariusz bloku zajęć z języka obcego na przykładzie języka francuskiego

„Wirtualne wędrówki po Francji”




Cele zajęć:
W wyniku zrealizowania zajęć wg scenariusza uczący się:
 Zapozna się z podziałem administracyjnym Francji
 Pozna zamorskie departamenty i regiony Francji
 Będzie umiał selekcjonować zdobyte informacje
 Będzie umiał radzić sobie z różnymi problemami, np. dotrzeć do trudno dostępnych informacji, wynajdować ciekawostki dotyczące danego regionu
 Nie będzie się bał nowych i nieznanych sytuacji,
 Będzie umiał podejmować ryzyko,
 Będzie umiał rozwiązywać problemy i podejmować decyzje,
 Będzie umiał analizować wyniki własnej pracy i wyciągać odpowiednie wnioski,
 Nabędzie umiejętność samodzielnej pracy przy realizacji zadania,
 Nabędzie umiejętność zdobywania samodzielnie informacji,
 Nabędzie umiejętność samodzielnego opracowania pozyskanych materiałów i wiadomości,
 Nabędzie umiejętność prezentacji wyników swej pracy innym,
 Nabędzie umiejętność pracy w zespole,
 Nabędzie umiejętność wypowiadanie się i słuchania,
 Zwiększy swoją motywację do samodzielnej nauki języka francuskiego,
 Będzie doskonalił swoją znajomość języka francuskiego
 Zapozna się z geografią Francji

Formy pracy:
 Zbiorowa
 Indywidualna

Metody pracy:
 Wykład
 Burza mózgów
 Praca indywidualna
 Praca w grupach

Środki dydaktyczne:
 Mapa Francji
 Komputery z programem do wykonywania prezentacji multimedialnych, programem do podstawowej obróbki zdjęć oraz dostępem do Internetu
 Rzutnik multimedialny
 Papier i pisaki
 Lista stron internetowych (przygotowana przez nauczyciela)

Czas realizacji:
 4 x 90 minut

Zadania do wykonania:
Uczniowie mają dotrzeć i zebrać informacje na temat jednego z proponowanych regionów Francji :
 Normandia
 Bretania
 Gujana Francuska
 Alzacja
 Lotaryngia
 Langwedocja – Rousillon
 Midi – Pyrénées
 Kraj Loary
 Szampania – Ardeny
 Prowansja – Alpy – Lazurowe Wybrzeże
 Korsyka
 Gwadelupa
 Martynika

Proponowane formy projektów
Nauczyciel proponuje wiodącą formę projektu. Uczniowie mogą jednak dowolnie ją modyfikować. Wiele zależy od umiejętności i przekroju zespołu klasowego w którym lekcja będzie realizowana.

Formy oceny
Ocenie podlega zarówno pojedynczy uczeń, jak i grupa łącznie. Najczęstsze formy oceny:
aktywność podczas dyskusji,
 stopień zrealizowania tematu i wykorzystanie pomocy i środków dydaktycznych,
 słownictwo i język stosowany podczas prezentacji,
 logiczna kompozycja i spójność wypowiedzi,
 staranność opracowań

Przebieg zajęć:

Zajęcia nr 1 (90 min):
1. Przedstawienie tematu i zamierzonych celów.
2. Wskazanie na mapie proponowanych do opracowania regionów,
3. Krótkie przypomnienie, znanej uczniom, metody projektów .
4. Dobór grup uczniowskich do realizacji projektów.
5. Wybór zagadnienia do realizacji.
6. Praca twórcza w grupach — uczniowie korzystają z dostępnych albumów, ulotek, słowników i encyklopedii oraz z komputera i Internetu
a. wyłonienie lidera,
b. określenie formy, w jakiej projekt będzie realizowany,
c. zaplanowanie pracy,
d. podział zadań w obrębie grupy,
e. opracowanie scenariusza swoich zajęć, wg którego projekt będzie wykonywany,
7. Wyjaśnianie wątpliwości uczniów związanych z realizowanym tematem.
8. Zakończenie zajęć.

W pierwszym etapie lekcji (ok. 10 minut) prowadzący zapoznaje uczniów z obszarem
tematycznym, z którego będą wykonywali projekty oraz przypomina istotę metody projektów. Uczniowie samodzielnie dokonują podziału na grupy (ok. 5 minut), a następnie — w wyniku dyskusji — każda grupa wybiera temat projektu do realizacji (15 minut). Proponowane tematy zostały przygotowane przez nauczyciela i regionów Francji.
Po wybraniu regionu, uczniowie rozwijają i precyzują formę, w której chcą realizować
projekt, co od razu powoduje wstępny przydział środków dydaktycznych — ok. 10 minut.
W części podsumowującej lekcji (ok. 5 minut) nauczyciel upewnia się, że wszystkie grupy wybrały temat nad którym będą pracowały oraz dysponują wstępnymi informacjami do dalszej realizacji projektu.

Zajęcia nr 2 i nr 3 (2x90 min):
1. Podanie tematu zajęć, celów i zamierzonych osiągnięć.
2. Przypomnienie tematów poszczególnych grup.
3. Wskazówki nauczyciela co umieścić w prezentacji, na co zwrócić szczególną uwagę.
4. Praca nad projektem (wyszukiwanie informacji, konsultacje z nauczycielem…)
5. Wyjaśnienie wątpliwości.
6. Zakończenie zajęć.

W początkowej fazie zajęć nauczyciel przypomina czego dotyczy projekt (ok. 10 min).
Z każdą grupą ustala co znajdzie się w ich pracy, na co powinni zwrócić uwagę a co jest zbędne.
Podczas zajęć nauczyciel obserwuje prace młodzieży, pomaga, udziela instrukcji oraz kontroluje stopień realizacji zadań.
W części podsumowującej lekcji (ok. 5 min.) nauczyciel upewnia się, że wszystkie grupy mają materiał konieczny do realizacji zadania, wyjaśnia końcowe wątpliwości.


Zajęcia nr 4 (90 min):
1. Podanie tematu zajęć, celów i zamierzonych osiągnięć.
2. Przypomnienie zasad oceniania.
3. Prezentacje projektów
4. Uwagi i spostrzeżenia nauczyciela.
5. Dyskusja podsumowująca — po zakończeniu wszystkich prezentacji.
6. Ocena pracy przez nauczyciela.
7. Podsumowanie i informacja zwrotna.

Podczas zajęć uczniowie prezentują przygotowane przez siebie projekty. Uczniowie korzystają z dostępnych środków i pomocy dydaktycznych oraz tych, które sami przygotowali.
Nauczyciel dba, by podczas prezentacji nie przerywano wypowiedzi, a ewentualne pytania
będą zadawane po zakończeniu wystąpienia grupy.
Przed rozpoczęciem prezentacji, grupy krótko przedstawiają scenariusz przygotowany na
pierwszych zajęciach, a następnie przystępują do pokazu swych dokonań.

Podsumowanie i informacja zwrotna
Podsumowanie będzie stanowić prezentacja multimedialna „Wirtualne wędrówki po Francji”, przygotowana i przedstawiana przez nauczyciela a wykonana na podstawie materiałów przygotowanych przez uczniów. Uczniowie odpowiadają na postawione przez prowadzącego pytania. Odpowiedzi udzielają osoby, które nie przygotowywały projektu o regionie, którego dotyczy pytanie. Odpowiedzi, które padają z klasy, będą dla nauczyciela informacją zwrotną, jak słuchano dokonań kolegów i czy forma projektu odpowiadała pozostałym. Jeżeli projekt był ciekawy, na pewno wzbudził zainteresowanie i młodzież wiele treści zapamiętała.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 912


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.