AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Szkudlarek, 2012-06-11
Ostrów

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Telewizja i Internet w moim życiu.

- n +

Scenariusz zajęć profilaktyczno-wychowawczych dla klasy 6 szkoły podstawowej
Temat: Telewizja i Internet w moim życiu. Czy mogę się od nich uzależnić?
Czas zajęć: 90 minut
Cel główny zajęć:
• zapoznanie uczniów z zagrożeniami wynikającymi z niewłaściwego wykorzystywania z telewizji, komputera – Internetu i ustalenie sposobów zapobiegania.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
• zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z możliwości komputera
• zna objawy uzależnienia od komputera, Internetu, telewizji.
• potrafi rozpoznać zagrożenie płynące z nadużywania komputera, telewizji itp.
• znaleźć ciekawy sposób spędzania wolnego czasu nie przed komputerem itp.
Metody: miniwykład, ćwiczenia aktywizujące, burza mózgów, dyskusja
Formy: praca indywidualna, praca w grupach
Pomoce: kartki, pisaki, szary papier, frag. filmu „Charlie i fabryka czekolady”

Przebieg lekcji:
1. Powitanie.
2. Przedstawienie celu lekcji. Mówię uczniom, że będziemy rozmawiać o pewnych formach spędzania czasu, zastanowimy się nad korzyściami i stratami, które wypływają z korzystania z telewizji, komputera i Internetu.
3. Ćwiczenie. Tajemnicze pudło
W kartonie znajdują się różne przedmioty symbolizujące różne formy spędzania czasu. Mogą to być wycinki z gazet, zdjęcia, maskotka psa, płyta CD, liść, książka, piłka itp. Uczniowie pojedynczo podchodzą do pudła, przez otwór wyciągają jakąś rzecz. Określają, co symbolizuje dany przedmiot, jaką formę spędzania czasu.
4. Ćwiczenie. Moje ulubione zajęcie
Uczeń wstaje i za pomocą pantomimy kończy zdanie: W wolnym czasie lubię… Np. grać na komputerze, w siatkówkę, piłkę nożną itd. Pozostałe dzieci odgadują przedstawiane zajęcie. (*Można poprosić 4-5 uczniów o pokazywanie.)
5. Każdy z uczniów odpowiada na karteczce na pytanie: Ile czasu dziennie spędzasz przed komputerem i telewizorem? (np.: K –3 godz., TV – 2 godz.). Wspólne oceniamy, czy to dużo czy mało, obliczamy średnią kl. i ustalenie, czy to dużo czy mało.
6. Dyskusja: Czy w dzisiejszym świecie można się obyć bez Internetu czy TV? Jakie są korzyści korzystania z nich? Uczniowie w parach (ewent. w czwórkach) zapisują, jakie są zalety – samoprzylepne karteczki przyczepiają po jednej stronie tablicy.
7. Uczniowie podają skojarzenia do słowa: uzależnienie.
• brak opanowania, utrata kontroli nad sobą,
• nieopanowana chęć sięgnięcia po coś,
• choroba.
8. Od czego można się uzależnić? Np. od:
• alkoholu,
• tytoniu,
• narkotyków…..
9. Następnie proszę uczniów o zastanowienie się, jakie są przyczyny tych uzależnień.
• zabawa i rozrywka,
• nuda, brak innych, ciekawych zajęć,
• chęć ucieczki przed rzeczywistością i jej problemami,
• chęć poprawy nastroju,
• chęć naśladowania innych lub bycia akceptowanym w towarzystwie.
10. Wspólne obejrzenie frag. filmu „Charlie i fabryka czekolady”.
- Mike Teavee jak zahipnotyzowany gra na komputerze,
- w fabryce W. Wonki zostaje teleportowany do TV, kurcząc się do wielkości tabliczki czekolady.

11. Rozmowa na temat bohatera. Jak się zachowywał? Co się z nim działo? Jakie były jego relacje z rodziną?
12. Czy można uzależnić się od Internetu, komputera, telewizji?
Miniwykład dotyczący uzależnienia od Internetu, telewizji czy komputera. Przypominam, że jak każde uzależnienie, również uzależnienie od Internetu, TV, itp. niesie ze sobą bardzo poważne konsekwencje.
13. Następnie wspólnie metodą burzy mózgów uczniowie określają negatywne skutki uzależnienia od TV, komputera (Internetu). Wnioski zostają zapisane na drugiej stronie tablicy.
Np.:
• opuszczanie się w nauce,
• zaniedbywanie obowiązków domowych i szkolnych,
• wagarowanie-by mieć czas na oglądanie TV i siedzenie przed komputerem,
• popadanie w kłopoty z rodzicami i nauczycielami,
• zaniedbywanie życia towarzyskiego, brak czasu na spotkania z kolegami,
• utrata zainteresowania wcześniej lubianymi zajęciami, młody człowiek woli spędzić czas przez telewizorem, komputerem niż wyjść pojeździć na rowerze, pograć w piłkę,
• nic innego go nie interesuje,
• pogorszenie stosunków z rodziną, przyjaciółmi,
• problemy ze zdrowiem (np. zmęczenie, bóle kręgosłupa, problemy ze wzrokiem)
• może pojawić się zachowanie agresywne,
Uczniowie formułują wniosek, że dzisiaj można się uzależnić nie tylko od alkoholu, ale także od Internetu. Niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę.
14. Autorefleksja. Uczniowie odpowiadają na pytania testu. Zastanawiają się, jaką rolę spełnia komputer w ich życiu. (Ankieta jest anonimowa, wyniki są tylko dla informacji dzieci.) Częste udzielanie odpowiedzi TAK (więcej niż 3 razy) świadczy o ryzyku uzależnienia się od Internetu.
„Jak ważny jest komputer w moim życiu”
A. Czy zdarzyło się, że ktoś zwracał Ci uwagę na to, że zbyt długo siedzisz przy komputerze?
B. Czy będąc w szkole myślisz już o tym, żeby wejść do Internetu?
C. Czy nudzą Cię zajęcia niezwiązane z komputerem?
D. Czy zdarzyło Ci się, że chciałeś(łaś) tylko chwilę posiedzieć w Internecie, a zrobiły się z tego całe godziny?
E. Czy spóźniłeś się kiedyś do szkoły, bo zaspałeś po całonocnym siedzeniu przy komputerze?
F. Czy zdarzyło Ci się zrezygnować z jakiejś imprezy, wyjścia ze znajomymi, pogrania w piłkę, aby pozostać przy komputerze?
15. Praca w grupach. Uczniowie na szarym papierze (bądź brystolu) przygotowują plakaty ostrzegające przed uzależnieniem od komputera, Internetu czy telewizji. Proponują inne formy spędzania czasu. Prezentacja efektów pracy, umieszczenie plakatów uczniów na gazetce.
16. Dziękuję uczniom za wspólną pracę, zachęcam do podejmowania świadomych i trafnych decyzji związanych z oglądaniem TV, korzystaniem z komputera, Internetu.


Literatura:
J. Bąk, E. Wiewióra – Pyka, Bajkowe spotkania. Program zajęć wychowawczo –profilaktycznych dla uczniów szkoły podstawowej, Rubikon, Kraków, 2009.
E. Grzesiak, Edukacja medialna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 r.
www.katowice.eu/sznupek/gim/3G2.pdf

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5240


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.