Katalog Monika Okrutny, 2012-06-01 Kielce Język polski, Konspekty Scenariusz cyklu lekcji: „Dlaczego nie należy sięgać po narkotyki? – poznajemy historię Christiane F”.Cele: • uczeń potrafi uzasadnić swoje zdanie, • tworzy spójne i logiczne wypowiedzi poprawne pod względem stolicznym. • uczeń doskonali umiejętność formułowania wyczerpujących argumentów, • uczeń doskonali umiejętność pracy w grupie, • wzbogaca zasób słownictwa, • uczeń wie, że zażywanie nawet „lekkich” narkotyków prowadzi od uzależnienie, • uczeń potrafi nazwać cechy bohaterki utworu, • uczeń potrafi wskazać powody sięgania po narkotyki, • uczeń utrwala znajomość pojęć: synonim , antonim, • uczeń zna negatywne skutki zażywania narkotyków. Metody: pogadanka, heureza, burza mózgów. Formy pracy: praca w grupach, praca indywidualna, praca zbiorowa. Pomoce dydaktyczne: Fragmenty książki „My, dzieci z Dworca Zoo” (ksero), fragmenty filmu „My, dzieci z Dworca Zoo”, cytaty z książki (ksero), kartki z bloku A3, kredki, flamastry, „Słownik synonimów i antonimów” Liczba jednostek lekcyjnych:3 1.Czynności wstępne. 2.Nauczyciel prosi uczniów, aby podali tytuły utworów (zarówno filmów jak i książek), w których ukazany jest problem narkotyków wśród młodzieży). Propozycje uczniów zapisuje na tablicy. Przykładowe tytuły: :”Pamiętnik narkomanki” Barbary Rosiek, „Hera, moja miłość”, „Kometa”, „Lot Komety” Anna Onichimowska. 3.Nauczyciel informuje uczniów o tematyce lekcji. 4.Jeden z uczniów przedstawia referat dotyczący sytuacji w Polsce i na świecie w latach 70 i 80 (ze szczególnym uwzględnieniem subkultur młodzieżowych). 5.Przywołanie informacji o książce „My,dzieci z Dworca Zoo” – grupa uczniów przygotowała prezentację mulimedialna dotycząca utworu, która teraz pokazują (podkreślenie, że relacje zawarte w utworze są autentyczne, zwrócenie uwagi na formę - pamiętnik). 6.Zapisanie tematu lekcji. 7.Nauczyciel dzieli klasę na 6 czteroosobowych grup. Każda grupa dostaje ksero z fragmentami utworu, duże karki papieru, flamastry. Zadaniem każdej z grup jest wypisanie powodów sięgnięcia po narkotyki; grupy podkreślają te spośród motywów, które można przypisać Christiane. 8.Prezentacje wyników pracy grup. Przykładowe odpowiedz uczniów: Dlaczego młodzi ludzie sięgają po narkotyki? • z ciekawości, • chcą spróbować czegoś nowego, • boją się odrzucenia, • chcą poprawić sobie nastrój, • szukają ucieczki od problemów, • pragną dostosować się do swoich znajomych. 9.Każda z grup wypisuje cechy Christiane – dzieli je na wady i zalety. Po prezentacji wyników pracy grup i zapisaniu ich na tablicy, uczniowie dopisują do podanych cech antonimy (ćwiczenie słownikowe) – przywołanie pojęcie synonimu i antonimu. Uczniowie korzystają ze „Słowników synonimów i antonimów”. 10.Odczytanie przez kolejne grupy wyników pracy. 11.Uczniowie oglądają fragmenty filmu „My, dzieci z Dworca Zoo.” 12.Uczniowie, po obejrzeniu fragmentów ekranizacji utworu, zapisują indywidualnie w zeszytach, jakie konsekwencje dla Christiane miało zażywanie narkotyków. 13.Prezentacja wyników pracy uczniów. Przykładowe odpowiedzi: • osłabienie więzi z matką • brak szacunku do samej siebie • pogorszenie stanu zdrowia • nieumiejętność funkcjonowania bez narkotyków • podporządkowanie całego życia nałogowi 14.Nauczyciel losuje wśród grup cytaty będące wypowiedziami bohaterki utworu. Zadaniem każdej z grup jest rozwinięcie myśli zawartej w cytacie, zinterpretowanie jej. • Albo masz władzę nad innymi, albo Cię stłamszą. • Ja też rezygnowałam z własnego ja, żeby tylko uznali mnie za swoją. • Lepiej jest, jak się ma złe ideały niż żadne. • Nie znam nikogo, kto wpadłby w nałóg wbrew własnej woli. • Nigdy nie wpadłam na to, że właściwie nienawidzę samej siebie. • Prawdopodobnie tak bardzo kocham śmierć, że nie chcę przestać. • Żeby przestać, z czymś skończyć to najpierw trzeba wiedzieć po co. 15.Prezentacja wyników pracy grup. 16.Każdy uczeń redaguje list do Christiane, w którym próbuje przekonać ją, za pomocą odpowiednich argumentów. że nie powinna sięgać po narkotyki. 17.Odcztanie listów kilku chętnych uczniów. 18.Każda z grup przygotowuje krótką scenkę, w której pojawia się osoba namawiająca do wzięcia narkotyków i osoba, która odmawia. 19.Prezentacja scenek. 20.Dyskusja na temat asertywności. Zapisanie informacji o technikach odmawiania: - należy zdecydowanie powiedzieć: nie, -można zadać pytanie: Co złego jest w niebraniu? -powinno się przy tym patrzeć rozmówcy w oczy, -można całą sytuację obrócić w żart, alby rozładować ewentualne napięcie. 21.Podsumowanie cyklu lekcji – grupy tworzą plakaty, które mogłyby być elementem kampanii antynarkotykowej skierowanej do młodzieży. Wyświetleń: 1193
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |