Katalog

Monika Okrutny, 2012-06-01
Kielce

Język polski, Konspekty

Scenariusz cyklu lekcji: „Dlaczego nie należy sięgać po narkotyki? – poznajemy historię Christiane F”.

- n +

Cele:
• uczeń potrafi uzasadnić swoje zdanie,
• tworzy spójne i logiczne wypowiedzi poprawne pod względem stolicznym.
• uczeń doskonali umiejętność formułowania wyczerpujących argumentów,
• uczeń doskonali umiejętność pracy w grupie,
• wzbogaca zasób słownictwa,
• uczeń wie, że zażywanie nawet „lekkich” narkotyków prowadzi od uzależnienie,
• uczeń potrafi nazwać cechy bohaterki utworu,
• uczeń potrafi wskazać powody sięgania po narkotyki,
• uczeń utrwala znajomość pojęć: synonim , antonim,
• uczeń zna negatywne skutki zażywania narkotyków.



Metody: pogadanka, heureza, burza mózgów.
Formy pracy: praca w grupach, praca indywidualna, praca zbiorowa.

Pomoce dydaktyczne:
Fragmenty książki „My, dzieci z Dworca Zoo” (ksero), fragmenty filmu „My, dzieci z Dworca Zoo”, cytaty z książki (ksero), kartki z bloku A3, kredki, flamastry, „Słownik synonimów i antonimów”
Liczba jednostek lekcyjnych:3



1.Czynności wstępne.
2.Nauczyciel prosi uczniów, aby podali tytuły utworów (zarówno filmów jak i książek), w których ukazany jest problem narkotyków wśród młodzieży). Propozycje uczniów zapisuje na tablicy. Przykładowe tytuły: :”Pamiętnik narkomanki” Barbary Rosiek, „Hera, moja miłość”, „Kometa”, „Lot Komety” Anna Onichimowska.
3.Nauczyciel informuje uczniów o tematyce lekcji.
4.Jeden z uczniów przedstawia referat dotyczący sytuacji w Polsce i na świecie w latach 70 i 80 (ze szczególnym uwzględnieniem subkultur młodzieżowych).
5.Przywołanie informacji o książce „My,dzieci z Dworca Zoo” – grupa uczniów przygotowała prezentację mulimedialna dotycząca utworu, która teraz pokazują (podkreślenie, że relacje zawarte w utworze są autentyczne, zwrócenie uwagi na formę - pamiętnik).
6.Zapisanie tematu lekcji.
7.Nauczyciel dzieli klasę na 6 czteroosobowych grup. Każda grupa dostaje ksero z fragmentami utworu, duże karki papieru, flamastry. Zadaniem każdej z grup jest wypisanie powodów sięgnięcia po narkotyki; grupy podkreślają te spośród motywów, które można przypisać Christiane.
8.Prezentacje wyników pracy grup.

Przykładowe odpowiedz uczniów:
Dlaczego młodzi ludzie sięgają po narkotyki?
• z ciekawości,
• chcą spróbować czegoś nowego,
• boją się odrzucenia,
• chcą poprawić sobie nastrój,
• szukają ucieczki od problemów,
• pragną dostosować się do swoich znajomych.

9.Każda z grup wypisuje cechy Christiane – dzieli je na wady i zalety. Po prezentacji wyników pracy grup i zapisaniu ich na tablicy, uczniowie dopisują do podanych cech antonimy (ćwiczenie słownikowe) – przywołanie pojęcie synonimu i antonimu. Uczniowie korzystają ze „Słowników synonimów i antonimów”.

10.Odczytanie przez kolejne grupy wyników pracy.
11.Uczniowie oglądają fragmenty filmu „My, dzieci z Dworca Zoo.”
12.Uczniowie, po obejrzeniu fragmentów ekranizacji utworu, zapisują indywidualnie w zeszytach, jakie konsekwencje dla Christiane miało zażywanie narkotyków.
13.Prezentacja wyników pracy uczniów.
Przykładowe odpowiedzi:
• osłabienie więzi z matką
• brak szacunku do samej siebie
• pogorszenie stanu zdrowia
• nieumiejętność funkcjonowania bez narkotyków
• podporządkowanie całego życia nałogowi

14.Nauczyciel losuje wśród grup cytaty będące wypowiedziami bohaterki utworu. Zadaniem każdej z grup jest rozwinięcie myśli zawartej w cytacie, zinterpretowanie jej.
• Albo masz władzę nad innymi, albo Cię stłamszą.
• Ja też rezygnowałam z własnego ja, żeby tylko uznali mnie za swoją.
• Lepiej jest, jak się ma złe ideały niż żadne.
• Nie znam nikogo, kto wpadłby w nałóg wbrew własnej woli.
• Nigdy nie wpadłam na to, że właściwie nienawidzę samej siebie.
• Prawdopodobnie tak bardzo kocham śmierć, że nie chcę przestać.
• Żeby przestać, z czymś skończyć to najpierw trzeba wiedzieć po co.


15.Prezentacja wyników pracy grup.
16.Każdy uczeń redaguje list do Christiane, w którym próbuje przekonać ją, za pomocą odpowiednich argumentów. że nie powinna sięgać po narkotyki.
17.Odcztanie listów kilku chętnych uczniów.
18.Każda z grup przygotowuje krótką scenkę, w której pojawia się osoba namawiająca do wzięcia narkotyków i osoba, która odmawia.
19.Prezentacja scenek.
20.Dyskusja na temat asertywności. Zapisanie informacji o technikach odmawiania:
- należy zdecydowanie powiedzieć: nie,
-można zadać pytanie: Co złego jest w niebraniu?
-powinno się przy tym patrzeć rozmówcy w oczy,
-można całą sytuację obrócić w żart, alby rozładować ewentualne napięcie.
21.Podsumowanie cyklu lekcji – grupy tworzą plakaty, które mogłyby być elementem kampanii antynarkotykowej skierowanej do młodzieży.


Wyświetleń: 1193


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.