Katalog Iwona Zielonka-Adamczyk, 2012-05-31 Rabka-Zdrój Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowegoPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż: Nazwa i adres szkoły: Opiekun stażu: Terminarz: Data rozpoczęcia stażu: 1.09.2009 r. Planowany termin zakończenia stażu: 31. 05. 2012 r. Cel główny: Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego Rodzaj działań i przedsięwzięć wynikających z wymagań rozporządzenia MEN z dnia 1 grudnia 2004r. § 7 ust.1 pkt.1 Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego. 1. Udział w pracach Rady Pedagogicznej, współpraca z gronem pedagogicznym 2. Udział w pracach komisji ds. analizy matur 3. Organizacja imprez szkolnych np. Dzień Szkoły bez Przemocy, Dzień Patrona Szkoły itp. 4. Sprawowanie opieki nad uczniami podczas wycieczek, imprez i wyjść pozaszkolnych. 5. Organizowanie udziału uczniów w akcjach profilaktycznych (Szkoła Bez Przemocy, Drugie Życie, Wybierz Życie –Pierwszy Krok itp.) 6. Przygotowanie materiałów i prezentacji multimedialnych dla wychowawców z zakresu profilaktyki 7. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju, gromadzenie dokumentów, świadectw, zaświadczeń, wniosków § 7 ust.1 pkt.2 Pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego. 1. Poszerzenie wiedzy i umiejętności poprzez aktywny udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu. 2. Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego-radach szkoleniowych 3. Udział w różnego rodzaju pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego podnoszących kompetencje, nadających kwalifikacje, doskonalących wiedzę i umiejętności (konferencje szkoleniowe, warsztaty metodyczne) 4. Prowadzenie dokumentacji przyswojonych pozycji z zakresy dydaktyki i metodyki 5. Tworzenie własnego warsztatu pracy: budowanie bazy materiałów dydaktycznych, testów, czasopism, prezentacji multimedialnych itp. § 7 ust.1 pkt.3 Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż. 1. Analiza dokumentacji: • Rozporządzenie MEN z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. • Karta Nauczyciela. • Rozporządzenie MEN z 7 września 2004 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. • Ustawa o systemie oświaty. • Zapoznanie się z publikacjami interpretującymi zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego (materiały Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, publikacje w prasie oświatowej, Internet). 2. Aktualizacja wiedzy na temat obowiązującego prawa oświatowego. § 7 ust.2 pkt.1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach. 1. Poznanie procedury awansu zawodowego 2. Współpraca z opiekunem stażu: • Zawarcie kontraktu i omówienie zasad współpracy. • Przygotowanie planu rozwoju zawodowego. • Ustalenie terminów spotkań z opiekunem. • Hospitacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli. • Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu – konsultacja, analiza. • Planowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej, profilaktycznej i dydaktycznej pedagoga szkolnego 3. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej. • Stosowanie aktywnych metod nauczania. • Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego i wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności w podnoszeniu jakości pracy szkoły, • Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej • Wymiana doświadczeń z opiekunem stażu i nauczycielami. • Opracowanie pomocy dydaktycznych – ankiety, testy, gazetki • Dobieranie różnorodnych metod i narzędzi w procesie sprawdzania i oceniania. 4. Publikowanie własnych prac. • Opublikowanie planu rozwoju zawodowego na stronie www. • Publikacja wybranych scenariuszy lekcji. 5. Prowadzenie dokumentacji szkolnej, dzienniki lekcyjne, dzienniki pozalekcyjne. 6. Sporządzenie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. § 7 ust.2 pkt.2 umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. 1. Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków (ankiety, rozmowy indywidualne, rozmowy z wychowawcami oraz rodzicami uczniów) 2. Organizowanie spotkań z rodzicami uczniów mających kłopoty z nauką i zachowaniem 3. Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych wśród dzieci i młodzieży, niwelowanie zachowań agresywnych 4. Pomoc uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji rodzinnej, otoczenie opieką uczniów potrzebujących pomocy 5. Pomoc uczniom mającym trudności w nauce w kontaktach z rówieśnikami i środowiskiem. 6. Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów związanych z nauką i zachowaniem ich dzieci 7. Rozmowy z uczniami o ich oczekiwaniach wobec szkoły, nauczycieli, formach pomocy w nauce, rozwijaniu swoich zainteresowań, problemach 8. Współpraca z wychowawcami klas w celu niwelowania negatywnych i patologicznych zachowań uczniów 9. Wdrażanie zadań Programu Profilaktyki 10. Współpraca z Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna 11. Podejmowanie działań naprawczych i korygujących. 12. Pomoc uczniom w uzyskiwaniu stypendiów § 7 ust.2 pkt.3 umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. 1. Stosowanie technologii komputerowej w opracowywaniu dokumentacji, narzędzi badawczych i przygotowaniu pomocy dydaktycznych do pracy z uczniami. 2. Wykorzystanie Internetu jako źródła informacji 3. Przygotowanie scenariuszy lekcji, przy użyciu komputera i Internetu. 4. Korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, projekcji multimedialnych 5. Przygotowanie lekcji w postaci prezentacji multimedialnych programu Power Point 6. Wykorzystanie technologii informatycznej: przesyłanie prac i dokumentów drogą internetową, udział w życiu portali edukacyjnych 7. Opublikowanie w Internecie planu rozwoju zawodowego oraz wybranych scenariuszy zajęć. § 7 ust.2 pkt.4 umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień w zakresie oświaty realizowanych zadań przez nauczyciela. 1. Aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki. 2. Korzystanie ze zbiorów biblioteki szkolnej i pedagogicznej (nowości książkowe, czasopisma). 3. Aktywna praca nad samokształcenie 4. Współpraca z dyrekcją szkoły, gronem pedagogicznym, zespołem wychowawczym w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno – wychowawczych m. 5. Pedagogizacja rodziców – dostarczanie rodzicom wiadomości o celach, zadaniach, środkach procesu wychowania zachodzącego w rodzinie, szkole, ze szczególnym położeniem nacisku na uzupełnienie ich wiedzy o wychowaniu ich dzieci w rodzinie. § 7 ust.2 pkt.5 umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. 1. Udzielanie pomocy rodzicom w kierowaniu do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. 2. Analiza przepisów prawa oświatowego. 3. Współorganizowanie wycieczek klasowych. 4. Udział w pracach komisji ds. analizy matur mgr Iwona Zielonka-Adamczyk ………………………………………... ……………………………………… podpis nauczyciela stażysty podpis opiekuna stażu Zatwierdzam do realizacji: …………………………………………………..…………….. data i podpis Dyrektora Wyświetleń: 726
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |