Katalog

Joanna Synoradzka, 2012-05-30
Częstochowa

Język angielski, Wymagania

Przedmiotowy system oceniania z języka angielskiego w gimnazjum

- n +

Przedmiotowy System Oceniania z Języka Angielskiego
w Gimnazjum …………………………………

I.

1. Przedmiotowy system oceniania został skonstruowany w oparciu o następujące dokumenty:
a.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
b.Wewnątrzszkolny Systemem Oceniania(WSO) Gimnazjum .....
c.Nową Podstawę Programową kształcenia ogólnego w gimnazjum (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół).
d.Program nauczania języka angielskiego w gimnazjum wydawnictwa Pearson Longman (Nowa Podstawa Programowa: poziom III.1 – na podbudowie wymagań dla II etapu edukacyjnego)
2. Celem przedmiotowego systemu oceniania jest jasne określenie zasad, którymi będzie się kierował nauczyciel języka angielskiego przy wystawianiu ocen.
3. Niniejszy dokument stanowi załącznik do WSO Gimnazjum ...

II.

1. Na początku roku szkolnego uczniowie zostaną poinformowani przez nauczyciela o zakresie wiadomości i umiejętności, które mają opanować w danym roku szkolnym oraz o wymaganiach nauczyciela i sposobie oceniania z języka angielskiego.
2. Uczeń oceniany jest z wiadomości i umiejętności objętych programem nauczania, a na ocenę celującą również z treści wykraczających poza program.

III.

Uczniowie za swą pracę bieżącą otrzymują oceny cząstkowe w skali 1 – 6.

ocena rozkład procentowy

celująca 100% (+ ćwiczenie dodatkowe)
bardzo dobra 99% - 90%
dobra 89% - 70%
dostateczna 69% - 50%
dopuszczająca 49% - 30%
niedostateczna 29% - 0%

IV.

1. Uczeń otrzymuje oceny z:
a.kartkówek z bieżącego materiału gramatycznego lub leksykalnego – przynajmniej 2 oceny w półroczu
b.sprawdzianów – przynajmniej 3 oceny w półroczu
c.prac domowych – przynajmniej 1 ocena w półroczu
d.innych form sprawdzania wiedzy i umiejętności dotyczących opanowania czterech umiejętności językowych (mówienia, pisania, rozumienia ze słuchu i czytania ze zrozumieniem) – przynajmniej 1 ocena w półroczu
e.aktywności – ilość ocen uzależniona od ilości plusów i/lub minusów uzbieranych przez ucznia w półroczu
f.prac dodatkowych (nieobowiązkowych)

2. Kartkówki z bieżącego materiału gramatycznego lub leksykalnego obejmują treść trzech ostatnich lekcji. Nie muszą być one zapowiedziane i nie przewiduje się ich poprawy.
3. Sprawdziany są obowiązkowe, obejmują jeden dział lub większą partię materiału i zawierają dodatkowe zadanie na ocenę celującą.
a. O dokładnym terminie i zakresie materiału objętego sprawdzianem uczniowie zostaną poinformowani z tygodniowym wyprzedzeniem, jednocześnie zostanie on wpisany do dziennika lekcyjnego.
b. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać sprawdzianu z całą klasą, ma obowiązek zaliczenia go na najbliższej lekcji. Po dłuższej nieobecności spowodowanej chorobą, uczeń pisze sprawdzian w terminie dwóch tygodni od momentu powrotu do szkoły.
c. Jeżeli uczeń otrzymał ocenę niedostateczną, może ją poprawić w formie pisemnej w terminie dwóch tygodni od momentu otrzymania wyników. Ocena otrzymana z poprawy zostanie wpisana obok oceny pierwszej. Uwzględnia się średnią obu ocen. Uczeń może poprawiać daną ocenę tylko raz.
d. Jeżeli uczeń otrzymał ze sprawdzianu ocenę inną niż niedostateczna, lecz nie satysfakcjonującą go, to ma możliwość ewentualnej poprawy ustnej w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
4. Prace domowe są zadawane do wykonania w ćwiczeniach lub zeszycie przedmiotowym. Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną z pracy domowej wykonując zaległą i następną pracę domową na kolejną lekcję.
5. Inne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności dotyczących opanowania czterech umiejętności językowych (mówienia, pisania, rozumienia ze słuchu i czytania ze zrozumieniem są dokonywane w formie ustnej (np. odgrywanie dialogów, scenek) lub pisemnej (np. wypracowanie na dany temat, zadania związane z tekstem czytanym lub słuchanym). Uczeń ma możliwość poprawy oceny wykonując kolejne zadanie.
6. Za aktywność lub brak pracy na lekcji uczeń otrzymuje plusy lub minusy, które zostają następnie zamieniane na oceny. Za uzbieranych pięć plusów uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, a za pięć minusów ocenę niedostateczną. Uczeń może otrzymać także minus za brak pracy domowej lub nieznajomość słownictwa z trzech ostatnich lekcji. Ocenę niedostateczną z uzbieranych minusów, uczeń może poprawić zdobywając ocenę z plusów.
7. Prace dodatkowe, które są nieobowiązkowe, obejmują projekty, referaty, dodatkowe prace domowe i inne. Ocena tych prac zależy od jakości ich wykonania, a także od poziomu zaangażowania ucznia.

V.

1. Nauczyciel jest zobowiązany do zapoznania się z opinią Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dotyczącą dysfunkcji ucznia i obniżenia wobec niego wymagań stosownie do zaleceń, a także zindywidualizowania wymagań edukacyjnych i kryteriów oceniania w stosunku do danego ucznia.
2. Uczniowie posiadający opinię stwierdzającą dysleksję rozwojową nie mają obniżanych ocen za typowe dla dyslektyków błędy w pisowni wyrazów.

VI.

Uczeń jest zobowiązany do prowadzenia zeszytu przedmiotowego w estetycznej formie i udostępnienia go nauczycielowi do wglądu.

VII.

1. Uczeń ma prawo wglądu do swoich prac pisemnych: kartkówek, sprawdzianów i innych.
2. Nauczyciel jest zobowiązany ocenić i udostępnić uczniom prace pisemne w ciągu dwóch tygodni.
3. Sprawdzone i ocenione prace nauczyciel przechowuje przez okres całego roku szkolnego i pozostają one do wglądu uczniów i rodziców.

VIII.

1. Uczeń jest zobowiązany do systematycznej nauki i przygotowania do lekcji.
2. Uczeń ma możliwość być nieprzygotowanym do zajęć jeden raz w ciągu półrocza. W wyjątkowych przypadkach, posiadając pisemne wyjaśnienie rodzica, uczeń także może zgłosić nieprzygotowanie do zajęć lekcyjnych.
3. Uczeń zgłasza nauczycielowi nieprzygotowanie na początku zajęć, po sprawdzeniu listy obecności.
4. Przez nieprzygotowanie do lekcji rozumie się: brak pracy domowej, nieznajomość materiału z trzech ostatnich lekcji oraz brak zeszytu przedmiotowego, zeszytu ćwiczeń i podręcznika.
5. Możliwość zgłoszenia nieprzygotowania nie stosuje się w odniesieniu do zapowiedzianych wcześniej sprawdzianów i kartkówek oraz miesięcznego okresu poprzedzającego klasyfikację śródroczną i roczną.

IX.

1. Ocena śródroczna i roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
2. Obowiązuje hierarchia ważności ocen, według której największą wagę mają stopnie ze sprawdzianów, następnie kartkówek z bieżącego materiału oraz praktycznych umiejętności językowych (mówienia, pisania, rozumienia ze słuchu i czytania ze zrozumieniem). Mniejszą wartość mają oceny z prac domowych, prac dodatkowych i aktywności.
3. Przy ustalaniu oceny śródrocznej i rocznej nauczyciel uwzględnia także systematyczność pracy oraz możliwości intelektualne ucznia.
4. Ocena na pierwsze półrocze jest brana pod uwagę przy wystawianiu oceny rocznej.
5. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej na koniec pierwszego półrocza, uczeń zobowiązany jest poprawić niezaliczony materiał w terminie 4 tygodni od momentu powrotu do szkoły po feriach.
6. Ocena roczna nie jest średnią powstałą z ocen na pierwsze i drugie półrocze.

X.

1. Przynajmniej na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciel informuje ucznia o przewidywanej ocenie śródrocznej lub rocznej.
2. Nauczyciel informuje wychowawcę, a ten rodziców o przewidywanej ocenie niedostatecznej na miesiąc przed końcem półrocza lub roku szkolnego.
3. Podstawowym warunkiem uzyskania oceny wyższej niż przewidywana jest systematyczne poprawianie ocen bieżących w ciągu 2 tygodni od ich otrzymania.
4. Każdy uczeń ma prawo do dodatkowych ocen cząstkowych za wykonane prace nadobowiązkowe (projekty, referaty, inne), które mogą wpłynąć na podwyższenie oceny śródrocznej lub rocznej.
5. Na podwyższenie oceny wpływają sukcesy osiągnięte przez ucznia w przedmiotowym konkursie z języka angielskiego oraz językowych konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
6. Jeżeli uczeń nie zgadza się z oceną śródroczną lub roczną proponowaną przez nauczyciela, ma prawo do zdawania egzaminu sprawdzającego jego wiadomości i umiejętności.

XI.

1. Uczeń ma prawo odwołać się od oceny śródrocznej lub rocznej do Dyrektora Szkoły w przypadku naruszenia zasad proceduralnych PSO zgodnego z WSO Gimnazjum .....
2. Wszystkie sprawy sporne, nie ujęte w PSO, rozstrzygane będą zgodnie z WSO oraz rozporządzeniami MEN.


opracowała:

………………………
Wyświetleń: 1468


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.