Katalog

Magdalena Chodak, 2012-05-30
Dąbrowa Górnicza

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Jakie zwierzęta spotykamy na wiejskim podwórku?

- n +

Scenariusz zajęć




Grupa: 5,6- latki
Data: 26.03.2012
Temat tygodnia: Nowinki z wiejskiego podwórka
Temat dnia: Jakie zwierzęta spotykamy na wiejskim podwórku?
Prowadzący: Magdalena Chodak

Obszary edukacyjne: 1,2,3,4,5,6,7,8,13,14.

Cele ogólne:
• Zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na wiejskim podwórku,
• Utrwalanie nazw kolorów.


Cele operacyjne:
Dziecko potrafi:
• Rozpoznawać i nazywać zwierzęta z wiejskiego podwórka,
• Rozróżniać i nazywać kolory,
• Opisać wygląd wybranych zwierząt hodowanych na wsi
• Odszukać wśród innych wyrazów wyraz kura i podkreślić go,
• Starannie rysować i kolorować,
• Sprawnie wykonywać ćwiczenia gimnastyczne,
• Wyjaśnić pojęcia: zwierzęta domowe, zwierzęta egzotyczne,
• Słuchać uważnie opowiadania,
• Wypowiedzieć się spójnie i logicznie na temat wysłuchanego opowiadania,
• Chętnie uczestniczyć w grach i zabawach podczas zajęć,
• Wymyślić rymowankę, w której występują kolory: żółty i zielony,
• Słuchać poleceń nauczyciela,
• Zachowywać bezpieczeństwo podczas zajęć i zabaw w sali.


Metody:
Słowna – polecenia, objaśnienia do ćwiczeń, opowiadanie nauczyciela, rozmowa kierowana, omówienie wykonanych zadań.
Czynna – zadań stawianych przez nauczyciela.
Oglądowa – ilustracje zwierząt hodowanych na wsi.

Formy:
Indywidualna
Zespołowa

Środki dydaktyczne:
Ilustracje zwierząt hodowanych na wsi, karta pracy, kredki, ilustracje zwierząt domowych i egzotycznych, tekst opowiadania, ilustracje do opowiadania, papierowe kółka, tekst wiersza, piłka, paski bibuły, nagranie muzyki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I.

1. Oglądanie w małych zespołach obrazków przedstawiających zwierzęta hodowane na wsi, nazywanie ich, zachęcanie do swobodnych wypowiedzi na temat ich wyglądu, miejsc w jakich można je spotkać.

2. Słuchanie nazw. Klaskanie po usłyszeniu słowa kura, odszukiwanie go wśród innych wyrazów i podkreślenie. Rysowanie wybranych zwierząt z wiejskiego podwórka – karta pracy.

3. Zestaw ćwiczeń porannych – przewodnik s.111.

II.

4. Wyjaśnienie przez dzieci pojęć: zwierzęta domowe, zwierzęta egzotyczne; określanie, gdzie można spotkać takie zwierzęta. Losowanie obrazków, nazywanie przedstawionych na nich zwierząt; umieszczanie ich pod obrazkiem przedstawiającym wiejskie podwórko.

5. Wysłuchanie opowiadania B. Michalec Bardzo ciekawa wyprawa na wieś.
Nauczyciel odsłania ilustracje oraz przypięte pod nimi obrazki. Czyta tekst, w odpowiednich miejscach wskazuje obrazek, a dzieci wypowiadają jego nazwę.

- Wypowiedzi dzieci na temat zwierząt występujących w utworze i wykonywanych przez nie czynności.
- Wyjaśnienie niezrozumiałych słów i zwrotów. Zwrócenie uwagi na humor zawarty w tekście.

6. Kolorowanie rysunku przedstawiającego wiejskie podwórko – karta pracy.

7. Spacer – obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną.

8. Zabawa orientacyjno – porządkowa Kurki i kogut.
Dzieci – kurki spacerują po sali, naśladując zbieranie ziarenek. Wybrane dziecko – kogut chodzi między nimi i co pewien czas głośno pieje: - Kukuryku! i macha skrzydłami. Kurki, wołając: - Ko, ko, ko… jak najszybciej przybiegają go koguta. Kiedy kogut zaczyna spacerować, kurki rozchodzą się w różnych kierunkach. Podczas powtórzeń zabawy następuje zmiana dziecka występującego w roli koguta.

9. Zabawa Zielone czy żółte?
Nauczyciel rozdaje każdemu dziecku dwa papierowe koła: żółte i zielone. Umawia się z dziećmi, że będą je podnosiły do góry wtedy, kiedy usłyszą w wierszu H. Bechlerowej Kaczuszki nazwy tych kolorów.

Zielona woda, - Gdzie moje małe
zielona, kaczuszki?
żółte kaczeńce przy brzegu. Może nie ujrzę
Żółte kaczuszki ich więcej?
po ścieżce Tak żółto, żółto
idą do wody wokoło.
gęsiego.
W żółtych kaczeńcach nurkuje Same kaczeńce, kaczeńce!
żółtych kaczątek Plusnęło w wodzie
gromadka. zielonej.
Ach, jak się martwi, - Nie martw się
jak gdacze kurko Czubatko,
na brzegu kurka wyszły z kaczeńców
Czubatka! kaczuszki
wesołą, żółtą gromadką.

- Rozmowa na temat wiersza – udzielanie odpowiedzi na pytanie: Co było w wierszu zielone, a co – żółte?

10. Zabawa Skojarzenia.
Dzieci stoją w kole. Nauczyciel rzuca do nich kolejno piłkę, mówiąc: - Żółte jak… lub Zielone jak… Dzieci łapią piłkę, odrzucają ją do nauczyciela, podając zakończenie zdania, np. Zielone jak… trawa. Żółte jak… słońce. Starają się nie powtarzać tego, co powiedziały inne dzieci.


11. Wymyślanie przez dzieci rymowanek, w których występują kolory zielony i żółty lub inne, np. Żółte kurczaczki to miłe zwierzaczki. Po zielonej trawie spacerują pawie. Na żółte kwiatuszki przylatują muszki. Na jabłoni wiosną zielone listki rosną.

12. Zabawa Taniec kolorów.
Nauczyciel dzieli dzieci na dwie grupy. Jedna grupa otrzymuje paski bibuły w kolorze żółtym, a druga – w zielonym. Dzieci tańczą, poruszając paskami w dowolny sposób, wczuwając się w muzykę. Podczas przerwy w muzyce układają dowolny obrazek z pasków w danym kolorze po przeciwnych stronach sali. Podczas powtórzenia zabawy układają jeden wspólny obrazek z pomieszanych kolorów.

Wyświetleń: 6309


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.