Własności figur płaskich
Temat:
|
Własności figur płaskich.
|
Poziom nauczania:
|
Własności figur płaskich.
|
Czas:
|
45 minut.
|
Cele:
|
uczeń:
- czyta ze zrozumieniem instrukcję,
- odpowiada na proste pytania związane z przeczytanym tekstem,
- podaje własności figur płaskich: kwadratu, trójkąta, trapezu, równoległoboku,
- układa figury o podanych własnościach.
|
Środki dydaktyczne:
|
tablica, czyste kartki, plansze, magnesy, kartki z instrukcją i pytaniami.
|
Metody pracy:
|
metoda 66, rozwiązywanie problemów, dywanik pomysłów.
|
Formy:
|
praca z całą klasą, indywidualna i w parach.
|
Przebieg lekcji
1. Przypomnienie pojęć: oś symetrii, środek symetrii, kąty wewnętrzne wielokąta, przyprostokątne, przeciwprostokątna.
2. Uczniowie rysują w zeszytach i na tablicy tabelkę:
nazwa figury
|
boki
|
kąty
|
osie symetrii
|
środek symetrii
|
przekątne
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Uczniowie otrzymują instrukcję i po każdym kroku wypełniają tabelkę odpowiadając
na pytania:
- Jaką figury otrzymałeś?
- Co możesz powiedzieć o bokach tej figury?
- Co możesz powiedzieć o kątach tej figury?
- Czy figura ma osie symetrii, jeśli tak, to ile?
- Czy figura ma środek symetrii?
- Jakie własności mają przekątne figury?
4. Instrukcja:
- krok: zegnij kartkę papieru tak, aby otrzymać model kwadratu (resztę odciąć),
- krok: zegnij kwadrat wzdłuż drugiej przekątnej, a następnie przetnij go wzdłuż tej linii,
- krok: jeden z otrzymanych trójkątów przetnij wzdłuż pierwszego zgięcia,
- krok: zegnij narożnik dużego trójkąta tak, aby wierzchołek nałożył się na środek przeciwprostokątnej i przetnij wzdłuż załamania,
- krok: musisz przepołowić krótszą przekątną wycinając kwadrat,
- krok: zegnij model trapezu prostokątnego tak, aby wierzchołek kąta prostego pokrył się z wierzchołkiem kąta rozwartego i wykonaj cięcie wzdłuż zgięcia
5. Uczeń wcześniej wyznaczony przekazuje wiadomości o tangramie.
6. Uczniowie odtwarzają pocięty kwadrat.
7. Z elementów tangramu uczniowie w parach budują różne figury, przy pomocy
magnesów prezentują je na tablicy i omawiają niektóre ich własności...
Praca domowa
Z elementów kwadratu zbuduj figurę mającą jedną lub dwie osie symetrii i naklej ją na kolorowy papier.
(instrukcję otrzymują uczniowie do domu)
Opracowanie: Irena Zając