Katalog Justyna Bralewska, 2012-05-28 Troszyn Zawodowe, Konspekty Konspekt lekcji - "Zdolność podstojowa tłuszczu mleka."Justyna Bralewska Konspekt lekcji przetwórstwa mleka w klasie III Technikum Technologii Żywności 1.Dział: Operacje rozdzielania, rozdrabniania i normalizacji tłuszczu w mleka 2.Temat lekcji:Zdolność podstojowa tłuszczu mleka. 3.Cele operacyjne: a) w zakresie wiadomości(uczeń potrafi): -definiować pojęcia: zdolność podstojowa tłuszczu, sedymentacja, homogenizacja - wyjaśniać istotę podstawania tłuszczu mleka - wymieniać metody rozdzielania tłuszczu mleka(sedymentacja, filtrowanie i wirowanie) -wymieniać zastosowanie zdolności postojowej tłuszczu mlecznego w przetwórstwie mlecznym -omawiać niekorzystny wpływ podstawania tłuszczu na jakość przetworów mlecznych b) w zakresie umiejętności(uczeń potrafi): - wyjaśniać dlaczego zdolność popdstojowa nie jest wykorzystywana jako metoda rozdzielania tłuszczu mleka od plazmy w skali przemysłowej -wskazywać sposoby zapobiegania podstawania tłuszczu mleka w przetwórstwie mleczarskim -wyjaśniać od czego zależy szybkość podstawania tłuszczu 4.Cele nieoperacyjne - uczeń pracuje na lekcji zgodnie z zasadami bhp 5.Metody nauczania - słowna - pokaz 6.Środki dydaktyczne - karta pracy ucznia - foliogramy - zlewka, mleko 7.Przebieg lekcji • Część wprowadzająca - przywitanie się z uczniami, sprawdzenie listy obecności oraz sformułowanie tematu lekcji - uczeń przypomina budowę tłuszczu mleka oraz jego formę występowania w mleku - nauczyciel podsumowuje wypowiedź uczniów wykorzystując foliogram 1 • Część właściwa - nauczyciel omawia na przykładzie mleka w zlewce zdolnośc tłuszczu do zbierania się na powierzchni mleka - nauczyciel wprowadza pojęcie zdolność podstojowa tłuszczu oraz wyjaśnia istotę tej operacji (foliogram 2) - uczniowie zapisują co to jest zdolność podstojowa tłuszczu i na czym polega - nauczyciel omawia proces podstawania tłuszczu jako jedną z metod rozdzielania tłuszczu mleka od plazmy tj. sedymentację (foliogram 3) - uczniowie zapisują do zeszytu - nauczyciel wymienia zastosowanie tej metody w przemyśle mleczarskim oraz w gospodarstwie domowym - nauczyciel wskazuje niekorzystny wpływ podstawania tłuszczu na jakośc przetworów mlecznych np. mleko spożywcze, jogurt, kefir, mleko zagęszczone. - nauczyciel omawia operację homogenizacji jako metodę zapobiegajaca podstawaniu tłuszczu w przetworach mlecznych. - uczniowie porównują zdolność podstojową tłuszczu mleka surowego i spożywczego homogenizowanego(foliogram 4) - uczniowie zapisują do zeszytu definicję homogenizacji oraz cel jej stosowania • Część podsumowująca( podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy) - nauczyciel podsumowuje treści nauczania metodą pytań kontrolując poprawność wypowiedzi uczniów - nauczyciel rozdaje karty pracy na których znajdują się treści nauczania - uczniowie rozwiązują karty pracy - nauczyciel wybiera 3 chętnych uczniów którzy odczytują poprawnie rozwiązane karty prac - nauczyciel podaje i objaśnia pracę domową Praca domowa Wykonaj doświadczenie i wyciągnij wnioski. Nalej do 2 słoików surowego mleka. Jeden postaw na 24 godziny w lodówce, drugi natomiast na parapecie w pokoju. Obserwuj prędkość zbierania się śmietanki obu słoikach. Następnie porównaj zdolność podstojową tłuszczu mleka przechowywanego w warunkach chłodniczych i w temperaturze pokojowej. Wyświetleń: 1146
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |