Katalog Justyna Bralewska, 2012-05-28 Troszyn Zawodowe, Konspekty Konspekt lekcji - "Wpływ temperatury pasteryzacji na cechy fizykochemiczne mleka.."Justyna Bralewska Konspekt lekcji przetwórstwa mleka w klasie III Technikum Technologii Żywności 1. Dział: Operacje termicznej obróbki mleka i jego przetworów. 2. Temat lekcji: Wpływ temperatury pasteryzacji na cechy fizykochemiczne mleka.. 3. Cele operacyjne: a) w zakresie wiadomości(uczeń potrafi): -wymieniać czynniki wpływające na stopień zmian cech fizykochemicznych mleka(A) - określać wpływ pasteryzacji na cechy fizykochemiczne mleka(B) b) w zakresie umiejętności(uczeń potrafi): -analizować zmiany zachodzące w mleku w wyniku pasteryzacji(D) -oceniać wpływ pasteryzacji na cechy organoleptyczne, wartość odżywczą i trwałość mleka(C) -dobierać parametry termicznej obróbki mleka i przetworów mleczarskich w celu zminimalizowania cech fizykochemicznych mleka(D) -wyjaśniać od czego zależy stopień zmian cech fizykochemicznych mleka w wyniku pasteryzacji( C ) 4. Cele nieoperacyjne - uczeń pracuje na lekcji zgodnie z zasadami bhp -uczeń kształtuje umiejętność pracy w grupie 5. Metody nauczania - słowna - praktyczna - praca w grupach 6. Środki dydaktyczne - karta pracy ucznia(tabela) - foliogramy 1, 2, 3 - karty z tekstem opisującym wpływ pasteryzacji na składniki mleka 7. Przebieg lekcji • Część wprowadzająca - przywitanie się z uczniami, sprawdzenie listy obecności - uczeń przypomina definicję pasteryzacji, cel, metody - nauczyciel podsumowuje wypowiedź uczniów wykorzystując foliogram 1 • Część właściwa - nauczyciel wyjaśnia uczniom, że pasteryzacja oprócz zwiększania trwałości mleka i przetworów mleczarskich wpływa również na zmiany cech fizykochemicznych mleka -nauczyciel formułuje temat i zapisuje na tablicy -nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup i wyjaśnia w jaki sposób będą pracowali na lekcji: Każda grupa otrzymuje kartkę z opisem wpływu pasteryzacji na poszczególne cechy mleka. Zadaniem grupy jest ocenienie czy dana cecha: 1.ulega zmianie 2.na czym polega zmiana 3.skutki powstałej zmiany Gr I – białka Gr II – laktoza Gr III – tłuszcz Gr. IV – sole mineralne Gr. V – enzymy i witaminy -uczniowie pracując w grupach wykonują polecone im zadania -przedstawiciele poszczególnych grup wymieniają się wiadomościami i wspólnie z pomocą nauczyciela uzupełniają tabelę -nauczyciel podsumowując tabelę i wyjaśnia zmiany składników mleka pod wpływem pasteryzacji oraz ich wpływ na przydatność technologiczną mleka i wartość odżywczą(foliogram 2) -nauczyciel wyjaśnia od czego zależy stopień zmian w mleku i w jaki sposób je można zminimalizować(foliogram 3) • Część podsumowująca( podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy) - nauczyciel podsumowuje treści nauczania metodą pytań kontrolując poprawność wypowiedzi uczniów - nauczyciel podaje i objaśnia pracę domową Praca domowa Korzystając z Internetu opisz zastosowanie pasteryzacji w przetwórstwie mleczarskim do produkcji nowoczesnych produktów o dużej trwałości. Wyświetleń: 1142
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |