Katalog Dorota Wątroba Różne, Artykuły Dysleksja rozwojowaDysleksja rozwojowaZnajomość istoty i przyczyn różnego rodzaju niepowodzeń szkolnych dziecka, z jakimi może spotkać się nauczyciel, jest naszym obowiązkiem wynikającym z zapisów Konwencji, Ustawy o systemie Oświaty, Zarządzeń oraz Rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej. Dlatego, aby mówić o pełnej realizacji prawa dziecka do nauki nauczyciel musi wiedzieć między innymi, na czym polegają specyficzne trudności w uczeniu się. Pojęcie to pojawiło się w 1896 roku, gdy angielski okulista Morgan opublikował opis przypadku 14-letniego chłopca, który nie mógł nabyć umiejętności czytania pomimo prawidłowego rozwoju intelektualnego, niezaburzonych zmysłów - wzroku i słuchu. Problemy te scharakteryzował: „Słowo pisane lub drukowane zdawało się zupełnie nie docierać do świadomości chłopca, dopiero przeczytane na głos nabierało dla niego znaczenia.” Z czasem na oznaczenie specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu zaczęto używać terminu „dysleksja rozwojowa”. Termin ten wskazuje na fakt wczesnych uwarunkowań tych trudności, trwających od urodzenia, a nie nabytych w późniejszym okresie życia. Specyficzne trudności w nauce tym różnią się od ogólnych trudności w uczeniu się, że są one wybiórcze (w innych dziedzinach jednostka osiąga przeciętne i ponadprzeciętne rezultaty) i ograniczone do nabywania umiejętności szkolnych. W literaturze światowej spotykamy różne definicje dysleksji rozwojowej.
II grupa definicji - definicje „psychologiczne” - określają etiologię i patomechanizm trudności w czytaniu i pisaniu (np. zaburzenia funkcji percepcyjno - motorycznych uwarunkowane mikrouszkodzeniem centralnego układu nerwowego. Najnowsza definicja dysleksji wg International Dyslexia Association (1994):
„Dysleksja jest jednym z wielu różnych Przyjmuje się, że dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym, u których współwystępują zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych, zaangażowanych w proces nabywania tych umiejętności. Zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych bywają określane jako:
Zaburzenia te mogą dotyczyć:
Dysfunkcje w zakresie percepcji czy motoryki należy zawsze odnieść do poziomu sprawności intelektualnej i wieku dziecka. Wyróżnia się następujące typy dysleksji:
Zakłócenia funkcji percepcyjno-motorycznych i ich integracji wywołują specyficzne kłopoty w opanowaniu umiejętności czytania i pisania. Dla wskazania rodzaju poszczególnych trudności przyjmuje się następujące pojęcia:
O „specyficznych” trudnościach / zaburzeniach w uczeniu się czytania i pisania orzeka się, gdy są one istotne. Wyznacza się tu granicę w postaci opóźnienia o 2 lata w stosunku do wieku inteligencji, wieku życia i edukacji ( choć ten warunek nie jest powszechnie akceptowany ) i tylko w wypadku, gdy trudności te nie są spowodowane wyłącznie zaniedbaniem środowiskowym ze strony rodziny ani dydaktycznym. Nie rozpoznaje się ich, gdy trudności w czytaniu i pisaniu są jedynie wynikiem złego funkcjonowania narządów zmysłu ( niedosłuchem lub wadą wzroku ) albo skutkiem schorzeń neurologicznych. Kryteriami odróżniającymi dzieci z dysleksją od innych źle czytających są:
4) częste występowanie tych zaburzeń u chłopców; 5) częste skojarzenie tych zaburzeń z zaburzeniami rozpoznawania innych symboli; 6) brak oznak poważnych uszkodzeń mózgu i defektów narządów zmysłów; 7) niepowodzenia w nauce czytania przy użyciu konwencjonalnych metod nauczania; 8) niepowodzenia mimo prawidłowej motywacji i normalnej, lub wyższej niż przeciętna, inteligencji. Profesjonalna diagnoza tych zaburzeń jest dokonywana w poradniach psychologiczno - pedagogicznych i w innych placówkach specjalistycznych. Zajmują się nią psycholog i pedagog, których badania uzupełniane są w miarę potrzeb badaniami innych specjalistów ( logopeda, lekarz psychiatra, neurolog dziecięcy). Proces diagnozowania i jego wynik ma charakter wieloaspektowy. Ważnym ich składnikiem jest wywiad z rodzicami dziecka. Dostarcza on informacji dotyczących rozwoju dziecka od najwcześniejszego okresu jego życia ( w tym przebiegu ciąży i porodu ), warunków rozwoju, kariery szkolnej, kwestii motywacji do nauki, pomocy w nauce. Badanie psychologiczne ustala:
Badanie pedagogiczne obejmuje: Diagnoza i wydana na jej podstawie opinia psychologiczno - pedagogiczna powinna być skierowaniem do pracy a nie „zwolnieniem lekarskim od błędów ortograficznych”. Hipotezy etiologiczne dysleksji rozwojowej:
Czytanie aktywizuje obie półkule mózgu, ale - jako forma komunikacji językowej - lewą w większym stopniu. Jednakże w czasie opanowywania tej umiejętności bardzo ważna jest także percepcja kształtów litr i ich usytuowanie w przestrzeni oraz kierunek dekodowania od lewej do prawej strony kartki. Zatem czytanie jest także funkcją prawej półkuli. Według Bakkera przeważające w pierwszej fazie nauki - czytania elementarnego są strategie prawopółkulowe ( percepcyjne, wzrokowo - przestrzenne ), natomiast w fazie czytania zaawansowanego częstsze są strategie lewopółkulowe. Zmiana w przewadze strategii drugiego typu nad pierwszym pojawia się około ósmego roku życia. Może się jednak zdarzyć, że dziecko dłużej niż należy pozostaje przy strategii prawopółkulowej, tzn. w czytaniu posługuje się głównie strategiami percepcyjnymi. Oznacza to, że w pierwszej fazie nauki czytania będzie robiło zwykle postępy, podobnie jak inne dzieci, trudności ujawnią się dopiero w starszych klasach, gdy należy się spodziewać, że uwolni się od strategii prawopółkulowej na rzecz lewopółkulowej (lingwistycznej ). Gdy okazuje się to niemożliwe - wówczas trudności w czytaniu dziecka określa się jako dysleksję typu P - percepcyjną. Dzieci z dysleksja typu P uporczywie bazują na percepcyjnych cechach tekstu. Litery mają dla nich raczej charakter „przedmiotu” niż symbolu. ich tempo czytania jest wolne, robią często pauzy, głoskują lub sylabizują, choć na ogół rzadko zniekształcają czy przekręcają wyrazy. Bakker twierdzi, że dzieci z dysleksja typu P mają nadmierni rozwiniętą prawą półkulę, która uporczywie dominuje w czynności czytania, lecz słabiej rozwiniętą półkulę lewa. Możliwa jest również sytuacja, gdy obie półkule są za mało aktywne w procesie odbioru tekstów pisanych. Drugi typ dysleksji - typu L rozpoznaje się już we wstępnej fazie nauki czytania. Mechanizm tego typu dysleksji opiera się na zbyt wczesnym przejęciu dominacji przez lewą półkulę w procesie czytania w okresie, kiedy jeszcze powinna dominować półkula prawa. Dzieci z dysleksją L używają od początku strategii lewopółkulowych. Strategie te ze swej natury opierają się na doświadczeniu językowych. Stają się efektywne tylko wówczas, gdy cechy graficzne tekstu nie wymagają wiele uwagi, a to odbywa się dopiero w zaawansowanej fazie nauki czytania. Przedwczesne użycie strategii lewopółkulowej w nauce czytania powoduje tzw. dysleksję typu L - lingwistyczną. Czytanie jest szybkie, lecz niedokładne. Dziecko popełnia wiele błędów (zniekształca wyrazy), których nie koryguje. Brak bowiem wówczas automatycznego rozpoznawania kształtu wyrazów lub ich zestawień. Dzieci z dysleksją typu L mają nadmiernie rozwiniętą lewą i niedostatecznie rozwiniętą prawą lub obie półkule mózgowe pod względem zdolności do opracowania czytanych tekstów. Pewne czynniki błędnie zostały błędnie nazwane jako powody dysleksji i nie mogą znajdować się w obecnych definicjach dysleksji akceptowanych w neuropsychologii:
Żadna z wymienionych koncepcji nie jest w pełni zweryfikowana. Najbardziej potwierdzone badaniami obiektywnymi są koncepcje wskazujące na strukturalne tło dysleksji (niedokształcenie lub uszkodzenie kory mózgowej), choć i tu wiele spraw wymaga wyjaśnienia Niepowodzenia szkolne, których dzieci doświadczają już od początku nauki czytania w klasie 0, jeśli nie zlikwiduje się ich dzięki specjalistycznej pomocy, towarzyszą im do końca edukacji, a także później w życiu dorosłym. Są przyczyną poważnych zaburzeń nerwicowych, zaburzeń motywacji do nauki - niechęci do uczenia się w ogóle i poszukiwania satysfakcji w aktywności poza szkołą - często nieakceptowanej społecznie („błąd negatywny”). W wypadku rozpoznania ryzyka dysleksji lub dysleksji rozwojowej ( po dostrzeżeniu wczesnych objawów oraz ich zdiagnozowaniu ) niezbędna jest terapia pedagogiczna, a więc systematycznie prowadzone zajęcia korekcyjno - kompensacyjne, pod kierunkiem nauczyciela - terapeuty (wg nowych przepisów nauczyciela - specjalisty z zakresu terapii pedagogicznej).Zajęcia prowadzone na przykład w zespole korekcyjno - kompensacyjnym w przedszkolu lub szkole, które są codziennie kontynuowane w domu, przez rodziców. Takie postępowanie wobec dzieci ryzyka dysleksji pozwala na zmniejszenie lub zniwelowanie zaburzeń rozwojowych, dzięki czemu ułatwia ich szkolny start.( „błąd pozytywny”). Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne - zajęcia, których zadaniem jest ćwiczenie funkcji zaburzonych (korekcja), a także ćwiczenie funkcji niezaburzonych, aby stały się wsparciem dla funkcji zaburzonych lub aby mogły zastąpić je w razie potrzeby (kompensacja). Zajęcia wyrównawcze - mają na celu wyrównywanie wykrytych zaległości w zakresie opanowanego przez uczniów materiału nauczania (np. na skutek choroby). Reedukacja - terapia dzieci lub dorosłych, którzy utracili zdolność czytania i pisania (np. na skutek uszkodzenia mózgu). Głęboka dysleksja - poważne zaburzenia, Uczeń z dysleksją lub uczeń dyslektyczny - uczeń, który ma specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. Nie należy stosować określenia dyslektyk, ponieważ w języku polskim nazwy zakończone formantem -ik, -yk najczęściej mają negatywne znaczenie. Pedagogika zalicza dzieci dyslektyczne ( dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania ) do grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, czyli takich, które wymagają w procesie uczenia się szczególnych warunków odpowiadających ich indywidualnym możliwościom i potrzebom:
Dostosowanie wymagań do możliwości ucznia dyslektycznego w systemie oceniania wewnątrzszkolnego nie oznacza ich obniżania, lecz jest równoważne z określeniem, w jakich zakresach wymagania te powinny być zmniejszone (np. w odniesieniu do ortografii, konkretnych ćwiczeń podczas zajęć z wychowania fizycznego), a w jakich powinny być podwyższone (np. wykonywanie dodatkowych zadań, ćwiczeń korekcyjno - kompensacyjnych, wykazywanie się znajomością zasad ortografii dotyczących popełnianych błędów, systematyczne korygowanie błędów w zeszytach). Patomechanizm Powstawania Dysleksji Czynniki patogenne
Struktura c. u. n.
Funkcje (zaburzone)
Skutki pedagogiczne
terapia pedagogiczna Skutki psychologiczne dysfunkcje emocjonalno - motywacyjne wtórnie wpływają na trudności w nauce, prowadzą do zaburzeń osobowości psychoterapia + terapia pedagogiczna Wystąpienie dysleksji rozwojowej przede wszystkim zapowiadają objawy dysharmonijnego rozwoju psychomotorycznego przyjmującego postać parcjalnego lub fragmentarycznego opóźnienia rozwoju niektórych funkcji poznawczych ( głównie funkcji językowych i wzrokowych ) oraz funkcji ruchowych. Jest to związane z patomechanizmem dysleksji rozwojowej. Wiedza na temat etiologii patomechanizmów i objawów dysleksji rozwojowej umożliwia rozpoznanie symptomów ryzyka dysleksji - symptomów dysharmonijnego rozwoju psychoruchowego dziecka (deficyty rozwoju funkcji uczestniczących w czynnościach czytania i pisania). Im więcej symptomów ryzyka dysleksji zauważymy, tym jest ono bardziej prawdopodobne. Literatura:
Opracowanie: Dorota Wątroba Wyświetleń: 3846
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |