Katalog
Dorota Wątroba Różne, ArtykułySymptomy ryzyka dysleksji
Symptomy ryzyka dysleksji
Wiek niemowlęcy (0 - pierwszy rok życia)
motoryka duża - opóźniony lub nietypowy rozwój ruchowy Dzieci nie raczkują lub mało raczkują, gorzej utrzymują równowagę w postawie siedzącej i stojącej;
Dzieci przejawiają minimalne dysfunkcje neurologiczne, jak np. obniżony tonus mięśniowy, utrzymujące się pierwotne odruchy wrodzone, które powinny zaniknąć do końca pierwszego roku życia.
Wiek poniemowlęcy (2 - 3 lata)
motoryka duża - opóźniony rozwój ruchowy. Dzieci mają trudności z utrzymaniem równowagi, automatyzacją chodu. Później zaczynają chodzić, biegać;
motoryka mała - opóźniony rozwój motoryki rąk
Dzieci są mało zręczne manualnie, nieporadne w samoobsłudze
( np. myjąc ręce, ubierając się, jedząc łyżką, zapinając duże guziki), a także mało sprawne w zabawach manipulacyjnych ( np. polegających
na budowaniu z klocków );
funkcje językowe - opóźnienie rozwoju mowy Dzieci później wypowiadają pierwsze słowa. Nie wypowiadają pierwszych słów - w wieku 1 r.ż., prostych zdań -w wieku 2 lat, zdań złożonych - w wieku 3 lat,
funkcje wzrokowe, koordynacja wzrokowo - ruchowa - opóźnienie rozwoju grafomotorycznego Dzieci nie próbują same rysować, nie naśladują linii - w wieku 2 lat, nie naśladują linii pionowej i poziomej - w wieku 2;6 lat, nie umieją narysować koła - w wieku 3 lat;
Wiek przedszkolny (3 - 5 lat)
motoryka duża - niska sprawność ruchowa w zakresie ruchów całego ciała, która objawia się tym, że dziecko:
- słabo biega,
- ma kłopoty z utrzymaniem równowagi, np. podczas po linii krawężnika,
- z trudem uczy się jeździć na rowerku trzykołowym, hulajnodze,
- jest niezdarne w ruchach, źle funkcjonuje w zabawach ruchowych;
motoryka mała - słaba sprawność ruchowa rąk, której symptomami są:
- trudność i niechęć do wykonywania czynności samoobsługowych np. zapinania małych guzików, sznurowania butów, zabaw manipulacyjnych, takich jak nawlekanie korali,
koordynacja wzrokowo-ruchowa, w zakresie której zaburzenia objawiają się;
- trudnościami z budowaniem z klocków,
- niechęcią dziecka do rysowania, wykonywaniem bardzo uproszczonych rysunków,
- poprzez sposób trzymania ołówka w palcach ( nieprawidłowy chwyt ) - dziecko rysując za mocno lub za słabo go przyciska,
- brakiem umiejętności rysowani koła - w wieku 3 lat, kwadratu i krzyża - w wieku 4 lat, trójkąta i kwadratu opartego na kole - w wieku 5 lat;
funkcje wzrokowe - zaburzenia w rozwoju objawiają się:
- nieporadnością w rysowaniu ( rysunki bogate treściowo, lecz prymitywne w formie),
- trudnościami w składaniu według wzoru obrazków pociętych na części, puzzli, wykonywaniu układanek, mozaiki;
funkcje językowe - zaburzenia w rozwoju stają się widoczne poprzez:
- opóźniony rozwój mowy,
- nieprawidłową artykulację wielu głosek,
- jako trudności z wypowiadaniem nawet niezbyt złożonych wyrazów (częste przekręcanie wyrazów), wydłużony okres posługiwanie się neologizmami,
- trudności z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów i aliteracji,
- trudności z zapamiętywaniem i przypominaniem nazw ( szczególnie sekwencji nazw, takich jak pory dnia, nazwy posiłków),
- trudności z zapamiętywaniem krótkich wierszyków i piosenek,
- trudności z budowaniem wypowiedzi, używanie głównie równoważników zdań i zdań prostych, mały zasób słów;
lateralizacja - opóźniony rozwój
- brak przejawów preferencji jednej ręki,
orientacja w schemacie ciała i przestrzeni, czyli opóźnienie orientacji
- z końcem wieku przedszkolnego dziecko nie umie wskazać prawej ręki
klasa 0 (6 - 7 lat)
Objawy jak wyżej oraz:
motoryka duża - obniżona sprawność ruchowa, która objawia się tym, że dziecko:
- słabo biega, skacze,
- ma trudności z wykonywaniem ćwiczeń równoważnych, takich jak chodzenie po linii, stanie na jednej nodze,
- ma trudności z uczeniem się jazdy na nartach, łyżwach, rowerze, hulajnodze;
motoryka mała - mała sprawność manualna, dla której charakterystyczne są:
- trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów w zakresie samoobsługi, np. z zawiązywaniem sznurowadeł na kokardkę, używaniem widelca, nożyczek,
- trudności z opanowaniem prawidłowych nawyków ruchowych podczas rysowania i pisania, np. dziecko pomimo wielu ćwiczeń niewłaściwie trzyma ołówek w palcach, w niewłaściwym kierunku kreśli linie pionowe ( od dołu do góry ) i poziomie ( od prawej do lewej );
koordynacja wzrokowo - ruchowa - zaburzenia objawiają się:
- trudnościami z rzucaniem i chwytaniem piłki,
- tym, że dziecko źle trzyma ołówek w palcach ( nieprawidłowy chwyt ), ma trudności z rysowaniem szlaczków, odtwarzaniem złożonych figur geometrycznych ( np. rysowaniem rombu w wieku 6-7 lat );
funkcje językowe - zaburzenia objawiają się jako:
- wadliwa wymowa, przekręcanie trudnych wyrazów ( przestawianie głosek i sylab, asymilacja głosek, np. sosa lub szosza ),
- błędy w budowaniu wypowiedzi, błędy gramatyczne,
- trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych wyrażających stosunki przestrzenne: nad - pod, za - przed,
- trudności z różnicowaniem podobnych głosek ( np. z-s, b-p, k-g ) w porównywanych słowach typu: kosa - koza lub sztucznych: resa - reza,
- mylenie nazw zbliżonych fonetycznie,
- trudności z dokonywaniem operacji ( analizy, syntezy, opuszczania, dodawania, zastępowania, przestawiania ) na cząstkach fonologicznych (logotomach, sylabach, głoskach) w takich zadaniach, jak wydzielanie sylab i głosek ze słów, ich syntetyzowaniem (zaburzenia analizy i syntezy głoskowej i sylabowej), analizowaniem struktury fonologicznej słów, rozpoznawaniem i tworzeniem rymów i aliteracji,
- trudności z zapamiętywaniem wiersza, piosenki, więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie,
- trudności z zapamiętywaniem nazw,
- trudności z zapamiętywaniem materiału uszeregowanego w serie i sekwencje, takiego jak nazwy dni tygodnia, pór roku, kolejnych posiłków, sekwencji czasowej: wczoraj - dziś - jutro i sekwencji cyfr: szeregów 4-cyfrowych;
funkcje wzrokowe - zaburzenia, które można dostrzec, gdy dziecko ma:
- trudności z wyróżnianiem elementów z całości, a także z ich syntetyzowaniem w całość, np. podczas budowania według wzoru konstrukcji z klocków lego, układania mozaiki, trudności z wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa obrazki,
- trudności z odróżnianiem kształtów podobnych ( np. figur geometrycznych, liter m-n, l-t-ł ) lub identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni ( np. liter p-g-b-d );
lateralizacja - opóźnienie rozwoju lateralizacji - obserwujemy brak ustalenia ręki dominującej, dziecko nadal jest oburęczne;
orientacja w schemacie ciała i przestrzeni - opóźnienie rozwoju orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, które objawia się tym, że dziecko:
- ma trudności ze wskazaniem na sobie części ciała, gdy określa terminami: prawe - lewe (np. prawa i lewa ręka, noga, ucho),
- nie umie określić kierunku na prawo i na lewo od siebie (np. droga na prawo, drzwi na lewo);
orientacja w czasie - zaburzenia dotyczące trudności z określaniem np. pory roku, dnia;
czytanie - nasilone trudności w nauce czytania, dla których jest to, że dziecko:
- np. czyta bardzo wolno,
- głównie głoskuje i nie zawsze dokonuje poprawnej wtórnej syntezy,
- przekręca wyrazy,
- nie rozumie przeczytanego zdania;
pierwsze próby pisania - można zaobserwować, że dziecko:
- często pisze litery i cyfry zwierciadlane,
- odwzorowuje wyrazy, zapisując je od strony prawej do lewej.
Wiek szkolny (klasa I - III)
motoryka duża, czyli mała sprawność ruchowa całego ciała, która objawia się tym, że dziecko:
- ma trudności z opanowaniem jazdy na hulajnodze, dwukołowym rowerze, wrotkach, łyżwach, nartach,
- niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i lekcjach w-f, ponieważ ma trudności z wykonywaniem niektórych ćwiczeń, np. układów gimnastycznych;
motoryka mała, czyli obniżona sprawność ruchowa rąk - zauważamy, że dziecko:
- nie opanowało w pełni czynności samoobsługowych związanych z ubieraniem się, myciem i jedzeniem (nożem i widelcem);
koordynacja wzrokowo - ruchowa - zaburzenia objawiają się:
- trudnościami z rzucaniem do celu i chwytaniem,
- niechęcią do rysowania i pisania,
- poprzez sposób trzymania ołówka/długopisu - dziecko zbyt mocno przyciska ołówek/długopis, przez co ręka szybko się męczy,
- trudności z rysowaniem szlaczków w liniaturze zeszytu, odtwarzaniem złożonych figur geometrycznych,
- poprzez niski poziom graficzny rysunków i pisania - dziecko „brzydko” rysuje (poziom wykonania - nieadekwatny do wieku życia) i niestarannie pisze (nie mieści się w liniaturze, zagina „ośle uszy” na rogach kartek zeszytu, pisze wolno);
funkcje wzrokowe - objawy zaburzeń to:
- trudności z wyróżnianiem elementów z całości i/lub z ich syntetyzowaniem w całość \, np. podczas budowania według wzoru konstrukcji z klocków, układania mozaiki,
- trudności z wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa obrazki,
- trudności z odróżnianiem kształtów podobnych (np. liter m-n, l-t-ł ) lub identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni ( np. liter p-g-b-d );
funkcje językowe - objawy zaburzeń to:
- wadliwa wymowa,
- przekręcanie złożonych wyrazów (przestawianie głosek i sylab, asymilacje głosek),
- używanie sformułowań niepoprawnych pod względem gramatycznym, trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych, sformułowań wyrażających stosunki przestrzenne ( np. na-pod, za-przed ),
- trudności z pamięcią fonologiczną, sekwencyjną, czyli trudności dotyczące zapamiętywania: sekwencji nazw, np. nazw dni tygodnia, pór roku, nazw kolejnych posiłków, sekwencji czasowej: wczoraj - dziś - jutro i sekwencji cyfr: szeregów 4-cyfrowych, wierszy, piosenek, więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie,
- trudności z szybkim wymienieniem nazw, np. wszystkich znanych owoców, szeregu słów,
- wolne tempo nazywania szeregu prostych obrazków,
- trudności z nazywaniem i zapamiętywaniem liter alfabetu, cyfr, powtarzaniem z pamięci szeregu słów oraz szeregów cyfrowych (złożonych z pięciu cyfr),
- trudności z zapamiętaniem tabliczki mnożenia;
latralizacja - utrzymywanie się oburęczności;
orientacja w schemacie ciała i przestrzeni - przejawy zaburzeń to:
- trudności z jednoczesnym wskazywaniem na sobie części ciała i określeniem ich terminami: prawe - lewe, np. odróżnieniem prawej i lewej ręki, strony ciała,
- trudności z określeniem położenia przedmiotów względem siebie, np. droga na prawo, drzwi na lewo,
- pisanie liter i cyfr i/lub zapisywanie wyrazów od prawej do lewej strony;
czytanie - nasilone trudności w nauce czytania, które można dostrzec, jeżeli dziecko:
- bardzo wolno czyta - prymitywna technika (głoskowanie lub sylabizowanie z wtórną syntezą słowa), ale mało błędów,
- bardzo szybko czyta, lecz popełnia przy tym wiele błędów - wynikają one z tego, że dziecko domyśla się treści na podstawie kontekstu,
- niewłaściwie i słabo rozumie przeczytany tekst;
pisanie - trudności z opanowaniem poprawnej pisowni związane z opóźnieniem rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej to:
- trudności z zapamiętywaniem kształtu rzadziej występujących liter o skomplikowanej strukturze (np. wielkie litery pisane: F, H, Ł, G),
- mylenie liter podobnych pod względem kształtu, np. l-t-ł, m-n,
- mylenie liter identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni:
- p-b-d-g,
- popełnianie błędów podczas przepisywania tekstów;
pisanie - trudności z opanowaniem poprawnej pisowni wynikające z opóźnienia rozwoju fonologicznego aspektu funkcji językowych (spostrzegania słuchowego dźwięków mowy) i pamięci fonologicznej objawiają się:
- myleniem liter odpowiadających głoskom podobnym fonetycznie (np. głoski z-s, w-f, d-t, g-k),
- trudnościami z zapisywaniem zmiękczeń, myleniem głosek i-j, głosek nosowych ą-om, ę-en,
- nagminnym opuszczaniem, dodawaniem, przestawianiem, podwajaniem liter i sylab,
- pisaniem wyrazów bezsensownych,
- nasilonymi trudnościami podczas pisania ze słuchu (dyktanda);
orientacja w czasie - przejawy zaburzeń to:
- trudności z określaniem pory roku, dni, czasu na zegarze.
Jeżeli wyżej wymienione symptomy oraz trudności w czytaniu i pisaniu utrzymują się w klasie II pomimo pomocy udzielanej przez rodziców
w domu i właściwej pracy nauczyciela w klasie, należy przeprowadzić badanie diagnostyczne w poradni psychologiczno - pedagogicznej w celu stwierdzenia, co jest przyczyną owych zaburzeń. Jedną z nich może być właśnie dysleksja rozwojowa.
Na kolejnym etapie edukacji, czyli powyżej IV klasy, symptomami
dysleksji są:
- wolne tempo czytania, niechęć do czytania,
- nieprawidłowa pisownia, duża liczba błędów ortograficznych,
- trudności z zapamiętywaniem: wierszy, terminów, nazw np. miesięcy, dat, danych, numerów telefonów; przekręcanie nazwisk i nazw, liczb wielocyfrowych.
- trudności w przedmiotach szkolnych, wymagających dobrej percepcji wzrokowej, przestrzennej i pamięci wzrokowej: geografii - zła orientacja na mapie, geometrii - rysunek uproszczony, schematyczny, chemii - łańcuchy reakcji chemicznych.
- trudności w przedmiotach szkolnych, wymagających dobrej percepcji i pamięci słuchowej dźwięków mowy: trudności w opanowaniu języków obcych, biologia - opanowanie terminologii, historia - zapamiętywanie nazwisk, nazw.
Literatura:
- Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Harmonia, Gdańsk 2002.
Opracowanie: Dorota Wątroba
Wyświetleń: 813
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |