AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Sitek, 2012-05-14
Rybnik

Przyroda, Program nauczania

Program autorski na zajęcia koła przyrodniczego dla ambitnych

- n +

I. Charakterystyka programu:
Praca z uczniami zdolnymi będzie miała miejsce na zajęciach koła przyrodniczego
w ramach godziny rejestrowanej z Karty Nauczyciela, raz w tygodniu. Program obejmie uczniów klas czwartych, piątych i szóstych. Dla każdej grupy wiekowej przewidziane są inne zajęcia, dlatego w każdym roku szkolnym programem objęta zostanie jedna grupa wiekowa. Cały cykl zajęć jest więc cyklem trzyletnim.
Materiał nauczania będzie dotyczył wybranych zagadnień realizowanych na lekcjach przyrody w wersji poszerzonej wykraczającej poza program nauczania klas IV - VI.
II. Cele główne programu:
1. Zachęcanie uczniów do rozwijania swoich pasji życiowych, realizowania celów.
2. Budowanie wiedzy przyrodniczej poprzez samodzielne poszukiwania, dyskusje naukowe, eksperymenty, obserwacje.
3. Budowanie naukowego podejścia do rozwiązywanych problemów.
4. Tworzenie klimatu optymistycznego podejścia do napotykanych trudności.
5. Przygotowywanie uczniów do konkursów przyrodniczych.
III. Cele operacyjne programu:
1. Rozwijanie przyrodniczych zainteresowań uczniów.
2. Promowanie szkoły poprzez udział uczniów zdolnych w konkursach przyrodniczych.
3. Rozwijanie samodzielności w rozwiązywaniu problemów naukowych.
4. Dążenie do poszukiwania różnorodnych dróg rozwiązania danego problemu.
5. Kształtowanie nawyku systematyczności, dokładności, wytrwałości w dążeniu
do celu.
6. Motywowanie uczniów do samodzielnej pracy.
7. Kształtowanie wyobraźni poprzez tworzenie wizji przyszłości świata (dotyczących m.in. ewolucji, rozwoju techniki, podróży międzygwiezdnych).
8. Poszerzenie wiedzy uczniów z wybranych działów tematycznych.
IV. Treści kształcenia:
Treści nauczania będą obejmować wybrane zagadnienia z programu nauczania klas IV – VI w wersji poszerzonej.

1. W zakresie klasy IV szkoły podstawowej:

• sposoby prowadzenia obserwacji przyrodniczych
• zmysły człowieka, jak zmysły można oszukać
• sprzęt służący do obserwowania przyrody
• obserwacje mikroskopowe
• wykonanie preparatów mikroskopowych
• budowa komórki roślinnej i zwierzęcej – porównanie
• wykonanie modelu komórki roślinnej i zwierzęcej z produktów spożywczych
• ogólne różnice w budowie roślin i zwierząt
• cechy charakterystyczne organizmów, funkcje życiowe
• ciekawostki ze świata roślin
• rozpoznawanie wybranych gatunków roślin, sporządzenie zielnika
• ciekawostki ze świata zwierząt
• rozpoznawanie wybranych gatunków zwierząt
• tropy zwierząt, ślady żerowania, wypluwki sów
• zwierzęta chronione w Polsce
• życie lasu, warstwowa struktura lasu, mieszkańcy
• budowa człowieka (układy: kostny, mięśniowy, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, wydalniczy, rozrodczy, nerwowy)
• obserwacje plastikowych modeli części ciała człowieka, puzzle 3D
• rozpoznawanie na modelu wybranych narządów wewnętrznych oraz kości człowieka
• opisywanie schematów przedstawiających układy narządów człowieka
• przeprowadzenie doświadczeń i rozwiązywanie testów przygotowujących
do konkursu „Świetlik”

2. W zakresie klasy V szkoły podstawowej:

• podział nauk przyrodniczych (fizyka, chemia, biologia, geografia)
• procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne
FIZYKA:
• laboratorium fizyczne: wykonywanie eksperymentów z różnych dziedzin fizyki
• rozwiązywanie zadań tekstowych z fizyki
• poszerzanie wiedzy dotyczącej następujących zagadnień fizycznych:
rodzaje i skutki oddziaływań, pojęcie siły, grawitacja, bezwładność, tarcie, elektrostatyka, prąd elektryczny, elektromagnetyzm, właściwości i budowa materii
CHEMIA:
• laboratorium chemiczne: wykonywanie eksperymentów z różnych dziedzin chemii
• rozwiązywanie zadań testowych z chemii
• poszerzanie wiedzy dotyczącej następujących zagadnień chemicznych: bezpieczeństwo w laboratorium chemicznym, sprzęt laboratoryjny, właściwości substancji (substancje proste i złożone, właściwości metali
i niemetali, mieszaniny jednorodne i niejednorodne), wewnętrzna budowa materii, układ okresowy pierwiastków, właściwości powietrza i wody
BIOLOGIA:
• laboratorium biologiczne: dokonywanie obserwacji biologicznych
• poszerzanie wiedzy biologicznej z zakresu: systematyki świata organizmów, budowy komórkowej organizmów oraz podstawowych funkcji życiowych organizmów
• przeprowadzenie doświadczeń i rozwiązywanie testów przygotowujących
do konkursu „Świetlik”

3. W zakresie klasy VI szkoły podstawowej:

• zagadnienia z astronomii: teoria Wielkiego Wybuchu, początki Wszechświata, struktura Wszechświata i prawa fizyki, Układ Słoneczny, klimaty na planetach Układu Słonecznego, meteory, planetoidy, asteroidy, komety, galaktyki, gwiazdozbiory, czarne dziury, kwazary, pulsary
• fizyka minionych wieków: Newton i spadające jabłka
• fizyka XX wieku: czy możemy dogonić światło, fizyka kwantowa
• fizyka XXI wieku: fantastyczna teoria strun, czapki niewidki, drukowane jedzenie i inne dziwy.
• największe postaci fizyki
• chemia wokół nas – reakcje chemiczne, ziemskie laboratorium chemiczne
• największe postaci chemii
• początki życia na Ziemi
• ewolucjonizm
• ewolucja człowieka
• samolubny gen – czy jesteśmy tylko maszynami przetrwania dla naszych genów
• największe postaci biologii
• dzieła człowieka – największe wynalazki wszechczasów – kalendarium
• elementy fotografii: camera obscura – działanie ludzkiego oka i aparatu fotograficznego (lustrzanki), wykonanie zdjęć w terenie, ciemnia optyczna – sprzęt do wywoływania kliszy i odbitek tradycyjnymi metodami, zasady korzystania z ciemni, wywoływanie zdjęć
• przeprowadzenie doświadczeń i rozwiązywanie testów przygotowujących
do konkursu „Świetlik”
V. Realizacja programu:
Zajęcia realizowane będą na kółku przyrodniczym dla ambitnych przy użyciu zróżnicowanych form i metod pracy oraz wykorzystaniu różnorodnych środków dydaktycznych.

1. Formy pracy:
• indywidualna
• w małych grupach
• w parach
• całą grupą

2. Metody i techniki nauczania:
• obserwacje terenowe
• obserwacje mikroskopowe
• doświadczenia, eksperymenty, eksperymenty myślowe
• analiza tekstów, schematów, rysunków
• analiza przebiegu doświadczenia
• wyciąganie i zapisywanie wniosków z obserwacji i doświadczeń
• pogadanka
• burza mózgów
• dyskusja
• metoda projektu
• rozwiązywanie testów
• mapa mentalna
• bricolage
• implikacje
• co by było gdyby …

3. Środki dydaktyczne:
• komputer, ekran, mikroskopy, kamera mikroskopowa, telewizor, materiały
z Internetu, podręczniki z fizyki, chemii i biologii do gimnazjum, fragmenty tekstu z książki „Fizyka wokół nas”, teksty z książek: „Bardzo ilustrowana historia wynalazków”, „Bardzo ilustrowana historia astronomii”, „Bardzo ilustrowana historia nauki”, „Wielka księga eksperymentów”, „Tajemnice ludzkiego ciała”, kserokopie materiałów przygotowujących do konkursu „Świetlik”, szkło laboratoryjne, zestaw magnesów i materiałów niezbędnych do doświadczeń fizycznych, zestawy doświadczeń: sekrety elektroniki, magnetyzm, moja pierwsza chemia, laboratorium chemiczne, zielniki, czasopisma.
VI. Efekty działań edukacyjnych:
Po zrealizowaniu programu uczeń:
• zna sposoby prowadzenia i dokumentowania obserwacji i doświadczeń przyrodniczych
• zna wybrane zagadnienia z fizyki, chemii, biologii i astronomii na poziomie rozszerzonym
• potrafi rozwiązywać zadania testowe z zakresu fizyki i chemii
• zna zasady bezpiecznego korzystania z laboratorium fizycznego, chemicznego i biologicznego
• wie, jak powstał Wszechświat, zna podstawowe prawa fizyki oraz zagadnienia astronomiczne
• potrafi wyjaśnić działanie ewolucji oraz jej znaczenie
• zna najważniejsze postaci fizyki, chemii i biologii
• potrafi wymienić największe dzieła człowieka
• potrafi wykonać zielnik
• potrafi dyskutować na tematy naukowe
• potrafi rozwiązywać testy
• potrafi skutecznie zaplanować swoją naukę i systematycznie realizować działania zmierzające do osiągnięcia celu
VII. Ewaluacja programu:
Ewaluacja programu będzie odbywać się poprzez:
• testy sprawdzające wiedzę uczniów, zadania tekstowe, zadania praktyczne
• prace uczniów (zielniki, prezentacje multimedialne, dziennik przyrodnika)
• dokonania uczniów w konkursach przyrodniczych
• konkurs „Mistrz Wiedzy” z nagrodami na koniec roku szkolnego

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5818


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.