AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Tarko, 2012-05-14
Wieliczka

Technologia, Scenariusze

Scenariusz lekcji technologii gastronomicznej z towaroznawstwem pt.: "Wykorzystanie właściwości mąki do zagęszczania potraw"

- n +

Scenariusz do lekcji technologii gastronomicznej z towaroznawstwem,
przeprowadzonej w dn. 05.03.2012 w kl. 1k ZSZ przez Elżbietę Tarko (5 jednostek lekcyjnych)
Uczniowie niesłyszący, o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Scenariusz napisany w oparciu o program autorski, dostosowany do możliwości uczniów.

Temat: „Wykorzystanie właściwości mąki do zagęszczania potraw”.

Zamierzenia edukacyjne:

1. Zapoznanie się z rodzajami skrobi.
2. Przedstawienie różnic pomiędzy właściwościami mąki pszennej i ziemniaczanej.
3. Przypomnienie znanych uczniom pojęć, tj.: zawiesina, oprószanie, podprawa zacierana, zasmażka.
4. Zapoznanie z podziałem sosów.
5. Scharakteryzowanie sosów.
6. Poznanie różnych sposobów zagęszczania potraw na przykładzie: kisielu truskawkowego, marchewki oprószanej, sosu mięsnego.
7. Kształtowanie umiejętności dobierania odpowiednich narzędzi pracy.
8. Kształtowanie umiejętności obserwacji wykonywanych ćwiczeń i nazywania ich.
9. Doskonalenie umiejętności porcjowania potraw na przykładzie kisielu oraz marchwi oprószanej.
10. Kształtowanie umiejętności zagęszczania potraw i dobierania odpowiednich metod do rodzaju potrawy.
11. Kształtowanie umiejętności oceny organoleptycznej sporządzonych potraw.
12. Wskazanie na cel stosowania mąki jako dodatku do wielu potraw.

Planowane osiągnięcia uczniów:

1. Utrwalanie znanych uczniom pojęć, tj.: zawiesina, oprószanie, podprawa zacierana, zasmażka, skrobia.
2. Zrozumienie i samodzielne wykonanie ćwiczeń praktycznych wg podanych receptur.
3. Poprawne zapisywanie zaplanowanych czynności podczas sporządzania potraw.
4. Odpowiedni dobór narzędzi pracy do wykonywanych ćwiczeń praktycznych.
5. Samodzielne wykonywanie potraw wg poznanych receptur.
6. Odpowiedni dobór metody zagęszczania potraw do jej rodzaju.
7. Poczucie odpowiedzialności za jakość sporządzonej potrawy, zgodnie z przepisami bhp.
8. Umiejętność wskazania rodzaju skrobi użytej do wybranych losowo potraw, na podstawie receptur z czasopism kulinarnych.
9. Poczucie obowiązku porządkowania stanowiska pracy dla bezpieczeństwa i estetyki.
10. Umiejętność określania celowości stosowania niewielkiej ilości mąki do wielu potraw.
11. Umiejętność wskazania rodzaju sosu na podstawie przepisu z literatury kulinarnej.

Cele rewalidacyjne:

1. Doskonalenie umiejętności pracy z przepisami kulinarnymi.
2. Korygowanie poprawności wypowiedzi w mowie i piśmie.
3. Prawidłowy dobór słownictwa do wykonywanych ćwiczeń.
4. Usprawnianie resztek słuchu.

Środki dydaktyczne:

1. Surowce do ćwiczenia praktycznego: mąka ziemniaczana i pszenna, kostka bulionowa, marchew, masło, sól, cukier, truskawki.
2. Odpowiedni sprzęt, narzędzia pracy i naczynia.
3. Receptura na kisiel truskawkowy i marchew oprószaną.
4. Literatura: podręcznik, czasopisma kulinarne, różne książki kucharskie dostępne w pracowni.
5. Plansze pt.:
a) rodzaje skrobi,
b) podział sosów.
6. Etykiety z pojęciami (zasmażka, podprawa zacierana, zawiesina, oprószanie, skrobia).

Plan lekcji:

1. Czynności wstępno-porządkowe w pracowni: założenie stroju ochronnego, umycie rąk, sprawdzenie stanu sprzętu i narzędzi, przygotowanie surowców do zajęć.
2. Określenie celów lekcji i ćwiczeń do wykonania.
3. Przypomnienie wiadomości o mące i zbożach.
4. Wprowadzenie w problematykę lekcji – jakie właściwości mąki wykorzystuje się do zagęszczania potraw.
5. Zapisanie na tablicy receptur na trzy ćwiczenia praktyczne.
6. Sporządzenie potraw.
7. Omawianie poszczególnych czynności i pojęć w trakcie ćwiczeń praktycznych.
8. Porcjowanie i podawanie do stołu.
9. Ocena organoleptyczna potraw.
10. Wyprowadzenie wniosku – wskazanie na cel stosowania mąki.
11. Zapoznanie z podziałem i przykładami sosów.
12. Ćwiczenia z etykietami na rozróżnianie sosów oraz metod zagęszczania potraw.
13. Układanie planu działania na podstawie sporządzonych wcześniej potraw.
14. Porządkowanie pracowni kucharskiej.
15. Rozliczanie z uczniami – zapis w zeszycie rachunkowym.
16. Podsumowanie lekcji – cel stosowania mąki, metody zagęszczania potraw, rodzaje sosów, właściwości skrobi.
17. Zadanie pracy domowej – jakie potrawy zagęszcza się mąką w Twoim domu?
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2557


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.