Katalog Sylwia Tyburska, 2012-05-11 Smolec Język angielski, Scenariusze At the doctorTemat lekcji: At the doctor's – speaking. ( Z wizytą u lekarza – ćwiczenia w mówieniu.) Cele ogólne: 1) Ćwiczenie umiejętności wypowiadania się na temat zdrowia, samopoczucia, symptomów choroby. 2) Doskonalenie zdolności posługiwania się słownictwem dotyczącym zdrowia. Cele operacyjne 1) Uczeń używa i zna słownictwo związane ze zdrowiem, samopoczuciem, objawami choroby. 2) Potrafi porozumieć się w sytuacji wymagającej od niego określenia i nazwania różnego typu dolegliwości . 3) Udziela i uzyskuje informacje i wskazówki na temat symptomów chorób, sposobów ich leczenia. 4) Łączy fragmenty dialogu w taki sposób, by powstała logiczna całość. Czyta ze zrozumieniem. 5) Odnajduje w słuchanym tekście informacje potrzebne do wykonania zadania. 6) Odgrywa scenkę, w której wciela się w postać pacjenta i /lub lekarza. Standardy egzaminacyjne ćwiczone w czasie lekcji: Pomoce dydaktyczne; płyta CD, podręcznik - Matura podstawowa (Longman), rozsypanka dialogu, karty z nazwami dolegliwości. Formy pracy: indywidualna, w parach 1. Czynności organizacyjne. 1 minuta 2. Sprawdzenie pracy domowej. Uczniowie otrzymują karty pracy, na których znajdują się słowa w języku polskim lub angielskim. Ich zadaniem jest ich przetłumaczenie. Wspólnie sprawdzamy rezultaty – uczniowie odczytują swoje odpowiedzi. 5 minut Realizowane cele: 1 Typ interakcji: TEACHER-STUDENT 3. Warm up activity – rozgrzewka. Powtórzenie i utrwalenie słownictwa związanego ze zdrowiem. Część słownictwa została powtórzona w trakcie sprawdzania pracy domowej. Na tym etapie utrwalamy frazy i słowa dotyczące dolegliwości i sposobów leczenia. Realizowane cele: 1 Typ interakcji: T-S Przewidywany problem: uczniowie nie pamiętają słówek. Pytam kolejnego ucznia. Mimiką, gestami naprowadzam uczniów na właściwe znaczenie słowa. W ostateczności odsyłam ich do banku słów znajdującego się na końcu rozdziału „Zdrowie” w podręczniku. 5 minut 4. Przekazanie informacji na temat tego, czego dotyczyć będzie dzisiejsza lekcja. Podanie tematu lekcji. 1 minuta 5. Wykonanie zadania nr 1 ze strony 143. Uczniowie dopasowują do siebie fragmenty zdań w taki sposób, by tworzyły spójną całość. Po wykonaniu zadania jeden lub kilkoro uczniów odczytują połączone zdania. Ewentualnych poprawek dokonujemy w trakcie sprawdzania. 5 minut Realizowane cele: 1, 4 Typ interakcji:T-S Przewidywane problemy: uczniowie nie rozumieją zapisanych w ćwiczeniu zdań. Rozwiązanie: wspólnie czytamy fragmenty zdań, uczniowie podejmują próby określenie ich znaczenia lub proszę jednego z uczniów o wyjaśnienie zdań. 6. Następnie uczniowie, wykorzystując powtórzone słownictwo oraz frazy przećwiczone w poprzednim zadaniu dopisują opuszczone fragmenty dialogu umieszczone w ćwiczeniu nr 2 na stronie 143. Kilkoro uczniów odczytuje swoje pomysły. Wspólnie oceniamy ich trafność i poprawność . Na koniec wysłuchują wersji nagranej na płycie. Proszę ich o zanotowanie fraz użytych w nagraniu. 6 minut Realizowane cele: 1, 3, 5 Typ interakcji: T-S Przewidywane trudności: uczniowie mają problemy z wyborem odpowiedniej frazy. Proponuję im pracę w parach lub odwołanie się do poprzedniego ćwiczenia. 7. Uczniowie otrzymują rozsypankę dialogu pomiędzy lekarzem a pacjentem. Elementy rozmowy układają w odpowiedniej kolejności. Sprawdzamy, odczytując głośno dialog. Przy okazji po raz kolejny powtarzamy frazy i słownictwo związane ze zdrowiem. 5 minut Realizowane cele: 1, 2 typ interakcji: S-S Przewidywane trudności: uczniowie mają kłopoty z właściwym ułożeniem fragmentów dialogu. Rozwiązanie: proszę innych uczniów o udzielenie wskazówki. 8. Uczniowie losują karty z nazwą schorzenia i na ich podstawie, pracując w parach, układają scenkę. Jeden z nich wciela się w rolę lekarza a drugi pacjenta. Dialog musi zawierać informacje na temat dolegliwości, sposobu dotychczasowego postępowania pacjenta oraz poradę lekarza. 5 minut Realizowane cele: 1,2,3,6 Przewidywane trudności: nauczyciel obserwuje pracę uczniów i udziela wskazówek, jeśli to będzie konieczne. Przede wszystkim jednak wskazuje na analogiczne sytuacje znajdujące się w poprzednich ćwiczeniach wykonywanych na lekcji. Jeśli czas na to pozwoli, uczniowie wcielą się w role zarówno lekarzy jak i pacjentów. 9. Po zakończeniu przygotowań uczniowie odgrywają scenki, wcielając się w role lekarza i/lub pacjenta. 10 minut Realizowane cele: 1,2,3,6 Przewidywane problemy: Zabraknie czasu na odegranie scenek przez wszystkie osoby. Rozwiązanie: Pytam wybrane osoby lub uczniowie wcielają się w rolę tylko lekarza lub pacjenta (nie odgrywają tych dwóch ról). 10. Zadanie i wyjaśnienie pracy domowej. Wykonanie zadania 3 ze strony 143. Pracę domową może również stanowić niedokończone ostatnie zadanie realizowane na lekcji. 11. Ocena pracy uczniów na lekcji. 10 i 11 – 2 minuty Wyświetleń: 2080
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |