Katalog

Agata Pawłowska, 2012-05-10
Słupsk

Język angielski, Projekty edukacyjne

Szkolny projekt edukacyjny w ramach koła języka angielskiego „Kultura państw anglojęzycznych”

- n +

1. Ogólne założenia projektu:
Projekt przewidziany jest do realizacji w klasach I-IV technikum lub I-III liceum, dla uczniów kontynuujących naukę języka angielskiego. Projekt może być realizowany w ramach zajęć dodatkowych np. koła języka angielskiego.
Zajęcia prowadzone w ramach tego projektu przeznaczone są dla uczniów zainteresowanych nauką języka angielskiego, historią, geografią i kulturą krajów anglojęzycznych, zwłaszcza Wielkiej Brytanii, Irlandii i Stanów Zjednoczonych. Założeniem tego projektu jest rozwijanie umiejętności językowych uczniów zdolnych, dla których opanowanie materiału określonego przez podstawę programową nie stanowi problemu.
Zajęcia prowadzone w ramach tego koła są dla nauczyciela możliwością poruszenia kwestii, których omawianie jest utrudnione w czasie lekcji, ze względu na ograniczony czas – w klasach technikum to tylko 2 lub 3 godziny języka angielskiego tygodniowo. Zajęcia te mogą motywować ucznia do poszerzania wiedzy na temat krajów anglojęzycznych, doskonalenia swoich umiejętności językowych, jak też stanowić zachętę do podróżowania i odkrywania świata. Zajęcia te mogą również pomóc w przygotowaniu uczniów do konkursów i olimpiad, zwłaszcza tych o tematyce związanej z kulturą.
Uczniowie biorący udział w tych zajęciach będą pracować z tekstami autentycznymi: artykułami z prasy codziennej i czasopism, Internetu, ulotek i broszur informacyjnych, materiałów audio i video, etc.
Projekt jest przeznaczony do realizacji w wymiarze 1 godziny tygodniowo lub 2 godzin co dwa tygodnie w grupach nie większych niż 15 uczniów przez okres 1 roku lub 2 lat.
Czynnikiem motywującym uczniów do poszerzania swojej wiedzy i twórczych poszukiwań mają być aktywizujące metody nauczania, takie jak dyskusja, praca w parach i grupach. 

Cele edukacyjne:
• Podnoszenie sprawności językowych do poziomu zapewniającego swobodne porozumiewanie się w języku obcym.
• Poszerzanie zasobu słownictwa, jakim dysponują uczniowie.
• Zdobycie wiedzy na temat kultury, popkultury, geografii i historii krajów anglojęzycznych.
• Motywowanie uczniów do autonomii w nauce języka obcego.
• Kształtowanie w uczniach pewności siebie w komunikacji w języku angielskim.
• Zachęcanie uczniów do korzystania z tekstów autentycznych oraz Internetu w celu rozwijania swoich umiejętności językowych.
• Uświadamianie uczniom konieczności analizowania i selekcji informacji.
• Kształcenie umiejętności komunikowania się i współpracy z innymi ludźmi.
• Podnoszenie jakości prezentacji własnych dokonań przez uczniów.
• Rozwijanie w uczniach ciekawości i tolerancji wobec innych nacji, kultur, religii i zwyczajów.
• Zachęcanie uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach o tematyce związanej z kulturą krajów anglojęzycznych.
Przewidywane cele praktyczne i osiągnięcia nabywane przez uczniów w trakcie realizacji projektu:
• Poszerzenie wiedzy uczniów na temat niektórych krajów anglojęzycznych (Wielka Brytania, Irlandia, Stany Zjednoczone Ameryki, Kanada i Australia), w szczególności ich geografii, historii, świąt i tradycji świątecznych, zwyczajów, zabytków, kuchni, literatury, życia codziennego, sztuki, muzyki rozrywkowej, filmu, sportu i szkolnictwa.
• Wzbogacanie słownictwa oraz rozwijanie kompetencji językowych w zakresie sprawności mówienia, pisania, słuchania i czytania.
• Wyrabianie w uczniach umiejętności prezentowania i przekazywania informacji w sposób zrozumiały i atrakcyjny dla słuchacza.
• Kształtowanie w młodzieży umiejętności współpracy z innymi w ramach wspólnej pracy nad zadaniem lub projektem oraz wyrabianie w nich odpowiedzialności za efekt wspólnej pracy.
• Zachęcanie uczniów do samodzielnego poszerzania wiedzy poprzez korzystanie ze słowników, Internetu, podręczników, prasy i telewizji.
• Wdrażanie uczniów do pracy z materiałami autentycznymi: artykułami prasowymi, fragmentami literatury, piosenkami, filmami, ulotkami i broszurami informacyjnymi.
• Kształtowanie w uczniach umiejętności porozumiewania się i reagowania w różnych sytuacjach życia codziennego,
• Zachęcanie uczniów do turystyki nastawionej na odkrywanie i poznawanie innych kultur. Wyrabianie w uczniach postaw szacunku i tolerancji dla innych narodowości, religii i tradycji.

Metody i techniki nauczania:
• Metoda komunikacyjna.
• Praca w parach i grupach.
• Nauka przez piosenkę.
• Dyskusja.
• Burza mózgów.
• Metoda audiowizualna.
• Prowadzenie rozmów i odgrywanie dialogów.
• Pogadanka.
• Samodzielne gromadzenie informacji i materiałów źródłowych.
• Praca z tekstem.

Treści nauczania obejmujące założenia projektu:
1. Geografia, symbole i miasta Wielkiej Brytanii.
2. Irlandia – dlaczego nazywają ją „Zieloną Wyspą”.
3. Geografia i podział administracyjny Stanów Zjednoczonych i Kanady.
4. Geografia i przyroda Australii.

Zagadnienia: położenie geograficzne w/w krajów, stolice, symbole narodowe, znane miasta, systemy polityczne, cechy geograficzne terenu, zwierzęta charakterystyczne dla tych miejsc, sławne miejsca związane z środowiskiem naturalnym.

5. Wycieczka po Londynie: co warto zobaczyć, dokąd warto pójść?
6. Środki transportu i miejsca z nimi związane.
7. Sławne miejsca i budowle Wysp Brytyjskich.
8. Zabytki i intersujące miejsca Dublina?
9. Charakterystyczne amerykańskie budowle i pomniki.

Zagadnienia: zabytki i sławne miejsca Londynu i Dublina, sławne amerykańskie budowle i ludzie z nimi związani, sławne pomniki i miejsca związane ze sztuką, ciekawostki związane z tymi miejscami, środki transportu, poruszanie się po mieście, kupowanie biletu.


10. Ulubione potrawy Brytyjczyków i Irlandczyków.
11. Tradycje i święta w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Stanach Zjednoczonych.

Zagadnienia: nazwy świąt obchodzonych w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Stanach Zjednoczonych, zwyczaje i tradycje związane z tymi uroczystościami, ulubione potrawy i nawyki żywieniowe w tych krajach.

12. Brytyjska rodzina królewska – dlaczego tak ekscytuje Brytyjczyków?

Zagadnienia: członkowie brytyjskiej rodziny królewskiej, bieżące wydarzenia w życiu rodziny królewskiej.

13. Szkolnictwo w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.
Zagadnienia: rodzaje szkół w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, nauczane przedmioty, znane uczelnie.

14. Styl życia i popularne zainteresowania Brytyjczyków.
15. Styl życia i popularne zainteresowania Amerykanów i Australijczyków.

Zagadnienia: aspekty życia codziennego, spędzanie czasu wolnego, zainteresowania młodzieży i dorosłych.

16. Wybrane aspekty historii Wielkiej Brytanii i Irlandii.
17. Wybrane aspekty historii Stanów Zjednoczonych.

Zagadnienia: wybrane zagadnienia historyczne, ważni bohaterowie historyczni.

18. Stereotypy związane z mieszkańcami krajów anglojęzycznych.

Zagadnienia: stereotypy na temat mieszkańców krajów anglojęzycznych, a rzeczywistość.

19. Zespół the Beatles – informacje na temat zespołu i przykłady ich twórczości.
20. Gwiazdy muzyki i filmu w Wielkiej Brytanii.
21. Gwiazdy muzyki i filmu w Stanach Zjednoczonych.
22. Gwiazdy muzyki i filmu w Australii.

Zagadnienia: muzyka popularna i jej wykonawcy, informacje na temat zespołu the Beatles, wybrane teksty piosenek, gwiazdy filmu i znane produkcje filmowe.

23. Brytyjskie poczucie humoru i jego przykłady.

Zagadnienia: cechy charakterystyczne brytyjskiego humoru i jego przykłady w programach serialach i programach telewizyjnych, np. „Monty Python”, “Little Britain”, “Allo Allo”!, “My family”, “Mr. Bean”.

24. Jakie sporty kochają Brytyjczycy?
25. Jakie sporty kochają Amerykanie?

Zagadnienia: popularne sporty, znani sportowcy, miejsca i imprezy sportowe.

26. Literatura Brytyjska i przykład ekranizacji wybranego utworu.
27. Literatura Amerykańska i przykład ekranizacji wybranego utworu.
28. Angielskie legendy i bajki.

Zagadnienia: znani pisarze i poeci anglojęzyczni oraz ich dzieła, fragmenty literatury.

29. Wielokulturowość Wielkiej Brytanii i jej wpływ na społeczeństwo.
30. Różnice pomiędzy Amerykańskim i Brytyjskim wariantem języka angielskiego.

Zagadnienia: przyczyny wielokulturowości Wielkiej Brytanii, jej pozytywne i negatywne aspekty, różnice pomiędzy amerykańskim i brytyjskim angielskim.

31. Quiz sprawdzający wiedzę z zajęć na temat kultury krajów anglojęzycznych.

Wstępny harmonogram działań projektowych:
• Zapoznanie uczniów z założeniami projektu.
• Nabór uczniów do grupy uczestniczącej w projekcie.
• Redagowanie kontraktu z uczniami.
• Przydział zadań w projekcie.
• Omówienie sposobów realizacji poszczególnych grup tematów – tworzenie grup uczniów i przydział zadań.
• Realizacja zaplanowanych działań, kontrolowanie przebiegu poszczególnych faz projektu.
• Prezentacja efektów wypracowanych przez poszczególne grupy.
• Ocena projektu przez uczestników i koordynatora.
Uwagi metodyczne dotyczące zajęć:
• Przedstawione treści nauczania stanowią propozycję zagadnień, wśród których uczniowie lub koordynator wybiorą tematykę dla realizowanego projektu.
• Realizacja programu wymaga od uczestników przygotowania odpowiednich materiałów do lekcji, kreatywności i zastosowania różnorodnych form prezentacji materiału.
• Udział uczniów w zajęciach powinien być dobrowolny. Nauczyciel powinien zachęcać uczniów do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, ale nie zmuszać ich.
• Atmosfera zajęć powinna zachęcać do kreatywności, zadawania pytań, dzielenia się wiedzą i współpracy z innymi członkami grupy.
• Ocenianie powinno zachęcać uczniów do pracy i motywować do wypowiadania się w języku obcym.
Pomoce dydaktyczne:
• sprzęt audio-wizualny,
• komputer z dostępem do Internetu, rzutnik
• słowniki angielsko-polskie i polsko-angielskie,
• mapy krajów anglojęzycznych i plakaty tematyczne,
• czasopisma: The World of English, Anglorama, English Matters,
• materiały dotyczące zagadnień kulturowych,
• ulotki i broszury informacyjne,
• fotografie,
• fragmenty literatury,
• strony www
Sposoby oceny projektu:
• Ocenie podlegać będą poszczególne fazy projektu i jego ostateczne prezentacje.
• Uczestnicy projektu dokonają samooceny oraz ocenią pracę pozostałych członków grupy.
• Finalne prezentacje grup oceniane będą przez koordynatora i zaproszonego gościa (np. innego anglistę, dyrektora szkoły lub innego nauczyciela).

Literatura przedmiotu:
1. Brudnik, E. 2000. Ja I mój uczeń pracujemy aktywnie. Kielce: Zakład Wydawniczy SFS.
2. Crowther, J. 2005. Oxford Guide to British and American Culture. Oxford: Oxford University Press.
3. Drong, A., Iwaniuk, H., Setman, M. 2009. Kultura i cywilizacja krajów angielskiego obszaru językowego. Tychy: Maternus Media.
4. Mcdowall, D. 1996. An illustrated history of Britain. Singapore: Longman.
5. O’Callaghan, B. An Illustrated History of the USA. China: Longman – Pearson Education.
6. Ribe, R., Vidal, N. 1993. Project Work Step by step. Scotland: Heinemann
7. Sheerin, S. 1989. Spotlight On Britain ,Oxford: Oxford University Press.
8. Uczenie metodą projektów pod redakcją B.D. Gołębniak. 2002. Warszawa: WSiP
9. http://angielskidlakazdego.blox.pl
10. http://www.angielski.edu.pl/
11. http://www.anglisci.pl/gazety
12. http://www.bbc.co.uk/
13. http://www.britishcouncil.org/new/
14. http://www.brytania.filo.pl
15. http://www.e-angielski.com

Autor: Agata Pawłowska
Wyświetleń: 4572


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.