Katalog Agata Pawłowska, 2012-05-10 Słupsk Język angielski, Projekty edukacyjne Szkolny projekt edukacyjny w ramach koła języka angielskiego „Kultura państw anglojęzycznych”1. Ogólne założenia projektu: Projekt przewidziany jest do realizacji w klasach I-IV technikum lub I-III liceum, dla uczniów kontynuujących naukę języka angielskiego. Projekt może być realizowany w ramach zajęć dodatkowych np. koła języka angielskiego. Zajęcia prowadzone w ramach tego projektu przeznaczone są dla uczniów zainteresowanych nauką języka angielskiego, historią, geografią i kulturą krajów anglojęzycznych, zwłaszcza Wielkiej Brytanii, Irlandii i Stanów Zjednoczonych. Założeniem tego projektu jest rozwijanie umiejętności językowych uczniów zdolnych, dla których opanowanie materiału określonego przez podstawę programową nie stanowi problemu. Zajęcia prowadzone w ramach tego koła są dla nauczyciela możliwością poruszenia kwestii, których omawianie jest utrudnione w czasie lekcji, ze względu na ograniczony czas – w klasach technikum to tylko 2 lub 3 godziny języka angielskiego tygodniowo. Zajęcia te mogą motywować ucznia do poszerzania wiedzy na temat krajów anglojęzycznych, doskonalenia swoich umiejętności językowych, jak też stanowić zachętę do podróżowania i odkrywania świata. Zajęcia te mogą również pomóc w przygotowaniu uczniów do konkursów i olimpiad, zwłaszcza tych o tematyce związanej z kulturą. Uczniowie biorący udział w tych zajęciach będą pracować z tekstami autentycznymi: artykułami z prasy codziennej i czasopism, Internetu, ulotek i broszur informacyjnych, materiałów audio i video, etc. Projekt jest przeznaczony do realizacji w wymiarze 1 godziny tygodniowo lub 2 godzin co dwa tygodnie w grupach nie większych niż 15 uczniów przez okres 1 roku lub 2 lat. Czynnikiem motywującym uczniów do poszerzania swojej wiedzy i twórczych poszukiwań mają być aktywizujące metody nauczania, takie jak dyskusja, praca w parach i grupach. Cele edukacyjne: • Podnoszenie sprawności językowych do poziomu zapewniającego swobodne porozumiewanie się w języku obcym. • Poszerzanie zasobu słownictwa, jakim dysponują uczniowie. • Zdobycie wiedzy na temat kultury, popkultury, geografii i historii krajów anglojęzycznych. • Motywowanie uczniów do autonomii w nauce języka obcego. • Kształtowanie w uczniach pewności siebie w komunikacji w języku angielskim. • Zachęcanie uczniów do korzystania z tekstów autentycznych oraz Internetu w celu rozwijania swoich umiejętności językowych. • Uświadamianie uczniom konieczności analizowania i selekcji informacji. • Kształcenie umiejętności komunikowania się i współpracy z innymi ludźmi. • Podnoszenie jakości prezentacji własnych dokonań przez uczniów. • Rozwijanie w uczniach ciekawości i tolerancji wobec innych nacji, kultur, religii i zwyczajów. • Zachęcanie uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach o tematyce związanej z kulturą krajów anglojęzycznych. Przewidywane cele praktyczne i osiągnięcia nabywane przez uczniów w trakcie realizacji projektu: • Poszerzenie wiedzy uczniów na temat niektórych krajów anglojęzycznych (Wielka Brytania, Irlandia, Stany Zjednoczone Ameryki, Kanada i Australia), w szczególności ich geografii, historii, świąt i tradycji świątecznych, zwyczajów, zabytków, kuchni, literatury, życia codziennego, sztuki, muzyki rozrywkowej, filmu, sportu i szkolnictwa. • Wzbogacanie słownictwa oraz rozwijanie kompetencji językowych w zakresie sprawności mówienia, pisania, słuchania i czytania. • Wyrabianie w uczniach umiejętności prezentowania i przekazywania informacji w sposób zrozumiały i atrakcyjny dla słuchacza. • Kształtowanie w młodzieży umiejętności współpracy z innymi w ramach wspólnej pracy nad zadaniem lub projektem oraz wyrabianie w nich odpowiedzialności za efekt wspólnej pracy. • Zachęcanie uczniów do samodzielnego poszerzania wiedzy poprzez korzystanie ze słowników, Internetu, podręczników, prasy i telewizji. • Wdrażanie uczniów do pracy z materiałami autentycznymi: artykułami prasowymi, fragmentami literatury, piosenkami, filmami, ulotkami i broszurami informacyjnymi. • Kształtowanie w uczniach umiejętności porozumiewania się i reagowania w różnych sytuacjach życia codziennego, • Zachęcanie uczniów do turystyki nastawionej na odkrywanie i poznawanie innych kultur. Wyrabianie w uczniach postaw szacunku i tolerancji dla innych narodowości, religii i tradycji. Metody i techniki nauczania: • Metoda komunikacyjna. • Praca w parach i grupach. • Nauka przez piosenkę. • Dyskusja. • Burza mózgów. • Metoda audiowizualna. • Prowadzenie rozmów i odgrywanie dialogów. • Pogadanka. • Samodzielne gromadzenie informacji i materiałów źródłowych. • Praca z tekstem. Treści nauczania obejmujące założenia projektu: 1. Geografia, symbole i miasta Wielkiej Brytanii. 2. Irlandia – dlaczego nazywają ją „Zieloną Wyspą”. 3. Geografia i podział administracyjny Stanów Zjednoczonych i Kanady. 4. Geografia i przyroda Australii. Zagadnienia: położenie geograficzne w/w krajów, stolice, symbole narodowe, znane miasta, systemy polityczne, cechy geograficzne terenu, zwierzęta charakterystyczne dla tych miejsc, sławne miejsca związane z środowiskiem naturalnym. 5. Wycieczka po Londynie: co warto zobaczyć, dokąd warto pójść? 6. Środki transportu i miejsca z nimi związane. 7. Sławne miejsca i budowle Wysp Brytyjskich. 8. Zabytki i intersujące miejsca Dublina? 9. Charakterystyczne amerykańskie budowle i pomniki. Zagadnienia: zabytki i sławne miejsca Londynu i Dublina, sławne amerykańskie budowle i ludzie z nimi związani, sławne pomniki i miejsca związane ze sztuką, ciekawostki związane z tymi miejscami, środki transportu, poruszanie się po mieście, kupowanie biletu. 10. Ulubione potrawy Brytyjczyków i Irlandczyków. 11. Tradycje i święta w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Stanach Zjednoczonych. Zagadnienia: nazwy świąt obchodzonych w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Stanach Zjednoczonych, zwyczaje i tradycje związane z tymi uroczystościami, ulubione potrawy i nawyki żywieniowe w tych krajach. 12. Brytyjska rodzina królewska – dlaczego tak ekscytuje Brytyjczyków? Zagadnienia: członkowie brytyjskiej rodziny królewskiej, bieżące wydarzenia w życiu rodziny królewskiej. 13. Szkolnictwo w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Zagadnienia: rodzaje szkół w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, nauczane przedmioty, znane uczelnie. 14. Styl życia i popularne zainteresowania Brytyjczyków. 15. Styl życia i popularne zainteresowania Amerykanów i Australijczyków. Zagadnienia: aspekty życia codziennego, spędzanie czasu wolnego, zainteresowania młodzieży i dorosłych. 16. Wybrane aspekty historii Wielkiej Brytanii i Irlandii. 17. Wybrane aspekty historii Stanów Zjednoczonych. Zagadnienia: wybrane zagadnienia historyczne, ważni bohaterowie historyczni. 18. Stereotypy związane z mieszkańcami krajów anglojęzycznych. Zagadnienia: stereotypy na temat mieszkańców krajów anglojęzycznych, a rzeczywistość. 19. Zespół the Beatles – informacje na temat zespołu i przykłady ich twórczości. 20. Gwiazdy muzyki i filmu w Wielkiej Brytanii. 21. Gwiazdy muzyki i filmu w Stanach Zjednoczonych. 22. Gwiazdy muzyki i filmu w Australii. Zagadnienia: muzyka popularna i jej wykonawcy, informacje na temat zespołu the Beatles, wybrane teksty piosenek, gwiazdy filmu i znane produkcje filmowe. 23. Brytyjskie poczucie humoru i jego przykłady. Zagadnienia: cechy charakterystyczne brytyjskiego humoru i jego przykłady w programach serialach i programach telewizyjnych, np. „Monty Python”, “Little Britain”, “Allo Allo”!, “My family”, “Mr. Bean”. 24. Jakie sporty kochają Brytyjczycy? 25. Jakie sporty kochają Amerykanie? Zagadnienia: popularne sporty, znani sportowcy, miejsca i imprezy sportowe. 26. Literatura Brytyjska i przykład ekranizacji wybranego utworu. 27. Literatura Amerykańska i przykład ekranizacji wybranego utworu. 28. Angielskie legendy i bajki. Zagadnienia: znani pisarze i poeci anglojęzyczni oraz ich dzieła, fragmenty literatury. 29. Wielokulturowość Wielkiej Brytanii i jej wpływ na społeczeństwo. 30. Różnice pomiędzy Amerykańskim i Brytyjskim wariantem języka angielskiego. Zagadnienia: przyczyny wielokulturowości Wielkiej Brytanii, jej pozytywne i negatywne aspekty, różnice pomiędzy amerykańskim i brytyjskim angielskim. 31. Quiz sprawdzający wiedzę z zajęć na temat kultury krajów anglojęzycznych. Wstępny harmonogram działań projektowych: • Zapoznanie uczniów z założeniami projektu. • Nabór uczniów do grupy uczestniczącej w projekcie. • Redagowanie kontraktu z uczniami. • Przydział zadań w projekcie. • Omówienie sposobów realizacji poszczególnych grup tematów – tworzenie grup uczniów i przydział zadań. • Realizacja zaplanowanych działań, kontrolowanie przebiegu poszczególnych faz projektu. • Prezentacja efektów wypracowanych przez poszczególne grupy. • Ocena projektu przez uczestników i koordynatora. Uwagi metodyczne dotyczące zajęć: • Przedstawione treści nauczania stanowią propozycję zagadnień, wśród których uczniowie lub koordynator wybiorą tematykę dla realizowanego projektu. • Realizacja programu wymaga od uczestników przygotowania odpowiednich materiałów do lekcji, kreatywności i zastosowania różnorodnych form prezentacji materiału. • Udział uczniów w zajęciach powinien być dobrowolny. Nauczyciel powinien zachęcać uczniów do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, ale nie zmuszać ich. • Atmosfera zajęć powinna zachęcać do kreatywności, zadawania pytań, dzielenia się wiedzą i współpracy z innymi członkami grupy. • Ocenianie powinno zachęcać uczniów do pracy i motywować do wypowiadania się w języku obcym. Pomoce dydaktyczne: • sprzęt audio-wizualny, • komputer z dostępem do Internetu, rzutnik • słowniki angielsko-polskie i polsko-angielskie, • mapy krajów anglojęzycznych i plakaty tematyczne, • czasopisma: The World of English, Anglorama, English Matters, • materiały dotyczące zagadnień kulturowych, • ulotki i broszury informacyjne, • fotografie, • fragmenty literatury, • strony www Sposoby oceny projektu: • Ocenie podlegać będą poszczególne fazy projektu i jego ostateczne prezentacje. • Uczestnicy projektu dokonają samooceny oraz ocenią pracę pozostałych członków grupy. • Finalne prezentacje grup oceniane będą przez koordynatora i zaproszonego gościa (np. innego anglistę, dyrektora szkoły lub innego nauczyciela). Literatura przedmiotu: 1. Brudnik, E. 2000. Ja I mój uczeń pracujemy aktywnie. Kielce: Zakład Wydawniczy SFS. 2. Crowther, J. 2005. Oxford Guide to British and American Culture. Oxford: Oxford University Press. 3. Drong, A., Iwaniuk, H., Setman, M. 2009. Kultura i cywilizacja krajów angielskiego obszaru językowego. Tychy: Maternus Media. 4. Mcdowall, D. 1996. An illustrated history of Britain. Singapore: Longman. 5. O’Callaghan, B. An Illustrated History of the USA. China: Longman – Pearson Education. 6. Ribe, R., Vidal, N. 1993. Project Work Step by step. Scotland: Heinemann 7. Sheerin, S. 1989. Spotlight On Britain ,Oxford: Oxford University Press. 8. Uczenie metodą projektów pod redakcją B.D. Gołębniak. 2002. Warszawa: WSiP 9. http://angielskidlakazdego.blox.pl 10. http://www.angielski.edu.pl/ 11. http://www.anglisci.pl/gazety 12. http://www.bbc.co.uk/ 13. http://www.britishcouncil.org/new/ 14. http://www.brytania.filo.pl 15. http://www.e-angielski.com Autor: Agata Pawłowska Wyświetleń: 4572
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |