![]() |
![]() |
Katalog Ksenia Dźwigońska, 2012-05-07 Żory Przyroda, Scenariusze Opisujemy wygląd różnych przedmiotów.Schemat lekcji Temat: Opisujemy wygląd różnych przedmiotów. Klasa ….. Czas: 45 minut Cele lekcji • określenie cech oglądanych przedmiotów • wyjaśnienie, że obserwowane przedmioty wykonane są z różnych substancji • podanie sposobów zapisywania obserwacji • wyjaśnienie różnicy między cechą przedmiotu a właściwościami substancji Metody i formy pracy • pogadanka • praca w grupach • praca zespołowa • praca indywidualna Materiały • koperty z nazwami różnych przedmiotów • rekwizyty: gwóźdź, książka, szklanka, miska, drzwi, chusteczka, kilka rodzajów misek wykonanych z różnych substancji, kilka różnych przedmiotów wykonanych z jednakowych substancji • podręcznik • napisy z nazwami różnych substancji Oczekiwane osiągnięcia ucznia • określi cechy oglądanych przedmiotów • zapisze swoje obserwacje • wyjaśni, że obserwowane przedmioty są wykonane z różnych substancji. INSTRUKCJA DLA GRUP Załącznik nr 1 1. W kopercie, którą dostaliście od nauczyciela, na niebieskich karteczkach, jest napisana nazwa jakiegoś przedmiotu. 2. Niebieskich karteczek nie pokazujcie pozostałym grupom. 3. Opiszcie wygląd tego przedmiotu i jego cechy charakterystyczne, tak żeby koledzy z innych grup mogli go na tej podstawie rozpoznać. 4. Opis ten zamieśćcie w waszym zeszycie w zadaniu 1. 5. Po zakończeniu zadania wybierzcie jedną osobę, która przedstawi wyniki waszej pracy. Czas na wykonanie zadania ok. 10 minut UWAGA: Podczas prezentacji pozostałych grup uważnie słuchamy i nie przeszkadzamy sobie wzajemnie! W wykonaniu opisu pomocne mogą być pytania: • Czy ten przedmiot ma jakiś zapach? • Jaki ma kształt? • Jaką ma twardość? • Czy ma smak? • Jakich jest rozmiarów? • Jakiej może być barwy? itp. ETAPY LEKCJI PRZEBIEG LEKCJI UMIEJĘTNOŚCI KLUCZOWE UWAGI ZAANGAŻOWA- NIE Powtórzenie z lekcji poprzedniej – pogadanka. Wprowadzenie – krótka pogadanka na temat otaczających nas przedmiotów. Organizowanie – uczniowie tworzą sześć grup czteroosobowych i organizują się wewnątrzzespołowo w oparciu o instrukcję. Planowanie – Po zapoznaniu się z treścią instrukcji każda grupa przystępuje do analizy zadania. Grupa I – opisuje książkę Grupa II – opisuje szklankę Grupa III – opisuje miskę Grupa IV – opisuje drzwi Grupa V – opisuje chusteczka Grupa VI – opisuje gwóźdź Komunikowanie się nauczyciel – uczeń. Organizowanie wewnatrzzespolowe. Planowanie i organizowanie pracy. Porozumiewanie się, dochodzenie wspólnych stanowisk. Wyjaśnienie celów lekcji. Załącznik nr 1 „Instrukcja” BADANIE I PRZE- KSZTAŁCANIE Uczniowie przystępują do realizacji zadań. Wykonują przydzielone im zadania według instrukcji. Efektywne współdziałanie w grupie. Rozwiązywanie problemów w sposób twórczy. Skuteczne komunikowanie się w rożnych sytuacjach. Uczniowie uważnie czytają polecenia. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości uczniów. PREZENTACJA Przedstawiciel każdej grupy odczytuje głośno opis danego przedmiotu. Pozostali uczniowie odgadują jaki jest to przedmiot. Wykonanie zadania 4 z zeszytu ucznia, dopasowanie do opisywanych przedmiotów odpowiednich nazw substancji, z których te przedmioty są wykonane. Wykonanie zadania 6 z zeszytu ucznia. Prezentowanie efektów pracy zespołowej. Argumentowanie. Komunikowanie się nauczyciel – uczeń. Uczniowie prezentują efekty pracy. REFLEKSJA Lekcja dobiegła końca. Uczniowie wykonują zadanie podsumowujące z „Moich notatek”, w którym zapisują o czym należy pamiętać podczas obserwacji i podczas jej opisu. Ocena własnego uczenia się. Nauczyciel krótko podsumowuje pracę na lekcji. Wyświetleń: 734
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |