AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ksenia Dźwigońska, 2012-05-07
Żory

Kamil Kosiński Małgorzata Muras
Przyroda, Konkursy

Turniej Ekologiczno - Sportowy

- n +

Scenariusz turniej ekologiczno – sportowego
dla klas 4 z okazji Dnia Ziemi


Serdecznie witamy wszystkich przybyłych na dzisiejszy turniej ekologiczno - sportowy odbywający się z okazji „Dnia Ziemi”.
Witamy panią dyrektor ………………, panią wicedyrektor ………………., nauczycieli i Was – koleżanki i koledzy.
Witamy również najważniejsze osoby dnia dzisiejszego – nasze drużyny.
Mamy nadzieję, że konkurs będzie dla Was nie tylko sprawdzianem waszych umiejętności i wiadomości, ale przede wszystkim dobrą zabawą.
W konkursie biorą udział dziesięcioosobowe drużyny z klas czwartych.
Powitajmy ich brawami.

Zmagania drużyn oceniać będzie jury w składzie:
1) Pani ……………
2) Pani ………….

Każdego roku 22 kwietnia obchodzimy na całym świecie Dzień Ziemi.
W tym roku będzie on obchodzony po raz 42. Pierwsze obchody miały miejsce
w 1970r. w USA.
Pragniemy mieć swój udział w ochronie środowiska, w którym żyjemy. Jesteśmy jego częścią i chroniąc je przed zagładą, gwarantujemy sobie lepsze zdrowie, a nawet życie. Kochamy naszą Ziemię, na której rośniemy i która nas żywi.
W trosce o ziemię rozpoczynamy edukację ekologiczną w formie zabawy, czyli nasz Szkolny Turniej Ekologiczno – Sportowy.

Przed nami pierwsza konkurencja: (opis poszczególnych konkurencji)


Konkurencja 1
Bieg połączony z dopisywaniem nazw na wskazaną literę - na szarym papierze.

Konkurencja 2
Zbieranie śmieci na wyścigi – zespoły ustawione w rzędach. Za rzędami znajdują się kosze na śmieci. Każdy z zawodników biegnie pojedynczo do chorągiewki, gdzie leżą śmieci (ilość zawodników = ilość śmieci). Zabiera jeden z nich i biegnie do kosza za zespołem. Po wrzuceniu śmiecia dobiega do następnego zawodnika i poprzez uderzenie w dłoń daje mu sygnał do startu. Wygrywa zespół, który wykona zadanie szybciej i dokładniej. Punkty karne przyznawane za przedwczesny start (bez uderzenia w dłoń) i zostawienie śmieci obok kosza.
Konkurencja 3
Segregowanie śmieci np. biegnie cała drużyna i segreguje śmieci na czas;

Konkurencja 4
Parada kłamców – 3 osoby z klasy 6 czytają odpowiedzi, uczestnicy wybierają właściwą na ABC (można się porozumiewać, ale ostatecznie decyzję podejmuje jedna osoba i podnosi wysoko do góry odpowiednią plakietkę).

Konkurencja 5
Rzut gazetą do kosza – drużyny stoją w rzędach, każdy ma 2 kule z gazety i rzuca do kosza.

Konkurencja 6
Toczenie dwóch piłek z papieru. Każdy z zawodników zespołu ma za zadanie przetoczyć dwie kule z papieru do chorągiewki i z powrotem. Wygrywa drużyna, która wykona zadanie dokładniej i szybciej.

Konkurencja 7
Wyścig z rozwiązywaniem krzyżówki – ustawienie zespołu w rzędzie. Na podłodze za chorągiewką leży krzyżówka. Każdy z zawodników pojedynczo dobiega do krzyżówki i rozwiązuje jedno hasło. Po wpisaniu hasła wraca do zespołu i daje sygnał do startu następnemu zawodnikowi poprzez uderzenie w dłoń. Jeżeli nie zna odpowiedzi na żadne z pytań również wraca do zespołu. Wygrywa zespół, który jako pierwszy rozwiąże krzyżówkę.

Konkurencja 8
Bieg z pustą puszką na głowie. Wykonanie jak w konkurencji 6.

Konkurencja 9
Pytania na punkty – drużyna wyznacza zawodnika, który będzie odpowiadał na pytania. Każdy z zawodników może zdobyć 3 punkty. Jeżeli zawodnik nie odpowie na pytanie może wyratować się rzutem piłką z papieru do kosza, jeżeli trafi ma możliwość pytania ratunkowego.

W trakcie trwania konkurencji kibice z każdej klasy ubierają jedną osobę w strój ekologiczny (uczniowie muszą przynieść potrzebne materiały: gazety, butelki, puszki, sznurek, taśmę klejącą, itp.) – za strój otrzymują punkty


Punktacja:
1 miejsce – 4 pkt.
2 miejsce – 3 pkt.
3 miejsce – 2 pkt.
4 miejsce – 1 pkt.

Teraz jurorzy podliczą punkty zgromadzone we wszystkich konkurencjach i wyłonią zwycięzców dzisiejszego konkursu.

Oddajemy głos jurorom. Prosimy panią dyrektor o ogłoszenie wyników konkursu, wręczenie dyplomów i nagród.

(po wystąpieniu pani dyrektor)

Dziękujemy Pani Dyrektor. Gratulujemy zwycięzcom. Dziękujemy uczestnikom naszego konkursu i wszystkim tu obecnym za miłą zabawę.

Załączniki:

Do konkurencji 4.

1. Celem ochrony przyrody jest:
a) zachowanie ginących gatunków roślin i zwierząt
b) zachowanie biologicznej różnorodności
c) wszystkie powyższe odpowiedzi są prawdziwe
2. Co to jest flora?
a) świat zwierząt
b) świat bakterii
c) świat roślin

3.Czerwona Księga prowadzona przez Międzynarodową Unię Ochrony Przyrody zawiera spis:
a) organizmów roślinnych ciekawych walorach przyrodniczych,
b) pomników przyrody,
c) gatunków ginących,
4.Najwięcej zanieczyszczeń zatrzymują drzewa:
a) iglaste
b) liściaste
c) wszystkie jednakowo

5.Oczyszczalnia ścieków zajmuje się:
a) usuwaniem ze ścieków zawartych w nich zanieczyszczeń w celu zminimalizowania ich szkodliwego oddziaływania na środowisko
b) pomiarami zużytej przez człowieka wody
c) badaniami stopnia zanieczyszczenia wody

6.Wodę należy oszczędzać dlatego, że:
a) stale zmniejszają się zasoby wód czystych
b) płacimy zbyt duże rachunki
c) zmniejsza się poziom wody w rzekach

7. Zanieczyszczenia wody:
a) wywołują różnorodne zaburzenia w funkcjonowaniu organizmów, także choroby niekiedy mające charakter zakaźny i epidemii
b) nie mają wpływu na zdrowie i funkcjonowanie organizmów
c) mają niewielki wpływ na zdrowie i funkcjonowanie organizmów

8. Można ograniczyć zanieczyszczenie powietrza poprzez:
a) zastosowanie filtrów w kominach, katalizatorów w samochodach
b) nawilżanie
c) ograniczenie hałasu

Do konkurencji 7









































Do konkurencji 9


1. Pojemnik jakiego koloru służy do segregacji papieru?

2. Podaj trzy sposoby oszczędzania wody.

3. Podaj trzy sposoby oszczędzania energii.
Do konkurencji 9

1. Pojemnik jakiego koloru służy do segregacji papieru?

2. Podaj trzy sposoby oszczędzania wody.

3. Podaj trzy sposoby oszczędzania energii.

4. Jak się nazywa powtórne wykorzystanie odpadów?

5. Kiedy obchodzimy Dzień Ziemi – podaj datę.

6. Wymień 3 źródła energii odnawialnej.

7. Wymień 3 źródła energii nieodnawialnej.

8. Dlaczego powinniśmy chronić lasy – podaj 3 przykłady.

9. W którym miesiącu przeprowadzana jest akcja „Sprzątanie świata”?

10. Jakiego koloru jest pojemnik do segregacji plastiku?

11. Czy tzw. tetrapaki są segregowalne?

12. Co to jest kompost?


Turniej przygotowali i prowadzili nauczyciele:
wychowania fizycznego – K.Kosiński
przyrody – K.Dźwigońska
krzyżówka – M.Muras
SP nr 3 w Żorach


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1356


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.