![]() |
![]() |
Katalog Wioletta Sandomierska-Michalak, 2012-05-04 Mierzyn Fizyka, WSO PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z FIZYKIPRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z FIZYKI 1. Podstawa prawna do opracowania Przedmiotowego Systemu Oceniania: • Rozporządzenie MEN z dnia 21.03.2001 r. • Statut Szkoły • Wewnątrzszkolny System Oceniania • Podstawa programowa dla gimnazjum 2. Uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości. 3. Przedmiotowy System Oceniania obejmuje następujące obszary oceniania: wiadomości, umiejętności, postawy uczniów na lekcji. 4. Formy pomiaru osiągnięć uczniów oraz sposoby oceniania: Wypowiedzi ustne (za wypowiedz ustną uczeń otrzymuje ocenę, na którą ma wpływ rzeczowość wypowiedzi oraz stosowanie języka fizyki), Kartkówki, które obejmować będą materiał z 1-3 lekcji i nie muszą być wcześniej zapowiedziane, Sprawdziany/testy sprawdzające pisemne przeprowadzane po zakończeniu każdego działu, zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem i poprzedzone lekcją powtórzeniową z podaniem zakresu materiału Aktywność indywidualna na lekcjach, Praca w grupach (wszyscy członkowie grupy uzyskują taką samą ocenę), Prace domowe, Prace dodatkowe (projekty, prezentacje multimedialne, referaty, plakaty, plansze, albumy, schematy, modele itp.) 6. W przypadku pisemnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności przyjmuje się następującą skalę: 90% - 100% bardzo dobry 75% - 89% dobry 50% - 74% dostateczny 40% - 49% dopuszczający poniżej 40% niedostateczny Za osiągnięcie 100% punktów oraz za rozwiązanie dodatkowego zadania, jeśli takie wystąpi w sprawdzianie, uczeń otrzymuje ocenę celującą. 7. Jeśli uczeń nie pisze sprawdzianu/testu sprawdzającego z całą klasą z uzasadnionych powodów, powinien to uczynić w terminie uzgodnionym z nauczycielem. 8. Uczeń ma obowiązek poprawy oceny niedostatecznej ze sprawdzianu/testu sprawdzającego w ciągu dwóch tygodni od daty jego oddania. 9. Uczeń ma prawo raz poprawić ocenę pozytywną z kartkówki, sprawdzianu/testu sprawdzającego w ciągu dwóch tygodni od daty jego oddania. 11. Jeden raz w semestrze (jedna godziny fizyki w tygodniu) i dwa razy w semestrze (dwie godziny fizyki w tygodniu) uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do zajęć. Przez nieprzygotowanie do lekcji rozumiemy: brak zeszytu, brak pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji. 12. Listę uczniów nieprzygotowanych sporządza dyżurny i przedkłada ją nauczycielowi po przeczytaniu listy obecności. 13. Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną. 14. Po dłuższej nieobecności w szkole (powyżej 1 tygodnia) uczeń ma prawo nie być oceniany przez dwie kolejne lekcje (dwie godziny fizyki w tygodniu) przez kolejną lekcję (jedna godzina fizyki w tygodniu). 15. Na koniec semestru i roku szkolnego nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych. 16. Przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia, wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków lekcyjnych, chęć uczestniczenia w zajęciach i zadaniach dodatkowych. 17. Sposoby informowania uczniów o ocenianiu: • PSO przedstawiony na początku roku szkolnego i udostępniony w formie pisemnej (wywieszony w klasie), • Wymagania na poszczególne oceny udostępnione uczniom w formie pisemnej (wywieszone w klasie), • Oceny cząstkowe są jawne, oparte o opracowane kryteria wymagań, • Sprawdziany pisemne i kartkówki uczniowie otrzymują do wglądu po ich sprawdzeniu i ocenieniu. 18. Przynajmniej raz w semestrze uczeń dokonuje samooceny. 19. Wymagania na poszczególne oceny: W – wykraczające D – dopełniające R – rozszerzające P – podstawowe K – konieczne Na ocenę celujący (wymagania K + P + R + D + W) Uczeń: Posiada wiadomości i umiejętności wykraczające poza program nauczania, Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami, potrafi formułować problemy, dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk, Rozwiązuje zdania i problemy o dużym stopniu trudności, Osiąga sukcesy w konkursach pozaszkolnych. Na ocenę bardzo dobry (wymagania K + P + R + D) Uczeń: Opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania, Rozwiązuje zadania i problemy w sposób twórczy (wykorzystuje umiejętności w nowych sytuacjach, przeprowadza analizę procesu fizycznego, doświadczenia), Potrafi efektywnie pracować w grupie, Poszukuje, porządkuje i wykorzystuje informacje z różnych źródeł, Przekształca jednostki, Potrafi zaplanować i wykonać doświadczenie fizyczne. Na ocenę dobry (wymagania K + P + R) Uczeń: Posiada wiadomości i umiejętności określone programem nauczania, potrafi je wykorzystać do zadań obliczeniowych z zastosowaniem przekształcania wzorów oraz prostych zadań problemowych, Sporządza i czyta wykresy, rysunki, Poprawnie wyraża swoje myśli, posługując się językiem fizyki, Poprawnie wyjaśnia sens omawianych wielkości fizycznych. Na ocenę dostateczny (wymagania K + P) Uczeń: Potrafi wyjaśnić, od czego zależą podstawowe wielkości fizyczne, Zna wielkości fizycznych i ich jednostki , Potrafi wyjaśnić poznane prawa fizyki oraz zjawiska fizyczne, Rozwiązuje proste, typowe zadania o niewielkim stopniu trudności, Potrafi posługiwać się prostymi przyrządami. Na ocenę dopuszczający (wymagania K) Uczeń: Zna podstawowe pojęcia, wielkości fizyczne oraz rozróżnia je, Zna poznane zjawiska fizyczne, Potrafi przy pomocy nauczyciela rozwiązać poste zadania o niewielkim stopniu trudności, Uczestniczy w zajęciach na miarę swoich możliwości. Wyświetleń: 649
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |