Katalog Sylwia Jakubiak, 2012-04-27 Prusice Religia, Konspekty Cierpienie i choroba w rodzinieTEMAT: CIERPIENIE I CHOROBA W RODZINIE I. ZAŁOŻENIA KATECHEZY CELE KATECHEZY: 1. Odkrywanie religijnego znaczenia ludzkiego cierpienia. 2. Kształtowanie umiejętności towarzyszenia w cierpieniu członkowi rodziny. 3. Ukazanie sakramentu namaszczenia chorych jako daru i pomocy w przezywaniu cierpienia. METODY: Pogadanka, praca w grupach POMOCE DYDAKTYCZNE: Pismo Święte, Katechizm Kościoła Katolickiego, Kodeks Prawa Kanonicznego, Teksty Jana Pawła II o cierpieniu II. PLAN KATECHEZY A. WSTĘP Modlitwa na rozpoczęcie Sprawdzenie obecności 1. Zainteresowanie tematem Katecheta przedstawia temat katechezy i robi krótkie wprowadzenie: W kontekście rozważań nad cierpieniem oraz nad możliwością niesienia pomocy cierpiącym należy zdawać sobie sprawę z tego, że cierpienie staje się nie tylko problemem nie tylko dla samych chorych, ale też dla ludzi zdrowych – zwłaszcza dla tych z najbliższego otoczenia chorego. Dlatego zastanówmy się nad tym: 1. Jaką postawę może przyjąć chory wobec doświadczanego cierpienia? 2. Jak reagują ludzie, gdy dowiedzą się o poważnej chorobie osoby bliskiej? Przewidywane odpowiedzi uczniów: choroba może prowadzić do niepokoju, do zamknięcia się w sobie, do rozpaczy, buntu przeciw Bogu, do większej dojrzałości, może pomóc rozeznać w swoim życiu to, co najistotniejsze, pobudzić do szukania Boga itp. B. ROZWINIĘCIE Katecheta czyta świadectwo pt: „ Kto się lepiej nim zajmie?” i prosi uczniów, aby zastanowili się na tym: W jaki sposób zdrowi członkowie rodziny powinni towarzyszyć w cierpiącemu człowiekowi? Przewidywane odpowiedzi uczniów: powinni okazywać miłość, zrozumienie, wytrwałość, pomóc w odnalezieniu sensu cierpienia, itp. Katecheta prosi uczniów, aby w oparciu o to świadectwo odpowiedzieli na pytanie: Czego uczą nas chorzy? W czym nam pomagają? Przewidywane odpowiedzi uczniów: cierpliwości, pokory, solidarności międzyludzkiej, dostrzeganie niewystarczalności świata materialnego, zaufania Bogu, pogłębienia wiary itp. POGŁĘBIENIE Katecheta uświadamia uczniom, że obok pomocy fizycznej choremu człowiekowi potrzebna jest pomoc duchowa, aby był w stanie zapanować nad swoją słabością, aby z spojrzał na nią z innej, religijnej perspektywy. Pomoc ta płynie z sakramentu uzdrowienia. Katecheta dzieli klasę na zespoły i przydziela zadania, które uczniowie wykonują w oparciu o wybrane teksty Pisma Świętego, KKK, KPK. Gr. I Choroba w Starym Testamencie. Choroba w Nowym Testamencie. Gr. II Kto może przyjąć sakrament chorych? Jak udziela się sakramentu chorych? Gr. III Skutki sprawowania sakramentu chorych. Przygotowanie do sakramentu namaszczenia. Gr. IV Jan Paweł o cierpieniu – wybrane teksty katechez papieskich. Uczniowie referują zadania poszczególnych grup. B. ZAKOŃCZENIE Katecheta podkreśla, że chrześcijańska rodzina, która rozumie znaczenie sakramentu chorych, stwarza swoim bliskim – dotkniętych ciężką chorobą, oczekujących na trudną operację – możliwość przyjęcia Chrystusowego umocnienia. W ten sposób dowodzi, że dba o rzeczywiste dobro chorego człowieka. Wielkim umocnieniem w chorobie jest modlitwa za cierpiącego. Katecheta prosi uczniów, aby podczas osobistej modlitwy pomodlili się za chorych i cierpiących. Wyświetleń: 2160
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |