Katalog

Sylwia Jakubiak, 2012-04-27
Prusice

Religia, Konspekty

Cierpienie i choroba w rodzinie

- n +

TEMAT: CIERPIENIE I CHOROBA W RODZINIE

I. ZAŁOŻENIA KATECHEZY

CELE KATECHEZY:

1. Odkrywanie religijnego znaczenia ludzkiego cierpienia.
2. Kształtowanie umiejętności towarzyszenia w cierpieniu członkowi rodziny.
3. Ukazanie sakramentu namaszczenia chorych jako daru i pomocy w przezywaniu cierpienia.

METODY:

Pogadanka, praca w grupach

POMOCE DYDAKTYCZNE:

Pismo Święte, Katechizm Kościoła Katolickiego, Kodeks Prawa Kanonicznego, Teksty Jana Pawła II o cierpieniu


II. PLAN KATECHEZY

A. WSTĘP

Modlitwa na rozpoczęcie
Sprawdzenie obecności

1. Zainteresowanie tematem
Katecheta przedstawia temat katechezy i robi krótkie wprowadzenie:
W kontekście rozważań nad cierpieniem oraz nad możliwością niesienia pomocy cierpiącym należy zdawać sobie sprawę z tego, że cierpienie staje się nie tylko problemem nie tylko dla samych chorych, ale też dla ludzi zdrowych – zwłaszcza dla tych z najbliższego otoczenia chorego. Dlatego zastanówmy się nad tym:
1. Jaką postawę może przyjąć chory wobec doświadczanego cierpienia?
2. Jak reagują ludzie, gdy dowiedzą się o poważnej chorobie osoby bliskiej?
Przewidywane odpowiedzi uczniów: choroba może prowadzić do niepokoju, do zamknięcia się w sobie, do rozpaczy, buntu przeciw Bogu, do większej dojrzałości, może pomóc rozeznać w swoim życiu to, co najistotniejsze, pobudzić do szukania Boga itp.

B. ROZWINIĘCIE

Katecheta czyta świadectwo pt: „ Kto się lepiej nim zajmie?” i prosi uczniów, aby zastanowili się na tym: W jaki sposób zdrowi członkowie rodziny powinni towarzyszyć w cierpiącemu człowiekowi?
Przewidywane odpowiedzi uczniów: powinni okazywać miłość, zrozumienie, wytrwałość, pomóc w odnalezieniu sensu cierpienia, itp.
Katecheta prosi uczniów, aby w oparciu o to świadectwo odpowiedzieli na pytanie: Czego uczą nas chorzy? W czym nam pomagają?
Przewidywane odpowiedzi uczniów: cierpliwości, pokory, solidarności międzyludzkiej, dostrzeganie niewystarczalności świata materialnego, zaufania Bogu, pogłębienia wiary itp.

POGŁĘBIENIE
Katecheta uświadamia uczniom, że obok pomocy fizycznej choremu człowiekowi potrzebna jest pomoc duchowa, aby był w stanie zapanować nad swoją słabością, aby z spojrzał na nią z innej, religijnej perspektywy. Pomoc ta płynie z sakramentu uzdrowienia.
Katecheta dzieli klasę na zespoły i przydziela zadania, które uczniowie wykonują w oparciu o wybrane teksty Pisma Świętego, KKK, KPK.
Gr. I
Choroba w Starym Testamencie.
Choroba w Nowym Testamencie.
Gr. II
Kto może przyjąć sakrament chorych?
Jak udziela się sakramentu chorych?
Gr. III
Skutki sprawowania sakramentu chorych.
Przygotowanie do sakramentu namaszczenia.
Gr. IV
Jan Paweł o cierpieniu – wybrane teksty katechez papieskich.
Uczniowie referują zadania poszczególnych grup.

B. ZAKOŃCZENIE

Katecheta podkreśla, że chrześcijańska rodzina, która rozumie znaczenie sakramentu chorych, stwarza swoim bliskim – dotkniętych ciężką chorobą, oczekujących na trudną operację – możliwość przyjęcia Chrystusowego umocnienia. W ten sposób dowodzi, że dba o rzeczywiste dobro chorego człowieka. Wielkim umocnieniem w chorobie jest modlitwa za cierpiącego.
Katecheta prosi uczniów, aby podczas osobistej modlitwy pomodlili się za chorych i cierpiących.



Wyświetleń: 2160


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.