Katalog Joanna Brzóskiewicz, 2012-04-20 Grudziądz Pedagogika, Konspekty Ja tworzę świat w którym żyję – wzorce osobowe nastolatków.Program autorski „Ja tworzę świat w którym żyję – wzorce osobowe nastolatków” Rok szkolny 2011/2012 Opracowanie: mgr J.Brzóskiewicz Podstawowym sposobem nauki każdego człowieka jest wzorowanie się: na kimś, na czymś. Młodzież znajduje wzorce do naśladowania wśród: gwiazd muzycznych, gwiazd filmowych sportowców, czy też mnie znanych osób. Dla niektórych z ich wzorcem do na naśladowania, choć to rzadkość, jest ktoś z rodziny. Jednakże młodzi ludzie coraz rzadziej naśladują te cechy, które winny być kontynuowane w społeczeństwie. Pomijają w swym wartościowaniu: - wartości patriotyczne; - ogólno przyjęte wartości moralne, społeczne; - altruizm, a nawet pomoc koleżeńską. Społeczeństwo młodzieży jest wyidealizowane, a najważniejszą osobą na „całym świecie” jestem Ja, jako obywatel, uczeń, wychowanek. Historia Polski i świata dysponuje przykładami osobowości, charakterów i postępowania, które warto naśladować, bądź przynajmniej poznać. Program „Ja tworzę świat w którym naśladuję – wzorce osobowe nastolatków” ma na celu uzmysłowienie jego uczestnikom, że obok tych pozytywnych wzorców osobowościowych wokół młodych ludzi pełno jest niebezpieczeństw, związanych z przejęciem wzorów złych, szkodliwych. CEL GŁÓWNY Poznawanie i utożsamienie się z pozytywnymi wzorcami osobowościowymi. Unikanie społecznie nieakceptowanych zachowań, negatywnych wzorców postępowania. CELE OPERACYJNE Uczestnik: - pozna przykłady pozytywnych i negatywnych zachowań na przykładzie wybranych osobowości (muzyków, sportowców, polityków); - będzie umiał dokonać oceny postepowania; - będzie umiał wysunąć wysnuć wniosek; - pozna znaczenie terminów: wartości, altruizm, poświęcenie; - będzie przewidywał skutki złego postepowania; - będzie umiał podjąć decyzję. METODY - słowna; - aktywizująca. FORMY PRACY - indywidualna; - zbiorowa. SPOSÓB REALIZACJI Zajęcia w ramach programu „Ja tworzę świat w którym żyję - …” realizowane będą w pierwszą i trzecią środę miesiąca, a także na bieżąco wg potrzeb. Pojęcie wzorca kształtuje się bowiem nie tylko na podstawie zaplanowanego cyklu działań. Sytuacje z życia codziennego młodzieży, materiał szkolny bogate są w sytuacje, które należy poddać dyskusji. W ramach autorskiego programu pracy realizowane będą zajęcia, zgrupowane w określone bloki tematyczne / miesięczne. ZAŁOŻENIA: Wrzesień 2011: pojęcie utożsamiane z pojęciem wzorzec (metoda aktywizacji: burz mózgów), uzupełnienie wiedzy teoretyczno – praktycznej; Październik 2011: „Wzorzec osobowy mojego życia” – dyskusja na forum grupy; Listopad 2011: „Ponadczasowy wzór postepowania – podróż przez lata historii Polski”; Grudzień 2011/ Styczeń 2012: „Nie – akceptowane wzorce postępowań, prawda, czy fałsz.” W II półroczu program będzie realizowany w oparciu o założenia i cel główny programu wg. następujących założeń: Luty: „Przemoc i agresja nieodzowne elementy życia młodzieży – czy można żyć bez ich użycia”; Marzec: „Moje miejsce w społeczeństwie – hierarchia moich wartości”; Kwiecień: „ Niepełnosprawni – moja tolerancja na innych”; Maj / Czerwiec: zajęcia podsumowujące oparte na wymianie zgromadzonych informacji, próba odpowiedzi na pytania „Co ja wyniosłem z tych zajęć dla siebie; Czy chciałbym być inny; Czy warto kultywować wzorzec idealnej osobowości ?” UCZESTNICY ZAJĘĆ: Uczestnicy zajęć to młodzież gimnazjalna pochodząca z rodzin dysfunkcyjnych, która powinna poznać wartościowe wzorce osobowe obecne w historii Polski. Często bowiem dzieci te mają zaburzone pojęcie : norm i wartości społecznych poprzez wychowanie w takim środowisku rodzinnym. Zajęcia w ramach tego programu zamierzam połączyć z Biblioterapią. Stosunek uczestników do książki, jako lektury, źródła wiedzy, nadal jest niezadawalający. Dlatego wykorzystam Biblioterapię, jako metodę pracy nad własnym, pozytywnym wzorcem i odszukania go w literaturze. SPODZIEWANE EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU W I SEMESTRZE ROKU SZKOLNEGO 2011/2012 - poszerzenie światopoglądu społecznego poprzez określenie terminów: wartości i postaw społecznie akceptowanych i nieakceptowanych; - wybór należy do mnie: praca nad umiejętnością dokonywania prawidłowych wyborów; - poznanie i wzbogacenie wiedzy nt. historii Polski i wielkich osobowości; - wykształcenie umiejętności dyskusji; - poszerzenie światopoglądów literackich. Wyświetleń: 2359
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |