![]() |
![]() |
Katalog Iwona Kruszyńska, 2012-04-16 Prabuty Lekcja wychowawcza, Konspekty AsertywnośćKonspekt lekcji IMIĘ I NAZWISKO PROWADZĄCEGO - Iwona Kruszyńska SZKOŁA - ZSO nr 1 Kwidzyn KLASA - I 1.Temat lekcji: Asertywność. 2. Cele główne: - zapoznanie uczniów z pojęciem asertywności 3. Cele operacyjne: Uczeń: - poznaje znaczenie pojęcia "asertywność", istotę metod asertywnych - umie określić nazwy metod, wyjaśnić, na czym polega ich istota, - uświadamia sobie, że asertywność ma wielkie zalety, pozwala żyć w zgodzie ze sobą, pozwala wyjść "obronną ręką" z trudnych sytuacji. 4. Metody pracy: - pogadanka - zabawa 5. Środki dydaktyczne: - uczniowie przedstawiają scenki 6. Przebieg lekcji: - sprawy organizacyjne: - sprawdzenie obecności -podajemy temat lekcji: T: Asertywność 1. Scenki Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy. Każda z grup ma przygotować scenkę. Grupa I – rodzice nie akceptują dziewczyny syna. Grupa II- rodzice nie akceptują muzyki, którą słuchają ich dzieci. Grupa III - koledzy namawiają kolegów na imprezę. Uczniowie przedstawiają scenki 2. Pogadanka na temat asertywnego zachowania. Jak trudno jest się komunikować, mówić "nie", wyrażać swoje racje i sądy wie każdy, kto znalazł się w sytuacji konfliktowej. Asertywność to umiejętność, dzięki której ludzie otwarcie wyrażają swoje myśli, uczucia i przekonania, nie lekceważąc uczuć i poglądów swoich rozmówców. Teoria asertywności jest oparta na założeniu, ze każda jednostka posiada pewne podstawowe prawa. W sytuacjach konfliktowych umiejętności asertywne pozwalają osiągnąć kompromis bez poświęcania własnej godności i rezygnacji z uznawanych wartości. Ludzie asertywni potrafią też powiedzieć "nie" bez wyrzutów sumienia, złości czy lęku. Asertywność jest zatem umiejętnością kluczową, kiedy trzeba się oprzeć naciskom m. in. w sprawie alkoholu i narkotyków. Asertywność to umiejętność, a nie etykieta, którą można przyklejać ludziom To zachowania, a nie ludzi możemy określać jako "agresywne", "ulegle" czy "asertywne". Asertywność jest czasem mylona z agresją. W przypadku zachowań agresywnych sytuacje są postrzegane w kategoriach "ja wygrywam, ty przegrywasz". Ton głosu w zachowaniu agresywnym różni się od tonu głosu w zachowaniu asertywnym - często bywa hałaśliwy, pobrzmiewa w nim pogróżka lub sarkazm. Towarzyszy mu odpowiednie zachowanie niewerbalne: mierzenie rozmówcy wrogim spojrzeniem, grożenie palcem, naruszanie granicy przestrzeni prywatnej Często myli się również pojęcia złości i agresji Złość jest uczuciem, agresja zaś sposobem wyrażania złości. Dlaczego zachowujemy się agresywnie? -Boimy się, że nie dostaniemy tego, co chcemy. -Nie wierzymy w samych siebie. -Wcześniej okazywało się to skuteczne. -Chcemy zwrócić na siebie uwagę. -Chcemy zademonstrować swój ą władzę. -Chcemy wyładować złość -Chcemy manipulować innymi. Co ryzykujemy? -Konflikty w zagrożeniach z innymi ludźmi (czują się zagrożeni) -Utratę szacunku dla samego siebie. -Utratę szacunku dla innych. -Będziemy nie lubiani. -Poważny stres. -Dojdzie do przemocy. -Rezultaty przeciwne do zamierzonych Złość może być obecna także w zachowaniach asertywnych. W tych pierwszych kumuluje się i może później wybuchnąć w postaci agresji. W tych drugich jest wyrażana jako otwarty komunikat, np. "Jestem na ciebie zły.", i dzięki temu uświadamiana rozmówcy. Dlaczego zachowujemy się asertywnie? - Jesteśmy zadowoleni z siebie i z innych. - Mamy szacunek dla siebie i innych. - Pomaga nam to w osiągnięciu celów i realizacji własnych potrzeb. - Dzięki temu mniej ranimy innych. - Dzięki temu rośnie wiara w siebie. - Daje to poczucie kontroli nad własnym życiem. - Jesteśmy uczciwi w stosunku do samych siebie i innych. A co ryzykujemy? - Będziemy nie lubiani za to, że wyrażamy swoje odczucia. - Etykietę człowieka idącego przez życie przebojem. - Zmiany w naszych relacjach z innymi. Teoria asertywności oparta jest na przekonaniu, że każda osoba posiada pewne podstawowe prawa. Przypomnijmy, zatem pięć, bardzo przydatnych w codziennej praktyce specjalisty ds. public relations, praw Herberta Fensterheima: 1. Masz prawo do robienia tego, co chcesz — dopóki twoja działalność nie rani kogoś innego. 2. Masz prawo do zachowania swojej godności poprzez asertywne zachowanie — nawet jeśli rani to kogoś innego — dopóki twoje intencje nie są agresywne, lecz asertywne. 3. Masz prawo do przedstawiania innym swoich próśb — dopóki uznajesz, że druga osoba ma prawo odmówić. 4. Istnieją takie sytuacje między ludźmi, w których prawa nie są oczywiste. Zawsze jednak masz prawo do przedyskutowania i wyjaśnienia problemu z drugą osobą. 5. Masz prawo z korzystania ze swoich praw. Jeśli z nich nie korzystasz, to godzisz się na odebranie ich sobie. Asertywność wykazuje 3 właściwości: - Dobrze pojęty własny interes – oznacza to, że potrafisz ocenić, co jest warte twojego czasu i uwagi. - Uczciwe postępowanie - mówisz to, co myślisz w taki sposób, by nikogo nie urazić. - Poszanowanie praw – uznanie swojego prawa do wyrażenia opinii, uwagi czy obawy , tak by nie naruszyć przy tym praw innych ludzi. 3. Omówienie scenek przedstawionych przez uczniów 4. Podsumowanie Wyświetleń: 2151
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |