Katalog Edyta Lipińska, 2012-04-11 Siedlce Matematyka, Konspekty Konspekt lekcji matematyki w klasie IVKONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE IV I. DANE: 1. Imię i nazwisko nauczyciela: Edyta Lipińska 2. Przedmiot: matematyka 3. Klasa: IVc 4. Data: 25.02.2009r. 5. Czas: 45min II. INFORMACJA O ZAJĘCIACH: 1. Dział programu: Podzielność liczb naturalnych 2. Temat: Dzielniki i wielokrotności liczb – ćwiczenia 3. Zakres treści: - dzielniki liczb - wielokrotności liczb - liczby pierwsze i złożone 4. Cele lekcji: a)ogólne: uczeń znajduje dzielniki i wielokrotności liczb oraz rozróżnia liczby pierwsze i złożone b)operacyjne: - uczeń potrafi: wyznaczyć dzielniki i wielokrotności liczb, zastosować zdobytą wiedzę w rozwiązywaniu zadań praktycznych - uczeń zna: tabliczkę mnożenia i dzielenia, liczby pierwsze i złożone, różnicę między dzielnikiem a wielokrotnością - uczeń pozna: Sito Eratostenesa 5. Strategia nauczania: asocjacyjna 6. Zasady nauczania: wiązanie teorii z praktyką, utrwalanie wiedzy 7. Metody nauczania: ćwiczeniowo-praktyczna, gra 8. Formy pracy: praca zbiorowa i indywidualna, praca w grupach, praca w parach 9. Środki dydaktyczne: podręcznik, kostka do gry, sito Eratostenesa (zał. 1), Ballada o Eratostenesie(zał. 2) III. TOK ZAJĘĆ: 1. Sprawy organizacyjne 2. Sprawdzenie pracy domowej 3. Podanie tematu lekcji 4. Realizacja tematu lekcji: A. Przypomnienie wiadomości o dzielnikach i wielokrotnościach B. Ćwiczenie 1 a)Wypisz wszystkie dzielniki liczb: 12, 30, 48 b)wypisz po pięć wielokrotności liczb: 3, 10, 25 Uczniowie rozwiązują ćwiczenie w zeszytach, a wybrani uczniowie na tablicy. C. Rozwiązywanie zadania 5/181 z podręcznika Uczniowie rozwiązują zadanie w zeszytach, a wybrani uczniowie na tablicy. D. Ćwiczenie 2 – praca w trzech grupach Wybrani przez nauczyciela reprezentanci grup rzucają kostką do gry, otrzymane wyniki rzutów zapisują na tablicy. Następnie zliczają sumę wyrzuconych oczek i ją również zapisują na tablicy. Zadaniem każdej grupy jest wypisanie wszystkich dzielników i po pięć wielokrotności zapisanych sum. E. Ćwiczenie 3 Nauczyciel przypomina uczniom ich numery w dzienniku lekcyjnym. Zadaniem każdego ucznia jest wypisanie w zeszycie wszystkich dzielników liczby oznaczającej numer w dzienniku. Nauczyciel prosi o podniesienie rąk uczniów, którzy otrzymali 1 dzielnik, 2 dzielniki, 3 dzielniki, itd. (wprowadzenie do punktu F) F. Przypomnienie pojęć: liczba pierwsza i złożona. Uczniowie, którzy otrzymali dwa dzielniki proszeni są o zapisanie swoich numerów z dziennika na tablicy. Nauczyciel prosi o dopisanie jeszcze kilku innych liczb pierwszych mniejszych od 100 G. Jako wprowadzenie do pracy w grupach nauczyciel czyta uczniom Balladę o Eratostenesie H. Ćwiczenie 4 – podział klasy na 2-osobowe grupy Uczniowie dostają kartki z liczbami (zał. 1) i wyznaczają liczby pierwsze zgodnie ze wskazówkami nauczyciela (metodą sita Eratostenesa). Następnie wybrani uczniowie zapisują na tablicy kolejne liczby pierwsze mniejsze od 100 I. Podsumowanie pracy grupowej - ciekawostka, trochę historii: Wczasach Eratostenesa pisano na tablicach woskowych i liczb nie skreślano, lecz wykuwano Po przeprowadzeniu wyżej opisanego postępowania tabliczka przypominała sito, stąd metoda wyznaczania liczb pierwszych nosi nazwę „Sita Eratostenesa” 5. Podsumowanie lekcji 6. Zadanie i omówienie pracy domowej: Czy umiesz? Sprawdź! str.182 ……………………………. Wyświetleń: 1668
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |