Katalog Izabela Bbbbbbbb, 2012-03-09 Rabka Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenarisz zajęć dla dzieci 6 letnich - przygotowanie do nauki czytania i pisaniaSCENARIUSZ ZAJĘĆ W GRUPIE DZIECI 6 LETNICH Z ZAKRESU PRZYGOTOWANIA DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA Grupa: dzieci 6 - letnie Cele ogólne: rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej jako przygotowanie do nauki czytania i piswania ćwiczenie motoryki ręki dominującej. Cele operacyjne: dzieli swoje imię na sylaby umie odczytać globalnie wyraz z rozsypani literowej potrafi wyróżnić głoskę w nagłosie przyporządkuje wyrazy do odpowiedniej ilustracji potrafi segregować litery wg podanych cech ( wielkie, małe, samogłoski) układa swoje imię z rozsypanki literowej dzieli wyrazy na sylaby potrafi odnaleźć swoje imię wśród innych stara się samodzielnie wykonać zadania potrafi współdziałać w grupie układa wyrazy z pojedynczych liter i dopasowuje je do obrazka układa wyrazy z sylab potrafi złożyć obrazek z części rozpoznaje wyrazy globalnie rysuje szlaczek na kratkowanym papierze według instrukcji nauczyciela - orientuje się -na kartce papieru ( prawa strona, lewa strona, środek, góra, dół ) rozwija sprawność manualną Metody czynna – zadań stawianych do wykonania, ćwiczenia utrwalające słowna -objaśnienia, instrykcje Formy indywidualna, zbiorowa Pomoce dydaktyczne piłeczka, kartki z imionami, kredki, kartki w kratkę, ilustracje z postaciami z bajek, kolorowe karty, kostka, karteczki z literami,ilustracje, fragmenty obrazków, nożyczki, płyta CD Przebieg: 1. Zabawa z piłką „Imiona” – ćwiczenia analizy sylabowej Wszyscy stoją w kole. Prowadząca pyta się dzieci „Jak mama woła dziecko?”- A-da, O-la, Kac-per. Uczestnicy rzucają piłkę do wybranych osób. Kto ma piłkę wymawia sylabami swoje imię Zadajemy dzieciom pytanie „Jak nazywamy wymieniane części słów?”( sylaby) 2. Dzieci. stoją w kole z nauczycielką i trzymają się za ręce. Na słowa nauczycielki: „Witam osoby, które mają jako pierwszą głoskę imienia „E”- te osoby kłaniają się”, „Witam wszystkich na „A”- te osoby klaszczą w dłonie, Następnie dzieci siedzą w kole wraz z nauczycielką, w prawą stronę podaje ona kolejne wizytówki. Każde dziecko zatrzymuje kwiat z napisanym swoim imieniem, pozostałe wizytówki dzieci podają dalej. Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie dzieci odszukają kartki ze swoim imieniem. Wszyscy przeliczają ile kwiatów pozostało. Dzieci wspólnie z nauczycielem odczytują imiona nieobecnych kolegów i koleżanek. Uczestnicy mogą liczyć ile tego dnia przyszło dziewczynek ilu chłopców i ile jest wszystkich dzieci. 3.Zabawa ruchowa pt. „Słychać- nie słychać.” Dzieci spacerują w rytmie muzyki po klasie. Kiedy nauczycielka powie wyraz, zadaniem dzieci jest zauważenie czy w wyrazie tym występuje głoska „r” czy też nie. Jeśli występuje dzieci siadają po turecku i klaszczą w dłonie, a jeśli nie występuje stają na jednej nodze. 4. Dzieci podzielone są na zespoły, jeden zespół układa na podłodze litery z własnych ciał. Pozostałe dzieci odgadują, jakie to litery. 5. Zabawa ruchowa „Jestem wielką literą „A”. Dziecko „zamienia” się w literę podaną przez nauczyciela. 6.Ćwiczenia Paula Dennisona – wykonywanie ruchów naprzemiennych według instrukcji nauczyciela celem usprawniania pisania Dotknij lewą ręką prawego łokcia i odwrotnie Dotknij lewą ręką prawego ucha i odwrotnie Dotknij lewą ręką prawego kolana i odwrotnie 7. Ćwiczenia grafomotoryczne Dyktando graficzne, rysowanie szlaczków na kratkowanym papierze według instrukcji nauczyciela. Kończenie szlaczka bez instrukcji. Dziecko zaczyna rysować od kropki. 8. „Na wiosennej łące” – rysowanie według instrukcji nauczyciela na zielonych kartkach. Nadeszła wiosna. Na łące w prawym górnym rogu zaświeciło słoneczko. Na środku łąki fruwał kolorowy motylek. W lewym dolnym rogu wyrósł kwiatek. W prawym dolnym rogu rosło drzewko. W lewym górnym rogu płynęła chmurka. 9. Zabawa z kostką „Jaka to bajka? – odgadywanie tytułu bajki na podstawie odkrywanych fragmentów obrazków; w obręczach znajdują się ilustracje bajek (Czerwony Kapturek, Kot w butach, Kopciuszek, Królewna Śnieżka) przykryte kartami w różnych kolorach, Do każdej bajki przypisany jest odpowiedni kolor(czerwony, zielony, niebieski, żółty) Chętne dziecko rzuca kostką, wypada kolor np. czerwony, wówczas odkrywa jeden element przykrytej bajki w/w kolorze, i próbuje podać jej tytuł, zabawa toczy się tak długo aż podane zostaną wszystkie tytuły bajek 10. Podział dzieci na 4 zespoły; każdy zespół ma za zadanie wybrać z kilku obrazków tylko elementy pasujące do otrzymanej ilustracji bajki Zespół I – bajka „Czerwony Kapturek” (koszyk, wilk, gajowy, dom w lesie) Zespól II – bajka „Kopciuszek” (pantofelek, kareta, wróżka, sala balowa) Zespół III – bajka „Królewna Śnieżka” (krasnale, lusterko, jabłko, królewicz) Zespół IV – bajka „Kot w butach” (młodzieniec, kot, buty, młyn) 11. Zaproszenie dzieci do wykonania przygotowanych przez nauczyciela zadań „Moje imię” – ułożenie imion z liter znajdujących się na małych kartkach „Moja mama” – składanie obrazka z części i ułożenie napisu „mama” z pojedynczych liter - „Takie same wyrazy” – pod ilustracjami znajdują się wyrazy,zadaniem dziecka jest odnalezienie dwóch takich samych - „Obrazki i napisy” – dobranie odpowiedniego napisu do obrazka „Układanie nazw obrazków z rozsypanki literowej” - „Brakujące litery”- w wyrazach i zdaniach wstawianie brakujących liter 12. Dzieci podzielone są na 4 zespoły. Dwa zespoły mają za zadanie ułożenie takich słów, aby zaczynały się na „m”. Nauczycielka podaje dzieciom przykład: mleko. Kolejne dwa mają za zadanie ułożenie słów gdzie „m” będzie w dowolnym miejscu danego wyrazu. 12. Praca indywidualna. Każde dziecko otrzymuje inny obrazek. Jego zadaniem jest pokolorowanie tylko tych przedmiotów, które mają głoskę „l”. Po wykonaniu zadania dzieci opowiadają co znajduje się na ich ilustracjach i jaki przedmiot pokolorowały 13. Dokończ słowo. Nauczyciel mówi pierwszą sylabę słowa rzucając piłkę do dziecka, które musi dokończyć słowo, np.: ba – lon. 14. Szukanie głosek. Dzieci siedzą lub stoją w kółku. Nauczyciel mówi dowolny wyraz. Jeżeli w tym wyrazie występuje poszukiwana głoska dzieci łapią się za swoje ucho, w przeciwnym wypadku łapią się za ucho sąsiada. 15. Zabawy z literami; -dzieci wyszukują wśród liter (rozsypanych na dywanie) te ,które już znają segregowanie w pętlach liter wielkich i małych wyróżnienie tych, które są samogłoskami 16. DOBIERANIE LITEREK W PARY – połącz liniami litery w pary: literę małą z literą wielką; literę pisaną z literą drukowaną. a)PRACA ZE SZNUROWADŁEM: - ułóż ze sznurowadła literę „O”, - teraz ułóż inną literę. 17. Ćwiczenia ruchowo – graficzne. Kreślenie sylwet kwiatów, konturów słońca, chmurek , uśmiechu itp. w powietrzu i na plecach kolegi. 18. Ćwiczenia graficzne „Kwiaty dla mamy - dobieranie z rozsypanki dwóch połówek kwiatów według koloru i kształtu -obrysowywanie konturów na obrazku, -kolorowanie kwiatów - rozcinanie obrazka na 5 części wg wyznaczonych linii, -naklejanie powstałej rozsypanki na kartkę. 19. Podziękowanie dzieciom za wytrwałą pracę i uczestinctwo we wspólnych zabawach Wyświetleń: 12344
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |