Katalog Dorota Przyborowska- Sulich, 2012-03-01 Toruń Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Bystre oko, mądra głowa, sprawna rękaSCENARIUSZ SPOTKANIA DLA RODZICÓW I DZIECI KLAS ZEROWYCH PT: Bystre oko, mądra głowa, sprawna ręka... Przygotowanie i prowadzenie: Dorota Przyborowska - Sulich Data: 15.10.2010r, czas trwania 90 minut Adresaci spotkania: uczniowie uczęszczający na zajęcia logopedyczne (klasa 0a i 0b), rodzice dzieci Cele główne zajęć: Dla Rodziców: 1. nawiązanie współpracy z Rodzicami uczniów uczęszczających na zajęcia logopedyczne 2. zintegrowanie grupy 3. rozbudzanie świadomości edukacyjnej Rodziców Dla Dzieci: 1. 1. ćwiczenia percepcji wzrokowej, słuchowej 2. ćwiczenia logicznego myślenia oraz wyobraźni plastycznej 3. ćwiczenia grafomotoryki 4. nawiązanie kontaktu pozalekcyjnego z nauczycielem Cele operacyjne: dzieci i rodzice potrafią różnicować podobieństwa na przykładzie plansz „Gacek- gdzie jesteś?” przyswoić zasady gry „Pory roku” myśleć logicznie i prawidłowo odpowiadać na zagadki odszukać ukryte nazwy zwierząt w podanych wyrazach, zdaniach wykonać proste prace plastyczne (obrysować kontury, dorysować element) Forma pracy: indywidualna, w zespole 2,3- osobowym (dziecko wraz z rodzicem) Środki dydaktyczne: gra „Gacek, gdzie jesteś?”, „Zagadki Smoka Obiboka”, „Pory roku”, ilustracje, teksty zdań, teksty zagadek, kartki do rysowania, Literatura metodyczna J. Jastrząb, „Gry i zabawy w terapii pedagogicznej” M. Bogdanowicz , „W co bawić się z dziećmi” M. Bogdanowicz, „ Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki” PRZEBIEG ZAJĘĆ Powitanie Rodziców i Dzieci Cel: wprowadzenie zaproszonych gości w miłą, serdeczną atmosferę, poinformowanie o celu spotkania Po krótkim wstępie nauczyciel przechodzi do części właściwej spotkania. Zabawa „Moje imię” Cel: ćwiczenie percepcji słuchowej, pamięci wzrokowej Uczestnicy stają w kółko. Każdy z nich po kolei wymienia swoje imię, mówi na jaką głoskę zaczyna się jego imię. Ruchem rąk pokazuje przedmiot, którego nazwa rozpoczyna się na tę samą głoskę. Mam na imię Patryk. Na początku słyszę „p”. „P” jak ... piłka. „P” jak ... pudło. Gdy wszyscy uczestnicy zabawy przedstawią się, zadaniem grupy jest zaprezentowanie zapamiętanych imion i gestów każdego z uczestników. Zabawa „Mistrz spostrzegania” Cel: rozwijanie spostrzegania wzrokowego u dzieci Nauczyciel rozdaje dzieciom plansze z gry „Gacek, gdzie jesteś? ” oraz każdemu uczestnikowi zabawy po 4 ilustracje z postaciami zwierząt. Zadaniem dziecka jest ustalenie czy postacie zwierząt przedstawione na małych ilustracjach są takie same jak na dużej planszy. Gramy w grę „Pory roku” Cel: wprowadzenie uczestników spotkania w zabawę poprzez naukę szlachetnej i uczciwej rywalizacji między zespołami Nauczyciel zaprasza rodziców i dzieci do zabawy przy stolikach. Rodzic i dziecko pozostają w jednym zespole, grając z zespołem przeciwnym . Zabawa polega na dopasowaniu, losowo, na chybił -trafił, z przepaską na oczach, małych ilustracji do dużych plansz przedstawiających pory roku. Zagadki dla Dzieci Cel: ćwiczenie logicznego myślenia dzieci Nauczyciel rozdaje koperty z tekstami zagadek, rodzice czytają ich treść, a dzieci odpowiadają na nie. . Choć się zielonej trawy naje, to jednak białe mleko daje. (krowa) Ten prawdziwy wychodzi na łąkę, ten cukrowy ozdabia święconkę. (baranek) Gdy ten olbrzym zbliża się do morskiej plaży, ludzie z wody wyskakują, jakby ich zaczęła ona nagle parzyć. (rekin) Zabawa „Ksero” Cel: ćwiczenie grafomotoryki dziecka, wdrażanie do dokładności i precyzji Dzieci otrzymują kartki i kredki. Dobierają się w pary a następnie odrysowują kolejno swoje dłonie i stopy. Porównuje je z odrysowanymi konturami sąsiadów. Zabawa „Kto to, co to?” Cel: relaks dla dzieci, redukcja napięcia mięśniowego Nauczyciel wybiera dziecko na ochotnika, którego zadaniem jest odgadnąć kim jest w zabawie. Nauczyciel zakłada dziecku na głowę opaskę, która pokazuje grupie kim został w zabawie ochotnik (jabłko, koszulka, telefon komórkowy, fotel). Zadaniem wybranego dziecka jest zadawanie pytań typu: Czy to osoba? czy jest to zrobione z plastiku? czy służy to do jedzenia? Widownia odpowiadając udziela tylko dwóch odpowiedzi : TAK-NIE. Zabawa trwa tak długo, aż dziecko odgadnie kim zostało w zabawie. Teleturniej dla Rodziców Cel: odpoczynek, relaks dla dzieci, wprowadzenie elementu zabawy dla rodziców Nauczyciel rozdaje rodzicom kartki ze zdaniami, w których ukryły się nazwy zwierząt. Zadaniem każdego rodzica jest odnalezienie ukrytych nazw. Listonosz roznosi korespondencję. Ewelinka włożyła nowe kozaczki. Wcześniej padał deszcz, ale teraz świeci słońce. Zabawa „Wyobraźnia” Cel: wzbogacanie wyobraźni uczniów, ćwiczenie motoryki małej Uczestnicy otrzymują kartkę z narysowanym kołem, zadaniem każdego dziecka jest dorysowanie wg własnej pomysłowości reszty rysunku. Po wykonanym zadaniu nauczyciel z pomocą dzieci prezentuje gotowe prace. Pożegnanie Uczniów i Rodziców, podziękowanie za przybycie i udział w spotkaniu. Wyświetleń: 2278
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |